Paard gaat er zonder reden vandoor, niet veilig meer!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Margreet86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:33

Jeetje Michelle, ik heb net je verhaal even gelezen en dat klinkt heel vervelend. Ik hoop dat jullie iets aan die osteopaat zullen hebben!

Evelinelover

Re: Paard gaat er zonder reden vandoor, niet veilig meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:37

Misschien een martingaal dan kan die zijn hoofd niet zover omhoog doen

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 17:24

Bedankt Margreet, ik hoop het ook!

Evelinelover, de martingaal is in optie haha. Bedankt voor het meedenken!

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:29

Hoi,

Ik heb niet alle pagina's gelezen, maar ik heb ongeveer herzelfde (gehad) ook met een Trento van bijna 4!
In het kort: eind vorig jaar ging hij zomaar rennen, een hele poos aan de longeerlijn gereden, toen ging het weer goed. Met z'n hoofd omhoog de andere kant om rennen ken ik ook helaas. Het is dan heel belangrijk om hem voor te zijn. Tik met een zweep helpt bij hem niet, maar flink boos toespreken wel. En wel flink tempo houden, hoe langzamer des te moeilijker sturen!
Overigens rij ik sinds die verschillende hachelijke ervaringen met rennen en het hek raken met een slofteugel. Ik gebruik hem zo min mogelijk, maar als hij echt aan de kletter gaat is het wel fijn.
Als hij met z'n hoofd redelijk loopt (zeg maar horizontaal) dan moet de slof niet inwerken en als hij iets omhoog komt ook niet, maar als hij echt erg hoog komt wel, alleen moet je hem dan wel heel goed naar voren houden, anders veroorzaak je weer andere problemen! Ik zou dit alleen onder begeleiding doen overigens!

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:11

Zo te horen zijn dat flinke karakter paarden, trento, maar misschien is het gewoon ook toeval...
Ze kunnen waarschijnlijk wel heel goed lopen, of niet soms?

Het is niet de makkelijkste manier maar uiteindelijk heb je wel heel veel bijgeleerd eens je weet hoe je ze moet aanrijden he...

Ik gebruik niet makkelijk een slofteugel omdat ze al daar al makkelijk eens steun op durven zoeken maar idd, bij zulke paarden speelt de veiligheid ook wel een grote rol. Ik heb een merrie gereden voor ongeveer anderhalve maand en ze kon ook wel een gevaarlijk uit de hoek komen, of ze begon weg te stormen of ze stopte en begon dan te bokken tot of zij of ik het opgaf :-) de eerste weken was dat zwaar en dan was het idd erg belangrijk om aan te voelen wanneer ze iets ging uitproberen en dan reed ik de eerste tijd met een slofteugel maar na anderhalve maand kon ik rustig opstappen (dat was in het begin ook niet mogelijk) en rustig beginnen rijden zonder slofteugel...

Ik weet echter niet of een martingaal voldoende gaat werken, als ze al zo hoog zitten met het hoofd dat de martingaal in werking gaat, is het dan niet te laat? Het is misschien wel een manier om ze beter bij jou te houden maar ik denk dat een slof beter is omdat hij dan z'n hoofd helemaal niet omhoog kan brengen, zolang jij dat niet wilt....

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:48

Je kunt de martingaal toch ook wel zo instellen dat hij eerder inwerkt?

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:14

Ja maar dan nog heeft hij altijd de kans op de neus er helemaal uit te steken en voor sommige paarden is dat al voldoende om de controle helemaal kwijt te geraken...

Dat is mijn mening he ;-)

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:44

Ik heb dit ook gehad met mijn vorige paard. De eerste keer dat hij dit gedrag ging vertonen was hij een jaar of vier. We hebben het er toen uit gekregen door heel streng te zijn. Een paar jaar is dit goed gegaan totdat hij het weer begon te doen, alleen dan nog erger dan ervoor. Hij ging er vandoor als hij er geen zin meer in had. En als hij ging, ging hij overal doorheen. De laatste keer dat dit gebeurd is ben ik in het ziekenhuis beland. Die keer was ook de druppel en hebben we hem weg gedaan.

Dit paard heb ik gehad van veulen af aan, zelf ingereden en zelf opgeleid tot en met Z1 niveau met winstpunten. Medisch was er niets met hem aan de hand. We hebben hem laten checken bij de DA.

In je verhaal lees ik dat het al best gevaarlijk aan het worden is. Hou goed in de gaten of het niet te gevaarlijk is. Naar mijn idee is een paard het niet waard om jou het ziekenhuis in te helpen of misschien nog wel erger. Ik las ook dat je over een trainingsstal nadenkt. Dat zou kunnen helpen, alleen heeft jouw paard het trukje al niet door? Dan kan hij bij een ander nog zo braaf zijn, hij zal het bij jou waarschijnlijk weer gaan proberen.

Succes met je paardje.

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:44

Door Meliciana> Met alle respect: zo denkt een paard echt niet hoor.Niet voor rede vatbaar... een paard redeneert sowieso al niet zoals een mens, dus natuurlijk is hij niet voor rede vatbaar. Iets vragen wat hem niet aanstaat? mss vraag je het hem verkeerd, en begrijpt hij je gewoonweg niet. Of geraakt hij gefrustreerd van alle druk, wilt hij wel maar kan hij het niet? Al een jaar onder het zadel? dus van zijn 3 jaar? En nu rijdt hij al wedstrijden? Sorry, maar dat is veel te vroeg. Iedereen spreekt hier van hulpteugels, eens goed aanpakken, enzovoort. Moet hij absoluut zo fel worden doorgereden? kan je echt niet nog een jaartje wachten? dan is hij nog maar 5. Dat is nog heel jong voor een paard. Elk paard is anders, mss blokkeert hij gewoon. waarom dat niet even in overweging nemen? of moet hij gewoon gebroken worden? Ik heb al vele paarden zien passeren die te jong werden ingereden. En 90% had jaren erachter gedragsproblemen...[/quote]

Meliciana, :(:) als meer ruiters hun paarden leren begrijpen zoals jij, zouden er veel minder problemen zijn tussen mensen en paarden.
Is dit de psychologie van Parelli? Ik heb daar ook dingen leren begrijpen, die je nergens anders in de paardenwereld te horen krijgt.
Niks geen zweverig gedoe. Waarom doen paarden wat ze doen. Wanneer is het angst, wanneer is het dominantie, of is het gewoon verkeerd aangeleerd (door ons ruiters).
Gelukkig gaat het langzaamaan dagen dat training van paarden zoals de "renpaardbeul" dat doet, niet dé manier is. En dat het zeker ook anders kan. Je moet wel veel geduld hebben en dan betaald het resultaat zich uit in veeeel tijdsbesparing op de lange duur. Geloof in jezelf en blijven leren he. +:)+

Skingraphx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:08

Hmmmm, ik hoop maar dat het toeval is...... mijn 4 jarige Trento heeft dit trucje ook ontdekt maar helaas op het moment dat ze net zadelmak was. Ik weet dus zeker dat ze echt nog niet overwerkt of overvraagt is. Het zadelmak maken is op een professionele manier gebeurd, zonder druk of stress en daar is de tijd voor genomen. De problemen zijn begonnen nu ze wat sterker begint te worden hierdoor heeft mijn zelfvertrouwen inmiddels een behoorlijke deuk gekregen. Met het zadelmak maken heeft ze geen stap verkeerd gezet en ik ga met haar aan de gang en ik krijg dit soort ellende. Daar komt bij dat het rijden nog niet bevestigd is dus ik heb niets te vertellen, geen stuur en al helemaal geen rem. Ook ik zat/zit een beetje met mijn handen in het haar en net als jij heb ik het gezocht in medische problemen. Je voelt het van te voren niet aankomen, ze reageert als door een bij gestoken. Soms heb ik het idee dat mijn paardje 2 gezichten heeft en ze kan omslaan als een blad aan de boom. Omdat mijn paard net een x of 10 onder het zadel heeft gelopen heb ik besloten om niet te gaan proberen dit zelf op te lossen (voordat ze het trucje helemaal cultiveert) maar haar voor een maandje (of 2) naar een trainingsstal te brengen met de bedoeling dat ik daar de juiste begeleiding zal krijgen zodat ik daar thuis mee verder kan.
Ik ben zeker geen bange ruiter maar ik heb wel 2 kleine kindjes thuis, ben geen 18 meer (en geloof mij dat heb ik echt gevoeld nadat ik er 2x snoeihard vanaf ben gegaan) en gewoonweg niet bereid deze risico's te aanvaarden.

Ik blijf je topic even volgen en wens je heel veel succes, neem geen onnodige risico's en als je een oplossing heb gevonden hoor ik het graag :D .

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:58

Ik denk dat een martingaal minder handig is, omdat je die als hij in paniek mocht raken van de druk in zijn mond niet losser kan doen en een slof wel. Dan kan je de druk zelf regelen en je handen naar voren steken mocht hij blokkeren.
Is wel vreemd dat het allemaal trento's zijn. Trento zelf schijnt heel braaf te zijn, maar misschien heeft hij op z'n 4de ook zoeits gehad.
De mijne is nu wel goed te sturen, dus dan is het minder erg. Toen hij vorig jaar ging rennen had ik zowiezo nog weinig stuur, en dan is het inderdaad erg eng!
Ik zou in ieder geval goed nadenken en gaan voor veiligheid!
Wij gaan trouwens begin juli een cursus doen bij Annemarie vd Toorn, en hopelijk kunnen we wat eerder naar het opstappen kijken, want dat vind ik nog het engst!

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 18:02

Bedankt voor alle reacties weer! Het verbaasd me wel dat er zo veel Trento's zijn met vergelijkbare problemen. Mijn Trento merrie is juist heel rustig en braaf, maar goed, die wordt in juni 4 dus het puberen kan nog komen. Laten we hopen dat mijn ruin dan weer normaal is haha. Ik geef ook meer de voorkeur aan een slof dan aan een martingaal, maar dat is van latere zorg, eerst de osteopaat maar laten kijken. Ik heb hem gisteren een vrije dag gegeven, en vandaag heb ik grondwerk met hem gedaan. Met halsterwerk was ie erg braaf, hij laat zich prima leiden door mij dan. Toen ik een join-up ging doen werd het een beetje raar. Hij reageert heel goed op mijn aanwijzingen, tempo bepalen is geen probleem. Toen hij de signalen af had gegeven die nodig zijn voor de join-up, en hij naar mij toe mocht komen, begon hij weer te rennen. Elke keer opnieuw, en op een gegeven moment wilde hij niet eens meer gaan stappen. Hij bleef draven en galoperen en wilde steeds van hand veranderen. Het heeft zo lang geduurd voordat ie eindelijk ging stappen en naar me toe kwam, en toen was ie weer normaal, geslaagde join-up. Maar toen ie zo aan het rennen was, en niet terug wilde komen, deed het me denken aan wat ie onder het zadel doet. Maar het is voor het eerst dat ie zo deed. Nou vraag ik me af of het met elkaar te maken heeft, en of het dan toch dominantie is, dat ie niet wilde toegeven aan mij.. Wat denken jullie?

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:03

misschien dezelfde cursus? Ik neem m'n paard ook mee, dus hoop daar ook wat wijzer te worden

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:06

join ups wil je niet doen met dit paard ............ echt :)

gaat geen vooruitgang bieden, op geen enkele manier.....

een paard is zoveel slimmer, en die pakt je op elk gat dat jij laat vallen zonder dat je het door hebt.....

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 18:10

Ik ben een voorstander van natural horsemanship, ik geloof wel dat je daardoor een betere band met je paard krijgt. Ik doe het ook niet zozeer voor de vooruitgang, maar meer om de basis te behouden. En in zekere zin moet ie mij ook accepteren als leider bij een join-up toch? Dus in die mate zou het goed zijn..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:18

dat soort dingen kan je prima voor elkaar boksen zonder roundup

dat zit hem al in het simpele van stal halen........... dat zit hem niet in de joinup

hij loopt naast je, niet voor je......... hij loopt op gepaste afstand niet in jouw ruimte, en als jij rechtsaf gaat volgt hij zonder enig druk...... linksaf ook...... en als jij stilstaat dan doet hij dat automatisch ook zonder zijn schouder voor je te zetten........

daarmee zet je op de grond veel meer de verhoudingen recht dan met een joinup.....

ik heb echt een broertje dood aan joinups

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 18:24

Ach ja, ieder z'n ding. Alle andere dingen die je noemt doe ik al standaard, en oefen ik extra met halsterwerk. Is zeker ook een belangrijk onderdeel, en dat doet hij ook erg goed. Het leuke aan een join-up vind ik vooral de follow-up, dan weet je dat de join-up gelukt is en dan wil je paard ook echt bij je zijn. Hij volgt je dan alle kanten op, stopt als jij stopt, en dat zonder touw. Vind ik gewoon een hele mooie mens-paard-relatie. Maar ieder z'n meug natuurlijk!

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:25

hij loopt naast je, niet voor je......... hij loopt op gepaste afstand niet in jouw ruimte, en als jij rechtsaf gaat volgt hij zonder enig druk...... linksaf ook...... en als jij stilstaat dan doet hij dat automatisch ook zonder zijn schouder voor je te zetten........
De mijne doet dit allemaal keurig, maar toch heb ik eenzelfde soort probleem als TS.
Wil die cursus overigens niet speciaal hiervoor doen, maar zowiezo een keer.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:30

Join up (en andere grondwerkoefeningen) wordt steeds vaker gebruikt, maar ik vraag me af of het goed is voor ieder paard en of ze wel met voldoende kennis van zaken worden gebruikt..
Lijkt me van niet!

Deze truck van Monty is een hulpmiddel...het lijkt op paardentaal, maar het is echt een door mensen gevormd hulpmiddel. Soms werkt het goed, maar je moet heel goed weten waar je mee bezig bent.
Ieder hulpmiddel wat als een dogma wordt gebruikt (zonder te kijken of het passend is bij het paard en de situatie) is een dwangmiddel.

Het werkt zeker niet voor alle paarden; zeker voor onderdanige of dominante paarden is het een soort 'dwangbuis'. Uiteindelijk heeft het paard maar een keus... en dat is dus geen vrijheid.
Een dominant paard pikt dat niet en wordt opstandig, een onderdanig paard wordt er reuze ongelukkig van. Dat werkt ook door op de psychologie van een paard.... en niet altijd in positieve zin.
En dat kun je niet winnen op deze manier.
Een dominant paard is gebaat bij duidelijke signalen, ruimte voor zijn eigenheid, maar met duidelijke grenzen. Dat is een hele klus, en vergt deskundigheid die wij als 'liefhebbers' niet altijd in huis hebben.
Veel succes

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:32

ik denk persoonlijk dat je die joinups moet laten voor wat het is.......... en dat je je meer moet gaan concentreren op de gewone omgang, aan de hand en onder het zadel

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 18:35

Ik heb meerdere cursussen van natural horsemanship gevolg en er altijd veel plezier aan ondervonden. Natuurlijk is het geen oplossing voor problemen, maar ik vind het toch een mooie manier om anders met je paard om te gaan. Aan de hand en onder het zadel zijn standaard, daar valt altijd aan te werken. En aan de hand is er geen enkel probleem met hem, en met rijden alleen als ie weer zo'n bui heeft. Op goede dagen is ie ook heerlijk fijn te rijden. Join-ups zijn gewoon leuk om af en toe erbij te doen, het is ook weer eens wat anders dan gewoon rijden of longeren..

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:40

Kijk dat is het nadeel van de shows van Monty Roberts. Iedereen die de join ups een of twee keer gezien heeft gaat het nadoen thuis. Hij zou erbij moeten zeggen. Don't do this at home!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:40

joinups zijn niet leuk.............. zeker voor het paard niet.

ik weet niet bij wie je cursussen gevolgd heb, maar zelfs mr Robberts himself zegt dat een joinup een laatste redmiddel is en slechts een keer uitvoerbaar........

ik denk dat daar dus een groot deel van het probleem ligt

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:42

Michelle_TA schreef:
Join-ups zijn gewoon leuk om af en toe erbij te doen, het is ook weer eens wat anders dan gewoon rijden of longeren..

Join ups zijn bittere ernst voor een paard. Of hebben we het over geheel andere zaken??
Ik stop hier op dit onderwerp want ik wordt een beetje pissig van Michelle.

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:44

KiWiKo schreef:
joinups zijn niet leuk.............. zeker voor het paard niet.

ik weet niet bij wie je cursussen gevolgd heb, maar zelfs mr Robberts himself zegt dat een joinup een laatste redmiddel is en slechts een keer uitvoerbaar........

ABSOLUUT WAAR !! :(