Trucs op een paard niet meer te laten steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Trucs op een paard niet meer te laten steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:47

En anders er iemand op laten die wel weet van wanten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:50

lodo schreef:
En waarom zou een paard in protest komen of ineens gaan 'klieren' dan? Ze worden echt niet op een dag wakker en denken dan meteen "Vandaag ga ik eens even lekker de draak uithangen, gewoon om mijn baas te treiteren" :)

Nee dat sluipt erin door een eigenaar die niet consequent is of nooit streng optreed.
Juist bij een paard wat van de ene op de andere dag in een draak veranderd ga je eerst naar lichamelijke oorzaken zoeken want een draak wordt niet plots 'wakker' maar wordt gekweekt of geboren.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 14-10-09 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:50

Daar ga ik in mee.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 07:51

Ik neem aan dat met dat 'klieren' nog steeds mijn uitspraak wordt bedoeld?
Misschien dat iedereen dan wel even moet lezen wat ik geschreven heb..
Rij ook al langer dan vandaag en snap prima dat een paard niet zomaar uit het niets
denkt; Laat ik vandaag eens gaan stijgeren! *\o/*

T'wordt hier ondertussen een beetje zin loze discussie..
De een zegt; Aanpakken, als ze het zonder medische oorzaak doen mag je ze best een klap geven (of andere manier).
En de andere zeggen weer; Oh zielig zielig zielig, het licht aan de ruiter, praat er met je paard over en het gaat wel over.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 11:10

@anneliesdj, je leest het verkeerd!! Ik sta echt geen 5 min. stil hoor, 5 sec maar :P
Als ik hem doorpak begint hij nog hoger te steigeren, dus dat doorpakken is gewoon geen oplossing zegt de instructrice zelf, want dan komt er een x dat we allebei achterover vallen. Dus vandaar dat we het nu op deze manier doen, en dat gaat echt veel beter.

@Debbie, Ja precies je hebt nu gewoon 2 groepjes mensen de een is er voor en de ander er tegen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:37

Je blijft altijd groepjes mensen houden die in verschilden de richtingen denken, maakt ook helemaal niet uit, ieder zijn ding,maar blijf wel eerlijk naar jezelf en je paard.

Maar als het probleem niet medische is en er in geslopen is door een ruiter die niet consequent bezig is of wat dan ook , maar het aparte is dan dat het wel met geweld moet worden op gelost, vind dat zo vreemd altijd, de ruiter is de schuldige en het paard krijgt er voor op zijn sode flikker, dan krijg je idd groepjes die zeggen je moet het met geduld en grondwerk oplossen en de andere zeggen de zweep tussen de oren en een ei en nog meer van dit vreemde gedragingen, zeker voor een paard, ja ik kies dan voor het grondwerk, tijd en geduld, omdat uiteindelijk op de lange termijn dat toch beter werkt en zelf leer je er ook veel van, wat leer je nu van een ei klutsen op de kop van je paard, helemaal niets , dat het soms werkt ok, maar is het echt de manier hiervoor als de ruiter de fout heeft gemaakt??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:38

Is één klap op de kop dan geweld?? Dan moet je toch eens kijken hoe ze elkaar soms op de wei kapot kunnen slaan, daarbij zijn wij mensen echt doetjes, hoor.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:43

suleilitha schreef:
Is één klap op de kop dan geweld?? Dan moet je toch eens kijken hoe ze elkaar soms op de wei kapot kunnen slaan, daarbij zijn wij mensen echt doetjes, hoor.

Het is niet de manier.
Je kan het ook niet met op de wei vergelijken, daar spreken ze hun eigen taal en hebben ze rangordes, dat probleem heeft een mens vaak met zijn paard, er zijn geen afspraken gemaakt en dan vaak pakt een mens naar geweld toch??
Een leider vecht niet het zijn alleen de paarden lager in rang , en helaas staan heel veel mensen vaak lager in rang , vandaar dat er heel veel mensen in gevecht gaan en niet de oorzaak bij zichzelf zoeken .
OP zich een heel leuke discussie dit, jammer dat het niet in het echie kan ;)

coooockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:46

- tik tussen ze oren met een springzweep, goed harde tik. (niet iedereen is hiermee blij)
- ei kapot tussen ze oren.
- of zodra je voelt dat hij omhoog komt, doorrijden.

Bij die van mij hielp de springzweep niet, en ei heb ik nooit geprobeerd.
zodra ik merk dat mijne wilt gaan steigeren rijd ik der zo voorwaarts dat ze de kans niet krijgt.
succes!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:56

Jooliieen schreef:
@anneliesdj, je leest het verkeerd!! Ik sta echt geen 5 min. stil hoor, 5 sec maar :P
Als ik hem doorpak begint hij nog hoger te steigeren, dus dat doorpakken is gewoon geen oplossing zegt de instructrice zelf, want dan komt er een x dat we allebei achterover vallen. Dus vandaar dat we het nu op deze manier doen, en dat gaat echt veel beter.

Als je niet doorpakt zal hij op den duur elk rondje stilstaan en ook steeds langer, dat is gewoon een kwestie van tijd.
En hoe langer je wacht om het aan te pakken des te erger zal zijn verzet zijn als je 't wel doet.

Dus nogmaals; overdonder hem gewoon, aanpakken, instructrice met de zweep erachter, als je het goed aanpakt krijgt hij niet eens de kans om te steigeren.
Daarbij is aanpakken een veel vriendelijker en rechtvaardiger methode dan eieren en weetikveelwatvoor zooi.

Ik heb d'r heel vroeger ook eens een gehad die dat deed, stilstaan en als ik doordreef steigerde ze, eerst maar laag maar ik schrok daar toch wel van, had het paard net dus had geen idee of ze mss hoger zou gaan. Dus in eerste instantie liet ik haar even en na een paar seconden liep ze dan weer door, maarja, ze ging dat natuurlijk vaker doen dus na een paar dagen werd ik er zo zat van dat ik het er toch maar op gewaagd heb. En ja, toen ik d'r een flinke schop gaf steigerde ze eerst hoger, sprong toen toch maar vooruit maar probeerde het direkt nog eens en toen echt hoog waarop ik mezelf toch flink kwaad heb gemaakt en dat was meteen het einde, nooit meer gedaan :)
Dus ja, ik snap waar je bang voor bent maar tegelijk moet je het wel aanpakken anders zal het nooit overgaan en wordt het alleen maar erger, mss niet binnen een week of 2 maar het gebeurd wel.

Ik neem aan dat je er zeker van bent dat er lichamelijk niets aan hem mankeert? Want dan zal dat aanpakken natuurlijk ook niet helpen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 23:00

midgie schreef:
suleilitha schreef:

Het is niet de manier.
Je kan het ook niet met op de wei vergelijken, daar spreken ze hun eigen taal en hebben ze rangordes, dat probleem heeft een mens vaak met zijn paard, er zijn geen afspraken gemaakt en dan vaak pakt een mens naar geweld toch??
Een leider vecht niet het zijn alleen de paarden lager in rang , en helaas staan heel veel mensen vaak lager in rang , vandaar dat er heel veel mensen in gevecht gaan en niet de oorzaak bij zichzelf zoeken .
OP zich een heel leuke discussie dit, jammer dat het niet in het echie kan ;)

De leider vecht wel degelijk, dat gebeurd alleen maar één of twee keer en daarna is alles voor elkaar.
En zo is het ook in de verhouding mens= paard, als je je paard moet blijven corrigeren doe je iets niet goed.

Als je eens kijkt hoe jonge paarden opgevoed worden, zo hard kun jij niet slaan hoor. Ze moeten het ooit leren en eenmaal geleerd is er vaak niet meer nodig dan dreigen of een tik maar ik heb jonge hengsten toch vaak genoeg klappen zien krijgen, sommigen zelfs dagelijks. En om het steigeren er nogeens bij te halen; als ze tegen een ander opklimmen wordt er ook niet gewaarschuwd maar krijgen ze direkt een paar klappen en meestal landen die op de buik, lijkt me een stuk onvriendelijker dan één tik tussen de oren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 23:03

Al met al denk ik dat de meeste "traditionals" meer natuurlijk bezig zijn dan de gemiddelde NH-aanhanger.
Als een paard mij schopt dan schop ik terug maar wel zo hard dat het paard er niet over peinst om dit nog een keer te doen. In de natuur gaat het net zo ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 23:10

Dat is ook iets wat een paard direkt snapt, daar hoeft geen enkele training of wat ook aan vooraf te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 23:12

Klopt, en je hoeft niet eerst een stapel DVD's en boeken door te worstelen. Verder heb je ook geen zeer aparte attributen nodig zoals vreemde halsters etc en wortelhengels ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 23:24

Ik denk nier dat er veel verschil is tussen NH en traditioneel , het gaat er om dat je eerlijk ben , veel NH`s slaan idd door maar veel tritionelers blijven ook hangen in een traditie.
Over hengste hebben we het hier niet, die zijn trouwens in principe nog het duidelijkst, maar voor heel veel mensen ook te hoog gegrepen.

Een leider vecht dan maar een keer, maar heel veel mensen blijven vechten en corrigeren, dat is dus niet duidelijk meer voor een paard toch?
Jonkies weten echt ook hun plekje wel , in een groep is toch anders dan in mensen handen, mensen willen vaak te menseelijk de dingen oplossen , logisch daar ben je mens voor, maar sommige slaan daar ook in door.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 23:29

Waarom gaat het niet over hengsten? Zijn ook paarden...
Ik noem specifiek hengsten omdat dat meestal degenen zijn die steigeren :+ en hebben er ook een handje van om nét iets verder te gaan.
Maar speciaal voor jou; als een merrieveulen tegen mama opsteigerd wordt ze er ook wel afgemept.

En volgens mij wordt er genoeg gehamerd op het consequent zijn en op het juiste moment ingrijpen, als je dat doet hoef je niet bezig te blijven. Ik deel iig nooit klappen uit, enkel als ik een nieuw paard heb. (je verbaast je erover hoe slecht sommige paarden opgevoed zijn, pff)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 23:30

Ik doe niet aan het een noch aan het ander. Ik kan van te voren ook vaak niet bedenken wat ik ga doen, dat hangt van het moment af en vaak dan nog doe ik voor ik denk.
Hengsten zeg je?? De gemiddelde merrie is onbetrouwbaarder dan een hengst en een ruin is vaak drukker dan een hengst, de gemiddelde hengst is flegmatiek vergeleken bij merries en ruinen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 23:39

Mensen die een klap zielig vinden; Is het niet zielig als die heer zich eens mispakt, achterover klapt en daarbij zijn eigen rug en die van de ruiter kan breken?

Dat er geen paarden zijn die het zomaar doen is al evenzeer onzin. MAARRR er moet wel uitgesloten worden dat er iets medisch aan de hand is voor je het gaat aanpakken als staakgedrag. Veel paarden steigeren nl inderdaad met een reden.

Sul niet met je eens. Hengsten zijn vaak afgeleid en daardoor doen ze lui aan omdat de ruiter hun aandacht er niet bij kan houden. Flegmatiek zijn ze niet. (iig die wat ik op stal heb is alles behalve lui onder het zadel :') )
Dat merrie's onbetrouwbaarder zijn al evenmin. := Als je de foute hengst voor je hebt.... Daar kan geen merrie tegen op. Dat merrie's vaak minder goed opgevoed worden dan hengsten omdat hengsten "risico" in houden betekent niet dat je een stoute merrie met een brave hengst mag vergelijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 23:44

Jij hebt dus 1 hengst, ik heb geen hengsten in eigen bezit maar deze zomer wel vijf stuks ingereden, stuk voor stuk zoveelste luier en flegmatieker dan merries en ruinen. Af en toe een stijf piemeltje als ze iets van een merrie roken maar verder niks, ze hadden ook nog niet uitgevonden wat ze nog meer met dat ding konden behalve pissen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 23:50

Haha die hengst hier weet dat wel degelijk maar dat is me toch een lui zwijn en nog volbloed Arabier ook nog _O-
Hij vangt zelfs geregeld klappen en die heb ik hem nog nooit zien uitdelen, zelfs niet tegen een ondeugend veulen.

Ik heb ook liever een hengst, die zijn veel gelijkmatiger, merrie's komen vaak veel onverwachter uit de hoek.

Edit; ik heb overigens met veel meer hengsten gewerkt trouwens, zelfs een aantal bekende dekhengsten, geld hetzelfde voor :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 23:53

Merries staan in een kudde ook hoger in de rangorde dan hengsten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 23:56

Ja dat blijkt _O-
Dit is de eerste hengst die ik in een kudde samenzie, muv een aantal shetters, ik vind het zeer vermakelijk om te zien, ik weet hoe de theorie is maar dat het in praktijk betekend dat ze zich in elkaar laten timmeren zonder enig weerwoord had ik dan ook weer niet verwacht.
Overigens ook meteen bewijs dat een dekhengst ook op oudere leeftijd heropgevoed kan worden, ookal is ie dan nog niet héél oud.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 00:07

pharagirlke schreef:
Mensen die een klap zielig vinden; Is het niet zielig als die heer zich eens mispakt, achterover klapt en daarbij zijn eigen rug en die van de ruiter kan breken?

Dat er geen paarden zijn die het zomaar doen is al evenzeer onzin. MAARRR er moet wel uitgesloten worden dat er iets medisch aan de hand is voor je het gaat aanpakken als staakgedrag. Veel paarden steigeren nl inderdaad met een reden.

Sul niet met je eens. Hengsten zijn vaak afgeleid en daardoor doen ze lui aan omdat de ruiter hun aandacht er niet bij kan houden. Flegmatiek zijn ze niet. (iig die wat ik op stal heb is alles behalve lui onder het zadel :') )
Dat merrie's onbetrouwbaarder zijn al evenmin. := Als je de foute hengst voor je hebt.... Daar kan geen merrie tegen op. Dat merrie's vaak minder goed opgevoed worden dan hengsten omdat hengsten "risico" in houden betekent niet dat je een stoute merrie met een brave hengst mag vergelijken.

Misschien helpt het :j
Heb nog twee hengsten gereden, eentje een paar keer, ding was heviger dan mijn eigen hengst. De andere was wel wat luier onder het rijden maar op stal heb ik liever een venijnige merrie dan een hengst als die. En het lag daar echt niet aan de opvoeding want zo consequent als die aangepakt werd vind je niet veel meer.
Hengst van een vriendin was al evenzeer de hevigheid zelve en de hengst(en) van collega ruiters waren ook al alles behalve lui. Misschien kom ik gewoon enkel hete paarden tegen :') Kan ook. :D

Op stal is die van mij dan weer de liefheid zelve, mag je zo een merrie voor parkeren ondanks dat hij natuurlijk gedekt heeft. Hij zal wel zijn hals krommen maar zolang jij niet aangeeft dat het mag doet ie het niet. (als je hem vast hebt dus he ;) Als je er een merrie bij op weide zet zal die wel weten wat ie er mee moet :') )
Merrie's staan niet hoger, ze hebben een ander functie (merrie's bepalen waarheen, hengsten beschermen). :)

Wat me wel op valt is dat hengsten over het algemeen eerlijker zijn.... Merrie's die ik zie zou ik van zweren dat ze 2 persoonlijkheden hebben, een hengst laat je gewoon meteen weten waar het op staat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 00:16

Nee ben ik het nog niet mee eens, als je de foute merrie voor je hebt, daar kan de foutste hengst niet tegenop.
Ben ik 100% zeker van, lees de laatste regel uit mijn vorige post nog eens ;)

En nu ga ik slapen :wave: trusten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 00:19

En hoe zat het met de hengst die de boktmerrie (die we allemaal wel kennen onderhand) verminkt heeft? Denk niet dat die zich in elkaar zou laten timmeren. :) beide zijn uitzonderingen. Ze bewijzen dus eigenlijk allebei niets. ;) Echter zijn er van hengsten veel meer enge verhalen dan van merrie's waardoor ik toch geneigd ben eerder voor een foute merrie te gaan dan voor een foute hengst zeg maar. :)

bij beide geld dat ze mits opvoeding prima handelbaar zijn... :) Dat een hengst eerlijker is, ben ik echter wel van overtuigd.