[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joki

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:57

Ik loop nu al een paar weken tegen hetzelfde probleem aan. Mijn paard weigert het allereerste inspringsprongetje te springen. Dit is een kruisje of steiltje van ik gok 40cm, ze begint vanaf het afwenden al te remmen alsof het een immens eng ding is, drijven, bijtikken op de schouder en stemhulpen helpen allemaal niet (en dat terwijl ze normaal met springen zowel voor de zweep als mijn stem een heilig ontzag heeft). Ik blijf doorrijden tot het sprongetje maar hoeveel been etc ik ook geef ze gaat vol in de rem. De tweede keer aanrijden springt ze het inspringsprongetje heel hoog en daarna gaat ze het gewoon doen en verder weigert ze in parcours ook alleen door mijn fouten. Dus ik snap niet waarom ze een probleem maakt van de eerste keer over het inspringsprongetje. Gister dacht ik het probleem te ondervangen door eerst balkjes te draven, maar dat gaf precies hetzelfde effect als het inspringsprongetje, proberen te remmen vanaf dat ze de balken zag en weer vol in de rem voor de eerste balk, alleen kon ik hier natuurlijk ook in stap overheen dus helemaal stilstaan was haar niet gelukt en vanaf keer 2 deed ze ook normaal en toen was het inspringsprongetje niet echt een probleem. Maar ik snap niet waarom ze bij haar eerste contact met balken zo vol in de ankers wil. Dus ik hoop dat jij een oplossing weet

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:59

Joki, hoe rijd jij op het eerste spongetje af? Heb je in je achterhoofd dat hij toch niet springt?

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 14:09

De eerste keer dat ze begon met weigeren, had ik wat weinig been eraan. De tweede keer (week erna dus) had ik er wel wat meer been aan maar ook niet extreem waakzaam, aangezien ik dacht dat het een incident was. Nu begin ik ook niet met enorm veel been maar zodra ik voel dat ze in de rem wil, voer ik dat wel op. Wel heb ik nu wel in mijn achterhoofd dat ze in de rem wil voor de eerste sprong/balkjes dus ik ben wel veel waakzamer

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 14:13

knooopje schreef:
wat ik nog even toe wou voegen,voor de mensen met kijkerige paarden,sommige paarden zijn gewoon kijkerig,al doe je de oefening nog zo vaak ze blijven wat gaperig in het parcours,nummero uno nakomelingen staan er om bekend en zo zijn er meer.
ik heb voor dit soort paarden een tip die niks met het rijden zelf te maken heeft,uit ervaring ben ik er achter gekomen dat voer toch veel uitmaakt bij spooky paarden.
ik geef kijkerige paarden beslist geen musli of sportbrok,want het gekke is dat als je energie rijk voert ze alleen maar meer spoken zien langs de kant en op en tussen de hindernissen.
ik voer zulke paarden een goede basis brok.
dat scheeld echt!

De mijne heeft als vader vincenzo (een nummero uno dus) en die is helemaal niet kijkerig :D Heb ik even geluk zeg!
Want hij mag de eventingsport in ;-)
Ok, hij kijkt wel, maar hij neemt wel altijd initiatief.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 14:14

wel even vermelden dat er van nummero uno echt leuke springpaarden komen!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 14:17

Joki schreef:
Ik loop nu al een paar weken tegen hetzelfde probleem aan. Mijn paard weigert het allereerste inspringsprongetje te springen. Dit is een kruisje of steiltje van ik gok 40cm, ze begint vanaf het afwenden al te remmen alsof het een immens eng ding is, drijven, bijtikken op de schouder en stemhulpen helpen allemaal niet (en dat terwijl ze normaal met springen zowel voor de zweep als mijn stem een heilig ontzag heeft). Ik blijf doorrijden tot het sprongetje maar hoeveel been etc ik ook geef ze gaat vol in de rem. De tweede keer aanrijden springt ze het inspringsprongetje heel hoog en daarna gaat ze het gewoon doen en verder weigert ze in parcours ook alleen door mijn fouten. Dus ik snap niet waarom ze een probleem maakt van de eerste keer over het inspringsprongetje. Gister dacht ik het probleem te ondervangen door eerst balkjes te draven, maar dat gaf precies hetzelfde effect als het inspringsprongetje, proberen te remmen vanaf dat ze de balken zag en weer vol in de rem voor de eerste balk, alleen kon ik hier natuurlijk ook in stap overheen dus helemaal stilstaan was haar niet gelukt en vanaf keer 2 deed ze ook normaal en toen was het inspringsprongetje niet echt een probleem. Maar ik snap niet waarom ze bij haar eerste contact met balken zo vol in de ankers wil. Dus ik hoop dat jij een oplossing weet

De oplossing ga je vinden in jouw hoofd. Je moet het gewoon niet erg vinden dat ze dat doet. Omdat het na een of twee sprongetjes al weg is, is het iets om je helemaal niet druk over te maken. Ga er maar gewoon van uit dat jouw paard dat doet, en accepteer het..
Dan zal je merken dat je er heel anders tegen aan gaat kijken.
Ik ben wat dat soort dingen betreft vrij relaxed. Als het iets is, zoals bij jou, dat maar 1 of 2 keer gebeurt en dan ben je er van af, dan toe maar. Als dat beest zich daar prettig bij voelt. Onze lieve heer heeft rare kostgangers en niet menselijks is een paard vreemd.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:24

Marcel, dat vind ik nou zo fijn! Ik merk steeds dat je ruimte geeft aan het eigen karakter van het paard. Het hoeft niet perfect te zijn als het maar bij het paard (of de ruiter) past ipv het in een vorm te gieten die misschien niet past. En ook de geleidelijke opbouw! Het straalt een bepaalde rust uit.

Dit geeft ook vertrouwen bij het lezen van je aanwijzingen, daardoor wordt het makkelijker om dingen uit te proberen. En ja, heb al wat uitgeprobeerd! Vandaag met dochter weer eerst balken draven, dan galopperen, dan opbouwen naar dubbel met één galopsprong ertussen tot het 1m stond. Iedere sprong ging lekker vloeiend. De ene die ze aftikte, kon ze nu meteen aangeven dat het kwam omdat ze te veel op haar wending lette en dus te laat naar de hindernis ging kijken. Eigenlijk niet anders dan ik eerst deed maar ik heb het gevoel dat we bewuster bezig zijn en dat ik beter kijk. We praten er de laatste dagen best vaak over. Bedankt!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:48

MarcelDufour schreef:
Naranga schreef:
Kunnen we jou ook ook nog eens wat leren ;)

Gelukkig wel! Nooit te oud om te leren.
De reden die ze hier geven is dat paarden hun achterhand meer eronder krijgen.
DAT WIL IK OOK WEL!

:n Nou dan mag je die ene van ons wel lenen die kan dat perfect met veeeeel vermogen ;)
Laatst bijgewerkt door vivana op 18-02-10 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:50

Ik heb een ander soort van vraag nu ;)

Ik ga binnekort kijken naar en springpaard die dit jaar vijf wordt. Ik zoek zelf een paard die wat actief is, graag naar de hindernis toe gaat en ook echt een hart heeft voor het springen. Hoe kan ik dat merken bij het paard?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:24

marije1987 schreef:
Wat een super interessant topic(zie het net pas) en Marcel, super dat je hier je tijd/energie in wil steken!

Ik zit ook met een 'probleem'. Ben gewoon hobby-ruiter: met pony Z gesprongen, met paarden tot nu toe hoogste klasse L (verschillende jonge paarden). Nu heb ik een merrie die ontzettend voorzichtig is. Ik heb haar in 2008 in de B gereden, dat ging uiteindelijk heel goed en sprong ze niet veel hoger meer dan de hindernis (eerst deed ze altijd met lappen lucht). In 2009 heeft ze een veulen gehad en eind 2009 ben ik weer met haar gaan starten. Ze is nu zo gruwelijk voorzichtig, dat ze veel te hoog springt, waardoor ze soms op de achterste paal van de oxer land en hierdoor weer in de stress raakt. Ik kan wel meer tempo maken in het parcours, maar ze blijft zo hoog springen en hierdoor afremmen, waardoor ze na de sprong ook echt een beetje 'stil' valt. Hieronder een filmpje van haar, waar dit goed te zien is, dit was haar 1e L parcours, ze doet veel te veel. 2e Parcours kwam ze door inschattingsfout van mij in de hindernis terecht en nu is het helemaal mis en is BB parcours al een en al stress voor haar.
Weet jij wat ik hieraan kan doen? Heb al van diverse mensen gehoord dat ik het beste vaak, laag en breed met haar kan springen, zodat ze naar voren leert te springen en de stress kwijtraakt, maar het heeft tot nu toe niet heel veel effect (kan haar ook niet heel goed trainen door vorst op het moment) heb jij nog andere tips?

[video]http://www.youtube.com/watch?v=RqN9PdPmQZ4[video]
(let vooral op hindernis 3)

Dit was het 2e parcours, waar ze in de hindernis sprong. Meestal gaat het het 2e parcours al beter, omdat ze dan rustiger is.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=c7rHojLUT3w[video]
Het lijkt alsof ze erg veel moeite heeft met rekken, daardoor wordt de galop kort, krijg je een te dichte afstand en komt ze nooit meer naar de achterste paal.
Ik zou bij dit paard eerst een keer een goede osteopaat laten komen om 100% zeker te zijn dat ze niet iets heeft wat haar rek beperkt.
Als dat allemaal goed zit dan zul je met veel lijntjes moeten gaan werken om haar te leren eerder af te zetten en in het dressuurmatige gedeelte zul je moeten zorgen dat je meer ritme in je wendingen kunt houden dan nu in het parcours dan wordt het ook wat makkelijker voor haar.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:24

Martie schreef:
Marcel, dat vind ik nou zo fijn! Ik merk steeds dat je ruimte geeft aan het eigen karakter van het paard. Het hoeft niet perfect te zijn als het maar bij het paard (of de ruiter) past ipv het in een vorm te gieten die misschien niet past. En ook de geleidelijke opbouw! Het straalt een bepaalde rust uit.

Dit geeft ook vertrouwen bij het lezen van je aanwijzingen, daardoor wordt het makkelijker om dingen uit te proberen. En ja, heb al wat uitgeprobeerd! Vandaag met dochter weer eerst balken draven, dan galopperen, dan opbouwen naar dubbel met één galopsprong ertussen tot het 1m stond. Iedere sprong ging lekker vloeiend. De ene die ze aftikte, kon ze nu meteen aangeven dat het kwam omdat ze te veel op haar wending lette en dus te laat naar de hindernis ging kijken. Eigenlijk niet anders dan ik eerst deed maar ik heb het gevoel dat we bewuster bezig zijn en dat ik beter kijk. We praten er de laatste dagen best vaak over. Bedankt!

En jij op jouw beurt bedankt dat je dat hier laat weten, want dat is belangrijk voor andere lezers. Ik, en met mij nog wat adviseurs, kunnen wel wat roepen, maar vooral belangrijk is echo uit de gebruikersgroep, zoals jullie, dat het werkt.
Ja, ik vind het heel belangrijk om een paard zn gang te laten gaan, binnen bepaalde grenzen uiteraard. Aan een blij, niet afgestomd paard heb ik ook de meeste lol. Ik lach me nog steeds rot als ik wat voorover ga zitten, en die beesten beginnen heerlijk te bokken met de kop tussen de benen. Dan heb ik echt het gevoel dat ze goed in hun vel zitten.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:31

Franciska15 schreef:

Ik ga binnekort kijken naar en springpaard die dit jaar vijf wordt. Ik zoek zelf een paard die wat actief is, graag naar de hindernis toe gaat en ook echt een hart heeft voor het springen. Hoe kan ik dat merken bij het paard?

Als je er op zit met uitproberen, dan merk je die dingen toch?
Een belangrijk advies kan ik je nog geven. Koop niks na een keer proberen. Ga 3x terug, en als het alle 3 de keren beviel, dan kan je met een gerust hart zo'n paard kopen.

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:35

MarcelDufour schreef:
Franciska15 schreef:

Als je er op zit met uitproberen, dan merk je die dingen toch?
Een belangrijk advies kan ik je nog geven. Koop niks na een keer proberen. Ga 3x terug, en als het alle 3 de keren beviel, dan kan je met een gerust hart zo'n paard kopen.

Dat weet ik dus niet, maar ik bedoel, nog tips waar ik op kan letten..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:49

Franciska, als je dat niet weet, neem dan je instructeur mee! ;)

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:59

Franciska:
En je niet lekker laten maken omdat hij zo goed kan vrij springen.
Onder het zadel kan het wel een rund zijn.
Zelf zou ik hem eerst willen zien dat hij word voorgereden, dan kun je beetje inschatten of het type paard en de techniek naar jou wensen is.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:01

Franciska15 schreef:
Dat weet ik dus niet, maar ik bedoel, nog tips waar ik op kan letten..

Haha...jij denkt ik zal maar gelijk het grootste geheim van de smid vragen!
Nou...vooruit dan maar, als ik een paard probeer dan kijk ik naar;

of ie een goed achterbeen heeft dat echt uitslaat boven de sprong, uit zichzelf van galop wisselt, goede mond heeft, ruime galopsprong heeft, goeie temperament dus niet te heet niet te koud, als je een kruisje springt dat ie dan echt opspringt en niet erover 'valt', voorzichtig is, vermogen heeft en hij moet kerngezond zijn.
Deze zijn niet makkelijk te vinden maar als je er een vindt dan weet je bijna zeker dat je een goeie te pakken hebt.

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:14

Jeetje wat een fijn topic dit. Ik heb zondag weer mijn eerste springwedstrijd, ben er een jaar uitgeweest doordat mijn pony geen vertrouwen in mij had en dus telkens weigerde. Ik kan me nu de laatste keer dat ze stopte niet eens meer herrineren, dus we gaan het weer proberen.

Alleen als ik op concoursen kom zie ik dat sommige mensen wel en andere niet afgroeten na het parcours. Is dit wel verplicht?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:22

I_Moondance schreef:
Jeetje wat een fijn topic dit. Ik heb zondag weer mijn eerste springwedstrijd, ben er een jaar uitgeweest doordat mijn pony geen vertrouwen in mij had en dus telkens weigerde. Ik kan me nu de laatste keer dat ze stopte niet eens meer herrineren, dus we gaan het weer proberen.

Alleen als ik op concoursen kom zie ik dat sommige mensen wel en andere niet afgroeten na het parcours. Is dit wel verplicht?

Na het parcours niet, wel als je begint.

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:23

Ja dat wist ik wel. Maar stel ik groet niet af na het parcours, heeft dit dan invloed op de stijlpunten die ik krijg?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:27

I_Moondance schreef:
Ja dat wist ik wel. Maar stel ik groet niet af na het parcours, heeft dit dan invloed op de stijlpunten die ik krijg?

Nee, helemaal niets.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:28

Marcel, groeten hoort toch helemaal niet aan het einde. Ik zie het regelmatig gebeuren. Dat kost alleen maar extra tijd en de juryleden kijken toch niet ivm coupons invullen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:31

mo_van_dijk schreef:
Marcel, groeten hoort toch helemaal niet aan het einde. Ik zie het regelmatig gebeuren. Dat kost alleen maar extra tijd en de juryleden kijken toch niet ivm coupons invullen.

Zo is het, ik heb nog nooit gegroet aan het einde.
Zal wel komen omdat ik slecht afscheid kan nemen :=

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:17

Warschijnlijk kan ik vanavond filmen,dus de tekeningen die ik hier had laten zien zal ik proberen uit te voeren.En morgen hierop te zetten.
Heb vanavond geen tijd daarvoor.
Maar als er iets tussen valt, film ik het wel een andere keer.
Dan kun je ook duidelijker zien wat ik bedoel :)

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:52

I_Moondance schreef:

afgroeten? Nooit van gehoord na een succesvolle rit? Alleen als je je rit niet verder wilt voorzetten.. :D

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:53

Wat een erg intressant topic.

Zelf niet zo Spring gek, met mijn rug ala Platen en pinnen ook eerst komende 2 jaar ook nog niet verstandig.

maar altijd fijn om dingen bij te leren op paarden gebied!!

ik blijf dit zeker volgen, u antwoorden waren echt boeiend heb vanaf pagina 1 gelezen en je wilt alleen maar blijven lezen!

Marcel, echt Super leuk dat je hier vragen beantwoord