Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Re: Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 13:23

runningkawa schreef:
ze schrijft toch ook

Bijna alle

Lachen

Ook dat klopt nog niet.
"Een deel van de" klopt wellicht, maar ik denk niet dat dat deel groot is. Denk dat het deel van de mensen die geen ervaring met klassiek hebben onder hen die géén LDR rijden even groot is.

[edit: zin-herconstructie Knipoog]
Laatst bijgewerkt door QQQQ op 16-06-05 13:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 13:25

Denk ik niet...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 13:32

QQQQ schreef:
Jippie schreef:
Bijna alle LDR ruiters hebben praktische ervaring met het klassieke systeem, iets dat andersom niet geldt.

Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Denk dat er vrij weinig ruiters zijn die met het klassieke systeem ervaring hebben. Dat je niet LDR instelt, betekent nog niet dat je dus klassiek rijdt Pling

Q, kennelijk heb je nog steeds niet begrepen dat LDR niet los staat van klassiek "duits" rijden. Elke LDR-ruiter zal de klassieke rijkunst als basis gebruiken en dús praktische ervaring hebben met beide trainingswijzen.
Andersom niet, het komt immers bar weinig voor dat klassieke ruiters aanvankelijk hun basisopleiding uit hebben gebreid met een universitaire opleiding en vervolgens weer terug gingen naar de basis omdat de uni niet beviel.

(vat daarbij basis niet verkeerd op, die term gebruik ik omdat klassiek nog altijd de basis is van LDR)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 13:40

sherwood schreef:
Tja net hoe je er tegen aan kijkt. Ik ben van mening dat als je niet aan de mond komt het paard ook niet van je teugel weg kan duiken achter de teugel, want dat is in feite waarom paarden achter de teugel gaan lopen. Ze willen de teugeldruk ontwijken. Die was er niet, dus er viel niks te ontwijken. Ze liep overigens niet zwaar achter de loodlijn, ik heb het haar helemaal zelf op laten zoeken. Wat ik van bovenaf zag was een hele dikke halsspier die dik was van haar schouder tot haar oren. En waar ze dan ook met haar neusje loopt, zolang het niet komt door teugel druk vind ik zo iets prima. Ze ging echt vloeiend draven met een mooi zweefmoment. Iets heel anders dan naar de sterren turen.
Dat van die benen eraf sta ik ook niet achter! Ik houd juist mijn handen er af en mijn benen er aan. Anders heb ik het idee dat ze op de teugeldruk naar beneden komen.
En wat de graad van africhting betreft, klopt. Eigenlijk is het daar nog tevroeg voor, maar ze bood het zelf aan. En na een paar rondjes vond ik het dus ook wel welletjes, zo iets moet je niet uit putten.

Bij ons op de manege staat een Fries die zich graag helemaal opkrult in de hals. Echt niet normaal hoe hoog en kort die hals dan wordt. Van ontspanning is dan geen sprake, hoewel hij er dan ook wel een lekkere zweefdraf bij haalt.

Ik laat hem dus nooit zo aanmodderen. Gelijk been eraan, voorwaarts. Bij een jong paard laat ik dit nooit toe, die neus moet voorwaarts, en naar beneden. Daarom niet voorturend tot tegen de grond natuurlijk, maar ergens op boeghoogte. Ik gebruik hierbij geen teugelhulpen meestal om hem tot daar te krijgen, omdat ik niet genoeg kan rijden. Als ik hem ook op ontspanning aan 2 teugels wil rijden, gaat hij gelijk weer opspannen.

Mijn lesgeefster rijdt hem wel op 2 teugels ontspannen, maar het evenwicht is nog erg broos.
Er een paar keer iemand opzetten die hem 'zelf zijn houding laat zoeken' zonder ook mooi voorwaarts en aan het been te houden, is nefast (hij volgt trouwens mijn hand wel, als ik mijn handen voorwaarts doe, gaat hij zich ook wel wat langer maken, maar het zijn nog hele overdreven bewegingen)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 13:44

Wee nie hoor, maar ik vind een zweefdraf niet lekker.... Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 13:49

Aimee schreef:
Wee nie hoor, maar ik vind een zweefdraf niet lekker.... Knipoog

Ik dus ook niet Knipoog Dat was net heel mijn point van mijn post: jonge paarden gaan graag zo lopen om volledig onder het werk uit te komen. En dat is er achteraf erg moeilijk weer uit te rijden. Dus daarom vind ik het zo belangrijk dat je zo'n paard er net weer uit gaat rijden. Want dat lijkt me anders helemaal geen LDR

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 13:52

Aimee schreef:
Q, kennelijk heb je nog steeds niet begrepen dat LDR niet los staat van klassiek "duits" rijden. Elke LDR-ruiter zal de klassieke rijkunst als basis gebruiken en dús praktische ervaring hebben met beide trainingswijzen.
Andersom niet, het komt immers bar weinig voor dat klassieke ruiters aanvankelijk hun basisopleiding uit hebben gebreid met een universitaire opleiding en vervolgens weer terug gingen naar de basis omdat de uni niet beviel.

(vat daarbij
basis
niet verkeerd op, die term gebruik ik omdat klassiek nog altijd de basis is van LDR)

Dat begrijp ik allang hoor Aimee.
Jij begrijpt blijkbaar niet dat ik bedoel, dat vele mensen die denken klassiek te rijden dat niet doen (bijv. mensen die géén LDR rijden en denken dus klassiek te rijden).
Net zozeer als er veel mensen zijn die denken dat ze LDR rijden, maar gewoon de boel in de krul trekken.
Wellicht zijn er dus net zoveel mensen die "echt" klassiek rijden als die "echt" LDR rijden... Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 13:54

Wanneer rij je dan echt klassiek?
Want alle rijden komt toch voort uit klassiek

Dus hoe omschrijf jij dat dan

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 14:06

Ooooooow..... Q begrijpt nu dus dat in de krul trekken iets héél anders is dan LDR?! Aplaus voor jezelf.... OK dan!

Als dan toch een onderscheid maakt tussen mensen die denken klassiek te rijden en mensen die daadwerkelijk klassiek rijden, wil je dat dan aub ook even doen met mensen die denken LDR te rijden en mensen die daadwerkelijk LDR rijden.
Over het algemeen zijn die mensen van de eerste cathegorie (die denken dat ze op een bepaalde manier rijden) ook de mensen met een erg slecht zelfbeeld, zij zullen waarschijnlijk ook geen goed beeld hebben van hun eigen rijden en dus niet een reëel antwoord kunnen geven op de vraag of zij een paard in de krul trekken, ja of nee.
Dat is een hele andere cathegorie mensen die onder kundige begeleiding kundig LDR rijden!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 14:08

runningkawa schreef:
Wanneer rij je dan
echt
klassiek?
Want alle rijden komt toch voort uit klassiek

Dus hoe omschrijf jij dat dan

Da's weer een heel ander topic en is eigenlijk dezelfde vraag als:
"Wanneer rijd je echt LDR?
Al het rijden achter de loodlijn is toch LDR?

Hoe omschrijf jij dat dan?"

Echt klassiek is als je je werkelijk houdt aan de klassieke richtlijnen (o.a. beschreven in FEI regelement). Van begin tot eind en niet alleen "iets" eruit meeneemt. Streven naar rijden in harmonie met je paard bijvoorbeeld, en niet enkel exact willen bepalen wat je paard waar en hoe mag doen. Niet domineren dus, maar samenwerking (waarbij de ruiter nog altijd bepaald wat er gebeurt, maar het paard het als vanzelf lijkt te tonen).
Iemand als Kottas rijdt bijvoorbeeld "echt" klassiek.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 14:10

Aimee schreef:
Ooooooow..... Q begrijpt nu dus dat in de krul trekken iets héél anders is dan LDR?! Aplaus voor jezelf.... OK dan!

Als dan toch een onderscheid maakt tussen mensen die denken klassiek te rijden en mensen die daadwerkelijk klassiek rijden, wil je dat dan aub ook even doen met mensen die denken LDR te rijden en mensen die daadwerkelijk LDR rijden.
Over het algemeen zijn die mensen van de eerste cathegorie (die denken dat ze op een bepaalde manier rijden) ook de mensen met een erg slecht zelfbeeld, zij zullen waarschijnlijk ook geen goed beeld hebben van hun eigen rijden en dus niet een reëel antwoord kunnen geven op de vraag of zij een paard in de krul trekken, ja of nee.
Dat is een hele andere cathegorie mensen die onder kundige begeleiding kundig LDR rijden!

Als je een beetje had opgelet, Aimee, wist je dat ik dat allang weet.
Maar zelfs wanneer het kundig wordt gedaan, kleven er mijns inziens teveel bezwaren aan (zoals Abby bijvoorbeeld recent beschreef).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 14:21

Toch kan ik ook niet vrolijk worden als ik google op plaatjes van Kottas. Als dat de weergave van de FEI richtlijnen is

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 14:32

Nou inderdaad. Wordt er daarom een heftige discussie gestart? Leg me dat eens uit. Hij heeft ze of niet eraan of achter de loodlijn allemaal schuimend, onderbeen met spoor in de liezen, lange zweep vast, zwiepende staart, ik zie geen verschil... foto=moment... weet ik, maar wat is nou het verschil? Bij geen enkele foto zie ik een achterbeen onder de massa komend, allemaal met hak de staart in.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 14:42

Ik vind geen goede foto's, kan iemand mij een interessante link geven?

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 14:44

hoe klassiek wil je het hebben?
Afbeelding

Afbeelding
(sorry, slechte kwaliteit èn te groot)

Afbeelding

en om te laten zien dat je een compleet doorgesloten paard kunt hebben zonder teugelvoering, met de neus voor de loodlijn en ook nog de nek als hoogste punt...

Afbeelding

op alle foto's zie je Richard Hinrichs. klassiek ruiter bij uitstek.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 14:49

Hahahahahahahahahahaha, sorry. Maar dat gaat toch nergens over. Jullie roepen al dat de hand niet wordt gevolgd als je een foto ziet met een luchtige teugelvoering en jullie vinden het geweldig dat dat paard een kunstje kan zonder handen .....

En nog wat: jullie vinden deze paarden niet gewoon waanzinnig tegen de hand en niet door de nek?

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 14:49

kleine aanvulling nog
Afbeelding

En Frans Klassiek op Franse niet-barokke paarden...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Franse scholing boven de aarde is anders dan de Spaanse en Weense manier!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 14:50

Hoe blij kijkt die onderste?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 14:53

Ik weet het niet, maar we vergelijken dus appels en peren, er staat namelijk vast in de FEI reglementen dat het niet de bedoeling is dat je paard bokt en stijgert, ook niet als je hem aangeeft het te gaan doen... (en dan nog wat: een vriendin van mij heeft daar gewerkt en gereden, bij Saumur, nou ehm dit leren ze ze niet met suikerklontjes hoor)...

Ik had een ander idee bij klassiek, want dit klassiek doe ik dus niet, ik vind ze niet van de grond, niet van achter naar voor (getuige het achterbeen dat niet opgetild wordt en aansluit) en erg tegen de hand...

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 14:53

hihihihi die voorlaatste...

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 14:54

Ik vind die foto van dat paard op zijn achterbenen nou ook geen bepaald prettig beeld geven. De mond staat open en volgens mij zie ik het wit van de ogen. Paard lijkt ook niet echt blij.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 14:58

Mireille1970, ik vroeg nog: hoe klassiek wil je het hebben. Klassiek is voor mij niet persé het FEI-reglement. Dat komt omdat ik me met iets anders bezig houd met mijn paard dan het rijden van winstpunten tussen al dan niet witte hekjes...

Ik heb werkelijk geen zin om weer een anatomische en biomechanische verhandeling te gaan houden. Nu dan eens een keertje niet over de invloeden van LDR maar over de buigingsmogelijkheden van het rechthoeksmodelpaard vs het barokke, vierkantsmodel paard.

Eigenlijk verwacht ik van iemand die al zolang tussen de paarden werkt en rondloopt dat ze dat op zijn minst weet...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 15:06

Misschien is het dan handig als Q aangeeft wat hij onder klassiek verstaat.
De plaatjes hierboven sluiten zeker niet aan bij wat de FEI wil zien, maar dat is ook hun doelstelling niet.

Misschien eerst eens een rondje definities *LOL*

kjoedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 15:07

Hierbij een aantal foto's die wel een prettig beeld geven Haha! zowel op het voorterrein als in de ring

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

wat vinden jullie hiervan?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 15:35

Alleen die middelste vind ik er echt wel netjes uitzien Kjoedie. [edit: bij die anderen blijft het achterbeen nogal achter...]
FEI regelement is klassiek, maar loopt niet tot het eind van het spectrum, nl geen scholen boven de aarde.
Lielle, je zou Kottas eens moeten zien trainen, net als dat voor LDR telt. Ik vind veel foto's van LDR echter de werkelijkheid (irl) goed tonen (en ja, ik heb beide gezien).
Abby, die Hinrichs in Reken in piaffe met-zonder teugelvoering is best mooi, maar de piaffe is nu wel getrianguleerd: Het voorbeen wordt naar achteren geplaatst. Met iets meer aanleuning kan de piaffe voorwaartser worden gereden waardoor dit niet gebeurd.