paard met bit of zonder beter lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:14

hehe dat is tenminste een fatsoenlijke mening, je ziet geen verbetering of verslechtering, waarom mij dan zo aanvallen en fel doen? als je nou gelijk een normale mening op een normale manier had gegeven..of dacht je van he het topic is al zo gezellig laat ik eens meedoen?

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:15

Op foto 3 Vind ik je pony nog niet fijn lopen Wel beter dan op de andere foto's maar nog niet om naar huis te schrijven, Loopt niet leker over dr rug en heeft een houding alsof hij/zij elk moment kan omvallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:17

kazary schreef:
Die indruk kreeg ik dus niet. Gewoon mensen die keken naar hoe het paard loopt, of hij de rug gebruikt en dat soort dingen. Dat heeft niet eens met een beit te maken. Er reageren zelfs verschillende personen die zelf ook regelmatig zonder bit rijden.

Maar kun jij eens een serie foto's laten zien?
Niet 2 en als dan iemand het heeft over activer dan daar ineens met 1 foto aan komen, terwijl je eerst dacht dat foto 2 erg goed was. Als je wist wat goed was had je direct foto 3 geplaatst.

hmm je geeft dus wel toe dat foto 3 goed is ;)
en neej ik ga geen verdere foto's plaatsen. Ik doe dat wanneer ik dat nodig vind en niet om me te verantwoorden naar andere bokkers ;) dat vind ik niet nodig ;)
Nogmaals ik ben geen leugenaar en ik kom niet op bokt om een postje te gaan zitten liegen. Als ik had gevonden dat ze lekkerder met bit liep dan zonder, had ik met bit blijven rijden :) maar dat is niet het geva, of je dat nou wilt geloven of niet :)

Anoniem

Heb al het commentaar van anderen niet gelezen, maar wil wel mijn visie erop geven. Ik heb zelf aardig wat fjorden gereden en rijd zowel met als zonder bit.

Ik vind de pony eerlijk gezegd op allebei de foto's niet goed lopen. Echter, op foto 2 loopt 'ie nóg slechter.
Wat je hier laat zien heeft niets met ontspanning te maken. Dit paard gebruikt het lijf niet op een goede manier (dus je werkt bovenmatige slijtage en/of blessures in de hand). Maar dat heeft eerlijk gezegd niks met bitloos of niet te maken, maar met capaciteiten van de ruiter...

Ik rij m'n jonge paarden altijd zonder bit in, maar ook zonder bit mogen ze niet als een duikboot op de voorhand vallen. De motor zit van achteren. Of er nou een bit in hangt of niet.

Anoniem

Ik zie geen felle reacties, ik zie alleen een discussie, hoor Cin ;)
Verder deel ik ook hier maar even mede dat mijn paard, als ik hem meer dragend laat lopen, en meer concentratie van hem verg, niet echt blij kijkt, maar ronduit verbeten en zeer geconcentreerd, wat door een leek al snel wordt opgevat als een niet-blij-zijnde paard.
Mijn kerel kijkt nog net niet de gaten in de muren als hij aan het werk moet, maar dat zegt niet dan hij letterlijk boos is ;)
verder is ook bij de mijne bitloos onmogelijk, ik heb het geprobeerd en hij reageerde met een soort salto mortale met flikflak en driedubbele schroef, meneer is sensibel en verdroeg de druk niet.
Ik ga voor de volledigheid foto 3 er nog even bijpakken, en die eens bestuderen, want die heb ik in de drukte nog niet bekeken.

Edit: ik vind foto 3 ook nog echt geen ideaalplaatje, ik zal de details maar inslikken voor de goede verstandhouding.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-02-09 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: paard met bit of zonder beter lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:19

@ sonja ik heb je een pb gestuurd ;)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:19

Ik ben ook aboluut niet tegen bitloos. Maar ik ben wel tegen mensen die denken alles beter te weten en niet open staan voor 'commentaar' van mensen die al jaaaaaren in de paarden zitten en er misschien al 1000 hebben gereden. (deze mensen zijn hier ook aanwezig). Die weten echt wel wanneer een paard goed loopt.

Die 3e foto betrek ik er niet eens bij, waarom niet, omdat je er ook geen 4e foto bijzet van je paard met bit. Je probeert je eigen haggie te redden (wat begrijpelijk is) maar dan had je geen topic moeten openen.

(*alvast een antwoord op je komende reactie: ik reageer in een topic wanneer ik dat wil*)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:20

suleilitha schreef:
Verder deel ik ook hier maar even mede dat mijn paard, als ik hem meer dragend laat lopen, en meer concentratie van hem verg, niet echt blij kijkt, maar ronduit verbeten en zeer geconcentreerd, wat door een leek al snel wordt opgevat als een niet-blij-zijnde paard.
Mijn kerel kijkt nog net niet de gaten in de muren als hij aan het werk moet, maar dat zegt niet dan hij letterlijk boos is ;)
verder is ook bij de mijne bitloos onmogelijk, ik heb het geprobeerd en hij reageerde met een soort salto mortale met flikflak en driedubbele schroef, meneer is sensibel en verdroeg de druk niet.
Ik ga voor de volledigheid foto 3 er nog even bijpakken, en die eens bestuderen, want die heb ik in de drukte nog niet bekeken.

hmm jouw paard reageret niet lekker op t bitloze hoofdstel, en dat ligt aan t hoofdstel, mijn paard reageert niet lekker op t bit en dat ligt aan mij. Misschien ligt t wel aan jou dat t paard er niet lekker opliep ( precies wat een andere bokker al in t andere topic gezegt heeft )

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:21

Cinnepin schreef:
kazary schreef:
Die indruk kreeg ik dus niet. Gewoon mensen die keken naar hoe het paard loopt, of hij de rug gebruikt en dat soort dingen. Dat heeft niet eens met een beit te maken. Er reageren zelfs verschillende personen die zelf ook regelmatig zonder bit rijden.

Maar kun jij eens een serie foto's laten zien?
Niet 2 en als dan iemand het heeft over activer dan daar ineens met 1 foto aan komen, terwijl je eerst dacht dat foto 2 erg goed was. Als je wist wat goed was had je direct foto 3 geplaatst.

hmm je geeft dus wel toe dat foto 3 goed is ;)
en neej ik ga geen verdere foto's plaatsen. Ik doe dat wanneer ik dat nodig vind en niet om me te verantwoorden naar andere bokkers ;) dat vind ik niet nodig ;)
Nogmaals ik ben geen leugenaar en ik kom niet op bokt om een postje te gaan zitten liegen. Als ik had gevonden dat ze lekkerder met bit liep dan zonder, had ik met bit blijven rijden :) maar dat is niet het geva, of je dat nou wilt geloven of niet :)

Nee ik schrijf niet dat hij daar goed loopt. Ik schrijf wel dat jij dacht dat foto 2 erg goed was en dat het je erg tegen viel dat het niet zo was en daarop ging jij een foto zoeken naar wat mensen liever zouden zien. Dat was niet jou eigen idee van wat beter was.
Maar geen 1 van de foto's is goed, alleen op foto 3 is hij activer en dat is wel een voorwaarde om vanuit verder te bouwen.
Ook schrijf ik nergens dat je een leugenaar bent en vindt het ook raar dat je daar nu over begint.
Meer foto's plaatsen kan een beter beeld geven, ook ten voordele van jou, maar dat wil je blijkbaar niet. Mij best.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:21

Sorry, ik had foto 3 niet gezien, maar zal die er ook nog bij betrekken:
Paard loopt hier minder slecht op dan op foto 2. Maar let op: ik zeg niet voor niets minder slecht, en niet 'beter'.
Ik vind de bovenlijn van het paard echt niet op de juiste manier aangespannen, waardoor je ook niet op de juiste manier tot ontspanning kunt komen.
Ook op foto 3 zie ik geen ontspannen paard dat fijn door het lijf loopt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:22

foto 3 loopt ze iets beter, maar marginaal. Ze kijkt happy. Klopt. Ze hoeft ook niet te werken. Zo kijkt mijn paard ook tijdens een buitenritje. Lekker niks doen heeft wel wat. Maar lekker werken en het geproest na dat lekker werken, vindt ze ook leuk.

Ook op foto 3 duikt je paard. Je rijdt je paard van voren naar achteren en niet anders om.

En de mensen die datzelfde commentaar gaven, hebben vrijwel allemaal hun paard voor elkaar en hebben er al vele kilometer mét én zonder bit op zitten.

Anoniem

suleilitha schreef:

Edit: ik vind foto 3 ook nog echt geen ideaalplaatje, ik zal de details maar inslikken voor de goede verstandhouding.

lees nou eens zeg pff ik heb geloof ik al wel 100 keer gezegt dat ze NOG niet zo loop zoals t moet! En dat kan ook niet na 2 maanden les...Toen jij 2 maanden les had reed jij je paard toen al wel in t z?

Anya

Dat was gelijk met Sonja :D

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:23

cinnepin:
Mijn paard doet net als die van Sul met bitloos,
Een bitloos hooftstel heeft vaak meer drukpunten en als je een sensibel paard heb kan het zijn dat je paard daar niet tegen kan en gaat flippen, Die van mij is inderdaad heel erg sensibel en die van Sul waarschijnlijk ook , Ik zeg waarschijnlijk omdat ik Sul en haar paarden niet ken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:23

Sonja schreef:
Sorry, ik had foto 3 niet gezien, maar zal die er ook nog bij betrekken:
Paard loopt hier minder slecht op dan op foto 2. Maar let op: ik zeg niet voor niets minder slecht, en niet 'beter'.
Ik vind de bovenlijn van het paard echt niet op de juiste manier aangespannen, waardoor je ook niet op de juiste manier tot ontspanning kunt komen.
Ook op foto 3 zie ik geen ontspannen paard dat fijn door het lijf loopt.

Klopt en daarom hebben we ook les om er aan te werken ;)
Paard loopt imo ook kinder slecht dan op foto 1 ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:24

Haha, ach gut, nee joh, die bokster weet totaal niet hoe ik rij en met paarden omga. Mijn paard is gewoon een hele gevoelige vent die de druk van het bitloze hoofdstel niet verdroeg. En er zijn wel meer paarden die daar moeite mee hebben. Zo ook een paard van mijn bijrijdster, die met zijn eigenaresse in het zadel er ook totaal op flipte.
Het feit dat mijn paard met een bitje nageeflijk en correct loopt en met het gewraakte bitloze hoofdstel staatsgevaarlijk werd, zegt niks over mij als ruiter maar des te meer over de werking van het bitloze hoofdstel wat iig voor hem totaal ongeschikt is.

Samster, wat je over mijn peerd zegt, klopt volledig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:26

SamSter schreef:
Gast9373:
Een bitloos hooftstel heeft vaak meer drukpunten en als je een sensibel paard heb kan het zijn dat je paard daar niet tegen kan en gaat flippen, Die van mij is inderdaad heel erg sensibel en die van Sul waarschijnlijk ook , Ik zeg waarschijnlijk omdat ik Sul en haar paarden niet ken.

En toch erg grappig dat als t met jullie bitloze hoofdstel t niet lukt dat t aan het hoofdstelligt, maar als een paard met een bit niet lekker loopt omdat t bit niet fijn geworden vond t aan de ruiter ligt ;)
een bit heeft toch meer constante druk dan een bitloos hoofdstel
+ dat de lagen van een paard scherpe randen hebben met een dun vliesje waar t bit op licht, dit kan voor sommige paarden intense pijn geven ( ene paard is gevoeliger dan de andere ) en een paard gaat dat op denduur dnek ik aangeven. Misschien dat mijn paard er intense pijn van heeft gehad??? maar nee dat ligt aan mij ;)

edit overigens is dit geen banketstaaf maar zijn er onderzoeken nagedaan ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-02-09 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:28

Cinnepin, ik snap dat je lest (en ben daar blij om, ruiters zat die dat achterwege laten omdat ze 'toch maar recreatief rijden' en vervolgens dus hun paard aan gort rijden), maar wat wil je eigenlijk precies horen of bewijzen?
(niet aanvallend bedoeld hoor, maar ik vind je reacties zo verdedigend, terwijl je toch om meningen vraagt en ook onderbouwde meningen krijgt?)
Paard loopt niet beter of slechter met of zonder bit. Goed lopen heeft weinig met wel of geen bit te maken. Veel meer met capaciteiten en voorkeur van de ruiter...

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:28

SamSter schreef:
cinnepin:

Zo rijdt ik er ook 1.

Maar dat is het verschil in dit geval. De ervaring van sul vergeleken met cin.

Ik weet dat Sul 9 van de 10 keer aardig in de richting zit van hoe het moet.
Die wordt dan afgeblaft door iemand die denk dat het ei van columbus heeft uitgevonden.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:29

suleilitha schreef:
Haha, ach gut, nee joh, die bokster weet totaal niet hoe ik rij en met paarden omga. Mijn paard is gewoon een hele gevoelige vent die de druk van het bitloze hoofdstel niet verdroeg. En er zijn wel meer paarden die daar moeite mee hebben. Zo ook een paard van mijn bijrijdster, die met zijn eigenaresse in het zadel er ook totaal op flipte.
Het feit dat mijn paard met een bitje nageeflijk en correct loopt en met het gewraakte bitloze hoofdstel staatsgevaarlijk werd, zegt niks over mij als ruiter maar des te meer over de werking van het bitloze hoofdstel wat iig voor hem totaal ongeschikt is.

Ghehe ,Heb ik toch nog iets goed :o ,
even heeeel offtopic,
Sul jij had ook een paar keer in mijn topic gereageerd over het steigeren enzo,
En het is dr zo goed als uit :D Ze doet het bijna niet meer alleen als ze hengstig is wilt ze het nog proberen maar ben dr nu elke keer voor!

ontopic, K vind het verder goed dat jij zo VOOR bitloos bent , Maar niet elk paard gaat dr beter door lopen of reageerd dr fijn door, Bij die van jou zie ik echt geen verschil!

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:29

Ladygiroc schreef:
SamSter schreef:
cinnepin:

Zo rijdt ik er ook 1.

Maar dat is het verschil in dit geval. De ervaring van sul vergeleken met cin.

Ik weet dat Sul 9 van de 10 keer aardig in de richting zit van hoe het moet.
Die wordt dan afgeblaft door iemand die denk dat het ei van columbus heeft uitgevonden.

Sul heeft mij ook heel veel nutige info gegeven over mijn peerd, Ben dr ook van overtuigt dat Sul het 9 van de 10 keer bij het goede eind heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:30

het ging erom dat mensen mij niet geloven als ik zeg dat mijn paard t bit niet fijn vind, dan banketstaaf ik uit mijn nek, dat is in een ander topic begonnen ;)
Achteraf zou ik helemaal geen foto's geplaast moeten hebben, ben aan niemand verantwoording schulig. tis iets uit d ehand gelopen allemaal :)

Ladygiroc

Re: paard met bit of zonder beter lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:32

en dan geloven mensen je niet? Is dat nou het hele doel van dit topic? Dat je vanavond naar bed gaat en denk..Heh gelukkig Bokt gelooft me?

Wordt dit het 2e topic waaruit je terugtrekt omdat je totaal de plank misslaat?

Anoniem

SamSter schreef:
suleilitha schreef:

Ghehe ,Heb ik toch nog iets goed :o ,
even heeeel offtopic,
Sul jij had ook een paar keer in mijn topic gereageerd over het steigeren enzo,
En het is dr zo goed als uit :D Ze doet het bijna niet meer alleen als ze hengstig is wilt ze het nog proberen maar ben dr nu elke keer voor!

ontopic, K vind het verder goed dat jij zo VOOR bitloos bent , Maar niet elk paard gaat dr beter door lopen of reageerd dr fijn door, Bij die van jou zie ik echt geen verschil!

dat kan dant jij t verschil niet ziet hoor, er zijn er ook die t verschil wel zien zoals positief en negatief en ruiters die t gevoeld hebben ;)
Maja ik hou t er maar op dat ik uit mn nek banketstaaf en mn paard niet aanvoel en mensen die mn paardje niet kennen en dus nooit gevoeld hebben ) gelijk hebben, nu blij? :D ik geef je gelijk :D

kazary

Of je paard je bit wel of niet fijn vind doet helemaal niet ter zake in het beoordelen van deze foto's. Op de foto met bit is niet te zien dat het paard daar loopt alsof hij het bit meer wil ontwijken dan het bitloze. Bij beide doet hij zijn eigen ding, zonder gebruik van zijn lijf. Lijkt achter erg stijf te lopen en gebruikt zijn rug niet. Als dat nu alleen was bij de bit foto dan is het duidelijk dat het daar vandaan komt. Nu dus ook duidelijk niet.