Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Perrokai schreef:Nog een vraagje, de deuk achter de schoft of boven achter het schouderblad. Komt die ten alle tijden door een te krappe boom ?
Dit paard had dit al nml. maar beide friesen hebben hiervoor vijf jaar praktisch helemaal stil gestaan. Dan zou eventuele atrofie toch wel weer zijn opgelost of komt dat nooit meer goed dan ?
Rij jij op een boomloos zadel ? Ik heb daarvoor mn gewicht weer tegen....
Perrokai schreef:GJ9, mijn eerste paard had ook zo'n enorme ontwikkelde onderhalsspier. Dat kwam ook van voor de wagen lopen op een recreatieve manier. Heb het toen op bokt gevraagd omdat ik toen helemaal niets wist en hij met het hoofd in de lucht enorm sterk was en maar rond draafde als een gek. Toen werd door verschillende mensen ontkend dat hij daarom zo'n over ontwikkelde onderhals had. Maar nadat hij alleen nog maar gereden werd, werd mij al snel duidelijk dat dat dus wel de oorzaak was, en nu helemaal. Is wel helemaal goed gekomen toen. Behalve dan dat hem kwijt ben geraakt door een ongeluk uiteindelijk. Dat paard reed ik op het laatst feitelijk alleen nog maar op zit en beenhulpen en had mn teugels niet meer nodig, ging ook mooi redelijk laag en lang alleen nog iets de neus achter of op de loodlijn voor het goede. Bijna net als Alicia zonder optoming, had gekund denk ik alleen dat durf ik dus echt niet...
Perrokai schreef:Ik heb het boek van Inge Teblick, daar heb ik feitelijk de fjord hier mee goed gekregen zowel het karakter als de spieren beter te trainen. Hij was niet perfekt maar had er wel veel baat bij. Alles praktisch los en vanaf de grond.
Alicia, deuken achter het zadel of deuken achter het schouderblad ? Die de krappe boom aangeven ? Achter het zadel denk ik aan de onderrug en achter het schouderblad daar waar ongeveer je beugels vast zitten aan je zadel.
Dus het kan goed zijn dat ze altijd al met een te krap zadel is gereden denk ik dan want hier is ze echt amper gereden. Gelukkig heb ik hier ook nog een wijder zadel en een nieuw koudbloedzadel liggen die echt breed is. Zodra mijn eigen onderrug en heupen een beetje over zijn zal ik dat eens gaan passen.
Deze fries is tenslotte groter en ronder en ik denk zwaarder qua bouw als mijn Belg...
daisies schreef:Weetje wat ik me afvraag, de meeste foto's die hier geplaatst worden zijn niet tijdens een 'actief' rij moment. Het is lastig te beoordelen in stap etc. Je ziet vaak pas de problemen in overgangen, oefeningen en draf/galop.
Kyliam schreef:ik kwam er achter dat ik geen goede standfoto van mijn paard heb. Maar ik heb deze actiefoto er toch even uit gepikt omdat ik vind dat je de spieren zo goed ziet.
Hierop de foto is hij 3.5 jaar en niet bereden. Hij heeft wel van veulen tot 2.5 showtraining gehad. Daarna is hij veel afgevallen.
Ondertussen heeft hij heel wat kg meer op zijn ribjes maar daar heb ik dan nog geen resente foto van.
Wat volgens mij in het oog springt is de bespierin in de achterhand. Ik zie er ook heel veel kuilen en bollingen.
Wat hier niet goed te zien is maar wel is, is dat hij ook zo`n dip achter zijn schoft had (volgens mij al minder geworden nu)
Ik denk ook dat hij vooral op de voorhand loopt maar dat zie ik eigenlijk niet zo goed.
Ik vind zijn schouders enzo iets netter gespierd.
Maar goed, ik heb er weinig kaas van gegeten. Wat vinden jullie van zijn bespiering?