Achter de loodlijn lopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GJ9

Re: Achter de loodlijn lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:32

Verdoezelen met vet en een wintervachtje, lost de spierproblemen niet op hoor. Verder weet ik er te weinig van om te zeggen of het daadwerkelijk om een spierprobleem gaat, maar het ziet er niet relaxt uit.

Succes met dit mooie paard iig!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:36

Mijn paard geeft mij heel vaak het idee dat hij in een goede aanleuning loopt met het neusje voor(of op) de loodlijn. En als ik dan foto's zie valt het me zo tegen. Terwijl hij niet te licht is in mijn hand (en ook niet te zwaar)

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:38

Plaats eens wat foto's daisies, dan kunen we meekijken.
Interessant topic! Neemt een leuke wending met al die foto's

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:40

Nog een kleine toelichting. De aanleuning is niet ideaal hoor, hij heeft veel moeite met halsstrekken en als hij het wel doet gaat hij snel trekken omdat hij het moeilijk vindt. Ik ben continu bezig met te zorgen dat de aanleuning goed is, in alle overgangen. Maar dat valt niet mee zeg!

Afbeelding

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:41

En hij kan wel zakken. maar het kost hem moeite

Afbeelding

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:44

Vind het toch wel een fijn beeld geven. Bij de eerste foto zou ik zeggen dat hij nog niet genoeg kracht heeft in z'n achterhand om in die oprichting te komen. Dus hij moet nog wat meer zakken in z'n achterhand, zodat de voorkant wat meer omhoog, en dus richting de loodlijn komt.

Edit, heb er niet zoveel verstand van hoor, ben er zelf ook nog druk mee bezig!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:45

Ik heb wel foto's waar hij echt erg achter de loodlijn loopt hoor, zal eens kijken of ik er nu een kan vinden en anders post ik m binnenkort. Melle heeft scheve bekken gehad en de kracht in zijn achterhand is nog niet geweldig, maar had nooit durven hopen dat hij zo zou herstellen!

Het is vooral moeilijk om in de overgangen melle niet achter de loodlijn te 'trekken'

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:46

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:47

Niet zo onzeker, je zit als een koning te paard :D Leuk beestje!
Uitspraken over aanleuning enz laat ik liever aan anderen over, maar ik vind de tweede foto een fijn beeld geven.

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 21:32

Alicia2u zou je met gewoon staan foto's van mijn merrie (4 jaar ) ook misschien kunnen aangeven zoals bij jou wat over/onder ontwikkeld is en misschien wat tips geven om dit te verhelpen, vind het wel intressant..

Verder over de fries hierboven. ik ga geen rij commetaar geven maar ik dat dit een mooi voorbeeld is. Het ziet er allemaal nog netjes uit maar wat ik hier in het topic is geleerd is dat het de verkeerde knik heeft (hiermee bedoel ik dat de 3de halsverwel het hoogst is wat niet hoort) en dat hij achter de loodlijn loopt. En toch ziet er voor mijn idee fijn en goed uit.. maar als ik verder zou kijken zou dit dus een stuk minder zijn
dit is niet gemeen voor jou bedoelt hoor maar snap je waar ik op doel?? waarvoor dit hele topic eigelijk is gemaakt.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:00

Alicia, geweldig ! Ten eerste een heerlijk filmpje om naar te kijken. Ten tweede terwijl ik je hele uitleg aandachtig doorlas vielen er bij mij een stuk of tig kwartjes ongeveer. Het maakt het er in de praktijk niet makkelijker op natuurlijk en kost een berg aan extra inspanning en training en minder rijden en verder van je doel maar wat mij betreft is het het wel waard. Ow ik herkende zoveel aan de uitleg van de bespiering ! Ik sta er dit weekend nog naar te kijken en denk hmm...waarom zit daar een bult, hmm waarom zit daar dan een deuk terwijl ze zo vol is eigenlijk. Nu word een hoop duidelijk idd. Ben ik even blij dat ik net mn bijrijdsters weg heb gestuurd. Die waren de boel nog meer aan het verknallen zei het wel onbewust maar ik heb wel gezegd dat ze er rekening mee moesten houden. Paard zit vast in de rug vooral op de rechterhand, ja daarom gallopeer ik maar op de rechterhand dan komt ze los.....arm dier. Ze hebben beiden ongeveer alles wat jouw paard ook had.
Nog een vraagje, de deuk achter de schoft of boven achter het schouderblad. Komt die ten alle tijden door een te krappe boom ?
Dit paard had dit al nml. maar beide friesen hebben hiervoor vijf jaar praktisch helemaal stil gestaan. Dan zou eventuele atrofie toch wel weer zijn opgelost of komt dat nooit meer goed dan ?
Rij jij op een boomloos zadel ? Ik heb daarvoor mn gewicht weer tegen.... |(

Ik snap je wel Sentigo en voor zover ik zie heb jij hem dus iig wel door nu ! Super.

Ik denk dat Daisies hem ook wel snapt anders post ze hier niet. Mooie fries ! Maar een Fries is nu natuurlijk wel nog even moeilijker om lang en laag te rijden puur door de lichaamsbouw en de hoger geplaatste aanzet van de hals en de natuurlijke oprichting van een fries daardoor. Wat mij betreft zit je er ook als een koningin op dus idd niet onzeker zijn hoor !
Ik zie op foto 1 ook een wel opgerichte maar veel te gebogen hals met idd het hoogste punt te ver naar achteren en het hoofd te ver achter de loodlijn. Dan krijg je uiteindelijk net als bij mijn fries zo'n knik en alle problemen die dat kan veroorzaken wil je niet aan denken. Foto twee is al iets beter op de hoofdhouding na en de verzameling. Is geen kritiek uiteraard ik weet nml. hoe moeilijk dit is.

Heb nog een draaf foto van mezelf gevonden toen ik met begeleiding probeerde de knik kwijt te raken, niet te diep te gaan en haar onstpannen te laten lopen voor de eerste keer nadat ik signaleerde dat er iets niet goed zat. Heb er helemaal niet veel verstand van maar voel wel snel dat er iets niet klopt gelukkig, en dat voor een recreatiehobbelaar haha....
Weet nu wel dat ik dus voorlopig in stap moet gaan trainen of vanaf de grond. Zie hier nu ook dingen op die ik niet wil zien en dit is een paar maanden geleden. Volgens mij is het nu nog erger geworden.....maar zal van de week even een foto proberen te maken waar je alles op ziet. Ze zijn nu beiden minder vet dus zie je het beter dan een jaar terug.

Afbeelding

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:08

GJ9, mijn eerste paard had ook zo'n enorme ontwikkelde onderhalsspier. Dat kwam ook van voor de wagen lopen op een recreatieve manier. Heb het toen op bokt gevraagd omdat ik toen helemaal niets wist en hij met het hoofd in de lucht enorm sterk was en maar rond draafde als een gek. Toen werd door verschillende mensen ontkend dat hij daarom zo'n over ontwikkelde onderhals had. Maar nadat hij alleen nog maar gereden werd, werd mij al snel duidelijk dat dat dus wel de oorzaak was, en nu helemaal. Is wel helemaal goed gekomen toen. Behalve dan dat hem kwijt ben geraakt door een ongeluk uiteindelijk. Dat paard reed ik op het laatst feitelijk alleen nog maar op zit en beenhulpen en had mn teugels niet meer nodig, ging ook mooi redelijk laag en lang alleen nog iets de neus achter of op de loodlijn voor het goede. Bijna net als Alicia zonder optoming, had gekund denk ik alleen dat durf ik dus echt niet... :D

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 00:14

Wow, wat krijgt dit topic een leuke wending! Allemaal met de billen bloot en we laten allemaal elkaar in onze waarde en leren allemaal van elkaar. *\o/*
Dat is op HAW weleens anders, als eentje zo dapper is om foto's te plaatsen en iedereen lekker veilig kan reageren

Alicia2u bedankt voor je zeer leerzame bijdrage!
Ik ga er nog eens goed induiken en dan mijn paard nog eens kritisch bekijken.
Kan jij aan de hand van deze foto's iets zeggen over Jody's bespiering? (sorry, heb even geen 'blote' foto van haar) Overigens zit er een maandje tussen beide foto's.
Afbeelding
Afbeelding

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 10:07

@Beantsje: Ik heb echt een blote foto nodig in stand om een goed beeld te krijgen. Ruiter en tuig kunnen de boel op een foto flink vertekenen en met name de bespiering op de rug is zo veel minder zichtbaar.

Perrokai schreef:
Nog een vraagje, de deuk achter de schoft of boven achter het schouderblad. Komt die ten alle tijden door een te krappe boom ?
Dit paard had dit al nml. maar beide friesen hebben hiervoor vijf jaar praktisch helemaal stil gestaan. Dan zou eventuele atrofie toch wel weer zijn opgelost of komt dat nooit meer goed dan ?
Rij jij op een boomloos zadel ? Ik heb daarvoor mn gewicht weer tegen.... |(

De deuk voor de schoft komt vrijwel altijd door het lopen op de voorhand en gaat vaak samen met een overontwikkeling van de onderhals. het paard sleept zich letterlijk voort op de voorbenen en gebruikt het hoofd in een te hoge positie als contragewicht. Wanneer de hals en de schoft op een correcte manier gelift worden, worden de juiste spieren getraind en verdwijnt de deuk.
De kuilen achter het zadel komen vaak door het rijden op de voorhand in combinatie met een te krap zadel. Het paard roteerd de schouderbladen naar voren, zodat ze niet meer plat op de ribbenkast liggen. Dit doet het paard omdat hij anders, bij het naar voren brengen van het voorbeen, de rand van het schouderblad tegen het zadel aan stoot. Kijk maar eens bij je eigen paard naar het verschil in stand van het schouderblad in rust/stand (kun je makkelijk voelen; hard hard hard zacht). Til daarna het voorbeen zo hoog mogelijk op (boven de voorknie) en voel waar de rand zich nu bevind.
Veel zadels belemmeren deze beweging met als resultaat een gewoontehouding waarbij het paard de schouderbladen continue roteert (net als een slechte houding bij mensen). Hierdoor atrofiëren de spieren zich en komen ze ook niet automatisch terug wanneer het paard een tijd niet gereden wordt; ookal is de oorzaak weg, het paard heeft zich aangeleerd om in deze houding rond te lopen en heeft geen reden om dat te veranderen. Dit moet dus gebeuren in een (vaak langdurig) proces van een goede africhter (hoeft geen ruiter te zijn) en met de juiste middelen.

Ik rij met een wintec 500 dressuur met een extra brede boom. Verder heb ik een speciaal luchtpad, waardoor mijn paard zoveel mogelijk schoudervrijheid heeft. Ik controleer dit regelmatig, want door de toenemende spierbouw moet ik regelmatig een bredere boom aanschaffen.

Ik heb nog wel meer te vertellen over zadelen, schoudervrijheid en bespiering etc. maar dat laat zich niet zo goed vertalen op de computer. Als er nog vragen zijn, dan hoor ik het wel.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:23

Echt super interessant dit.

Ik zit een beetje op grondwerk te googlen, maar ik vind alleen oefeningetjes om je paard gehoorzamer te maken.

Belinda volgt me altijd, met los touw, of zonder touw.

Nav jouw verhaal lijkt het me leuk om met haar ook oefeningen te doen die goed zijn voor haar spieren. Weet jij een site waar ik deze oefeningen kan vinden?

Het is echt bagger weer, dus rijden wordt het zaterdag niet. Dan ga ik maar lekker oefenen in de loods :D

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:25

Perrokai schreef:
GJ9, mijn eerste paard had ook zo'n enorme ontwikkelde onderhalsspier. Dat kwam ook van voor de wagen lopen op een recreatieve manier. Heb het toen op bokt gevraagd omdat ik toen helemaal niets wist en hij met het hoofd in de lucht enorm sterk was en maar rond draafde als een gek. Toen werd door verschillende mensen ontkend dat hij daarom zo'n over ontwikkelde onderhals had. Maar nadat hij alleen nog maar gereden werd, werd mij al snel duidelijk dat dat dus wel de oorzaak was, en nu helemaal. Is wel helemaal goed gekomen toen. Behalve dan dat hem kwijt ben geraakt door een ongeluk uiteindelijk. Dat paard reed ik op het laatst feitelijk alleen nog maar op zit en beenhulpen en had mn teugels niet meer nodig, ging ook mooi redelijk laag en lang alleen nog iets de neus achter of op de loodlijn voor het goede. Bijna net als Alicia zonder optoming, had gekund denk ik alleen dat durf ik dus echt niet... :D

De merrie waar ik het over heb wordt alleen getraind voor de kar. Een keer per week ongeveer, omdat ze beweging nodig heeft. Met het rijden OHZ ben ik mee gestopt.

Maar in principe is mennen toch helemaal geen verkeerde tak. Ik weet alleen niet hoe menners hun paarden die alleen voor de kar lopen, goed over de rug krijgen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:45

Ik doe persoonlijk veel uit de klassieke dressuur van PaardenBegrijpen en uit het boek van Karen Rohlf. Verder heb ik 2 maanden hill therapy gedaan met mijn paard (het springen van oxers op de volte) om de rugspieren te versterken. Hier is een artikel met duidelijke uitleg over hill therapy: http://files.parelli.com/hilltherapy.pdf

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:22

Ik heb het boek van Inge Teblick, daar heb ik feitelijk de fjord hier mee goed gekregen zowel het karakter als de spieren beter te trainen. Hij was niet perfekt maar had er wel veel baat bij. Alles praktisch los en vanaf de grond.

GJ9 Nee mennen is niets mis mee natuurlijk. Maar ik heb me toen wel laten vertellen dat je ook dat dressuurmatig moet trainen anders krijg je dezelfde spieronbalans of onder of overontwikkeling als bij verkeerd rijden. Dan krijg je die enorme onderhals en weer een onderontwikkelde achterhand waar je met rijden dan weer tegen dezelfde problemen op loopt. Alicia zei het dacht ik al, de enorme elleboogspier aan de voorbenen, daarmee trekt het paard de kar met zijn voorhand vooruit. En ook hier weer zou de achterhand de stuwende kracht moeten zijn die de kar trekt. Kan ook heel goed zijn dat je daarom tegen problemen met rijden op liep omdat je dan misschien wel een heel andere houding van haar vroeg dan haar spieren aan konden.
Dat probleem had ik wel met mijn paard dus wie weet.
Maar ik hoor ook vaak genoeg dat je feitelijk een tijdje moet kiezen, of mennen of rijden, en dan zal het best verschil uit maken of je dressuurmatig ment of niet. Aan het paard te zien en het type paard wat het is kan ik me zo voorstellen dat ze er moeite mee heeft. Maar het is echt niet eenvoudig, ik stoei er ook dageljks mee. Aan de andere kant maakt het het voor mij ook interessant en aangezien ik geen doel heb als wedstrijden of iets is er ook geen enkele dwang het snel op te moeten lossen en feitelijk een leuke bezigheid, vind ik dan. :D

Alicia, deuken achter het zadel of deuken achter het schouderblad ? Die de krappe boom aangeven ? Achter het zadel denk ik aan de onderrug en achter het schouderblad daar waar ongeveer je beugels vast zitten aan je zadel.
Dus het kan goed zijn dat ze altijd al met een te krap zadel is gereden denk ik dan want hier is ze echt amper gereden. Gelukkig heb ik hier ook nog een wijder zadel en een nieuw koudbloedzadel liggen die echt breed is. Zodra mijn eigen onderrug en heupen een beetje over zijn zal ik dat eens gaan passen.
Deze fries is tenslotte groter en ronder en ik denk zwaarder qua bouw als mijn Belg...

Beantsje, ik zie eigenlijk alleen een iets sterkere voorhand hier op en een iets zwakkere achterhand. Net als bij mijn paarden dus eigenlijk. Is idd een leuk topic zo en erg leerzaam. Zo moet het ook eigenlijk, onze kennis bij elkaar leggen en visies en veel van elkaar leren. Zal nog even in mijn fotoarchief duiken of ik nog iets duidelijk zichtbaars heb en iets wat ook recent is.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:27

Weetje wat ik me afvraag, de meeste foto's die hier geplaatst worden zijn niet tijdens een 'actief' rij moment. Het is lastig te beoordelen in stap etc. Je ziet vaak pas de problemen in overgangen, oefeningen en draf/galop.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:50

Perrokai schreef:
Ik heb het boek van Inge Teblick, daar heb ik feitelijk de fjord hier mee goed gekregen zowel het karakter als de spieren beter te trainen. Hij was niet perfekt maar had er wel veel baat bij. Alles praktisch los en vanaf de grond.

Alicia, deuken achter het zadel of deuken achter het schouderblad ? Die de krappe boom aangeven ? Achter het zadel denk ik aan de onderrug en achter het schouderblad daar waar ongeveer je beugels vast zitten aan je zadel.
Dus het kan goed zijn dat ze altijd al met een te krap zadel is gereden denk ik dan want hier is ze echt amper gereden. Gelukkig heb ik hier ook nog een wijder zadel en een nieuw koudbloedzadel liggen die echt breed is. Zodra mijn eigen onderrug en heupen een beetje over zijn zal ik dat eens gaan passen.
Deze fries is tenslotte groter en ronder en ik denk zwaarder qua bouw als mijn Belg...

Het boek van Inge heb ik ook, maar als je echt scheve spierontwikkeling hebt, kom je met dat boek niet zo heel ver vooruit vindt ik zelf. Er staan leuke oefeningen in die een goede basis geven, maar als je al problemen hebt, biedt het niet direct een oplossing.

Ik doel op de deuken achter de schouderbladen, ter hoogte van de boom en de beugelophanging. Sorry voor de verwarring.

Het probleem met een te smalle boom is vaak dat, wanneer die deuken ontstaan het paard eigenlijk een bredere boom nodig heeft om de schouderbladen weer meer bewegingsvrijheid te geven en de spieren ook de ruimte te geven om weer te groeien. Wanneer je met kuilen echter een bredere boom erin zet, past het zadel vaak niet meer, dipt het aan de voorkant naar beneden en is er alsnog veel druk op de voorhand en achter de schouderbladen, waardoor de beweging alsnog beperkt wordt.
Belangrijk is dat het eerste dragende deel van het zadel (meestal ter hoogte van de eerste schroef en de beugelophanging) achter die lijn moet zitten van het schouderblad, wanneer het voorbeen wordt opgetild. Sommige paarden hebben hierin meer dan 10 cm verschil! Wanneer het paard zich een nieuwe houding aanwend kan het ook erg snel gaan en je moet dus vaak controleren of het allemaal nog goed gaat.
Voor het probleem met het dippen bij een bredere boom heb ik een airpad aangeschaft en dit heeft voor ons echt wonderen gedaan. Zo hebben de schouderbladen wel de ruimte om terug te komen zonder zich te stoten en heb je eigenlijk altijd een custom fit tussen zadel en paardenrug.
Overigens lijkt mijn zadel niet te passen op mijn paard als hij stilstaat, maar als hij gaat lopen ligt het zadel wel goed. Als er dus iemand komt om een zadel aan te meten, laat dan iig beoordelen met het paard in beweging!

Al met al is het een samenspel van omstandigheden: training, houding en zit van de ruiter, zadel... Het telt allemaal even zwaar mee.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:52

daisies schreef:
Weetje wat ik me afvraag, de meeste foto's die hier geplaatst worden zijn niet tijdens een 'actief' rij moment. Het is lastig te beoordelen in stap etc. Je ziet vaak pas de problemen in overgangen, oefeningen en draf/galop.

Aan de spierbouw kun je een heleboel problemen in stand al goed aflezen hoor. Natuurlijk kun je pas een definitieve oplossing bedenken wanneer je het paard echt hebt zien (en soms heb voelen) lopen. Voor de meeste mensen worden de problemen pas zichtbaar onde rhet zadel, maar als je je oog goed oefent, kun je het al van te voren zien aankomen (ik ben nu goed aan het oefenen :P ).

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 18:49

Hier komt mijn pony dan:

5 november 2007 (PRECIES VANDAAG 2 JAAR GELEDEN!!)
Afbeelding

Net voor ik haar kocht bij haar vorige eigenaar:
Afbeelding

Januari:
Afbeelding

Maart:
Afbeelding

April:
Afbeelding
(hierbij ziet het er een beetje raar uit bij haar kont een duik lijkt het wel. Op dit moment heeft ze deze niet meer)

Hellaas was April de laaste maand dat ik goede foto's van haar zo staande heb gemaakt. Van het weekend worden er speciaal voor dit topic nieuwe gemaakt (omdat de camara toch meegaat voor andere reden :P )

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:19

Ik neem aan dat je wilt dat ik mijn mening geef Sentigo? Komtie hoor :P

Op alle foto's zie je duidelijk de dip voor de schoft. Op de tweede foto is ook wat onderontwikkeling van de rugspieren te zien. Op de andere foto's zie ik dat minder terug, maar door de kleur van de pony en de manen kan het beeld wat vertekend zijn. Met name het uitstekende schouderblad op de tweede en derde foto doen mij vermoeden dat de pony iig aan de rechterzijde wat onderontwikkeling heeft op die plek.

Ik vind de achterhand wederom erg zwak bespierd. Op de laatste foto zijn er wel wat bulten in de spierbouw rond de heup te zien en is de broekspier wat beter ontwikkeld. Bovenop de achterhand is er echter nog een groot gat te zien. Ik zou dus met dit paard de overgangen en tempowisselingen zeker niet verwaarlozen, maar wel afwisselen met wat meer verzamelde arbeid, zodat de draagkracht niet verloren gaat.

Ik richt me nu even wat meer op de laatste foto, omdat dat de meest recente is.

Wat me daaraan opvalt is het veranderende haarpatroon op de lenderpartij. Dit doet me vermoeden dat het paard daar spanning heeft. Het gehele concave vorm van het paard en de overontwikkelde schouders, boeg en onderhals versterken dat vermoeden.

De bovenhals is onderontwikkeld (zie ook de dip) en de onderhals en de boeg zijn overontwikkeld. Dit paard wordt meestal op de voorhand gereden. Op deze foto ijkt de spieratrofie op de rug wel mee te vallen, dus dat is positief.

Ik vermoed dat dit een paardje is wat uit zichzelf moeilijk zakt in de hals; op alle foto's is de hals hoog en het paard alert. Dit is een extra moeilijkheid bij het rijden naar ontspanning. Ook is het paard wat overbouwd (de achterhand is hoger dan de voorhand). Als het paard leert o te dragen met de achterhand, worden de hoeken tussen de gewrichten kleiner en lijkt het paard minder overbouwd (dat gebeurde ook bij mijn paard: die werd lager in de croupe en hoger in de schoft. Hij is in totaal 4 cm 'gegroeid' in een half jaar tijd). Overbouwdheid is dus ook deels een houding die het paard zich aangewend heeft.

Wat ik met dit paard zou doen is tempowisselingen in een voorwaarts-neeraartse houding en over de rug. Absoluut niet achter de loodlijn, anders wordt de spanning op de lenderen nog groter. Om de stuwkracht wat uit te balanceren en het paard langzaam wat meer op de achterhand te zetten zou ik wat verzamelende oefeningen doen in stap (schouderbinnen, travers, achterwaarts etc.).

Ik heb het paard echter niet zien bewegen en de ruiter niet zien rijden, het blijft dus een beetje gissen. Ik ben benieuwd of je je hierin kan vinden.

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 17:22

Dat ze op een devoorhand rijdt zeker, ze vind het nog moelijk op op de achterhand te rijden en zelf heb ik daar eigelijk niet zo veel verstand van. Ik zal dat ook even gaan besprken met me instructrice.
Dat ze spanning heeft kan kloppen, ze had een verkeerd niet goed passende zadel en heb bijna een nieuwe dus hoop dat dat ook verbetering inkomt.

En verder heb ik veel aan je advies :)

Misschien kan je me een beetje uitleggen over het dragen op de achterhand(haar dus zoals jij zegt wat meer op de achterhand zetten).
Verder snap ik wat je bedoelt en aangezien ik nu al een hele tijd niet meer gereden heb ga ik langzaam beginnen dus zal ze echt nog niet zo zeer aan de teugel gevraagd worden door mij, dit zal ik ook een tijdje laten rusten :)

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:58

Kyliam schreef:
ik kwam er achter dat ik geen goede standfoto van mijn paard heb. Maar ik heb deze actiefoto er toch even uit gepikt omdat ik vind dat je de spieren zo goed ziet.
Hierop de foto is hij 3.5 jaar en niet bereden. Hij heeft wel van veulen tot 2.5 showtraining gehad. Daarna is hij veel afgevallen.
Ondertussen heeft hij heel wat kg meer op zijn ribjes maar daar heb ik dan nog geen resente foto van.

Afbeelding

Wat volgens mij in het oog springt is de bespierin in de achterhand. Ik zie er ook heel veel kuilen en bollingen.
Wat hier niet goed te zien is maar wel is, is dat hij ook zo`n dip achter zijn schoft had (volgens mij al minder geworden nu)
Ik denk ook dat hij vooral op de voorhand loopt maar dat zie ik eigenlijk niet zo goed.
Ik vind zijn schouders enzo iets netter gespierd.

Maar goed, ik heb er weinig kaas van gegeten. Wat vinden jullie van zijn bespiering?

Zo, gisteren een paar foto`s gemaakt in stand.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat vinden jullie?