Niet te rijden paard (geen penny's aub)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:56

Chubby schreef:
Romy18 schreef:
zodra er een lijntje aanzit in iemand hem kan controleren gaat de knop om... [knip] hij is heel appart en dominant

Ik vermoed dat dit 'm is. Paard is de baas (vindt hij) en als je hem als mens wilt 'overheersen' (zo voelt dat mogelijk voor hem) trekt hij zich terug. Wellicht heeft hij in het verleden geleerd dat kwaadschiks de baas blijven geen zin heeft (nare ervaring, hij heeft verloren) en dus is dit zijn manier geworden om zijn dominantie te laten welvaren.

Het (overdreven) belonen is voor hem een lachertje. Natuurlijk werkt hij mee aan zaken waar hij zelf profijt bij heeft. Wat droge oefeningen voor een wortel, een fijne borstelbeurt, vrijheid op de wei. Als hij zijn profijt niet ziet, dan zal hij op zijn manier maken dat het niet gebeurd of snel voorbij is.

Je zult iemand moeten zoeken die tijd en energie kan investeren. Geld investeren is niet nodig. Vriendschap en een verbond kun je niet kopen. Er moet een win-win situatie onstaan tussen dit paard en een eigenaar/ verzorger/ ruiter. Wellicht moet je overwegen díe persoon te vinden en een mooie prijs vergeten.

Chubby heeft het helemaal bij het rechte eind. Zoals ik lees is hij in alles op zijn manier heer en meester.

het enige wat ik me kan bedenken is dat je het voor hem ook aangenaam moet maken.

Ik zou beginnen met het belonen achterwege te laten tenzijn een buitensporige prestatie van zijn kant, het is namelijk heel normaal dat een paard gewoon braaf doet wat je van hem vraagt, en meelopen en braaf zijn is geen buitensporige prestatie :D

dus niet meer belonen voor de "gewone" dingen. Hij moet zijn beloning gaan zoeken in jouw vraag :D Hij moet gaan zoeken naar het punt waar hij weer een beloning krijgt. Je daagt hem uit om te luisteren of te doen maar je beloont hem niet voor de reactie die hij geeft op je vraag. Zodoende zal hij steeds verder gaan voldoen aan de vraag om toch die beloning te krijgen, om toch goed en braaf gevonden te worden.........

Ik hoop dat ik zo duidelijk heb uitgelegd wat ik bedoel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:15

KiWiKo schreef:
Je daagt hem uit om te luisteren of te doen maar je beloont hem niet voor de reactie die hij geeft op je vraag.

Met die methode krijg je juist paarden als deze. Je moet ze wel de kans geven het goede te doen. Als je lichamelijk en geestelijk druk blijft zetten zal hij zich alleen maar meer gaan pantseren. Ik ben het wel met je eens dat je het steeds moeilijker moet maken en vooral met clickertraining krijg je ze heel fanatiek en creatief in het zoeken naar het juiste gedrag voor een beloning. In het begin belonen bij iets kleins en daarna steeds meer vragen.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:16

Iedereen is hier druk aan het denken en omschrijven.... Ik ben nu voral heel erg benieuwd wat de TS er eigenlijk van vindt.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:23

Er zijn mensen die met dit soort dieren overweg kunnen en er inderdaad nog iets moois van kunnen maken.
Echter deze mensen zijn zeer zeldzaam.

Vraag is of je dit paard kwijt kunt aan zo'n persoon en of zo'n persoon op dit moment zo'n paard ook (weer) wilt.
En de prijs, slachtprijs waarschijnlijk... misschien wel minder? Verzekering wilt hoogstwaarschijnlijk ook niet uitbetalen ("mankeert fysiek niks").

Groot probleem, kan TS zelf niet oplossen... met heel veel geluk vindt TS iemand die het gelukt met dit paard.
Redelijk wanhopige situatie.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:28

Juliette86 schreef:
KiWiKo schreef:
Je daagt hem uit om te luisteren of te doen maar je beloont hem niet voor de reactie die hij geeft op je vraag.

Met die methode krijg je juist paarden als deze. Je moet ze wel de kans geven het goede te doen. Als je lichamelijk en geestelijk druk blijft zetten zal hij zich alleen maar meer gaan pantseren. Ik ben het wel met je eens dat je het steeds moeilijker moet maken en vooral met clickertraining krijg je ze heel fanatiek en creatief in het zoeken naar het juiste gedrag voor een beloning. In het begin belonen bij iets kleins en daarna steeds meer vragen.

peerd is al uitgelsagen en uit beloond :D

hij heeft geen uitdaging meer, hij is al braaf genoeg vind hij :)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:57

Toch zonde dat er van een leuk karakter vol paard, zoveel mis gaat en je uiteindelijk met dit soort problemen zit.

Ik blijf nog steeds bij mijn eerste idee verwacht dat dat op dit moment kan helpen.
In de stapmolen at dier, hij moet dan een flink tempo lopen doet hij dat niet
wordt hij gecorrigeerd door de molen..Komt ook geen mens aan te pas.
behalve dat je hem waarschijnlijk er eerst in moet sleuren :Y). Misschien is dit
een simpele mogelijkheid om het proces een beetje te doorbreken :)

KiWiKo

Re: Niet te rijden paard (geen penny's aub)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:03

tempo maken doet hij op de weide wel..........

wat wel kan werken in zijn voordeel is dat hij dan niet degene is die beslist welk tempo, dat doet de stapmolen voor hem.....

wellicht niet eens zo een heel gek idee

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:04

leuk idee randie ,
geen idee hoe het paard van ts hier op reageerd
maar weet zeker als ik dat , vorig jaar of jaar daar voor met mijn paard had geprobeerd had die gaan hangen / liggen

zo deden ze dat ook nog wel eens met brumbys maar dan achter een auto ,
rende die mee werd die als nog rijdbaar, kreeg die nog een kans
en anders ging die dood (achter de auto al) ..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:06

tegewoordig zet je paarden niet meer vast in de stapmolen :)

nu zitten er spijlen met stroom achter en voor een paard :)

Nitrax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:07

Ik vraag me af of TS het paard al heeft laten vrijspringen ...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:08

KiWiKo schreef:
tegewoordig zet je paarden niet meer vast in de stapmolen :)

nu zitten er spijlen met stroom achter en voor een paard :)

die moderne gevallen ken(de) ik nog niet .. :Y)

dat zou dan idd miss nog idee zijn

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:09

Precies dat bedoel ik, hij "moet" wel, zo niet maakt hij kennis met wat volt.
Hij bepaald een keer niet het tempo, maar legt op deze manier de correctie van de
molen ook niet bij de mensen :). Het is geen volledige oplossing maar misschien wel
een begin van.

enige punt is. Heeft de TS een stapmolen... :Y) ?

@ nickyu
Bij ons op stal is het een molen waar ze los in staan.
Met lange ijzere beweegbare buizen. Op deze buizen staat om en om stroom.
Hangen kan dus niet, en liggen doen ze ook maar 1 keer :+ . Bij ons gaan
ALLE ong 30 paarden er in incl. Dekhengsten. 1 pony kan er niet in omdat hij door
de buizen heen rent, zich zo verwond en bij een ander in het vak komt. Maar op
een of andere manier zie ik deze gozer er niet doorheen rennen _O-

Citaat:
Ik vraag me af of TS het paard al heeft laten vrijspringen ...

Als hij graag de dienst uit maakt en niet van dwang & druk houdt, zal hij
daar ook niet om te springen staan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:15

Kan het zijn dat het met de castratie te maken heeft?

Mijn exarabier was heel energiek en vurig en voorwaarts, tot hij gecastreerd werd is hij ingekakt en lui geworden, het is nooit meer goed gekomen, en ik betreur het erg, maar hij heeft wel plezier in het leven en is op je gericht en heeft interesse in alles en wil graag voor je dingen doen, maar lui is hij wel, dus hij is niet geestelijk afgestompt ofzo, ook met het longeren pfff is hij zo sloom pfffffffffffff, zeker als je het vergelijkt met van toen hij een hengst was.

Maar nu is er iemand anders erg gelukkig met hem en is het een prima paard, dat graag met je werkt.

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:17

Ik zou graag een video van dit paard willen zien waarin hij het gedrag wat hij vertoont laat zien. Pas dan wil ik een oordeel geven over wat ik nu al vermoed. En ook dan kan ik een advies geven over wat ik als oplossing zou zien.

TS- is het mogelijk dat ik een opname te zien krijg van het gedrag van het paard, onder de man en ook in de wei (dus de twee uitersten in gedrag?)

Als je wilt kun je contact met mij opnemen via pb, misschien dat ik je verder kan helpen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:22

@ ragdollcat

Denk dat dit geval net wat anders ligt, of werd jouw paard ook gevaarlijk? Dit paard doet gewoon NIETS wat hem opgelegd wordt.

Mijn zusjes paard is ook dominant gevalletje, ook zon typetje. Neem je hem aan de hand mee * slof slof*,
met rijden en longeren idem hij doet wat je zegt. Maar wel alles met een eigen twist..Net niet, zo goed
als nooit niet, dat laatste beetje overgeven aan mensen. Ook hij is lang hengst geweest en heeft ook
gedekt. Als je bij zon paard er niet op tijd ingrijpt en op de juiste manier, krijg je of een gevaarlijk paard
of iets zoals deze een staker. Onze harry is dan een voorwaarts type maar deze zo te horen niet ( meer).

@ chiva ook geen slecht idee een video inderdaad. Kun je thuis op je gemak nog een keer helemaal na-
kijken wat hij nou precies doet. En ik ben ook wel benieuwd naar jouw vermoeden :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:27

randie: Nee, mijn ex paard werd niet gevaarlijk, maar moest castreren omdat hij altijd apart stond en graag bij andere paarden wilde zijn, en dat niet kon ivm hengst zijn, toen werd hij gecastreerd en kon hij gezellig bij de anderen in de wei en een sociaal leven hebben dat vond ik heel belangrijk, want hij was altijd al sociaal met andere erg grote merrie en hengst om mee te ravotten, dus vandaar dat ik dit graag wilde voortzetten.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:35

mijn eerste paard was een beetje hetzelfde, al was het een merrie, en kwam ze niet omhoog van voren maar van achteren ;) Dit heeft een jaar of twee geduurd, nadien kon ik er mee lezen en schrijven, als is ze buiten de groep nooit de allervlotste geworden, er was normaal mee te rijden. Maar niet als zus of vriendin erop reed, dan was ze weer van slof, slof

Een goede band met de ruiter,die moest worden opgebouwd en dat kostte tijd.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 23:13

wij hebben alle truckjes al voor bij zien komen
van galoperen op 3 benen en met 4e been hak van ruiter aantikken tot bokken 1 been 2 benen 4 benen steigeren
van gaan liggen alleen op de knieen of op de kont of helemaal tot zich domweg laten vallen
ook in de roundpen op een bepaald punt naar voren willen meppen
schaam me der diep voor maar de striemen stonden er in
en ben daar alles behalve trots op , een zeer ervaren trainer zou m wel eens even
laten zien wie de baas was (had al gewaarschuwd dat het niet zou gaan werken )
omdat meneer vond dat 3 passen galop meer dan genoeg was
en wij het meer dan zat werden ,
viel eerst aan (dus op achterbenen klauwend op je af) , maar zweep tegen kop vond die toch niet zo prettig en de vuist van deze hele dappere meneer nog minder :o liet zich dan maar achterover vallen , bleef ook liggen
tot je weer lief vroeg of die op wilde staan ..en gewoon nog een keer en nog een keer ..
ding liet zich domweg NIET dwingen
of het nu aan de hand was of er op of aan de longe , maakte geen ene mallemoer uit
heb toen ook gezegd , der gaat niemand meer op tot dat ik m zo ver heb dat die wel wil luisteren
iedere keer als een trainer zich er tegen aan bemoeide leerde die weer een nieuw truukje
werd ik niet vrolijker van , ben nml niet zo'n held ..
nu na 2 jr .. begint het eindelijk ergens op te lijken en gaat die ook steeds meer meewerken
maar nog steeds als de gehele groep in ren galop naar rechts gaat gaan wij rustig naar links ..
of in stap :+
ben je met 8 ruiters gaan er 7 naar rechts en de mijne zegt ja dag .. echt niet
(enige wat nu helpt is blijven zitten , eerst weer de rust er in , rustog stilstaan en dan weer lief \
doch zeer duidelijk vertellen dat we toch echt die kant op gaan)
als we iets tegen komt wat die "eng"vind spurt die er voor bij draait om en valt aan
(nu word gelukkig ook dat minder .. )

weet nog dat ik vorig jaar heeel trots foto;s toonde dat die zomaar draafde ! en wanneer ik het vroeg
en niet wanneer meneer het uitkwam , als die het al deed
en zelfs nog iets van een mogelijke spier eventueel zou kunnen gaan gebruiken

en al paar weken er niet afgevallen was , dat die al paar weken niet had gebokt of zich had laten vallen
(daarna nog wel paar keer maar ach )

naar voren is de oplossing ,laat desnoods maar rennen
zo'n mooie uitdrukking als je je paard ook daadwerkelijk naar voren krijgt ..

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 23:26

Ben ik weer... net klaar met werken en de hele boel al door gelezen.

Om het makkelijk te houden voor iedereen even dit paard in een aantal punten.
9 jaar
bruin
1.68m
afstamming en verdere gegevens geef ik niet wanneer paard op deze manier verkocht wordt word t paspoort ook vernietigd hij gaat niet meer het handelscircuit in met goede papieren.
als 2.5 jarige ggk hengst verkocht voor 115.000 euro op 5 jarige leeftijd gecastreerd wegens dit gedrag dat hij dus vanaf het zadelmak maken heeft vertoont. Loopt en denkt dus al ruim 5 jaar op deze manier.
Paard is bij 1001 mensen geweest en gegarandeert ook al eens half dood geslagen.
Paard was kreupel, stijf is door de hele malle molen geweest en is nu recht, soepel en medisch in orde. Tanden zijn nagezien, hoofdstel is al van verschillende bitten voorzien geweest. Zadel is op maat gemaakt door gerenomeerde zadelmaker.
Paard wordt elke 2 weken behandeld door fysio, bloedonderzoek is gedaan t4 waarde waren wat laag daarom heeft ie daar ook medicatie voor gehad en deze en alle andere waarde zijn nu normaal.
Paard krijgt 3 kg basis brok 1kg haver mengeling hooi en voordroog
staat dagelijks op de weide een uur of 4,
loopt 30min in de molen (met stroom anders blijft ie gewoon stilstaan) enkel stap daar wij een verharde bodem hebben.
loopt 1x per dag aan de longe 20 min stap draf gelop, veel overgangen en actie is reactie principe maar enkel door dreigen met de zweep heeft wel respect voor het idee zweep maar raak je hem blokkeert ie. Je hulpen volgt ie op de grond altijd op gedurende 3 sec dan valt ie terug in tempo.
Loopt momenteel 3x per week onder het zadel (is 6x per week geweest is 10x per week geweest is 20min per keer geweest is 5 min per geweest is 45min geweest etc.) Staat er iemand bij met longeerzweep komt ie niet omhoog anders gegarandeerd wel. stapt draaf en galoppeerd aan als je het vraagd alleen wel op tempo tuf tuf vertel je hem iets te doen is er geen land mee te bezeilen.

Hem afslaan heeft dan ook geen nut blokkeerd gewoon gaat stilstaan en beweegd niet meer hoe hard je hem ook slaat, is een paard dat je makkelijk dood zou kunnen slaan omdat ie geweld gewoon over zich heen laat komen zonder reactie.

Ik ben normaal echt helemaal niet flauw en zal de eerste zijn die zegt zet m eens op z´n plaats maar dat heeft met deze averechts effects.

Springen was een ramp, vond ie duidelijk niet leuk, opdrijven met de zweep vond ie helemaal niets (ging stil staan) en 2 vreemde mensen om te assisteren (collega´s die hem haast nooit vast hebben) stuurde ie het liefst de piste uit helaas voor hem hadden deze mensen ook een zweep vast.

Man vrouw, gewicht, aanpak maakt allemaal weinig uit positief haalt het van negatief maar das het enige verschil.

Wat ie momenteel nog moet kosten durf ik zo niet te zeggen moet ik even overleggen met eigenaar maar m zo maar weg doen naar de eerste de beste zoizo niet, moet er niet aan denken dat er iemand mee verongelukt! dan maken we hem liever af. Eigenaar is ook handelaar dus geld speelt hier wel een rol. eigenaar is gelukkig ook menselijk en denkt niet alleen maar aan geld. Voor ons is hij een projectje eigenaar betaald alleen medische kosten, stalling etc is voor ons in ruil voor eventueel verkoop % echter is geld voor ons geen reden om hem hier te hebben, de ervaring des te meer. Alleen moet er wel vooruitgang in zitten en ons leven riskeren zien we ook niet helemaal zitten....

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 23:34

heb je met GEEN tempo vragen , dus tuf tuf rijden
na paar weken wel vooruitgang in reactie snelheid op de hulpen ?

hoe sterk is zijn balance en rugspieren ?
(vermoed nml bij de mijne dat het aan zijn durf en zijn zelf vertrouwen lag naarmate die sterker werd en betere balance vond (na 1,5 klooien !) begon die pas beetje te lopen ..

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 23:39

balans is super, hij heeft ook heel weinig last van natuurlijke scheefheid, rug is een zwakker punt maar goed genoeg om gewoon te presteren op basis niveau. Met training zou dit zeker beter worden maar dan moet ie wel te trainen zijn.

Hij reageert heel goed op hulpen in de vorm van beginnen met stappen, draven, galopperen echter het tempo is het probleem hem dan voorwaarts rijden, houden, sturen (aan de longe) blokkeerd ie op. Verbetering is er niet

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 23:58

Ik ben bang dat ik je niet kan helpen. Ik heb het helaas wel ervaren bij een ander paard en dat hebben we ook niet kunnen oplossen. Die kon ook zo totaal doods reageren op zweep, schoppen, vloeken. Als ie niet weilde dan wilde hij niet, werdt hij je zat dat liep hij naar het hek en begon je been te pletten en meer van dat soort ongijn. Was ook erg gevaarlijk om te pakken in de wei als ie daar zin in had. Er hebben hele goede trainers opgezeten, maar als ie niet wilde stopte hij er gewoon mee. Nu heeft deze ook wel zijn betere dagen gekend hoor en hij liep nog wel een beetje zodat hij uiteindelijk nog manege paard heeft kunnen worden, maar leuk was anders.
Bokker Bluestar heeft een paard waar ze alleen maar mee om kan gaan als ze regelmatig dealtjes sluit met 'm en hem laat staan als hij aangeeft niet te willen anders doet hij daarna helamaal niets meer. Wie weet kan zij je advies geven.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 00:51

balance is dus niet het probleem .. puur de snelheid
is western niks voor m :') sorrie :o .. ook daar moeten ze werken ;)

geef de mijne klapje (met nadruk op "je") op schouder .. op het moment dat die fout is
ook duidelijk om en om drijven om te versnellen en niet te hard willen drijven
hij reageert daar ook zo fel op ?

je zegt blokkeerd met sturen
heeft die slechte bit ervaringen .. stang reeds geprobeerd neem ik aan
(rij zelf met een billy allan en niet voor niets zeg maar )

uh bitloos al eens geprobeerd (aan de longe uiteraard .. je wilt immers nog niet door een omheining knallen) (misschien een idee al was het maar voor tijdelijk al mag het van de knhs wel tegenwoordig)

longeren gaat dus redelijk begrijp ik
(dat deed de mijne pas redelijk na een jaar dat te gaat is er nog hoop :o
alhoewel met dit paard zijn ze natuurlijk ook al jaaaaren bezig)

lastig

denk toch dat je dit paard bij 1 ruiter moet plaatsen die heeeeeeeel veeeeel geduld heeft
en voorlopig niks verwacht en op korte termijn niks wil

zoals bluestar doet hebben wij ook in het begin zeker als paard aangaf echt geen zin te hebben
wel eens toegegeven en heeel veeel dealtjes gemaakt
volgens de meeste goeroes fout fout en fouter .. maar wilde mijn nek ook nog niet kwijt :o

maar ja daar hebben ze voor dit paard geen ruime ton voor neergelegd
vermoed dat daar toch wel het probleem ligt , als in het begin te snel te veel gewild
hebben (en niet noodzakelijk door de eigenaar zelf) dus iets overvraagd ?
was er niet bij weet het niet

weet heeel misschien iemand voor dit paard , is een bokker
rijd en werkt 1000 x beter als ik met paarden , heeft heel veel
echte probleem paarden goed gekregen paarden die ik gratis nog niet had willen hebben :o
en zij werkt wel met pressie maar niet met lompe brute kracht om het zo maar eens te zeggen
en is mega geduldig .. misschien ziet zij er heil in

zal eens polsen ..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 08:07

en als je nou eens voordat hij in tempo terugvalt zelf al tempo terug neemt?, of vraagt of hij NOG langzamer wil....... dan is het tempo toch van jou??????

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 08:17

het paard heeft zich gewoon afgekeerd van de ruiter. Er is tevroeg teveel gevraagd.
Het is nu zijn gedrag en probeer dat maar eens te doorbreken.
Ik raad aan om hulp te zoeken met mensen die hier verstand van hebben.
Misschien Annemarie van der Toorn. Hebben veel van zulke paarden.
Kunnen je echt verder helpen. Zelf bezig blijven heeft weinig effect.