sherwood schreef:Tja net hoe je er tegen aan kijkt. Ik ben van mening dat als je niet aan de mond komt het paard ook niet van je teugel weg kan duiken achter de teugel, want dat is in feite waarom paarden achter de teugel gaan lopen. Ze willen de teugeldruk ontwijken. Die was er niet, dus er viel niks te ontwijken. Ze liep overigens niet zwaar achter de loodlijn, ik heb het haar helemaal zelf op laten zoeken. Wat ik van bovenaf zag was een hele dikke halsspier die dik was van haar schouder tot haar oren. En waar ze dan ook met haar neusje loopt, zolang het niet komt door teugel druk vind ik zo iets prima. Ze ging echt vloeiend draven met een mooi zweefmoment. Iets heel anders dan naar de sterren turen.
Dat van die benen eraf sta ik ook niet achter! Ik houd juist mijn handen er af en mijn benen er aan. Anders heb ik het idee dat ze op de teugeldruk naar beneden komen.
En wat de graad van africhting betreft, klopt. Eigenlijk is het daar nog tevroeg voor, maar ze bood het zelf aan. En na een paar rondjes vond ik het dus ook wel welletjes, zo iets moet je niet uit putten.
Bij ons op de manege staat een Fries die zich graag helemaal opkrult in de hals. Echt niet normaal hoe hoog en kort die hals dan wordt. Van ontspanning is dan geen sprake, hoewel hij er dan ook wel een lekkere zweefdraf bij haalt.
Ik laat hem dus nooit zo aanmodderen. Gelijk been eraan, voorwaarts. Bij een jong paard laat ik dit nooit toe, die neus moet voorwaarts, en naar beneden. Daarom niet voorturend tot tegen de grond natuurlijk, maar ergens op boeghoogte. Ik gebruik hierbij geen teugelhulpen meestal om hem tot daar te krijgen, omdat ik niet genoeg kan rijden. Als ik hem ook op ontspanning aan 2 teugels wil rijden, gaat hij gelijk weer opspannen.
Mijn lesgeefster rijdt hem wel op 2 teugels ontspannen, maar het evenwicht is nog erg broos.
Er een paar keer iemand opzetten die hem 'zelf zijn houding laat zoeken' zonder ook mooi voorwaarts en aan het been te houden, is nefast (hij volgt trouwens mijn hand wel, als ik mijn handen voorwaarts doe, gaat hij zich ook wel wat langer maken, maar het zijn nog hele overdreven bewegingen)