Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:35

@yamcha,wacht maar jouw tijd komt nog wel..ooit rij je ook een appyement :D :D misschien wel sneller dan je denkt :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:37

:D

Dat zou gaaf zijn :D

Weet je, álles gaat sneller dan ik denk...... veel sneller :D
En gek genoeg kwam dat nadat ik alle toekomstplannen op de lange baan geschoven had, snap jij dat nou? Je zou denken dat je met doelen sneller leert, maar blijkbaar werkt dat niet zo :o

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:41

nee dat ligt weer anders, ws waren jouw eerdere doelen te hoog geggrepen waardoor je onhaalbare dingen wilde, daardoor raak je gefrustreerd en krijg je spanning en ontevredenheid.
nu je je eisenpakket verlaagd hebt krijg je bereikbaarheid,je gebruikt nu het trappenhuis ipv de lift, elke verdieping stapje voor stapje en niet in een x naar het penthouse...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:44

JIj bent een lief mens knollentuin :+: dat meen ik ook :j

Dankzij jullie geloof ik dat mijn pennydroom kán...... één zijn met je paard, en een superband met je paard...... ik ben terug een vreselijke Penny, en I love it!!!
Maar dat is het wel, ik heb het plezier terug in het rijden, het is idd niet langer stressvol en frustrerend (arm paard :(:) ) maar heerlijk en leuk!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:02

Dag dames,

lekker bezig hier!
Klinkt goed Yamcha... fijn om trots te zijn op je paardje! Af en toe iets volstrekt anders doen houdt ze inderdaad lekker fris! Goed idee van jou!
Van welke juf heb je die VD lessen?

In het kader van 'iets volstrekt anders doen' heb ik eergisteren een halsring omgedaan. Ik ben met halsring en hoofdstel naar buiten gegaan.
Op een gegeven moment heb ik de teugels in een knoop gedaan, en ben ik puur op de halsring rechtuit gaan draven.... sturen lukt nog niet altijd :o
Paard vond het geweldig! Direct ontspannen, liet lekker los, liep ontzettend te briesen! Wanneer ze wat versnelde gaf ik een beetje druk op de borst met de ring, en verschoof ze haar balans/ gewicht iets meer naar de achterhand.... echt zo geweldig!

Vervolgens gisteren de bak weer in. Ze biljardeert met 1 achterbeen (rechts) en vertraagt daardoor als het ware een beetje met dat been. Ze neemt daar ook minder gewicht op. Dit heeft tot gevolg dat ze met linksachter haar stap niet mooi afmaakt, maar een soort van 'driekwart' rond en dan 'paf' richting de grond knalt...
Je kunt dus niet beiden achterbenen als 'mooie ronde cirkels' voelen.
Taak voor mij dus om haar te leren toch meer gewicht op dat rechterbeen nemen en haar te leren de stap op beiden benen mooi af te maken.
Maar verdikkeme... dat is lastig zeg.
Op de lange zijde lukt het soms redelijk, op de volte vind ik het nog erg lastig.
Het is wel taak dat ze het leert, het is natuurlijk niet gezond wanneer ze ongelijkmatig haar achterbenen belast. Bovendien gaat ze dan natuurlijk scheef lopen stuwen, en valt ze weer iets meer op 1 schouder....
Enfin, het is zo lastig om precies te voelen wanneer ze dat achterbeen optilt, dan op het juiste moment de teugel ietsje te 'liften' en tegelijkertijd de schouder netjes te begrenzen....
Ik heb ook geleerd 'per stap' te wisselen van schouderbinnen naar schouderbuiten. Dit om haar te 'foppen' en daardoor te dwingen dat rechterbeen goed onder te plaatsen en te belasten.... dit lukt me echter nog niet zo goed... raak nog even hopeloos in de knoop met alles.....
Mijn rug speelt ook weer op, dus iedere keer dat ik mijn onderrug aanspan kan ik weer opnieuw beginnen.... want dan lukt het haar natuurlijk ook niet...
Nou ja.... diep ademhalen, tot 10 tellen en rustig dooroefenen... we komen er vanzelf!

Ga ik Japeloup maar mailen voor een les! Wellicht kan zij mij helpen het web van 'abacadabra' hulpen te ontwarren en die gekke rug te ontspannen!

Fijne dag mensen.... ondanks het pokkeweer!

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:33

@Yamcha: klinkt allemaal super wat je hier vertelt over je paard. Fijn om te merken dat ze zo in haar voordeel verandert vind je niet ? Ook leuk dat anderen dat ook zien en jou daarvoor complimenteren.
@ankem: komt wel goed met jouw tentamenwerkstuk, want zoals jij het beschrijft, zo werkt het volgens mij helemaal. Ik merk dat ook aan mezelf en aan mijn paard. Daarnet een hele fijne grondwerkles gehad in de stromende regen. Na 1 les kon ik al zien dat mijn paard beter ontspant, beter zijn achterhand gebruikt en dat zijn coördinatie verbetert. Dan kan ik mijn instructrice wel zoenen :D en de motivatie om op deze manier verder te gaan wordt er alleen maar groter op. De intrinsieke motivatie, dat lijkt me inderdaad de sleutel. Ik kon het niet onder woorden brengen, maar ik voel gewoon dat haar motivatie en inzet van binnenuit komt en dat werkt dan weer door in mij en in mijn paard.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:33

Leuk al die verhalen en dat het eigenlijk bij iedereen wel vooruit gaat :j

bedouin voor zover ik het snap moet je bij appuyement denken aan je paard die als een banaan gebogen schuin door de (in jouw geval :D ) woestijn loopt.

Volgens mij neem ik mijn teugels wel mee maar moet ik wat subtieler met mijn buitenbeen zijn :o ik denk dat ik die er wat teveel tegenaan houd zodat zij haar heup steeds verder naar binnen brengt; ze moet ten slotte van mijn been af.

Ninx dat is wel een ingewikkeld probleem waar jij mee zit :(:)

Zo nu maar eens met een glaasje wijn op de bank en de open haard aan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:38

justkid schreef:
Ninx dat is wel een ingewikkeld probleem waar jij mee zit :(:)

Ach, het kan er naast de insuline resistentie en haar elastieken lijf nog wel bij :o
Weet je... soms wanhoop ik wel. Maar ik heb besloten dat niet meer te doen... gewoon doorgaan, desnoods een stapje terug, maar niet meer laten ontmoedigen.
Kijk, ik denk dan toch maar dat ze niet voor niets op mijn pad is gekomen.... blijkbaar moet ik er iets van leren, en heeft zij daarin een baas gevonden die er vol voor wil gaan en haar neemt zoals ze is....

Maar met al die gezondheidsissue's sinds ik haar gekocht heb, heb ik best wel wat tranen vergoten hoor....
We zijn echter op de goede weg, dus opwaarts en voorwaarts!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:43

Denk dat dat de juiste instelling is :j

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:42

Mensen wat gaan we hard, heb soms moeite om jullie bij te houden (met lezen dan).
Wel erg leuk!!!

Ik haalde het voorbeeld van het appuyement alleen maar aan, om aan te geven dat die lieve dieren zo gevoelig zijn. Als ze al reageren op een kleine spierspanning in je bil....

Weet ff niet meer wie er nou vroeg naar de blessures van mijn beestjes.
Palousa/witje is een schat van een merrie met een gat in de tussenpees in het achterbeen. Niet fijn ben nu al bijna een jaar bezig met stappen. Kende haar al een paar jaar voor we haar kochten en vanaf onze eerste ontmoeting was ik verliefd.
Ze kreeg een pees blessure aan een voorbeen, de vorige eigenaar had haar bijna weer goed, maar besloot om verschillende redenen haar te gaan verkopen. Timing had niet beter gekund, had niet kort daarvoor mijn Joepje in laten slapen. Dus wij haar gekocht, kreupel, maar zag er gunstig uit. Helaas heb ik wat rijden betreft nog niet optimaal van haar kunnen genieten. We vervielen van de ene naar de andere blessure, wat volgens de DA allemaal terug te lijden is naar de pees achter.
Dan heb ik nog een ruin, die had een blessure aan zijn kaak. Liet hem keurig jaarlijks controleren door een tandarts, helaas blijkbaar niet een goede. Na lang zoeken waar een stukje gedrag bij hem vandaan kwam, kwamen we er achter dat hij last had van zijn kaak die regelmatig uit de kom schoot, door verkeerde slijtage/vijlwerk. Niet fijn dus, arm dier. Maar lang niet al zijn gedrag kwam hiervan daar. Nou ben ik een ruiter die niet heel dapper is, zeg maar. Geef je hem een brul en rij je hem voorwaarts dan is er niets aan de hand, maar door onze ervaringen samen, besloten om een ander baasje voor hem te zoeken. We zijn gewoon geen match, heb er alles aangedaan en geprobeerd, maar het wil niet. Heb hem helemaal door de mediche molen gehaald, in training gezet, ander tuigage, holystisch en noem het maar.
Dus ben met beide dieren al een tijdje bezig. Zodra de ruin een ander baasje heeft gaan we wel opzoek naar een nieuwe. Denk dat het wat je noemt een mannen paard is. Want bij die trainer waar hij gestaan heeft (en nu ook staat voor de verkoop) doet hij het niet.

Helaas had knollentuin gelijk over de ruin, zij heeft vanaf het begin gezegd das een hele aparte. Toen heeft ze dat niet tegen mij gezegd in de hoop dat ze ongelijk had...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:47

ja, dr is niets mis met dat paard hoor ,maar als je je onzeker voelt buit ie dat uit ,kort door de bocht gezegd.. daar moet je met zelfvertrouwen opzitten en niet altijd helemaal in je uppie mee bezig zijn,en jezelf kwetsbaar voelen. heel jammer dat ik gelijk had achteraf want het is wel een heel goed en gaaf paard!
maar hij moet t wel voor je willen doen he?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:39

Zeker jammer, en wat ik al zei het is een mannen paard, gewoon met ballen er opzitten en hij doet het voor je, jammer alleen dat ik die ballen niet heb.... ;)
Denk als ik nog bij jou op stal had gestaan, dat het ook een ander verhaal was geweest. Nu ben ik altijd alleen bezig en toch mijn angst dat ik er een keer vanaf stuiter en niemand mij vind. Omdat ik er met die gedachte opzit, rij je anders en weet wel dat dat juist niet goed is, maar ik ben nou eenmaal geen held.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:50

Oh, wat balen Japeloup, maar je moet er wel mee overweg kunnen. :(:) Ik heb met Beeb ook blessure na blessure gehad, in totaal al 2 jaar stilgestaan van de 3,5 jaar dat ik hem heb en allemaal terug te leiden naar 1 blessure... Hopelijk gaat het straks als ze weer goed is weer helemaal super :)

Ik heb vandaag weer gereden. Alleen heeft hij 3 dagen alleen gestapt en in het land gestaan en wilde ik dus ff longeren. Maar paddock lag onder water, de andere was bezet en de binnenbak waren ze aan het slepen. Nou goed, dan er maar gewoon op. Ben er 1 keer afgesprongen toen hij iets hoorde (een snurkend paard) en 2 keer zo groot werd en mij compleet negeerde, naaahhhhh dát ken ik van hem en dasnieleuknie. Daarna echt heerlijk gereden, hij begon zo goed, dat heeft hij al jaren niet meer gedaan. :+: Echt een stukje soepeler, losser en bergop, zonder iets te doen :+: :):)

Morgenochtend ff rijden, daarna spullen uitzoeken wat er weg kan en paard beetje fatsoenlijk maken. Daarna boodschappen en dan woensdag verhuizen...

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:57

Verhuizen???

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:01

Met paard :j

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:58

Jee Wat een blessureleed.
Kid heeft eigenlijk nooit wat en ik denk dat zij (en ik) veel geluk hebben.
Ik heb haar destijds alleen klinisch laten keuren.
Hebben jullie laten keuren destijds of juist bewust of onbewust niet gedaan en zou je het nu anders doen?
Ikzelf denk dat er maar weinig paarden zijn waar helemaal niks op aan te merken is.
Kid is 11 ik kan me voorstellen dat er op rontgenfoto's best wat te zien zou kunnen zijn maar dat lijkt me ook niet raar voor haar leeftijd.
Ik ken ook iemand waar het paardje gewoon prima loopt maar nu ze haar wil verkopen blijkt het artrose op de kogel (?) te hebben.
Het paard wordt dan afgekeurd terwijl ze gewoon loopt. Lastige dingen vind ik dat.
Nemen jullie dat risico of valt een paard dan sowieso af.

Ik had vandaag ruzie met Kid, t is toch mijn fout; ik ben niet altijd concequent of zwart/wit genoeg en Kid zoekt de makkelijkste weg.
Als ik er dan weer beter op let geeft dat wat ergernissen bij Kid.
De dag erna weet ze het weer prima.
En het komt altijd weer neer op ;verzamelen , weg van mijn been en weg van de teugel, pffff klinkt zo simpel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:04

Bewust, zowel klinisch als rontgenologisch en de rug en hals nog op de foto, helemaal perfect. Pony hebben we alleen klinisch laten keuren en achteraf gezien heeft die wrs stil gestaan omdat hij last had van atrose en andere zaken. Bij het kijken was hij net weer aantal weken ohz en had daarvoor half jaar stil gestaan door tijd gebrek. Maar na een aantal maanden is hij op de foto gezet omdat hij niet goed was en had hij atrose, hko en nog wat zaken. Paard had KS in de één na ergste graad toen we haar net een jaar hadden. Dus 2 keer een paard met gebreken gekocht. Daarom Beeb helemaal laten controleren, maar die kreeg alsnog blessures, ontstekingen in zijn halswervels omdat die hypermobiel zijn, daardoor blessure aan zijn rug en blessure aan tussenpees in achterbeen. Door die hypermobiele wervels heeft hij ook lichte atrose in die wervels, maar goed, daar kunnen ze heel oud mee worden :+

Pff, lastig justkid, vooral dat zelf consequent blijven he? :(:)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:24

Onze merrie (palousa) kochten we zonder keuring, omdat we haar al kende en op de hoogte waren van haar blessure destijds. Wel konden we de verzekering overnemen. Vonden we belangrijker dan haar door de verschillende buigproeven te laten gaan, omdat ze nog in een blessure zat. Wel uitvoerig met de DA overlegt wat zijn mening was over het herstel etc.
De merrie heeft zo'n bijzonder karakter en we wilde de gok wagen, prijs was er ook naar. En we hebben altijd gezegd komt het niet goed met haar blessure dan mag ze een veulentje :D (wat we hoe dan ook volgend jaar gaan doen *\o/* )

De ruin heb ik uitgebreid laten keuren, en had geen bemerkingen.

Maar ja het blijft lastig, want hoe ver ga je met een keuring. Ga je als je (zoals ik nu) een paard hebt (gehad) met een specifiek probleem daar ook op keuren. Moet je dan in het geval van pezen, ze allemaal op de scan zetten??
Snap het wel hoor als je een paard hebt gehad met bv KS dat je daar voorzichtig mee wordt, maar waar trek je de grens. Zou het nu ook niet kunnen zeggen hoor, ik kom straks ook weer voor dat dilemma te staan, bij het zoeken naar een nieuw paardje.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:25

Idd, het is gewoon lastig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:33

Ik heb ponylief wel laten keuren bij aankoop, maar alleen klinisch. Wel uitgebreid, dus niet alleen buigproeven, hart luisteren en klaar, maar ook bloed afname, longeren op harde en zachte grond, hele lijf nagevoeld, tandencontrole, etc. Naar mijn idee sluit je dan de belangrijkste dingen wel uit. Bij een (toen) 4 jarige vind ik het ook wel iets anders dan bij een van 14, dan heb je al veel meer kans op slijtage problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:38

Is ook lastig kan me voorstellen dat als je een,paard goed kent je alleen maar kiest voor een klinische keuring, maar goed, weet het ook niet hoor.
Vegs en ik nemen een rijpauze trouwens. Niet omdat het niet goed gaat, maar ze is nu echt uit haar zadel gegroeid. De Kieffer kan erop, maar dat is een VZH en ik kan niet zitten op dat ding......krijg er een k*tfractuur van :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:40

Even vervelend, maar opzich een heel goed teken Yamcha, dat ze uit haar zadel groeit!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:43

Idd, jammer maar goed Yamcha!

Wat zouden jullie doen? we gaan woensdag paard verhuizen, ga sowieso die dag rijden. Hij heeft altijd last van spanning op vreemd terrein en vreemde stalling, dat krijg ik er het fijnste uit met rijden (ivm rodeogevaar..) Alleen rijd ik hem simpel of zet ik hem aan het werk?? := We lessen wel altijd al op die locatie, alleen is hij nu al half jaar niet gereden op vreemd terrein... Donderdag krijgt hij dagje vrij om tot rust te komen en de spanning eruit te bokken _O-

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:57

Ik zou het van het moment af laten hangen.
Ik neig naar aan het werk zetten maar het moet wel gaan zonder extra spanning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:11

Eens met Justkid :j