Angstige ruiter

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

antoinetje

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:26

Ik was er ook erg blij mee :-)

Ayla_Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:37

@Lieke, dat is bij mij het probleem nu juist. De angst die ik heb is op mijn eigen paard. Na 2x hard gevallen te zijn heb ik idd tijd les gehad op een paard dat geen stap verkeerd zet en dat ging erg goed. Toen ben ik weer langzaam terug gegaan op mijn eigen paard. Hierbij heb ik ook gelukkig begeleiding van een goede instructrice die ook dezelfde angsten heeft gekend als ik en er dus alle begrip voor heeft, maar ook weet hoe ik er het snelst overheen kan komen.
Enige nadeel is mijn eigen lichaam. Elke keer als het redelijk goed gaat en we een stapje verder willen, wordt ik ziek, terwijl ik er juist heel veel zin in heb. Dus 'angstziekte' is het niet.

@Atoinetje, goed dat jullie zijn gegaan.

Lieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:24

Bedankt voor je reactie, ik kan je dan alleen maar succes wensen en... en goede gezondheid!!!
Heb je nog op mijn site gekeken.
De artikelen die daar staan onder Publicaties (er volgen nog meer...) worden een keer een boek.
Als je me volgt op Twitter @PaardrijlesInfo, dan blijf je op de hoogte, als je dat leuk vindt.
Succes en mail me gerust als je vragen hebt.

Lieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:38

@Ayla_Auriana
En... als je oefent met je benen altijd op zijn plaats houden, ook als je paardje bokt, dan zul je er niet zo snel afvallen. Klink makkelijk, maar helpt zeker.
Als je voorover leunt om bijvoorbeeld je paardje die met een lange teugel loopt te belonen, dan gaan bijna altijd automatisch je benen naar achter. Dus als hij bokt gebeurt hetzelfde ;-)).
Kijk maar eens hier: http://www.paardrijles.info/img/files/h ... vallen.pdf

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 14:11

gister heerlijk gepoetst, getut en staart gewassen en was heerlijk zonnig weer en was al lekker om 9 uur bij m` n lieve paardenbeest! ik ben lekker met haar in het zonnetje gaan staan en lekker aan de hand laten grazen, leuke foto` s gemaakt en wat foto` s gemaakt. en zat me ook te bedenken dat ik toch nog steeds superblij ben met haar!

vanmorgen was ik ook lekker op tijd rond 10uur en ben d`r stal gaan doen en lekker gepoetst. toen ging ik me bedenken: zal ik wel of niet gaan rijden.... ik ging m` n zadel pakken en kwam terug zonder zadel.... ik ging nog even knuffelen en ging toch maar m` n zadel pakken! opzadelen, in m` n hoofd een route uitgestippeld waar ik me aan moest houden van mezelf! en dat ging zo heerlijk! en ontspannen!! heb misschien de eerste minuut dat ik van het erf af stapte kriebels gehad. ik was zooooo blij!! we kwamen nog een quad tegen (zo`n motor met 4 wielen) ze keek maar gaf een kick, terwijl ik dacht ooow oliebol, hier heb ik geen zin in!! heerlijk!!
ik zit te denken als het as dinsdag weer zulk weer is om serieus naar het duin te gaan! :) maar dat bekijk ik op de dag zelf!
succes allemaal vandaag en de komende week met jullie angst!

xCelestee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:35

@wieldop en antoinetje
Dat opjagen kan ik weer eens proberen idd! Hoe doen jullie dat dan? Want als ik op d'r afren terwijl ik klap of op m'n knieen sla of zo, dan kijkt ze meestal nogal geirriteerd om en draait ze d'r kont naar mij toe. Nogal een serieus beestje dus :')

Wel super goed dat jullie er weer op zijn gegaan en dat het ook nog eens zo goed ging!

Vlindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:57

Sorry mensen dat de foto's zo ontzettend laat zijn, ben niet op Bokt geweest, iets te druk met rijden!
Wat natuurlijk wel iets positiefs is!

Afbeelding
Deze....

Afbeelding
Zitten dus overal!

Zien jullie dat ze bestaan? Ik had Unique veel eerder moeten geloven! :j

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:00

:')

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:38

_/-\o_ :-)

Jendemen super dat het zo lekker ging.

Celeste als ze haar kont naar je toe draait is er iets mis met het respect dat zij voor jou hoort te hebben dan zou ik toch met grondwerk beginnen..

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:04

Hee iedereen!
Het is weer ff geleden dat ik hier heb gekeken,hoe gaat het met jullie en het rijden? Gaat het allemaal nog een beetje goed?

Voor de gezellige bokkers die wel zin hebben in een meeting: ik vier op vrijdag 17 februari tussen 19.30 en 22.00 mijm verjaardag in hippisch centrum hoeksche waard. Het wordt niet bijzonder hoor,alleen bijkletsen met wat snacks. Maar het lijkt me wel gezellig met een paar bokkers erbij.
Als je wil/kan komen,pb maar dan kan ik zsm de hoeveelheid snacks regelen met de manege.
Kleinigheidje zou leuk zijn.

Thanks voor het lezen van mijn offtopic bericht. :9

xCelestee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:58

Heb vandaag door de wijk gewandeld met Z. en mijn vader! Ze was super braaf en deed geen stap verkeerd tot dat we kinderen tegenkwamen die met kerstboom takken aan het zwaaien en gooien waren. Hiervan ging ze toch even met de voorbenen van de grond.. Gelukkig stonden ik en mijn vader er allebei naast en konden we haar door laten lopen! Op dat akkevietje na ging alles goed, en kan ik eigenlijk niet meer dan trots op haar zijn :). Alleen zit ik nu weer te twijfelen of ik wel een goede eigenaresse voor haar ben, of ik haar wel aan kan en of ze niet beter af is bij iemand anders. Ook zat ik weer te denken aan een trainingsstal die haar voor mij doorrijdt.. Ik vind het zo jammer dat ik nu weer zo erg ga twijfelen, maar ik wil ook dat het goed gaat met haar. Blegh dat een eigen paard hebben nog zo lastig zou zijn!

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 23:04

@xCelestee goed zo dat het wandelen goed ging.

Tuurlijk ben je een goede eigenaar!! ;)

Vlindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 01:05

@XCelestee : ik kan me voorstellen dat je je dat soms afvraagt, maar ik denk niet dat je zomaar een slechte eigenaar bent! En misschien zou je samen met iemand anders je paard door kunnen rijden?
Zo heb je wel de band met je paard en maken jullie dus ook alles samen met elkaar mee.
Je vertrouwen kan daar ontzettend van groeien :)

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 01:10

xCelestee schreef:
@wieldop en antoinetje
Dat opjagen kan ik weer eens proberen idd! Hoe doen jullie dat dan? Want als ik op d'r afren terwijl ik klap of op m'n knieen sla of zo, dan kijkt ze meestal nogal geirriteerd om en draait ze d'r kont naar mij toe. Nogal een serieus beestje dus :')

Wel super goed dat jullie er weer op zijn gegaan en dat het ook nog eens zo goed ging!

Ik ga in het midden van de bak staan met een zweep en meestal met stemgebruik paar rondjes stappen en dan over in de draf. Meestal ga ik er een beetje achteraan rennen, of maak rare sprongen. Op een gegeven moment jutten ze zichwel op en dan hoef je nog weinig rare dingen te doen. Ik heb de ervaring dat ze op een gegeven moment moe worden en vanzelf weer rustig worden.

En dat met de kont naar mij toe, doen sommige paarden om uit te dagen. Goed afstand houden en sowieso een zweep in de hand houden.

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 01:20

Die bakkabouters vind ik zelfs eng :=.

Celeste, iedere ruiter heeft mindere tijden met zijn paard. Ik vind het altijd zo rot om te horen, dat mensen in zo'n mindere periode hun paard willen verkopen. Niet alles kan altijd goed gaan. Je hebt dagen dat het super goed en dagen dat je denkt; wat een rotdag! Dat maakt het, vind ik, extra leuk als het de volgende x goed gaat! Vooral de begin jaren als je een paard hebt, blijft een uitdaging. Je moet elkaar leren kennen, vertrouwen en elkaar leren aanvoelen. Samen moet je ervoor gaan, tot je op een gegeven moment elkaar door en door kent!

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 07:01

Zijn ze ook! :-)

Celestee, zoals eerder gezegd iedereen heeft wel eens mindere tijden olus dat het kouder is dus ze is mischien wat frisser?

Liesje leuk dat je er weer bent, ik kan niet op je verjaardag komen maar bedankt voor de uitnodiging!

xCelestee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:31

@wieldop
Het is niet zo dat ik haar wil verkopen omdat het 'minder goed gaat.' Het gaat bij ons altijd 2 tot 3 maanden goed (de zomer) en de andere 9 maanden zit ik met het angst probleem.. Vandaar dat ik zit te denken aan een toch iets minder schrikachtig beestje. Nou is het ook niet zo dat het alleen maar aan mij ligt (voor een groot deel wel natuurlijk!) want het is toch ook het makkelijkste paard niet. Ik geef heel erg veel om haar want ze heeft toch een plekje in mijn hart gekregen en vandaar dat ik de keuze heel erg moeilijk vind.
Antoinetje in de wintermaanden is ze inderdaad iets frisser maar eigenlijk even fris als de lente- en herfstmaanden.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:54

@antoinetje ,aaaw wat jammer!
Ben benieuwd of mn poown vanmiddag ook bakkabouters ziet

xCelestee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:59

@lies Vast niet, komt helemaal goed! Succes :)

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:01

ik heb gisteren zelfs even zonder stijgbeugels gedraafd. Het was wel knijpen met die benen uit spanning, maar dit zal misschien volgende keer ook wel minder zijn

Ayla_Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:24

Wat zijn jullie allemaal goed bezig geweest.

@Celeste, misschien dat je iemand kan vinden die jou goed kan helpen met wat grondwerk met je paardje en dat dan uitbreiden naar rijden. Want mijn paardje had in het begin ook totaal geen respect voor mij. Met wat hulp en veel oefenen doet ze dat nu heel erg goed. Die van is namelijk ook heel erg gevoelig. Als je echt goed met haar bezig gaat met het grondwerk, kan de stand van je voet al heel veel uit maken bij haar. Succes ermee.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:37

@xCelestee en je had gelijk, emma (haffie) deed onwijs haar best.geen bakkabouters,netjes gelijk in galop aanspringen (daar lopen we soms nog wel eens mee vast omdat ik dan per ongeluk te ver naar voren leun en dan snapt emmie het af en toe even niet meer),ze was lekker nagevelijk alleen soms iets te diep maar daar werken we aan.ben zo blij!!want dit geeft me weer vertrouwen en wordt ik zelfverzekerder. :D

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:15

lies1994 schreef:
@antoinetje ,aaaw wat jammer!
Ben benieuwd of mn poown vanmiddag ook bakkabouters ziet

Vast wel!? :')

@Debravanesch, kijk je wel uit dat je niet te hard knijpt met je benen want dan kan je peerd ook in galop aanspringen (niets mis mee maar kan mischien een beetje eng overkomen )

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:20

bij mij ging het rijden van het weekend best goed.
al was het wel lastig.
bij ons in onze eigen bak (dus niet het filmpje van de bak waar ik pas in reed) galopeert maxi veel moeilijker en eigenlijk alleen maar een kleine volte.
dit is best lastig wand dan verlies ik sneller me evenwicht.

@Lieke1
bedankt voor de link.
ga zeker proberen ( als iemand me paard vast houd aan de longeer lijn :o :o

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:21

ik geloof dat ik m` n angst kwijt ben!! ik ben zo blij!1 maar ik wil dit topic blijven volgen. het boek "paardrijden zonde angst" heeft me echt geholpen, al heb ik niet helemaal het 12 weken traject gevolgd maar een aantal basis dingen opgevolgd. want in het begin van het boek beginnen ze echt bij het begin en als je echt ook bang wordt van je paard en dat heb ik nooit gehad (gelukkig) maar dat poetsen en wandelen en kletsen en knuffelen zo goed kan helpen om een band op te bouwen is zeker waar!! en er de tijd voor nemen helpt heel goed.

vandaag ook weer de weg op geweest, blaffende hond op me af gehad en ze schrok even en ik had eventjes kriebels in m`n buik en dacht even mmm wat moet ik nou doen. maar ik dacht pfft het is toch goed gegaan, hup doorrijden en genieten van de zon!! en dat hielp. wel even afgestapt bij een bruggetje omdat die glad was dacht ik maar dat was niet zo toen ik voelde, maar ach...
zelfs een vrachtwagen heeft me gepasseerd zonder problemen, kriebels of onzekerheid.
alle angsthazen: Het Komt Goed!! succes!!