ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

melrovers

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:29

Ik geef ook de voorkeur aan een bustrens. Met een watertrens loop je toch het risico dat er velletjes tussen de ring en het bit komen. Bij een jong paard is het niet altijd even makkelijk je handen perfect stil te houden en een bustrens ligt dan gewoon wat rustiger in de mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:43

Ik meld me hier ook even. Vorige week heb ik helaas mijn zelf opgeleerde 4 jarige tinkerdame moeten inslapen. Aangezien we nog een ouder paard hebben en deze geen maanden alleen op de wei kan staan hebben we vroeger dan verwacht een nieuwe tinkermerrie gekocht. Deze is ook 4, waarschijnlijk vol en nog volledig groen. Ik was heel blij dat ze nog niet is geleerd, want nu heeft ze de kans gehad om mooi uit te groeien. Zondag heb ik ze eens uitgetest.

We haalde ze uit de kudde, wat voor haar heel belastend was, aangezien ze er nog nooit alleen is uitgehaald. We zijn naar de binnenpiste geweest. Ze kon de andere paarden nog zien aangezien deze beschikt over een betonmuur waar ze net kon overkijken. Ze heeft veel zitten crossen terwijl ik haar ondertussen af en toe eens de juiste weg wees. Een soort van vriendelijke "join up". Uiteindelijk begon ze van haar eigen te vertragen en te beseffen dat ik niet slecht ben. Ik zelf heb haar dus geen enkel moment opgejaagd, ze deed alles zelf. Ze is naar mij gekomen, ik heb haar vastgenomen. Gestreeld etc. Mijn pa is gekomen, die heeft haar dan vastgehouden voor mij. Ik heb mijn longe dan eens rond haar buik gedaan om te zien hoe ze reageerde op iets rond haar buik. Dat was geen probleem. Mijn pad genomen, laten ruiken, over haar wrijven en hop erop. Wederom geen probleem. Mijn westernzadel er heel zachtjes ook opgelegd, singels lichtjes aangetrokken maar niet vastgemaakt, ik had hem nog vast zodat ik elk moment kon lossen. Ook geen probleem. Alles eraf gehaald en aan de hand uitgestapt. Haar daarna nog even los gelaten in de piste waar ze heerlijk heeft gerold en haar terug in de kudde gestoken. Al bij al zijn we een half uur bezig geweest.

Ik kreeg veel complimenten van mensen (het was op de opendeurdag van een paardenmelkerij dat we er toevallig waren) en er waren zelfs die vroegen of ik paarden zadelmak maakten etc. Er zeiden mensen ook tegen mijn ouders (die mee waren) terwijl ik bezig was dat ze het mooi vonden hoe ik de paarden zo goed kon inschatten etc. Dus ik hoop dat ik dat kan blijven doen en de rest van de opleiding even rustig kan verlopen :)

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:55

Leuk! Kan me voorstellen dat je daar een opkikker van krijgt!

Ik ben zelf bezig met een paard van 9 jaar. Ze was zadelmak gemaakt toen ze 4 was en heeft daarna 5 jaar vrijwel niks gedaan.Merk echt dat ze heel wantrouwend wordt als ik haar goede gedrag niet vaak genoeg bevestig. Ik had het eerst niet in de gaten en dat resulteerde ik 3 maal zandhappen helaas. Het ging helemaal averechts. Steeds slechter en slechter. Ik ben haar met een martingaal gaan rijden omdat ze gewoon boos werd in de bak en ik moeite had om haar ook maar één rondje normaal door de bak te krijgen. Na 4 maanden ellende ben ik haar wat lekkers gaan geven als ze heel braaf is gecombineerd met stem en een schouderklopje en HET WERKT!!! Ben zo blij!
Nu kunnen we eindelijk een stapje verder want zolang ze zich niet kon ontspannen kon ik haar ook weinig leren. Iets heel kleins misschien maar vandaag kon ik eindelijk een stukje doorzitten en hebben we overgangen geoefend.
Morgen komt mijn 3 jarige thuis en heb ik twee paarden op het zelfde niveau. Eén van 3 en één van 9.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 18:34

Tja, paarden kunnen soms raar reageren :) Ik heb zo een jaarling deze zomer geleerd achteruit te gaan. Dit lukte niet, ze wou niets en uiteindelijk dreigde ze om te schoppen, alhoewel ik haar altijd beloonde met een: goeeeed. Uiteindelijk heb ik haar geleerd achteruit te lopen door altijd dat ze het deed aan haar schoft te krabben. Blijkbaar wou ze alleen leren als ze die specifieke beloning kreeg :)

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 11:47

Gisteren mijn drie-jarige opgehaald. Daar nog even gereden en vanochtend thuis weer gereden. Ze is nog er wiebelig maar dat komt wel goed. Ze pakt dingen snel op heb ik gemerkt. Morgen weer rijden. Ik rij d=haar aankomende week iedere dag eventje 10 a 15 minuten zodat ik haar kan leren kennen. Vond dat het vanochtend al super ging. 1 bokkesprong maar die was goed uit te zitten gelukkig.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 18:43

Nijntje, je hebt mazzel met het mooie weer en ik zou daar dan ook even gebruik van maken.

Ik beloon mijn paarden ook wel met een brokje. Vooral stilstaan met opstappen vind ik erg belangrijk en als ik zit krijgen ze dus vaak links en rechts een brokje. Ondertussen kan ik mijn beugels zoeken en teugels op maat maken.
Met rijden kan het brokje even de spanning doorbreken. Hierna zijn ze nog aan het naknabbelen en mogelijk ook makkelijker op het bit.
Achteruit laten lopen is dominantie over het paard en ik kan me voorstellen dat ze zich daartegen verzetten. Zelf zou ik dat dan echt afdwingen, als ik tenminste het gevoel heb dat ze de strijd willen aangaan. Heb een merrie gehad die de trailer niet op wilde maar ook vertikte om een pas achteruit te gaan. Dat was dus gewoon dwars.
Maar een jaarling is nog jong en snapt misschien niet wat er gevraagd word. Nu heeft ze geleerd dat het ook positief kan zijn om iets voor een ander te doen.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:06

Vandaag voor het eerst ook los gestapt en het ging super, ik ben heel blij :). Mijn paardje werkt echt goed mee en ze geeft zelf duidelijk aan wanneer haar grens bereikt is, dat vind ik wel prettig. Ik moet wel wennen aan haar ruime stap, ik had eerst een kleine tinker en die stapte niet zo enthousiast en ruim.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 11:41

ik heb nu een tijdelijk boomloosje, dus weer even lekker rondgebanjerd.
Diaz is vreselijk aan het puberen, maar met een bitje super braaf!

anyway, ze was lekker voorwaards, dus een stukje draf op de lange geprobeerd.. maar madam struikeld zo ongeveer over haar benen?
Is dit gewoon wennen? of iets anders? (dat ik te zwaar ben ofzo?)

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 14:14

vanaf welke leeftijd kan je kijken om er een zadel op te leggen?
kijken wat je paardje er mee doet.
meer om te laten wennen en zo?

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 14:22

@ Diaz, misschien doordat ze zo voorwaarts is kan ze haar benen niet meer goed plaatsen? Ik weet niet hoe groot zij en hoe zwaar jij bent, maar zou niet als eerste denken dat het kan komen door jouw gewicht.

@line18, ik heb die van mij voor het eerst een zadel opgedaan toen hij bijna 3 was. Toen waren we al wel begonnen met longeren.

Ik was met Sos bezig om rechtsom beter door de hoeken te gaan en af te wenden, maar nu heeft meneer bedacht dat hij dus ook wel harder kan gaan als hij het moeilijk vindt. Dus vandaag zijn we even met tempocontrole aan de slag gegaan en de laatste paar rondjes luisterde hij ook al wel beter naar mijn linkerbeen. Misschien moet ik voorlopig toch eerst even op de hoefslag blijven rijden en dan de hoeken gewoon fatsoenlijk mee pakken en als hij dat dan snapt, weer wat meer de volte op...

Als iemand nog tips heeft hiervoor, ik hoor ze heel graag!!!

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 15:19

Ik heb vandaag voor het eerst op mijn paardje gezeten *\o/* . Na gelongeerd te hebben de stoute schoenen aangetrokken, gehangen, hangen en stappen, hij vond het prima gaf geen kik. Dus been er over en zitten. Hij vond het allemaal prima. Toen nog een stukje (aan de hand) gestapt en uitgebreid beloond. Ik kon het niet laten om niet als eerste op hem te zitten O:) .

Over twee weken komt iemand helpen met het verdere inrijden maar oefenen kan geen kwaad lijkt me toch.

Heb alleen wel een probleempje met longeren. We zetten de helft vd bak af, het is een stuk van 20 x 20 dan maar hij draait de laatste tijd opeens om. Zo gek, heeft hij niet eerder gedaan. We hebben de laatste keren met dubbele lijnen gewerkt, dus erachter lopen en halt en afwenden oefenen. Dat ging heel goed maar nu gaat opeens het gewone longeren niet meer goed. We hebben daardoor vandaag langer gedaan dan de bedoeling was maar goed, hij moet toch even leren dat dit geen optie is. Ik heb het idee dat hij de druk probeert te ontwijken van het bit. Met dubbele lijnen zat de halt er nl. heel goed op.
Ik heb daarom het halster over het hoofdstel gedaan en zo gelongeerd. Als ik dan heel goed oplet en echt goed bij zijn achterhand blijf dan gaat het goed maar soms in de hoeken lukt me dat niet en dan draait hij dus om. Beetje raar hoe het gaat want hij draait eerst naar je toe en kijkt dan helemaal alert zo van "klaar?" Ik heb dus ook het idee dat hij de dingen door elkaar haalt. Longeur deed als hij klaar was zweep laten vallen en buigen en dan mocht hij naar hem komen en werd hij beloond. Dat kan het dus ook zijn. Iemand ervaring tips? Zou dit een uitproberen zijn?

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 16:54

Wat leuk dat je op hem gezeten hebt!! En vooral als eerste, gaaf :D

Sos draait zich ook nog weleens om, met name als ik even sta te slapen en hij er helemaal klaar mee is. Moet bij hem echt scherp blijven met de zweep richting de achterhand. Bij mij dus met name uitproberen, maar misschien verveelt het longeren Deamen nu?

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 17:18

Ik geloof dat ik me hier al ooit gemeld had.... :o

Ik heb woensdag voor het eerst op mijn jonge Noordzweed gezeten en gestapt.
Ik had de zadelmaker op bezoek die kwam nl het zadel van mijn jonkie brengen. Hij had zoiets van: Nou, we kunnen er ook wel even op niet?
Dat hebben we dus gedaan. Vrijdagavond nog even er weer opgezeten. Opstappen vond hij even spannend maar toen ik eenmaal zat ontspande hij ook al snel. Ik gebruik trouwens een dubbel gebroken kneveltrensje. Daar doet hij het heel erg goed op.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:25

Odeale, de grootste fout die een mens kan maken bij het longeren van een jong paard is het paard naar je toe laten lopen. Je zet het paard halt en loopt dan zélf naar het paard toe om bijv kant te wisselen. Als je het paard eenmaal aanleert naar jou toe te komen dan kunnen ze dat voor alles gaan gebruiken.
Daarnaast zal halthouden ook moeilijker gaan omdat ze regelrecht naar je toekomen.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:36

xmarliex; oh? dat wist ik niet :\ . Ik had al een beetje het idee dat daar het probleem een beetje zat. Eens kijken of we dat weer kunnen veranderen dan. Bedankt voor de tip.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 23:46

xmarliez schreef:
Odeale, de grootste fout die een mens kan maken bij het longeren van een jong paard is het paard naar je toe laten lopen. Je zet het paard halt en loopt dan zélf naar het paard toe om bijv kant te wisselen. Als je het paard eenmaal aanleert naar jou toe te komen dan kunnen ze dat voor alles gaan gebruiken.
Daarnaast zal halthouden ook moeilijker gaan omdat ze regelrecht naar je toekomen.

Ik was ook erg verbaasd dat Lammert Haanstra dat wel doet. Maar zelf leer ik het dat ze op de volte blijven staan. Eerst geef ik commando halt als ik zie dat ze zelf willen stilstaan. Daarbij steek ik mijn voorste wijsvinger/hand omhoog. Later ga ik het commando geven en tot nu toe stoppen ze normaal allemaal op de volte. Uitgezonderd als ze erg afgeleidt zijn maar dan weet ik dat ze nog onvoldoende aandacht bij mij hebben en ze dus nog meer even door moeten of ik nog niet op moet stappen.

Als ze opeens omdraaien, zorg dan dat de longe niet langer is dan de zweep zodat je ze altijd kan corrigeren. Ook al staan ze andersom, toch weer de goede kant op wijzen.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 10:10

Wij hebben gisteren een longeercirkel gemaakt in de bak en dat werkte wel. Eerst maar even zo volhouden totdat hij het zeker weten niet meer doet en dan maar weer eens een grotere ruimte proberen.

In de cirkel er nog een keer opgezeten, hij vond het weer allemaal prima. Paar keer op en afgestapt en gestapt op de grote volte.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 10:26

xmarliez schreef:

Diaz komt pas als ik het aangeef.. geen problemen mee, ik denk dat het per paard verschild

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:30

Net weer gereden. Gisteren een rustdag gehad. Paard wil steeds weglopen tijdens het opstappen dus dat hebben we even flink geoefend tot het goed ging. Ze is zo ongelovelijk braaf dat ik bijna achterdochtig wordt... Ik ben het niet gewend met mijn andere paard. Eigenlijks moet ik hier van genieten natuurlijk maar dat komt vast nog wel. :o Vandaag dus opstijgen geoefend en rechtrichten op en van de hoefslag. Morgen gaan we er mee verder. Ben erg trots op haar!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:53

Vandaag met testzadel gereden!!
(barefoot Arizona)
Afbeelding
Afbeelding

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:22

En zat het fijn?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:43

Ik vind van wel! :j

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 08:53

Citaat:
Ik was met Sos bezig om rechtsom beter door de hoeken te gaan en af te wenden, maar nu heeft meneer bedacht dat hij dus ook wel harder kan gaan als hij het moeilijk vindt. Dus vandaag zijn we even met tempocontrole aan de slag gegaan en de laatste paar rondjes luisterde hij ook al wel beter naar mijn linkerbeen. Misschien moet ik voorlopig toch eerst even op de hoefslag blijven rijden en dan de hoeken gewoon fatsoenlijk mee pakken en als hij dat dan snapt, weer wat meer de volte op...

Als iemand nog tips heeft hiervoor, ik hoor ze heel graag!!!

Ik denk dat hij dan nog wat moeite heeft met zijn balans. Gewoon rustig dooroefenen denk ik. Probeer hem niet onde je vandaan te laten gaan. Die van mij blijft niet op de hoefslag. Ze loopt er vanaf als ik ik niet oplet. Verder gaat het super. Ze is erg leergierig. Ik zit 's ochtends al te bedenken wat ik met haar ga oefenen. Zo leuk als je direct medewerking krijgt :D Zal binnenkort eens voor foto's zorgen

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:43

Als hij in de hoeken harder gaat, voor de hoek gaan stappen , na de hoek weer aan draven. *D

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:14

Dat doet hij idd :) Al heeft hij aan één kant ontdekt dat hij ineens wel kan gaan stappen in de eerste hoek, om vervolgens als ik weer aandraaf meteen heel hard te gaan rennen zodat we heerlijk langs het hek schuren. Maar ga dat met dat stappen wel even oefenen, dat verwacht hij nog niet ;) Tempocontrole is ook een werkpuntje, hij kan heerlijk lopen, maar zodra het moeilijker wordt... Leuk project dus!