[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:35

Sporen zijn om te verfijnen, niet om je paard voorwaartser te maken.
Als je ze nu zou gebruiken voor het voorwaartse, kun je ze niet meer gebruiken voor verfijning, dat snapt het paard dan niet.

Graag gedaan Ja

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:37

het is niet zo zeer voor het voorwaartse maar het zijwaartse daar reageerd ze vrij sloom op. en slecht. en andere beenhulpen dan ht voorwaartse.

Thefrodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:08

Alicia2u schreef:
Een stille hand dwingt niets af, maar begrensd alleen.

Bedoel je met een stille hand zeg maar totaal stil, dus dat het paard zeg maar tegen het bit aan loopt of met de beweging van het hoofd van het paard mee, op zo'n manier dat er een ZEER lichte spanning op de teugel staat zodat er geen knik in komt?
Ik heb namelijk het laatste geleerd dus dat je moet blijven ondersteunen, als je dat niet doet zijn sommige paarden ook gevoelig om te gaan struikelen, maar bij elke beweging (knikjes) naar benenden meegeeft (zonder dat er een knik in de teugel komt, maar zeg maar dat je nog minder spanning op de teugel zet op dat moment).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:09

Heel veel belonen als ze het goed doet. Echt heel veel, en heel enthousiast. Dan reageert ze vanzelf beter.
Maar het is een fjord, zei je?
Dan zou ik van het zijwaartse neit heel veel verwachten, ze kunnen dat toch minder goed dan warmbloeden...

@ Theofrodo: stil ten opzichte van de paardenmond.
Echt stil niet, dan krijgt het paard steeds rukken in de mond.

SamBal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:43

Ehm ja, ik had het over een Fjord, maar ik weet niet of Sandra1986 het daar ook over had. Knipoog Maar ik heb echt iets aan je advies, echt goed! dankjewel..
(offtopic: leuke avatar Knipoog Knipoog Tong uitsteken ja dat was ik Knipoog)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 20:02

Ik weet.
Werd ook een beetje gestoord van mijn vorige ava, toen ik er wat langer naar keek.

Maar ik heb jou verward met Sandra, geloof ik, dacht dat zij het ook over een Fjord had. Schijnheilig

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 21:54

Het duurt heel lang voordat ik moon los krijg. Ik moet echt een half uur los rijden voordat ik haar wat nageefelijk kan rijden, en wat kan oppakken. Heeft iemand tips voor mij hoe ik haar sneller los kan krijgen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:22

Si_monee schreef:
Het duurt heel lang voordat ik moon los krijg. Ik moet echt een half uur los rijden voordat ik haar wat nageefelijk kan rijden, en wat kan oppakken. Heeft iemand tips voor mij hoe ik haar sneller los kan krijgen?

Beetje moeilijk zonder verdere info.
Wat doe je nu om haar aan de teugel te "krijgen", hoe reageerd zij daarop en wat zegt je instructrise?
(lukt het andere sneller of ook niet?)

jefreyginny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 23:55

Een paard aan de teugel rijden kan je niet leren uit een boekje.Het is een gevoel wat je moet krijgen,en de beste hulp is nog steeds de hulp van iemand vanaf de kant die er verstand van heeft.Met andere woorden een goeie instrecteur zou handig zijn.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 10:37

jefreyginny schreef:
Een paard aan de teugel rijden kan je niet leren uit een boekje.Het is een gevoel wat je moet krijgen,en de beste hulp is nog steeds de hulp van iemand vanaf de kant die er verstand van heeft.Met andere woorden een goeie instrecteur zou handig zijn.
daar heb jij gelijk in. Toch is het handig om te weten hoe een juiste aanleuning tot stand komt dus voor een gedeelte moet je toch wel theorie uit een boek of van dit topic opdoen om vervolgens de instructrice beter te snappen Knipoog maar het oefenen moet je interdaad met iemand doen die daar wel verstand van heeft en jouw kan begeleiden in het leren toepassen van een juiste aanleuning.

aliciaaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 15:14

Si_monee schreef:

hee

ik heb zelf ook een pony, waarbij ik eerst ook lang moet losrijden om hem goed los te krijgen en hem dan aan de teugel te krijgen. Ik laat hem eerst goed instappen, daarna probeer ik hem nageeflijk te krijgen (dat lukt dan ook, in de stap wel Haha! !) Maar met de draf gooit hij dan zn hoofd weer omhoog. (In het bgein lukte het helemaal niet en heb ik met bijzets gereden, zodat hij het ook weer een beetje leerde zeg maar. ) ik laat hem dan 2 rondjes met lange teugel draven, ga dan weer 10 minuten/kwartier stappen en dan krijg ik hem wel nageeflijk en doe goede stellingsoefeningen zoals slangenvolte, door een s- van hand veranderen voltes, gebroken lijnen, voltes 10 meter enz. en daarna ga ik ff galopperen. Hij wordt dan lekker warm en daarna loopt ie in de draf wél aan de teugel. alleen in de galop doet hij het niet,.. als ik dan ga spelen dan valt hij weer terug in draf. Misschien heeft iemand tips voor mij? Ik weet zelf dat het een moeilijke pony is, die nogal stijf in de mond kan zijn.. maar als iemand tips heeft waardoor ik niet zo'n hele lange warming-uo hoef te doen en hoe het beter lukt in de galop.. dan zou dat erg fijn zijn Haha! verder gaat het super hoor met rijden ,maar het zijn een beetje de puntjes op de i;) Clown Pling ik hoop dat iemand reageerd...

aliciaaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 15:21

ooh ja, en als ik ergens anders ben met hem (op de manege ofzo) of een wedstrijd dan is helemaal los en kan hij het gelijk, weet iemand waardoor dit komt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 16:19

Ik lees best veel over 'je paard naar beneden vragen'.. Maar hoe doe je dat dan eigenlijk precies?
Het paardje waar ik normaal wel eens op reed (1 x per 2 á 3 weken), kwam vanzelf naar beneden wanneer ik rustig en ontspannen reed, maar mijn verzorgpony blijft gewoon met haar hoofd omhoog loopt, terwijl ze wel nagevelijk kán lopen, met de eigenaar.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 16:48

Goed aan het been en een goede aanleuning, dan zakt het paard vanzelf.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 23:14

En wat verstaat men dan onder een goede aanleuning?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:50

x_Marr schreef:
En wat verstaat men dan onder een goede aanleuning?

Een constant contact met de mond van het paard (dus geen los-vast contact wat je vaak ziet)
De druk in de mond moet dus ook constant zijn en mag dus niet veel druk zijn.

Toch worden de meeste fouten gemaakt bij het paard aan het been te rijden en te houden.
Zelf vind ik dat ook nog steeds het moeilijkste. Zeker een paard wat erg voorwaarts is, is vaak niet goed aan het been....

Reneetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:46

Ik ben ook bezig met het 'aan de teugel lopen' met mijn verzorgpony. het gaat al heel goed, maar ik moet inderdaad mijn been erbij houden, in de draf lukte me het in het begin ook niet, maar dat gaat nu steeds beter. maar in galop lukt het me niet. mijn haflinger is wel een beetje lui af en toe. iemand tips voor in de galop?

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:06

Ik heb een vraagje, nu heb ik haar eindelijk aan de teugel... lukt het me niet om haar hals mooi rond af te laten buigen... ze is dus fijn in mijn handen hoofdje mooi laag en redelijk rond maar toch blijft die hals te recht..

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 23:24

Hoi doerakje, heb je het over het paardje van het HAW-topic in je onderschrift? Lachen

Als ik jullie zo als combinatie zie zijn jullie echt wel op de goede weg. Maar de mate van spiergebruik is echt een proces van tijd, maar ook van geduld en vertrouwen! Probeer veel overgangen en figuren te rijden, dat wilt de mate van buigzaagheid ten goede komen. Blijf goed luisteren en ook vragen stellen bij je instructeur, dan denk ik wel dat het goed gaat komen Lachen

gazzetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:00

ik heb ook een groot probleem met het aan de teugel rijden,, gister in de les ging hij helemaal tegen de teugel en als ik maar een beetje mn houden sloot ging ze al met het hoofd omhoog.. ik ergerde me kapot maar dat heeft natuurlijk g3een zin. toen heb ik dr eens ff flink aangepakt: teugel kort en links rechts inbuigen . En dit hielp!! het laatste kwartiertje in de les ging ze naar mijn gevoel veel meer ontspannen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:23

Je hebt haar dus gewoon ordinair in de krul getrokken Boos!

NaryaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:37

Flink aanpakken om een paard aan de teugel te rijden lijkt me niet de meest vriendelijke manier. Maar goed, ik ben niet de expert in dit draadje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:42

Dat "Flink aanpakken" heeft imo ook NIETS te maken met aan de teugel rijden. Ik zie dan een hoop geschop voor me, een lel met de zweep erbij, en dat "links en rechts flink inbuigen" is gewoon zagen, op een zeer grove manier. Niet zoals het hoort

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:37

gazzetta schreef:
ik heb ook een groot probleem met het aan de teugel rijden,, gister in de les ging hij helemaal tegen de teugel en als ik maar een beetje mn houden sloot ging ze al met het hoofd omhoog.. ik ergerde me kapot maar dat heeft natuurlijk g3een zin. toen heb ik dr eens ff flink aangepakt: teugel kort en links rechts inbuigen . En dit hielp!! het laatste kwartiertje in de les ging ze naar mijn gevoel veel meer ontspannen

Verward Dat meen je niet?
Verdrietig au Blauw oog
Valt IMO onder het kopje zinloos geweld.
Don't try this @ home Rolleyes

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:52

gazzetta schreef:

Goed gedaan hoor. Boos!