Goede oefeningen van B t/m ZZzwaar...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 09:40

Bij ons in de bak staan altijd veel hindernissen,

Kun je erg creatief van worden met voltes en figuren.

Roozie1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 22:29

Leuke oefeningen!

Roozie1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 22:30

piewie schreef:
Heel handig dit topic. Maar waar ik wel gevaar in zie zijn de penny meisjes die dan zonder lessen dingen gaan uitproberen en het paard verkeerde hulpen aanleren.
dat was off topic

Wat zijn penny meisjes. Ik ben lid van de penny (tijdschrift), maar ik ga dat soort dingen echt niet doen hoor!
Ik zie het best wel vaak dus kan iemand het uitleggen?
Dit was ook off topic
Groetjes...

joyciee86

Re: Goede oefeningen van B t/m ZZzwaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:52

Ik zag deze topic staan omdat ik opzoek ben naar een boek. Het boek heet 101 trainingsoefeningen voor paard en ruiter. Heeft iemand dit boek misschien? Ik ben overal opzoek naar dit boek, maar hij blijft maar in de herdruk.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:54

Ik weet niet wat ik erger moet vinden. Dat mensen niet weten wat de basis is of daadwerkelijk denken dat basis ook een nivo kent. De basis is voor ieder gelijk. De moeilijkheidsgraad in de oefeningen gaan alleen wat omhoog en de oefeningen zullen op den duur uitgebreid worden, maar de basis voor die oefeningen blijven altijd gelijk

Altijd goed:

Slangenvoltes ( en probeer dan het tempo contant te houden in de wendingen, probeer eens op de korte zijde overgangen te rijden)

Volte ( Ga de volte eens sluiten, open weer. Vraag eens dat meer stelling en lengte buiging, dat je je paard als het ware echt wat oprekt. Neem vanuit de volte eens wijken mee, of een SV of SB)

Overgangen ( En probeer dan de hulpen zo klein mogelijk te maken, laat hem eens bijna terug komen en rijd voor de overgang weer voorwaart ( schijnovergang ) rij een keer weg en rijd eens extra terug. Controleer hierbij of je hulp goed doorkomen, controleer of je je hulp echt maar 1 keer hoeft te geven voordat je paard reageerd. Met deze oefening kan je echt je hulpen gana afstellen.)

Houding ( wissel in houding, laat hem eens de hals zover mogelijk strekken, maak hem een keer wat ronder, zodat hij echt zijn spieren even aantrekt, stel hem wat hoger en weer wat lager. Hierbij altijd controleren of de rug mooi rond blijft.

Dit kan je altijd en overal rijden, in bak, in het bos, tussen een paar sprongen door.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:34

handig topic dit! ga zeker wat dingen uit proberen denk ik.
wat ook heel fijn is om je paard los en aan het been te krijgen, is een slagnevolte in draf en telkens op de A/C lijn een overgang halt, en dan weer weg draven. verder vindt ik links en rechts omkeerd ook wel fijn :j

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:51

WinBinChes schreef:
Ik weet niet wat ik erger moet vinden. Dat mensen niet weten wat de basis is of daadwerkelijk denken dat basis ook een nivo kent. De basis is voor ieder gelijk. De moeilijkheidsgraad in de oefeningen gaan alleen wat omhoog en de oefeningen zullen op den duur uitgebreid worden, maar de basis voor die oefeningen blijven altijd gelijk

Hoezo dit? Volgens mij heeft niemand het over de basis gehad of vat ik hem verkeerd op? :+

M_erell schreef:
M_erell schreef:
weet er iemand ook een goede oefening voor een pony die wijken heel lastig vind?

nog mensen met oefeningen?

Niet teveel stelling nemen, maak je het nl alleen maar moeilijker mee (weet niet of jij het doet maar dit is een veelvoorkomende fout) en kleine stukjes oefenen :).

joyciee86 schreef:
Ik zag deze topic staan omdat ik opzoek ben naar een boek. Het boek heet 101 trainingsoefeningen voor paard en ruiter. Heeft iemand dit boek misschien? Ik ben overal opzoek naar dit boek, maar hij blijft maar in de herdruk.

Ik heb dit boek. Geloof dat epplejeck er nog wat had liggen maar dat weet ik niet zeker, en anders zit er niks anders op dan ff geduld te hebben tot ie weer verschijnt :)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:52

een volte op x maken bij een gebroken lijn en dan een keer afwisselen met gewoon een wending..

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:56

Leuk topic dit :) .
Iemand nog tips voor jonge paarden die een paar maand ohz zijn?
Nu vooral bezig met binnenhoefslag, rechte stukken, overgangen en tempowisselingen rijden. Ik wil graag wat meer variatie, maar haar niet overvragen :) .

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:15

aliesjeh schreef:
Leuk topic dit :) .
Iemand nog tips voor jonge paarden die een paar maand ohz zijn?
Nu vooral bezig met binnenhoefslag, rechte stukken, overgangen en tempowisselingen rijden. Ik wil graag wat meer variatie, maar haar niet overvragen :) .

Lekker rechtuit het bos in. Variatie zat door veranderende omgeving en wisselende ondergrond.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:21

Ja, maar helaas heeft niet iedereen de mogelijkheid daarvoor. :)
edit. neemt niet weg dat ik dat zelf ook de beste manier vind.
Om buiten te rijden moeten we hier helaas eerst een aantal drukke wegen oversteken.
Daarvoor wil ik haar eerst wat beter voor mekaar hebben :) .
Daarnaast is het mijn verzorgpaard en kan ik deze beslissingen niet zomaar maken ;)

flo31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:25

Balkjes lopen is voor een jong paard ook altijd goed, in het begin op normale afstand leggen totdat hij er goed overgaat, dan dichter leggen en verder uit elkaar. Zo leert hij goed uit te kijken waar hij loopt!

Jet_Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:47

hoever leg je ze dan uitelkaar bij een normale afstand?

flo31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:05

Hangt er een beetje van af, bij mijn paard leg ik tussen de balken normaal 5-6 voeten, een (hele) grote meter, maar hangt echt van paard tot paard af. In het begin is het een beetje zoeken naar de normale afstand.

MelissaLOVES

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:59

Slangevoltes (in galop, maar dan zonder galopswissels).
Tijdens galop van hand veranderen, en verder galopperen in contragalop.

Bij de a (of c) afwenden. Paar passen wijken voor je linker been. 3 passen rechtuit, en dan weer een paar passen wijken voor je rechter been.

Veel overgangen rijden. En dan proberen zo weinig mogelijk aan de teugels te ''trekken'' .

Pasjes achterwaards

Als je een jong paard hebt (kan ook bij een ouder paard) kan je proberen om net naast de hoefslag te blijven stappen. Je zal zien dat hij dan probeert terug naar de hoefslag te gaan :)