Projectje.........

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Projectje.........

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:16

Zucht, bedankt, ik doe ook maar wat mij het beste lijkt, maar in elk geval reageert het dier goed en daar gaat het nu even om.
Gek beest, ze ligt in de box en doet niks anders dan mijn vriend versieren, het is net een lachfilm, ze laat het toe dat hij bij haar zit terwijl ze liggend haar hooi eet.
Wel apart dat ze zo zit te slijmen tegen iemand die nog maar twee jaar met paarden bezig is......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:20

suleilitha schreef:
Zucht, bedankt, ik doe ook maar wat mij het beste lijkt, maar in elk geval reageert het dier goed en daar gaat het nu even om.
Gek beest, ze ligt in de box en doet niks anders dan mijn vriend versieren, het is net een lachfilm, ze laat het toe dat hij bij haar zit terwijl ze liggend haar hooi eet.
Wel apart dat ze zo zit te slijmen tegen iemand die nog maar twee jaar met paarden bezig is......

haha hardstikke leuk toch en tsja paarden hebben een neus voor vriendelijke mensen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:21

Dorien, Lotje heeft meer pijlen op de boog dan de 45 minuten aanpak. Die aanpak kun je niet op elk paard toepassen en Lotje weet dat ook wel.
Ik moet wel zeggen dat ik ook van de bliksemsnelle aanpak ben, het is nog altijd een vak apart om een paard ten alle tijde een slag voor te zijn. Mijn voorlaatste project dateert van vorig jaar, een uit de kluiten gewassen Friese hengst van toen al 1.68 en een rotzak eerste klas. Niks gewend, kon niks en binnen twee dagen had hij enkele trailerritten achter de rug, was bitwijs gemaakt, uit zijn kudde gehaald en verhuisd naar een paar paddox, met een box, mensen, de hele rambam én had ik er op gezeten.
Hij is nu vier en mag de L2 in. Ik heb hem even thuis gehouden, even chillen, beetje boscrossen. Volgende week mag ie aan de bak als L2 deelnemer en we zullen zien.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:34

Net even het topic doorgelezen, maar man, wat een project...
Ik vind het knap hoor dat je zo'n paard weer op de rails kan helpen en hoop van harte dat het dier goed terecht komt, bij dezelfde jongedame, maar dan in heropgevoedde versie of iemand anders. Het paardje klinkt trouwens als een ontzettende lief dier, als ik die verhalen met je vriend zo lees.
Het blijft toch grappig wat een simpele dosis nuchterheid, rust en consequent gedrag al niet kan doen met een dier...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:42

Knap dat je dit "project" weer op het rechte pad wil krijgen en heel vervelend zulke eigenaren, "mensen met paarden" noem ik ze. Begrijp me goed, wat dat betreft ben ik het volledig met je eens. Maar wat ik ook vind is dat je, ook al plaats je geen foto's, hier wel iemand zwart aan het maken bent terwijl die vervelende persoon, of in dit geval de vader, wel jouw boterham gedeeltelijk betaalt. Dat vind ik jammer want dat komt niet erg professioneel over. Als degene waar het hier over gaat ook met jou samen in een les gereden heeft, dan lijkt het me sterk dat deze persoon dit verhaal niet vroeg of laat te lezen/horen krijgt.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:42

Alle respect voor wat je doet, maar heb ik zo mijn bedenkingen bij dit topic.
Ongeacht of ik het eens ben met jou aanpak of niet, (Discussie over methodes etc... kunnen sowieso erg interessant zijn) vraag ik mij af waarom er op zo'n manier over de eigenaresse gesproken moet worden?

Meer dan waarschijnlijk zal ze inderdaad wel enige schuld hebben aan de situatie waarin haar paard nu verkeert. Maar is het echt nodig om daar op zo'n manier op een groot openbaar forum commentaar op te geven?

Weet je, ik heb ook wel eens een paard voor een tijdje uitbesteed omdat ik er zelf nogal mee in de knoop zat. En dan heb ik er geen probleem mee om de kritiek te aanvaarden. ( Je brengt immers geen paard weg, als je zelf niks verkl**t hebt. Knipoog ) Maar dan wel als die persoon mij dat face to face zegt. En niet achter mijn rug op één of ander forum gaat lopen verkondigen dat ik een domme arrogante geit ben, die te idioot is om de voorkant van haar paard van de achterkant te onderscheiden.
Ik weet ook, dat als ik bijvoorbeeld mijn instructrice bel omdat ik weer eens in de sh*t zit, dat ik het op m'n bordje krijg. Betaal er dan zelfs nog voor om weer eens uitgescholden te worden en slik het met de glimlach. Clown Maar ze moet dan echt niet daarna alles op internet gaan gooien. Dan kreeg ze toch echt een schop onder d'r kont. Sigaar
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 23-10-08 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:49

Pluis, dat paard is een scheetje, echt waar! Super attent en er zit een koppie op waar je van smelt. Van die grote hertenogen, waakzaam en ze verschiet al bij het ritselen van een tak...
Het is een hels karwei, ze voelde de eerste paar minuten onder het zadel als een tikkende tijdbom maar het gekke is, dat ze al heel snel ontspant, zodra ze voelt dat het veilig is.
We hebben net de schuur afgesloten, we hebben drie boxen, ze staat niet alleen dus, de beide twenters staan elke nacht ook binnen.
Ik riep net nog: Heeee, famke! Het antwoord was een bescheiden "huhuhuhu"
Haar naam is niet Famke, ik zal haar echte naam haar ook niet noemen maar zolang ze hier is, is ze ons Famke. En echt ons Famke is een skeet!
Maar buiten dat, het is net of je er koffie in giet! Ik ben verbaasd hoe snel ze leert! En dat op zijn JBF oftewel zijn Jan Boeren Fluitjes!

Zelfde geldt trouwens voor onze ruin, hierboven beschreven. Er zijn mensen die bang voor hem zijn, ik moet bekennen dat hij af en toe ook echt een draak is, maar je kunt languit bij hem in de stal gaan liggen als je dat wilt.
Ter illustratie een foto van vorig jaar, hij vrat hooi, ik lag op de knieen:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:51

Luckystory, ik waardeer je post en ga daar ook iets mee doen en de dame in kwestie buiten de beschouwing laten.
Wel ga ik door met het wel en wee van de aandoenlijke merrie die mijn hart al heeft gestolen!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 08:55

Volgens mij moet je er een box bijbouwen, je klinkt nogal verliefd! Haha!

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:12

Luckystory Knipoog namen e.d. zijn niet genoemd, er is niks waaraan wij diegeen kunnen herkennen, wij lezen dan ook alleen maar mee met het verhaal.

Ik snap jou punt ook maar gezien er geen namen e.d. worden genoemd vind ik het geen probleem Knipoog

Sul: vanaf de comp lees ik al een enorme vooruitgang met het paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:14

Tada, en hier ben ik weer!
Ik heb de dame vanmorgen eerst een paar uurtjes buiten gezet, en haar later op de ochtend opgezadeld, opgestapt, paar rondjes thuis door de paddock en ben vervolgens in stap naar de manege gesukkeld waar ik nog twintig minuutjes heb gereden, ze is overigens wel goed verkeersmak maar dat komt doordat ze lang in een wei heeft gestaan langs een vrij drukke weg.
Ze was in het begin een beetje druk, daarna deed ze haar werk met overgave, oortjes erop en erg attent op mijn hulpen.
Stelling heeft ze nog niet natuurlijk. Het is nu, als ik er op zit tenminste, een zadelmak groentje maar laat zich erg gemakkelijk bewerken.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:24

Heel fijn om te horen Sul!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:28

Met alle respect voor wat je voor het paard doet, krijg ik toch een beetje een nare smaak in mijn mond van dit topic. Scheve mond

Zij wordt voor lastige puber uitgemaakt, maar je gedraagt je zelf ook niet echt volwassen door een dergelijk topic te starten. Vroeg of laat komt zij, of haar ouders, erachter wat je op bokt hebt gezet. Als ik een klant van je was zou ik daar heel erg kwaad over zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:33

Slotje dan maar, Betteke.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:38

Ik voel toch wel een beetje met Luckystory en Betteke mee.
Als ik als klant er achter kwam dat degene die ik betaal om mij te helpen, zo over mij spraken op internet, kregen ze echt geen cent meer. Weinig respect - en de klant blijft toch koning! En dan schimpen over wat iemand op Hyves zegt, tja....

Wat je doet met het paard klopt natuurlijk van alle kanten. Ik schrik er van dat het probleem 'slecht passend zadel bij jonge paarden' (met de bekende consequenties van onder je weg rennen, niet stil willen staan bij op/afstijgen) ook hier weer opduikt. Echt zo sneu! En ik begrijp dat je het paard even thuis wilt - even wat meer controle en weten wat voor vlees je in de kuip hebt. Dat komt allemaal wel goed!
Maar het meisje moet er uiteindelijk weer op, dus een positieve relatie met haar opbouwen lijkt me in dit stadium wel belangrijk. Want uiteindelijk kun je alleen leren (zeker als het over paardrijden gaat) van iemand die je vertrouwt. Het is imo aan jou om haar zo te benaderen en te betrekken, dat er ergens een moment komt dat ze het leuk gaat vinden om samen met jou iets met dat paard te gaan doen. Afzeiken is zo makkelijk, maar een weg vinden om het samen met haar op te pakken, dat is volgens mij de klus! Uiteindelijk is ze zich ook een beetje gaan verdiepen in Parelli. Je kunt dat negatief labelen, maar ze is er in ieder geval wel mee bezig.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:41

KiWiKo schreef:
peerd is projectje nummer een, en ik kan je verzekeren dat de eigenaar projectje nummer twee is....... en peerd kan het even slecht hebben bij me....... maar de eigenaar die krijgt het viervoudige op dr brood Lachen Meeste mensen vinden me ook niet echt in het rijtje aardige mensen thuishoren dan Knipoog

En gelijk heb je!! Ik snap het niet dat mensen maar ten alle tijden een jong dier willen kopen als ze zo onervaren zijn!! Met goede begeleiding is er nog wat van te maken, maar dat heeft deze jongedame kennelijk niet gekregen/genomen!!

Ik vind het goed wat Suleitha doet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:42

Ik hoef ook niet aardig gevonden te worden...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:48

Nee, dat hoeft ook niet. Het gaat om de manier waarop je over klanten praat en over de manier waarop je je doel kunt bereiken. Als het alleen maar over het paard gaat is er niet zoveel mis, maar het 'project op twee benen' is van een andere orde en geloof me, mensen leren echt niet als je ze afzeikt - behalve als het vertouwen zo groot is dat het iemand is waar je alles van accepteert, maar dat is hier niet aan de orde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:50

Er zijn altijd ook nog mensen die niet geholpen wíllen worden, Kendra... en dat betreur ik enorm.
Maar goed, ik doe wát ik doe in belang van het dier.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:51

Ik snap het wel, maar er wordt niks aangegeven over de naam of dergelijke van het meisje..... dus niemand die weet over wie het gaat, ik denk ook dat sul dit topic gestart heeft om der ervaring met het paard te delen en niet te roddelen over het meisje! Dat is denk ik wel zeker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:54

De intentie was eigenlijk om aan te geven wat er allemaal mis kan gaan als een jong en onervaren iemand zelf probeert een paard in te rijden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:58

Vooruit, heb toch niks beters te doen....dus laten we maar even doorpraten. Op termijn (toch?) is het ook in het belang van het dier dat het meisje met haar overweg kan. Want dat er met het paard weinig mis is, is wel duidelijk. Braaf dier, dat ie zo snel weer het vertrouwen terugheeft. De vraag is hoe je gaat bereiken dat paard & kind ook een leuke combinatie worden. Het klinkt misschien wat soft, maar wat gebeurt er als je dit kind met harde hand aanpakt?
Denk je even in: puber (lang geleden, maar ik weet nog hoe het voelde), eigen paard (lekker stoer toch), en dan red je het niet en komt er zo'n eigenwijze trut om jou 'te helpen....' en ze stapt er ook nog zomaar op ....Aaahhhh Hamer Stoom uit je oren
Als je nu zegt dat dat jouw zorg niet is, steek je je kop in het zand...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:01

Op termijn is het beter dat het paard weggaat, Kendra, alleen dan moet er eerst nog wel even wat gebeuren want ze is nu nog niet verkoopbaar.
Jammer dat er nog altijd mensen zijn, die niet begrijpen dat een combinatie bij elkaar moet passen, ook kwa karakters.
Ik steek mijn kop niet in het zand, maar voor de komende weken is het paard eerste prioriteit, en daar steek ik eerst mijn energie in.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:10

Dat snap ik helemaal - en als je zegt dat het paard uiteindelijk verkocht moet worden, moet je dan nu niet voorzichtig beginnen te masseren en die kant op praten?
Ik ken de voorbeelden hoor, meisjes van 16 met grote stoere zwarte hengsten die ze uiteindelijk geen halster meer aan durven doen, of met een bloedmooie driejarige die nooit in de wei komt maar wel 5x/week een halfuurtje moet dressuren - en dan verbaasd zijn dat het brave beest begint te bokken, enz. enz.
Ik voel me altijd wel mee-verantwoordelijk om er voor te zorgen dat ze niet blind aan het volgende projectje beginnen, want we weten allebei dat dat bijna altijd zo gaat. Deze mensen kopen de verkeerde paarden en doen er de verkeerde dingen mee. Misschien goed voor jouw handel, maar jij verdient je centen waarschijnlijk ook liever op een andere manier....

PS Oplossingen zijn er te over, want je heb ook hele mooie brave grote zwarte Groningers Haha! .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:12

Kendra, ik ben wel bezig om dit hele gedoe een bepaalde kant op te krijgen maar ik zet niet alles hier neer, omdat dat niet kan. Tuurlijk verdien ook ik mijn centen op een andere manier, dat heb je goed in de gaten....