Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:07

Zooist hoe gingen je lessen?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:07

-O- mja halve stal hiero gaat dagelijks in de staak... gister nog eentje die eerst haar dekje optilde om vervolgens pony achter zijn ribben te trappen met flinke sporen om.

zeg dan heel vaak tegen [***] (ik klets veel met rijden ontspan ik van) "jaaa kijk daar maar naar.. dan weetje weer hoe lief ik eigenlijk voor je ben"

:=

Waarom? Hij liep niet genoeg door terwijl hij goed in de krul getrokken werd.. maar haar instructrice is zooo goed.. want haar zus was van B naar Z in 2 jaar..
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 21-12-11 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:09

idd zooist, ik verbaas me bijna dagelijks over wat mensen voorgeschoteld hebben gekregen van hun instruktie :? maar het hoe en waarom van aan de teugel-aanleuning en nagevelijk? niemand [haast ] heeft het juiste verhaal geleerd of uberhaupt begrepen..maar we zijn wel allemaal bezig met de voorkant {:)-:(
ik probeer elke dag 2 van de 3 te rijden, en ik ben heel flexibel geworden in mn trainingsschema [lees: dat heb ik losgelaten} met 3 kinderen en een groter groeiende groep mensen die ik help moet ik heel scherp mn eigen tijd voor de paarden afbakenen,lukt soms,soms niet. maar mn ervaring is wel dat ze er niet slechter van worden van meer rust in de training. nu heb ik wel redelijk bevestigde dieren dus het loswerken en krachtwerk als onderhoud en alle oefeningen zitten er toch wel in. de jongste gaat gewoon iets minder hard maar ik denk dat dat ook geen kwaad kan

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:12

Ja, Noor is echt een schot in de roos geweest. :D
Heb pas 2 lessen gehad en het is nu natuurlijk afwachten wanneer en of we verder kunnen :(:)
Maar dat is nu even niet belangrijk.
Die 2 lessen hebben er voor gezorgd dat Jim en ik weer met plezier rond rijden, zonder druk (okee, behalve als-ie even mijn grens weer op moet zoeken :D ), ontspanning bovenaan staat en hij zo onwijs vooruit gaat!
Hij heeft geen vetje meer op zijn lijf en staat super in de bespiering :j

Zoo: Hoe bevalt het lesgeven je? Bij wie les je zelf nu?

Stappen doe ik ook veel. Jim moet sowieso goed opwarmen en ik kan vanwege mijn benen niet te lang draven. Galop gaat wel goed, maar dat is voor Jim gewoon erg lastig. Dus we wisselen alles met regelmatig stappen af :j

KT: dat over aan de voorkant zitten wil ik nog wel eens discussiëren. Jims grote probleem zat namelijk aan de voorkant: Ik en de spanning van mijn armen/handen.
Dus wij hebben juist aan de voorkant gewerkt om daar leren te ontspannen. De motor deed het prima, dus dat kwam vanzelf mee.
Maar die ontspanning van voren was er niet, dus ik moest daar wel eerst aan werken om totale ontspanning te krijgen.
De balans tussen aanspanning en ontspanning op de juiste momenten, maar vooral ontspanning door loslaten...

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:15

Japeloup schreef:
Zooist hoe gingen je lessen?

In de eerste les had ik er negen %)
Niveau van niks tot Z1.
Eentje die niet kon doen wat ik vertelde omdat het blijkbaar even niet zo ging en eentje die als een koekwauws overal tussendoor scheurde. Alleen eigen paarden.
De koekwauw heb ik er na 40 minuten uitgestuurd :o
Wel met toestemming van mama. Heb niet het idee dat ik iemand iets heb bij kunnen brengen.

De tweede les waren er 5 waarvan ik er 3 al les geef en genoeg hebben aan een half woord (inmiddels)
Twee die expres en heel graag een les van me wilde. Veel theoretische onderbouwing gegeven en ze kennis laten maken met een aantal basisvoorwaarden van het dressuurrijden. Geweldig leuk!

Naderhand aan de bar er nog verder over zitten bomen en dat was ook wel leuk!

Maar ik geef echt liever priveles!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:15

ankem schreef:
Jup, zo werkt het ook met mensen. Zelfs met hardlopen worden rustdagen geadviseerd, waarbij je op een andere manier aan de slag gaat.
Ik vind het jammer dat er instructeurs zijn die zeggen door de spierpijn heen rijden. Ik moet er zelf ook niet aan denken als ik vreselijke spierpijn heb, dan doe je ook wat aangepaste activiteit.

Wat betreft gangen: Mijn juffie zegt dat stap een echte train gang is. Ik stap veel, maar dat heeft ook wel een beetje een persoonlijke reden ;)

Het is hier druk...we hebben zo kerstviering. Net alles klaargezet. We hebben een maaltijd met de kinderen. Het ziet er gezellig uit. Mijn bureau daarentegen.... ;(

Ik heb nooit spierpijn.. en als ik het wel heb.. zoals bijv. na osteo.. ga ik gewoon door in mn dagelijkse ritme.. dacht nl. hetzelfde als bij paard.. "daar moet je doorheen" Wist het echt niet :n

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:20

Amanda, ik les bij Leontine van Ewijk. Zij lest weer bij Theo Hanzon en Theo lest bij zijn vriend :P
Het is een mengelmoes van van alles en daar maak ik dan ook nog mijn eigen combi van. Maar het is vooral simpel!
Het is vooral heel erg afgestemd op de combinatie.
Met What doe ik (qua basiswerk) andere dingen dan met Zoohee. En andere dingen zijn weer wel hetzelfde. Maar vooral de rust erin is superfijn.

Het lesgeven zelf vind ik (weer) erg leuk. Na mijn tijd bij de Flemming was ik er echt op afgestomt. Manegelessen is niks voor mij :n

Ik wil ook alleen fanatieke leerlingen hebben want ik word wild als ik zie dat ze door de weeks er niks mee doen. Dan stop ik dus gewoon met lesgeven en dat zeg ik ook. Vind dat gewoon zonde van mijn tijd.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:21

Hmmz, waarom moet je per sé de drie gangen meenemen in training? Ik zelf laat de galop vaak links liggen - vooral als het druk is - omdat ik me dan onwijs onveilig voel. Maar als dat niet gezond/goed voor paardmans is, zal ik er toch aan moeten geloven.

Knollentuin, jij lest bij David? Hoe vaak zie jij hem? Ik zou dat graag op regelmatige basis gaan doen, maar hij zit niet echt in de buurt :+

Zooist

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:22

Op wat voor manier geeft David les?

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:23

Euhm ... hoe bedoel je "wat voor manier"? Ik vind hem vooral erg leuk les gegeven, duidelijk vanuit ontspanning zonder stress en geforceer. Wat ik vaak bij andere instructeurs wel tegenkom.

Volgens mij valt hij onder "klassiek", maar daar zijn ook weer zoveel definities van :)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:26

Zoals ik het zeg.... priveles of in een groep als clinicvorm, bij hem of op locatie, vanuit de hoek van de bak of holt tie mee (in uitersten :') )

Zonder stress is een vereiste maar soms moet je wel ergens doorheen om verder te komen. Dat mis ik wel bij veel intructeurs die zichzelf 'klassiek' noemen.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:29

Aaaaaah ik denk dat hij vnl privéles geeft. Heb toch nog niets gehoord over groepslessen, al denk ik dat hij dat evt ook wel doet ... Eneuhm hij holt niet mee, maar beweegt wel en maakt bizar uitziende bewegingen om dingen uit te leggen :+ Dat is toch mijn ervaring

Goh ergens doorheen, ja! Zeker en ik denk dat hij dat ook wel doet, maar ik word helaas vaak geconfronteerd met mensen die toch echt les geven onder de vorm van "spring erop neem je teugels vast en zet dat hoofd binnen de 30 seconden waar het hoort ...). Dat soort dingen vind ik vrij zinloos en daar wil ik liever niet aan deelnemen :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:35

Belsje schreef:
Aaaaaah ik denk dat hij vnl privéles geeft. Heb toch nog niets gehoord over groepslessen, al denk ik dat hij dat evt ook wel doet ... Eneuhm hij holt niet mee, maar beweegt wel en maakt bizar uitziende bewegingen om dingen uit te leggen :+ Dat is toch mijn ervaring

Goh ergens doorheen, ja! Zeker en ik denk dat hij dat ook wel doet, maar ik word helaas vaak geconfronteerd met mensen die toch echt les geven onder de vorm van "spring erop neem je teugels vast en zet dat hoofd binnen de 30 seconden waar het hoort ...). Dat soort dingen vind ik vrij zinloos en daar wil ik liever niet aan deelnemen :)

*gniffel*

Moet gelijk denken aan een oude dame waar ik vroeger les van kreeg.. als zij met haar 2 kunstheupen de beweging nadeed die ik moest maken op het paard met doorzitten..

_O-

en zal nooit vergeten dat een oude meneer een vorige stalgenote van mij zei in haar les: "Mevrouw, u heeft toch een man? Dan weet u toch wel hoe u moet rijden!!??"

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:36

De veel gehoorde term: van achter naar voren rijden.
Niets mis mee.
De meest-gebruikte methode: been geven, van voren druk houden tot hij nageeft en dan kun jij ook nageven.
Wel een boel mis mee. In ieder geval bij Jim, want je kunt druk houden tot je een ons weegt :+
Het werkte niet en gaf alleen maar frustratie.

Klassiek, academisch, boeit me allemaal niet zo. Ik wil iets wat bij mij en mijn paard past en op welke manier dat is, dat maakt me echt niet uit.

Zoo: wat versta jij onder een fanatieke ruiter?
Want de ene ruiter is wel sneller dan de andere, net als het paard. Zo zal de ene combi sneller gaan dan de andere. Door het type paard/ruiter, maar ook door eerdere ervaringen, enz.
Gewoon even nieuwsgierig. Want de ene instructeur haalt die voldoening uit combi's die hard werken, veel op wedstrijd gaan en door de klasses heen vliegen. De ander juist uit die combi die er hard voor werkt, maar bijvoorbeeld niet het type paard heeft om door de klasses heen te vliegen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:36

david is klassiek geschoold, hij heeft een hele duidelijke fylosofie [ >;) schrijf je dat zo?] ik merk in ieder geval dat ik steeds weer iets oppik,door de kunst van het weglaten-hulpen kleiner-het paard het zelf laten doen..in principe les ik elke maand 1 x bij hem, maar door omstandigheden komt ie wel ns een x niet naar nederland,net zoals nu deze maand de feestdagen daarnaast les ik nog bij iemand hier in de buurt elke week en hij is een enorme goede africhter-veel op gevoel en onderbouwd en met oog naar wat je paard kan en aangeeft geen forceergedoe,hij doet nu de opleiding bij bastiaan de regt in ter apel . maar heeft al vele paarden zelf opgeleid .
@amanda, ja dat wat jij omschrijft is niet echt wat ik bedoel hoor.. ik bedoel meer van we sjorren m rond aan de voorkant,zetten onze handen in houwstand en rijden dan t peerd ertegenaan.
wat jij omschrijft is een ander verhaal,en een discussie is denk ik niet nodig, ieder paard hoort losgelaten te zijn in nek \kaak [negevelijk] en vanuit ontspanning van ruiter en paard begin je met rijden. als die eerste fundamenten er niet zijn...punt...
toevoeging, ja david geeft priveles en staat meest in de baan, wat ik het hele bijzondere aan de man vind is dat ie heel introvert is maar als je aan hem wel merkt als je hem kent wanneer ie entousiast wordt of zich irriteerd. hij is ook in staat om iemand die met veel bombarie de baan binnenkomt in vol ornaat na 5 minuten kijken en zwijgen de sporen eraf haalt en de stang verwijderd en iemand stap halt overgangen laat rijden :')
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 21-12-11 16:41, in het totaal 2 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:38

Amanda schreef:
De veel gehoorde term: van achter naar voren rijden.
Niets mis mee.
De meest-gebruikte methode: been geven, van voren druk houden tot hij nageeft en dan kun jij ook nageven.
Wel een boel mis mee. In ieder geval bij Jim, want je kunt druk houden tot je een ons weegt :+
Het werkte niet en gaf alleen maar frustratie.

Klassiek, academisch, boeit me allemaal niet zo. Ik wil iets wat bij mij en mijn paard past en op welke manier dat is, dat maakt me echt niet uit.

Want de ene ruiter is wel sneller dan de andere, net als het paard. Zo zal de ene combi sneller gaan dan de andere. Door het type paard/ruiter, maar ook door eerdere ervaringen, enz.
Gewoon even nieuwsgierig. Want de ene instructeur haalt die voldoening uit combi's die hard werken, veel op wedstrijd gaan en door de klasses heen vliegen. De ander juist uit die combi die er hard voor werkt, maar bijvoorbeeld niet het type paard heeft om door de klasses heen te vliegen.

Ik denk dat ze bedoeld iemand die luistert, die zegt wanneer ze het begrijpt of niet begrijpt en geen weerwoord heeft op alles (Ja, maar....) en NA de les vraagt waarom iets zo of zo werkt en niet als je er op zit bij IEDERE opmerking.

en die met trainen thuis ook werkt om zichzelf te verbeteren.. niet hele week hobbelen en 1x per week fanatiek lessen.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 21-12-11 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:39

KT: dacht wel dat je dat bedoelde, maar wilde het toch even uitleggen :D
Want wij werken dus juist wel veel aan de voorkant. Alleen niet om hem in de krul te trekken, maar om hem daar juist te laten ontspannen. De rest van zijn lijf volgt hier vanzelf in :j
Ik ben blij dat hij voor een haflinger een sterk dragend achterbeen heeft (ipv stuwend, zoals je vaak ziet).
Dat scheelt al een boel werk :j

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:41

Belsje schreef:

Ik ook niet.....
Had van de week een leuke..... het in de hand stellen.... (leuke term en hier in het klassiek vs modern ook vaak naar voren gekomen)

Ik stap om mijn merrie (Zoohee) en ik zit, voet in beugels, pak de teugels op en paard geeft na, steek mijn hand naar voren, zij volgt hand, pakt lengte en we stappen weg (ik stap dus wel lang-laag los maar niet met lange teugel)

Hoor ik: Hoe doe je dat?
Ik: Wat?
Zij: Nou, zo gelijk aan de teugel?
Ik: Wie wat waar :?
Zij: Nou, je pakt je teugels en ze doet het gelijk?
Zij (iets geirriteerd): Nou, je doet hem gelijk aan de teugel?
Ik (lachend): Nee, dat is nageven
Zij: nageven????
Ik: Zjucht.... theoretische onderbouwing...... -:)

Echt, vroeger las ik alle boeken uit de bieb over paarden en paardrijden, maar dat is vast niet hip meer :n

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:42

Ik heb ook een paar keer les gehad van DW en dat was privé. Ik vind dat hij zeer zeker klassiek is, maar durft wel door te vragen. Maar alleen als de ruiter genoeg gevoel, kennis en een onafhankelijke zit heeft om dat op de juiste manier en op het juiste moment te kunnen doen.
Persoonlijk vind ik dat als ik om me heen kijk een hoop ruiters zonder gevoel op hun paard zitten, als ik nieuwe klanten krijg gebeurt het zelden dat ik ze door laat vragen een een paard. Waarom; omdat vele niet eens weten wat er onder hun allemaal gebeurt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:44

:roll:
Zooist schreef:
Belsje schreef:

Ik ook niet.....
Had van de week een leuke..... het in de hand stellen.... (leuke term en hier in het klassiek vs modern ook vaak naar voren gekomen)

Ik stap om mijn merrie (Zoohee) en ik zit, voet in beugels, pak de teugels op en paard geeft na, steek mijn hand naar voren, zij volgt hand, pakt lengte en we stappen weg (ik stap dus wel lang-laag los maar niet met lange teugel)

Hoor ik: Hoe doe je dat?
Zij: Nou, zo gelijk aan de teugel?
Ik: Wie wat waar :?
Zij: Nou, je pakt je teugels en ze doet het gelijk?
Zij (iets geirriteerd): Nou, je doet hem gelijk aan de teugel?
Ik (lachend): Nee, dat is nageven
Zij: nageven????
Ik: Zjucht.... theoretische onderbouwing...... -:)

Echt, vroeger las ik alle boeken uit de bieb over paarden en paardrijden, maar dat is vast niet hip meer :n

:') zo herkanbaar dit! heb ook heel vaak gehoord : ja maar op jouw paarden kan iedereen het ! die doen het uit hun eigen < jij doet helemaal niks

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:44

Amanda schreef:

Iemand die bezig is met hetgeen wat ze leren.
Ik geef nu ook les aan een meisje mety een fjordachtige pony en aan een vrouw met een kruising Fries/KWPN.
Verder een heel angstige dame en een hele drukke. Alles probeer ik zo goed mogelijk aan te passen aan de combi. Maar als ik zie dat paard/pony de rest van de week losgegooid wordt is het voor mij de laatste keer lesgeven geweest.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:45

Jup en dan gaan ze op je paard zitten en zijn ze boos omdat hij het dan niet doet :+

Geweldig vind ik dat stiekem! :D

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:46

knollentuin schreef:
:roll: :') zo herkanbaar dit! heb ook heel vaak gehoord : ja maar op jouw paarden kan iedereen het ! die doen het uit hun eigen < jij doet helemaal niks

Ik heb wel eens iemand op Whatnow gezet om ze het te laten voelen. Maar die is heel makkelijk... trek jij, trek ik terug, dus dat zag er echt niet uit. Heb ze er echt doorheen moeten praten toen :')

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:48

En die mensen die denken dat het paard het allemaal kadootje geeft vragen zich nooit af hoe het komt dat ze zo fijn te rijden zijn. Ze denken zeker dat ze zo geboren zijn ofzo.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:48

zulke heb ik ook ,kamelen worden het dan, of we gaan heel hard lopen, en die arme mensen maar klemmen,dat wrdt dan dus of piaffe en de hoek niet meer uit komen of nog harder met allerlei wisselseries om je oren