Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
lodo schreef:En waarom zou een paard in protest komen of ineens gaan 'klieren' dan? Ze worden echt niet op een dag wakker en denken dan meteen "Vandaag ga ik eens even lekker de draak uithangen, gewoon om mijn baas te treiteren"

suleilitha schreef:Is één klap op de kop dan geweld?? Dan moet je toch eens kijken hoe ze elkaar soms op de wei kapot kunnen slaan, daarbij zijn wij mensen echt doetjes, hoor.
Jooliieen schreef:@anneliesdj, je leest het verkeerd!! Ik sta echt geen 5 min. stil hoor, 5 sec maar
Als ik hem doorpak begint hij nog hoger te steigeren, dus dat doorpakken is gewoon geen oplossing zegt de instructrice zelf, want dan komt er een x dat we allebei achterover vallen. Dus vandaar dat we het nu op deze manier doen, en dat gaat echt veel beter.

midgie schreef:suleilitha schreef:Is één klap op de kop dan geweld?? Dan moet je toch eens kijken hoe ze elkaar soms op de wei kapot kunnen slaan, daarbij zijn wij mensen echt doetjes, hoor.
Het is niet de manier.
Je kan het ook niet met op de wei vergelijken, daar spreken ze hun eigen taal en hebben ze rangordes, dat probleem heeft een mens vaak met zijn paard, er zijn geen afspraken gemaakt en dan vaak pakt een mens naar geweld toch??
Een leider vecht niet het zijn alleen de paarden lager in rang , en helaas staan heel veel mensen vaak lager in rang , vandaar dat er heel veel mensen in gevecht gaan en niet de oorzaak bij zichzelf zoeken .
OP zich een heel leuke discussie dit, jammer dat het niet in het echie kan
en hebben er ook een handje van om nét iets verder te gaan.
)
Als je de foute hengst voor je hebt.... Daar kan geen merrie tegen op. Dat merrie's vaak minder goed opgevoed worden dan hengsten omdat hengsten "risico" in houden betekent niet dat je een stoute merrie met een brave hengst mag vergelijken.
pharagirlke schreef:Mensen die een klap zielig vinden; Is het niet zielig als die heer zich eens mispakt, achterover klapt en daarbij zijn eigen rug en die van de ruiter kan breken?
Dat er geen paarden zijn die het zomaar doen is al evenzeer onzin. MAARRR er moet wel uitgesloten worden dat er iets medisch aan de hand is voor je het gaat aanpakken als staakgedrag. Veel paarden steigeren nl inderdaad met een reden.
Sul niet met je eens. Hengsten zijn vaak afgeleid en daardoor doen ze lui aan omdat de ruiter hun aandacht er niet bij kan houden. Flegmatiek zijn ze niet. (iig die wat ik op stal heb is alles behalve lui onder het zadel)
Dat merrie's onbetrouwbaarder zijn al evenmin.Als je de foute hengst voor je hebt.... Daar kan geen merrie tegen op. Dat merrie's vaak minder goed opgevoed worden dan hengsten omdat hengsten "risico" in houden betekent niet dat je een stoute merrie met een brave hengst mag vergelijken.

Kan ook. 
Als je er een merrie bij op weide zet zal die wel weten wat ie er mee moet
)
beide zijn uitzonderingen. Ze bewijzen dus eigenlijk allebei niets.
Echter zijn er van hengsten veel meer enge verhalen dan van merrie's waardoor ik toch geneigd ben eerder voor een foute merrie te gaan dan voor een foute hengst zeg maar. 
Dat een hengst eerlijker is, ben ik echter wel van overtuigd.