Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Claaudy schreef:Ik vind het fijner als ik ernaast sta en dan aan de teugel krijgen
Thefrodo schreef:K ik zeg wat ik voel en niet in het paarden jargon zalk maar zeggen.
Misschien is een sticky "paardrij-jargon" een optie. Das misschien wel handig voor beginners.
"Mensen hebben soms te weinig geduld en zoeken de mond op ipv het paard die de hand op zoekt."
Ik neem aan dat je hier in het eerste geval bedoelt teugel strak en meegeven wanneer het paard naar beneden knikt en in het tweede geval opzoeken dat het paard zelf het bit pakt en aangeeft dat ie naar beneden wil gaan en dan meegeven.
Citaat:Op het moment ben ik een beetje aan het schipperen, ben er ook nog maar pas mee begonnen dus heb er ook nog geen feeling naar. Het laatste vind ik veel natuurlijker, echter is het voor mij nog moeilijk om te merken wanneer het paard nu aan de teugel gaat rijden of wanneer het gewoon de teugel uit mijn handen aan het trekken is. Wat ik wel sterk merk is dat de ene keer het aan de teugel rijden vanuit mij komt en de andere keer vanuit het paard. Ik weet ook niet of ik dit juist zie, maar het lijkt meer een regie kwestie tussen het paard en mij op dat moment.
Groetjes
Claaudy schreef:Ik vind het fijner als ik ernaast sta en dan aan de teugel krijgen
Lara_Silver schreef:Claaudy schreef:Ik vind het fijner als ik ernaast sta en dan aan de teugel krijgen
Geen gel*l trek em in de krul.
Lauss schreef:Lara_Silver schreef:Geen gel*l trek em in de krul.
Onzin
Als ik op mn paard zit, hij moet halthouden, en dan rondvragen, dan kan je met het ernaast staan precies hetzelfde doen als de ruiterMisschien heeft ze het wel over buitenhand op contact, buitenhand 1 keer sluiten.. Daar moeten ze in principe ook op nageven
Nerootjeh schreef:Ik reed voorheen altijd met een dubbelgebroken watertrensje, maar ik merkte dat ie vast begon te houden.. Tandarts gekomen, behandeling gehad, maar hij hield nog steeds vast. goede verhalen gehoord over het appelbitje, dus ik denk; ik waag een poging, en het bevalt me super
Yamcha schreef:Aan de teugel is een beetje een onzinterm, eigenlijk.
JustBeatIt schreef:Ik ben het ook helemaal eens met Yamcha!
Alleen het verzorgpaardje waar ik (alleen op zaterdag trouwens) op rijd is al best wel op leeftijd (heeft vroeger wel dressuur gereden), maar hij loopt nu best wel langzaam. Ik rijd nu met sporen (iemand heeft aan mij uitgelegd hoe en wat, dat gaat helemaal goed) en ik merk ook dat hij daar beter op reageert. Alleen als hij nu dus tegen mn hand aanloopt (zoals jullie dat noemen) en ik speel met m'n vingers, gaat hij gewoon langzamer lopen, doe ik het dan fout, of neemt hij me gewoon in de maling? Moet ik dan gewoon weer been geven of mn teugels langer maken? Oja het is een fjord
.
JustBeatIt schreef:Ok. Dankje, het klinkt heel duidelijk. Ik ga het overmorgen proberen in praktijk te brengen..
Maar het is wel apart, want dat is me echt geleerd op paardrijles! Ik geloof je wel hoor, daar niet van, maar zo komt het denk ik ook dat mensen het vaak fout doen!