Paard loopt te diep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard loopt te diep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 16:01

Nergens, we dachten alleen dat de hel zou uitbreken naar aanleiding van mijn post over het houtblokkie.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 16:07

waarom zou er dan hel uitbreken? tja is toch dood normaal als het een truc is die door bekendie friese mensne wordt gebruikt ik heb er toch ook geen hel van gemaakt van dat blok Tong uitsteken Tja als het helpt Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 16:12

wacht maar af Lachen Lachen

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 16:14

KiWiKo schreef:
wacht maar af Lachen Lachen

Oh ik snap m al Tong uitsteken Dan is er zeker zo'n persoon dat er een topic over maakt en dan breekt de hel los over meningen discussies Vork

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 16:15

precies, er meld zich vanzelf iemand hier die het zielig vind..........

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 16:17

Agh de halve paardenwereld is zielig over de meest stomste dingen die helpen en gene pijn doen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 16:18

hier nummer een, ik vind het niet zielig, ik vind het belachelijk dat het op zo'n manier wordt opgelost, zo leert de ts niet hoe ze het rijtechtnisch op kan lossen Haha!
wie had er popcorn ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 16:19

Sommige dingen zijn rijtechnisch moeilijk op te lossen, Garny Haha!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 16:27

dat zeg jij, er zijn meerdere wegen van rome naar aken, elk paard heeft wel iets waar je meer aandacht aan geven moet aan jou als ruiter de taak om uit te vinden hoe je hier het beste me om kan gaan. Uitdaging voor de Ts maar volgens mij zijn er al wat tips voorbij gekomen. Die van mij gaat ook te diep lopen als ik aan haar mond zit, dat probeer ik dus niet meer te doen Haha! zelf uitgevonden by the way Haha!

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 16:29

als je iets zielig vind over dat blok open een nieuw topic of hou het achterwege en doe eht neit in dit topic Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:50

Kim, mag ik er een colaatje bij?

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:03

voor ik nummer 2 wordt;
Ik ben dus geen friezenkenner en wat moet ik me voorstellen bij een blok aan de keelriem?
Dat ie door dat blok niet de kin op de borst kan doen?

*pakt de rose er maar eens bij*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:05

Driebergen, je moet je voorstellen dat er aan het midden van de keelriem een stuk hout zit, met een gat in het midden waar de keelriem doorheen loopt, maar zoals ik net las, wordt er voor hetzelfde doel ook wel eens een stuk regenpijp aangewend. Als het paard de kin op de borst wil leggen kan dit dus niet meer, omdat het stuk hout dat blokkeert.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:09

ik ga rijden op mijn paard en ik neem mee...
stuk hout, stuk regenpijp, nog andere varianten ?

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:22

Okee, ik snap het.
Ik kan me voorstellen dat je paard dan zijn hoofd meer naar voren houdt, dus voor de loodlijn. maar die halshouding (teveel erop naar mijn mening) blijft waarschijnlijk? zakt die? en blijft die houding in stand als je je regenpijp weer weghaalt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:32

In elk geval hou je ze op de loodlijn en niet erachter. Kwestie van een paar keer mee rijden en ze weten waar ze moeten lopen. Maar ook een paard met de hals niet rechtop, kan te veel achter de loodlijn lopen, hoor Knipoog

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:04

suleilitha schreef:
Driebergen, je moet je voorstellen dat er aan het midden van de keelriem een stuk hout zit, met een gat in het midden waar de keelriem doorheen loopt, maar zoals ik net las, wordt er voor hetzelfde doel ook wel eens een stuk regenpijp aangewend. Als het paard de kin op de borst wil leggen kan dit dus niet meer, omdat het stuk hout dat blokkeert.

Als je dit soort middelen als oplossing ziet, ben je toch knettergek zeg
Dat zijn Cristine wels praktijken!
Als je het probleem eerst laat onderzoeken in de spieren, en dan nog ook op laat lossen zal zo´n paard helemaal niet diep meer willen lopen!!
en dat zonder regenpijp...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:10

Een paard duikt louter met de kin op de borst om achter het bit te kunnen kruipen en zo meer vrijheid te verkrijgen en dat je dit Christine Wells praktijken noemt, daarmee ga je wel heel erg ver. Verder is het geen spierenkwestie maar heeft louter te maken met de bouw van een Fries. Verder overtuig je mij niet met je spierproblemen waarmee je alles indekt wat een paard fout doet.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:19

suleilitha schreef:
Een paard duikt louter met de kin op de borst om achter het bit te kunnen kruipen en zo meer vrijheid te verkrijgen en dat je dit Christine Wells praktijken noemt, daarmee ga je wel heel erg ver. Verder is het geen spierenkwestie maar heeft louter te maken met de bouw van een Fries. Verder overtuig je mij niet met je spierproblemen waarmee je alles indekt wat een paard fout doet.

Dan overtuig ik jou niet
maar misschien wel mensen met een gezond verstand
De bouw word grotendeels bepaald door het ras maar ook door de spieren
De bepalen het model!
Friese paarden hebben snel de neiging op te opgericht te lopen en daardoor de rug weg te drukken en daardoor komt de achterhand er niet onder
de bovenlijn spieren verkorten dan waardoor het probleem alsmaar groter word
met als gevolg verkorte rugspieren en achterhand spieren en de strekspieren van de schouder
En als paard kun je daardoor niet meer normaal nageven
zelfs niet met een regenpijp
wat als je op zo´n manier paarden moet leren nageven heeft dat niets met gymnastiseren en nageven te maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:22

Onzin, een Fries is juist een van de weinigen die én opgericht én met de achterhand eronder kan lopen.
Het gaat nu ook niet over nageven, maar over mijlenver achter de loodlijn lopen. Een paard zoals jij omschrijft zou juist met het hoofd in de lucht en de neus vooruit lopen, Unamie.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:24

suleilitha schreef:
Onzin, een Fries is juist een van de weinigen die én opgericht én met de achterhand eronder kan lopen.
Het gaat nu ook niet over nageven, maar over mijlenver achter de loodlijn lopen. Een paard zoals jij omschrijft zou juist met het hoofd in de lucht en de neus vooruit lopen, Unamie.

Dat kan wel, maar waarom lukt het dan de meeste niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:28

Ligt in veel gevallen aan de ruiters die erop zitten. Je moet vooral een Fries van achteren naar voren rijden en liefst met de neus over de grond in het begin. Als je ze vanaf het begin dressuurmatig goed inrijdt is er niks aan de hand, neusje er iets uitrijden.
Het probleem zoals geschetst zie je vooral bij paarden die een beetje hobbymatig voor de kar hebben gehobbeld of onder het zadel totaal verkeerd zijn gereden.
Verder is het foefje met het blokje of een stukje regenpijp een tijdelijk hulpmiddeltje voor één of twee keer, vaker is niet nodig.
O en wist je wel dat het overgrote deel van paarden die jaarlijks op hol slaan, Friezen zijn?
Juist doordat ze de kunst verstaan om nog lucht te krijgen zelfs als ze met de onderlip tegen de boeg aan lopen en dus gewoon doorracen Haha!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:41

De manier van rijden heeft er zeker ook mee te maken
maar het valt me gewoon op dat de meeste Friezen dezelfde spierproblemen hebben
ongeacht de leeftijd en of ze voor de wagen hebben gelopen of onder man zijn gereden
Thats all
Laatst bijgewerkt door unamie op 16-11-08 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:43

Goed, dat van dat houtblokje heb ik goed begrepen dus.

Mijn manier van rijden is het niet. Want, ik geloof niet in dat zulke praktijken. De volgende dag loopt een fries namelijk gelijk weer met zijn kin op de borst.
die houding zit erin en is er bijzonder moeilijk uit te krijgen.

Inderdaad, zoals jij zegt Suleilitha, de meeste worden gewoon totaal verkeerd gereden. Ze moeten leren die neus van het lichaam af te rijden.
ik zou dat doen door met impuls te rijden en nog niks van voor te doen. maar dat is heel lastig, je rijdt de natuurlijke houding uit zo'n beest.

dingen als regenpijpjes aan de keelriem gaat mij veel te ver.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:47

Het zijn geen spierproblemen zoals jij het noemt, het is gewoon een gevolg van niet goed gegymnasticeerd zijn als dressuurpaard en verder zou ik het op prijs stellen dat je je vergelijking met CW even weghaalt of je excuses daarvoor maakt, ik wens niet met dat soort mensen in één adem te worden genoemd namelijk.

Als men een Fries paard vanaf het moment van beleren correct rijdt zal men ook een correcte houding en gangen verkrijgen, net als bij elk ander warmbloedras.

Driebergen, een regenpijpje is een tijdelijk hulpmiddeltje (ik gebruikte daarvoor een blokje hout) wat men niet constant dient te gebruiken, maar incidenteel en ik moet je eerlijk zeggen dat ik er bij oudere paarden wel succes mee heb gehad.