Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:23

:D

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:09

Even een blz teruggelezen...

Imre, grappig dat je twee van zulke verschillende paarden hebt in karakter.

maaikiemike, fijne vakantie. Is een goed teken dat je geen zin hebt omdat je paarden 1,5 stil staan. Teken dat je weer lekker aan het rijden en aan het oefenen bent. Hoop toch dat je geniet daar in het sneeuwlandschap.

Nado zonder zadel getraind.
Is helemaal waar, dit topic maakt je bewust van waar je mee bezig bent.

Einstein is gaaf justkid :j

Safiera, ik heb helaas geen ervaring met werken aan de hand. Kan je dus geen tips geven.

Eefske fijn geoefend met paard, en veulen heeft nu eigen plekje.

Imre, gelukkig op stal (nog) geen wedstrijdruiters. Ik vind het echt zorgwekkend hoor, die Rhino. Wel veel paarden van stal die de bossen in gaan, waar ook weer veel andere paarden lopen (heel veel ijslanders ivm ijslanderstal in Baarn)

Safiera weer te paard. Toppie! Ik heb inderdaad een Multibridle.
Janus is een echte diesel, hij voelde gisteren echt heel zwaar aan in het begin. Ik vind het lastig om dan in mijn houding heel onstpannen te blijven zitten, omdat "hij me dan nog niet meeneemt" en ik best hard moet werken.

Gooya schreef:
Doorzitten op een "koude" janus is voor mij heel lastig.
Ik zie dat ik hiermee verwarring opgeroepen heb, en terecht want ik heb het gewoon helemaal fout getypt :o
Peetstap, uiteraard ga ik niet doorzitten op koude Janus. Ik ga zelfs bij van hand veranderen 2xstaan ipv 2x zitten. Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat als ik Janus niet helemaal los gekregen heb, het doorzitten niet gaat. En helaas doe ik er nog steeds erg lang over om hem goed los te rijden. (is verbetering in hoor, maar ik kan niet zeggen dat na een kwartier mijn peerdje "los" is...)

Oeps, Eefske, stout pony }> Gelukkig niet vervelend terecht gekomen.

Imre schreef:
Janus is leuk! :):) Het lijkt of hij je een beetje uit het zadel trekt, ik ben benieuwd wat voor opbouw je met Japeloup aan het doen bent!

Ik heb hieronder een vergrote foto geplaatst. Kan je zien dat hij niet trekt, maar dat ik gewoon naar voren zit met mijn bovenlijf.
Ik ben dit pas gaan doen nadat ik 2x een grote buikoperatie heb gehad. De laatste keer is mijn buik (gedeelte boven de navel) niet goed geheeld, omdat ik veel te snel weer zwaar heb moeten gaan tillen. (zus overleden en huis leeg moeten maken 3 weken na de operatie). Die buikspieren zijn nu echt een zwakke plek, en ik vermoed dat ik ze ontzie door naar voren te gaan zitten.
Ik baal er best wel van. Probeer er op te letten, maar het is erger dan dat ik verwachtte.... Puntje om aan te werken dus.

Ik ben sinds juni vorig jaar bij Japeloup aan het rijden en ben echt letterlijk helemaal overnieuw begonnen. Eerste 3 maanden bezig geweest met mijn zit te verbeteren, daarna rustig aan aan het paard gaan werken. Reactie op been en zit gaan echt goed, vertragen, versnellen, sturen etc. Nu zijn we vooral bezig met Janus soepeler in zijn ribbenkast te krijgen. Binnenstelling/buitenstelling, zijn billen naar binnen plaatsen, schouders plaatsen, vierkante voltes, dat soort dingen. Helaas heeft Janus een tijd stil gestaan door 1. osteobehandeling 2. slecht weer en alles te blubberig om goed te kunnen rijden, 3. hoefwond. We zijn nu weer 2 weken bezig, en zijn wat Janus betreft wel even een stuk teruggegaan met oefenen.

Klopt hoor justkid, Janus is inderdaad nogal stijf in zijn ribbenkast (zie stukje hierboven). Rechtsom krijg ik hem nu heel snel los, linksom duurt het vooral erg lang.

Nu heel snel bericht plaatsen, en daarna wat foto's (voordat ik alle tekst perongeluk kwijt ben) .

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:13

Foto's en deze keer wat groter

Nog tijdens warming-up. Hier vind ik mijn "naar voren zitten" nog wel meevallen.
Afbeelding

Hier kan je zien dat Janus niet trekt. Ik zie nu dat ik mijn schouders boven dezelfde plaats van het zadel laat staan, en dat mijn k*nt naar achteren gaat.
Uhm... is dit normaal of niet?
Afbeelding

Op de linkervolte met wat rechte cq rechter stelling
Afbeelding

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:27

Leuk om foto's van je te zien Gooya. Is Janus nou zo groot of ben jij nou zo klein (zegt degene met een pony van 1,35)? :P Commentaar heb ik niet, ik weet nog niet zo goed wat ik moet zien dus dat laat ik aan de experts over. Hoe bevalt je multibridle ? Ik ben aan het denken er 1 te kopen;

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:32

Multibridle bevalt heel erg goed. Is een dure aanschaf geweest, maar voor Janus geen ander hoofdstel meer. Hij is rustiger met zijn hoofd, gaat niet meer schuren na het rijden, en het hoofdstel ligt gewoon heel erg goed bij hem.
Janus is (paar jaar terug gemeten) 1,63. Hij is aardig toegenomen in omvang en bespiering dus hij oogt misschien wel wat groter.
Ik ben overigens 1,69

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:36

Dat schuren komt mij ook bekend voor. Door de enorme manenbos gaat het kopstuk steeds tegen de achterkant van zijn oren aan zitten en daardoor schud hij ook nog wel eens met zijn hoofd. Ik heb begrepen dat dat met de multibridle niet gebeurd, dat het kopstuk altijd een paar cm achter de oren blijft zitten, klopt dat ?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:49

Nou, klopt niet helemaal. Het model van het kopstuk is anders. Eens kijken of ik een foto kan zoeken.
http://www.doversaddlery.com/images/xl/0012672_5.jpg
Kopstuk geeft met name een goede drukverdeling achter de oren en bovenop.

Als je paard een dikke volle vacht heeft achter zijn oren, dan blijft het kopstuk er gevoelsmatig toch tegen aan liggen.

Wat het schuren met name stopt, dat is de ligging van de neusriem.
Er is op google een mooi intro-filmpje over. Als je zoekt om Rambo Micklem Multi, dan zul je het wel vinden.
Er is Bokt ook een langlopend topic over, als er even op zoekt, dan zie je ook veel foto's van gebruikers.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:28

Interessant over dat hoofdstel! Mijn pony heeft na het rijden geen problemen met zijn hoofdstel, maar vindt het omdoen vervelend. Al die riempjes aan zijn hoofd (en dan valt het nog mee hoor, maar heb een aansnoer en dat duurt langer met vastmaken). Heb de neusriem altijd erg los zitten overigens, kan gemakkelijk twee vingers op het neusbot bij, dus dat zal het niet zijn.

Ik heb weer gereden :D Dit keer op paard van 'stalbazin'. Paard was superbraaf, ik kon steeds fijner zitten. Merk heel duidelijk dat ik voorover zit als er ook maar iets van spanning is, en meer relaxed op mijn kont durf te gaan zitten zodra ik merk dat het paard braaf is. We hebben buiten (ze hield paard nog vast hoor) wel een flinke ronde gestapt. Vorige keer schrok Lima (zo heet deze ruin :) ) nog een paar keer weg, dit keer geen enkele keer. Heb op het laatst nog even in de bak gereden, los (!) en gedraafd :)) Terwijl Lima eigenlijk nooit in de bak loopt, hij vindt dat niks en gaat dan juist wegspringen. Ik was echt nog aan het afstemmen zeg maar, zo van: hoeveel moet ik drijven/opvangen voor welke reactie.
Volgende keer weer, en dan misschien zelfs naar buiten zonder iemand op de grond er naast.

Rest van de dag heb ik baantjes getrokken door de wei :+ met een strooimachine, er moest gras gezaaid worden en kalk/magnesium op. Ben een beetje op nu, ga zo gewoon naar bed.

edit: wilde nog zeggen dat mijn houding best wel lijkt op die van jou op Janus. Alleen is het bij mij extremer denk ik. Zal vragen of ze een paar foto'tjes van mij willen maken op Lima de volgende keer. Durf ze jullie wel te laten zien, en is altijd leuk om te vergelijken later :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:00

Net als Gooya rijd ik ook met een micklem hoofdstel, alleen dan de competition. Die is zonder ringetje op de neus, maar qua vorm hetzelfde :j
Mij (en vooral [***]) bevalt het erg goed. Hij is rustiger in de aanleuning, naar mijn idee vooral omdat de bakstukken verder van het oog afliggen dan met een gewoon hoofdstel. Hij heeft een vrij breed koppie, en met een normaal hoofdstel zou ik bij wijze van spreken bakstukken maat pony en front-neus riem maat full moeten hebben.
Overigens, hij schuurt zijn hoofd nog even heftig na het rijden als toen ik met een gewoon hoofdstel reed :j

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:02

Ff bijgelezen.
Japeloup balen van je palous,maar fijn dat je positeif naar de toekomst kijkt.
Getuigt van respect en liefde.
Die zwarte hengst is :~

Vrijdag les gehad.... :D ging lekker maar wel veel te doen. Suus is rustig in aamleining als ik mijn handen stil hou.
Lastig aangezien suus soort vraagt om mee bewegen. Veel kuikens laten piepen of vallen :=
Lastig die stille handen hoor.

Die rhino zorgt ervoor dat wij niet terrein af gaan met de paarden.
Beter risico niet nemen.
zit op mobiel lastig type zo

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:03

Apart hoofdstel...ken hem niet.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:58

ik heb hier met de meiden ook afgesproken dat we niet op pad gaan met de paarden.
die zwarte is voice, leukerd he? ik heb m voor t eerst gezien toen ie bij imke in trainig stond en toen ze m mee had naar horse -event, we waren op t zelfde stukje aan het losrijden.
wat ik erg leuk vond vrijdag was jouw opmerking sabm : pfoe , het wordt voor mij ook steeds zwaarder...maar je had suus best aan t lopen en met als beloning een paar x heel makkelijk aangalloperen, zonder onderjereetwegsprintje!!

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:41

Zojuist heel brutaal een bokker benaderd die haar paard in Mijdrecht heeft staan, of toevallig een verzorger/bijrijder nodig heeft, of iemand kent die deze nodig heeft.. :o
Foei lisanne, haha. Maar ik krijg geen reactie op mijn mailtje over die fries, (frustratie) dus ik dacht: waarom ook niet :') Nee heb je, ja kun je krijgen toch?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:43

Groot gelijk dat je het een beetje brutaal aanpakt hoor :j zoals je zelf al zegt: nee heb je, ja kun je krijgen!

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:46

Doubtless schreef:
Groot gelijk dat je het een beetje brutaal aanpakt hoor :j zoals je zelf al zegt: nee heb je, ja kun je krijgen!

Tja de bijrijdpaarden hangen hier niet aan de bomen :')
Ik moet toch WAT! haha

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:48

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:51

Gooya schreef:
http://www.bokt.nl/markt/ad/11506/entho ... enuithoorn
Is Uithoorn voor je te doen Liesje?
Dit klinkt nl wel leuk.

Ja, die advertentie had ik al gezien! Ook al contact gehad met de eigenaresse maar dit paard staat 'aan de verkeerde kant' van uithoorn zegmaar, dus de kant het verste van mijn woonplaats af.
Dat is dan zo'n 20 minuten met de auto, laat staan fietsen..

Helaas dus echt te ver weg. :'(

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 08:47

Mogguh :O

Mooi dat er een samenvatting is. Kan ik me mooi bij aansluiten.

Imre: ik lees het hetzelfde als jij. Dat zou wel balen zijn zeg... Misschien een mailtje/belletje aan wagen om te vragen hoe het nu echt zit?

Leuk om je eens op Janus te zien zo Gooya :j
Bij jou ligt het zadel een stuk beter dan bij mij :=
Ik heb de Competition Bridle gehad, maar beviel niet. Vanwege het riempje om Jim zijn neus.
Hoge neusriem werkt tot nu het beste.

Ik maak me een beetje zorgen om Jim. Hij had weer een heftige allergische reactie zaterdag.
Met rijden was een drama. Om de 5/6 passen schudden, met zijn voorbeen tegen zijn neus slaan, willen schuren.
Ben maar afgestapt. Kijk ik in zijn neus, slijmvliezen knalrood en hij had een soort van open blaartjes. Heb nog even buiten gestapt en hij heeft heel de tijd met zijn neus over de grond geschuurd.
Per direct pollennetje om gedaan en hij staat op nat hooi.
Gister zag het er rustiger uit. Maar ben er niet gerust op. Zo heftig is de reactie nog nooit geweest.
Ik wacht het even een paar dagen af, maar anders ga ik toch de veearts maar weer bellen.
Al heb ik geen idee wat ze er aan kunnen doen.
(Achtergrond info: 3 jaar geleden is Jim positief getest op huisstofmijt, voedermijt, graspollen en penicilline. Heb al kuren geprobeerd als Puur Pollen, hij staat 24/7 buiten, heeft in de winter nergens last van. Het enige dat even goed lijkt te helpen is een Prednisonkuur. Maar ja, dat is niet echt aan te raden natuurlijk...)

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:41

Amanda, wat naar joh, van Janus! Het koelt nu wel weer een paar dagen af, dus misschien dat de pollen zich dan weer even rustig gaan houden ? Zou iets menselijks misschien kunnen helpen, ik neem tegen hooikoorts altijd iets uit de drogist en dat helpt goed, maar geen idee of je zoiets ook bij dieren zou kunnen gebruiken. Ik dacht er aan omdat de pergolide die mijn pony krijgt ook een mensenmedicijn is. Sterkte in ieder geval.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:48

Klinkt naar Amanda :\ Wat voor reactie geeft hij er normaal op?

Ik weet dat het bij mensen mogelijk is om via een homeopaat je energiebanen te beinvloeden waarbij je lijf een tegenstraling krijgt en weer in balans komt (en dus de allergie niet meer opspeelt).
Ik heb vroeger heel veel last gehad van stof, pollen, etc, maar na 2 behandelingen (1 per jaar) kan ik zorgeloos de lente door. Misschien de moeite waard om uit te zoeken of dat er voor paarden ook is :o ?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:53

Amanda, ik weet wel dat ze een soort anti-allergiespuit kunnen maken met eigen bloed, daar antistoffen in maken en dan terug spuiten. Dat heeft Charlotte mij toen uitgelegd, maar die van mij heeft niet zo'n erge allergie. Die heeft maar één allergie voor voer en met aangepast voer zijn er, op wat kleine niet jeukende bultjes na, geen uitingen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:56

Doubtless: Hij heeft jeuk aan zijn neus (binnenin). Zaterdag was dat goed te zien. Neusslijmvlies was echt vuurrood, wat opgezwollen en hij had kapotte plekjes om zijn neus, ik denk van het schuren.
Als hij gewoon buiten staat schuurt hij zijn neus aan de grond of paaltjes.
Met rijden kan dat niet, dus dan schudt hij met zijn hoofd, briest en proest heel veel en slaat met zijn voorbeen tegen zijn neus aan.

Nado: mensenmedicijnen ben ik niet zo voor, tenzij de DA dat voorschrijft. Het was gister rustig en vandaag zal dat ook wel zo zijn, nu met die regen.

Zoo: desensibiliseren :j Daar hoor ik goede verhalen over, maar had ook gelezen dat ze dat in Nederland nog niet veel doen.
Doet Charlotte dat? Interessant. Ik heb met haar veel contact gehad toen het net geconstateerd was en zat er over te denken om haar van de week te bellen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:03

Ik weet niet of ze dat zelf doet, maar ze heeft me het toen helemaal uitgelegd. Maar omdat paard er zo weinig last van heeft (en nu haast helemaal niet meer omdat we voer direct uit de zak in tig emmertjes doen die we luchtdicht afsluiten) vond ik het een beetje nutteloos.
Het kost wel een aardige duit maar dit is ook niks.

Vraag het maar even aan haar.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:05

Bedankt voor de tip!
Want dat is zeker een interessante methode, omdat het de kern van het probleem aanpakt en geen symptoombestrijding is.
Dat van het voer doe ik ook.
Grote zak, meteen opdelen in kleinere zakjes. Ivm mogelijke voedermijten en heftige allergie.
Dat gaat al een tijd heel goed.

Maar pff, wat een gedoe zeg. En het is zo sneu... Hij heeft echt zo'n jeuk :(:)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:09

knollentuin schreef:
wat ik erg leuk vond vrijdag was jouw opmerking sabm : pfoe , het wordt voor mij ook steeds zwaarder...maar je had suus best aan t lopen en met als beloning een paar x heel makkelijk aangalloperen, zonder onderjereetwegsprintje!!

't was ook zeker zwaar voor mij :o Merk dat ik echt harder moet werken nu... letten op balans en zit maar nu ook rest van mijn lijf erbij en vooruit denken enzo. Suus liep echt fijn idd. :j was ook best trots op ons. Maar ook fijn dat wat ik tussen de lessen door voel ook nu gaat kloppen als ik het zeg. bv dat gevoel van geen lijf onder mijn linkerbil...klopte dus met wat jij zag/aangaf.

Klinkt raar maar merk nu echt dat ik veel meer aan het rijden ben. Bewust bezig met wat ik erin stop en er dan uit krijg zeg maar.
Ging zaterdag en zondag ook lekker. Nu ik mijn handen veeeel stiller hou (autogordel gevoel) werkt het goed. suus wordt rustiger in aanleuning. Maar ik heb soms nog wel last van mee willen gaan in beweging.

Toevallig had ik zondag stalgenootje op suus gezet. meisje is 13 jaar en haar pony heeft blessure en ze miste het rijden zo. Dus... ach suus was braaf 15 minuten los gemaakt en gedrag gestest. Ze was braaf dus hup... zij erop. Ze is erg druk in haar energie en ik merkte meteen dat suus dat direct oppakt en gebruikt... tegen haar ;)
Maar 't ging na 15 min. best aardig. Ze merkte dat als zij rustig bleef die oversloeg op suus. Haar handen stil en niet meegaan in suus haar beweging was iets wat zij ook erg lastig vond.

Ben dus niet de enige die graag met suus mee beweegt... ze vraagt er soort van om :+