[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Claaudy

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 16:57

Ik vind het fijner als ik ernaast sta en dan aan de teugel krijgen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:22

Claaudy schreef:

Dat zit je dus aan de mond te trekken en niet vanuit achter naar voren aan de teugel zoals het hoort

Thefrodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:43

K ik zeg wat ik voel en niet in het paarden jargon zalk maar zeggen.
Misschien is een sticky "paardrij-jargon" een optie. Das misschien wel handig voor beginners. Haha!

"Mensen hebben soms te weinig geduld en zoeken de mond op ipv het paard die de hand op zoekt."
Ik neem aan dat je hier in het eerste geval bedoelt teugel strak en meegeven wanneer het paard naar beneden knikt en in het tweede geval opzoeken dat het paard zelf het bit pakt en aangeeft dat ie naar beneden wil gaan en dan meegeven.

Op het moment ben ik een beetje aan het schipperen, ben er ook nog maar pas mee begonnen dus heb er ook nog geen feeling naar. Het laatste vind ik veel natuurlijker, echter is het voor mij nog moeilijk om te merken wanneer het paard nu aan de teugel gaat rijden of wanneer het gewoon de teugel uit mijn handen aan het trekken is. Wat ik wel sterk merk is dat de ene keer het aan de teugel rijden vanuit mij komt en de andere keer vanuit het paard. Ik weet ook niet of ik dit juist zie, maar het lijkt meer een regie kwestie tussen het paard en mij op dat moment.

Groetjes

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:59

Thefrodo schreef:
K ik zeg wat ik voel en niet in het paarden jargon zalk maar zeggen.
Misschien is een sticky "paardrij-jargon" een optie. Das misschien wel handig voor beginners. Haha!

"Mensen hebben soms te weinig geduld en zoeken de mond op ipv het paard die de hand op zoekt."
Ik neem aan dat je hier in het eerste geval bedoelt teugel strak en meegeven wanneer het paard naar beneden knikt en in het tweede geval opzoeken dat het paard zelf het bit pakt en aangeeft dat ie naar beneden wil gaan en dan meegeven.

ja, alleen pakt het paard het bit niet vast als hij het goed doet Knipoog

Citaat:
Op het moment ben ik een beetje aan het schipperen, ben er ook nog maar pas mee begonnen dus heb er ook nog geen feeling naar. Het laatste vind ik veel natuurlijker, echter is het voor mij nog moeilijk om te merken wanneer het paard nu aan de teugel gaat rijden of wanneer het gewoon de teugel uit mijn handen aan het trekken is. Wat ik wel sterk merk is dat de ene keer het aan de teugel rijden vanuit mij komt en de andere keer vanuit het paard. Ik weet ook niet of ik dit juist zie, maar het lijkt meer een regie kwestie tussen het paard en mij op dat moment.

Groetjes

Het beste is dan natuurlijk wat instructie die aangeeft wanneer je het goed en fout doet.
Het is een gevoel wat je moet vinden en moet gaan herkennen.
Helaas hebben sommige nog wel een het verkeerde gevoel gevonden, terwijl ze denken dat dát het goede gevoel is Rolleyes Goede instructie is dus erg belangrijk

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:24

Claaudy schreef:

Geen gel*l trek em in de krul.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 18:24

Lara_Silver schreef:
Claaudy schreef:

Onzin

Als ik op mn paard zit, hij moet halthouden, en dan rondvragen, dan kan je met het ernaast staan precies hetzelfde doen als de ruiter Ja Misschien heeft ze het wel over buitenhand op contact, buitenhand 1 keer sluiten.. Daar moeten ze in principe ook op nageven Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 19:08

Lauss schreef:
Lara_Silver schreef:

Onzin

Als ik op mn paard zit, hij moet halthouden, en dan rondvragen, dan kan je met het ernaast staan precies hetzelfde doen als de ruiter Ja Misschien heeft ze het wel over buitenhand op contact, buitenhand 1 keer sluiten.. Daar moeten ze in principe ook op nageven Lachen

Maar het moet toch niet makkelijker zijn dan wanneer je erop zit?
Kan mij iig niet voorstellen. Bij het halthhouden moet je gewoon wachten met je hand totdat het paard gaat ontspannen en nageven..... je voelt alles beter wanneer je erop zit Vork

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 19:10

Nerootjeh schreef:
Ik reed voorheen altijd met een dubbelgebroken watertrensje, maar ik merkte dat ie vast begon te houden.. Tandarts gekomen, behandeling gehad, maar hij hield nog steeds vast. goede verhalen gehoord over het appelbitje, dus ik denk; ik waag een poging, en het bevalt me super OK dan!

In je topic op HAW valt het duidelijk op dat er meer problemen zijn en redenen waarom je paardje niet wil nageven. Ander bit is alleen om het probleem te maskeren, niet om het te verhelpen.
jammer Rolleyes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 19:31

Daar reageerde ik ook niet op Knipoog Ik reageerde op het 'geen gelul trek in de krul'
Hoe meer je voelt, hoe meer je kan begeleiden en begrenzen. Dus idd, het moet makkelijker zijn als je erop zit!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:25

ik denk dat het eerst belangrijk is dat mensen weten wat de term 'aan de teugel lopen' precies betekent. van de kinderen op de manege hoor ik heel vaak: dat hij in een krulletje moet lopen en dan is het goed. met gevolg dat ze gaan zagen, want dan doen ze het ook.. dus voor de mensen die er problemen mee hebben: wat betekent aan de teugel rijden nou?;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:49

Aan de teugel is een beetje een onzinterm, eigenlijk. Het betekent in wezen dat het paard het bit accepteert en zich er niet tegen verzet. Dat heeft dus niks te maken met het krulletje.

Nageeflijkheid is iets anders.
Dan heb je het over een paard wat van achter naar voren gereden wordt, dus met een actieve achterhand, het bit accepteert, en nageeft. Maar ok dat ziet er niet erg bijzonder uit. Een beginner met een béétje ruitergevoel zou het moeten kunnen.

Maar wat we eigenlijk willen is verzameling.
En dan heb je het over een paard wat recht is, met een actieve achterhand, volledig en onvoorwaardelijk aan de hulpen staat.
De achterhand treedt onder, het paard loopt soepel door het lijf, zonder blokkades, laat zich buigen in beide richtingen, en buigt zonder verzet (!) in vanuit de schoft, waarbij de nek het hoogste punt is.
Je hoort dan geen deukje achter het zadel te zien, en de neus komt in dit geval op of voor de loodlijn, nooit erachter.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:30

Yamcha schreef:
Aan de teugel is een beetje een onzinterm, eigenlijk.

true.. denk dat t meer verzamelnaam is.. maarja.. er wordt toch door veel gedacht dat t gewoon in een krulletje lopen is.. dat vind ik wel jammer, want zo worden paarden echt verpest..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:43

Klopt. Het is ongelooflijk zonde.

Ik had dat "zonder verzet" ook even vetgemaakt om het heel duidelijk te maken.
Met geruk en gepluk (en daar horen imo ook die afschuwelijke kneepjes bij) gaat een paard echt niet nageven
Pas als je netjes van achter naar voren rijdt, je voelt dat het paard loslaat in de rug (en dan kun je hem écht de achterbenen voelen neerzetten onder je) en het paard van voren licht wordt in de hand - en dat kan sowieso niet als je zit te plukken - dan kun je spreken over een paard wat dan "aan de teugel" loopt, ofwel zich verzamelt.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 12:05

Yamcha, ik ben zo blij dat jij ook hier post Haha! Scheelt me een hoop getyp, hahaha Knipoog

*Sluit zich aan achter Yamcha en knikt heel hard ja Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 12:11

Thanks Haha!

SamBal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 16:16

Ik ben het ook helemaal eens met Yamcha!
Alleen het verzorgpaardje waar ik (alleen op zaterdag trouwens) op rijd is al best wel op leeftijd (heeft vroeger wel dressuur gereden), maar hij loopt nu best wel langzaam. Ik rijd nu met sporen (iemand heeft aan mij uitgelegd hoe en wat, dat gaat helemaal goed Knipoog ) en ik merk ook dat hij daar beter op reageert. Alleen als hij nu dus tegen mn hand aanloopt (zoals jullie dat noemen) en ik speel met m'n vingers, gaat hij gewoon langzamer lopen, doe ik het dan fout, of neemt hij me gewoon in de maling? Moet ik dan gewoon weer been geven of mn teugels langer maken? Oja het is een fjord Haha! .

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 16:18

JustBeatIt schreef:
Ik ben het ook helemaal eens met Yamcha!
Alleen het verzorgpaardje waar ik (alleen op zaterdag trouwens) op rijd is al best wel op leeftijd (heeft vroeger wel dressuur gereden), maar hij loopt nu best wel langzaam. Ik rijd nu met sporen (iemand heeft aan mij uitgelegd hoe en wat, dat gaat helemaal goed Knipoog ) en ik merk ook dat hij daar beter op reageert. Alleen als hij nu dus tegen mn hand aanloopt (zoals jullie dat noemen) en ik speel met m'n vingers, gaat hij gewoon langzamer lopen, doe ik het dan fout, of neemt hij me gewoon in de maling? Moet ik dan gewoon weer been geven of mn teugels langer maken? Oja het is een fjord Haha! .

Het spelen met je vingers is wat je paard jusit verward! Hou je hand gewoon stil en blijf inkomen met je been, zodat je paard tegen een begrenzing aanloopt en niet tegen 'iets wat niet stabiel is (zoals een spelende hand)'.

SamBal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 16:32

Ok. Dankje, het klinkt heel duidelijk. Ik ga het overmorgen proberen in praktijk te brengen..
Maar het is wel apart, want dat is me echt geleerd op paardrijles! Ik geloof je wel hoor, daar niet van, maar zo komt het denk ik ook dat mensen het vaak fout doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 16:33

Exact. Niet spelen, gewoon je hand stilhouden. Het rijden doe je met je benen en zit, niet met je handen.
(denk dat het in de lessen verkeerd geleerd wordt vaak. Dat "spelen"wordt zo snel zagen, en een niet stille hand is alleen maar heel onduidelijk voor het paard)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 16:37

JustBeatIt schreef:
Ok. Dankje, het klinkt heel duidelijk. Ik ga het overmorgen proberen in praktijk te brengen..
Maar het is wel apart, want dat is me echt geleerd op paardrijles! Ik geloof je wel hoor, daar niet van, maar zo komt het denk ik ook dat mensen het vaak fout doen!

Heel veel mensen spelen met de teugels omdat ze: controle willen, iets willen afdwingen, niet weten hoe een paard biomechanisch in elkaar zit of al het voorgaande.
Een stille hand dwingt niets af, maar begrensd alleen. Het paard moet beslissen wat voor hem het comfortabelste is om te doen. Dat duurt even en is soms niet leuk om te zien, omdat het soms gewoon even duurt voordat het paard doorheeft dat de enige oplossing is: achetrhand eronder en kaak ontspannen en dan laat dat ding op mn rug me met rust.
Tevens: aan de teugel is het eerste wat wegvalt als er andere problemen opspelen. Het is het minst belangrijkste van het paardrijden.

SamBal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 16:40

Ja al voel ik het niet zo hoor. Maar ik rijd ook echt puuur voor mijn plezier en het maakt me niet zo veel uit als mijn paardje niet aan de teugel loopt als hij maar lekker ontspant. En dat laatste wat jij zegt is echt waar. Heel veel mensen maken zich misschien wel te druk om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 16:50

De methode die ik uitleg, is de klassieke Duitse methode, en die wordt helaas op veel rijscholen niet meer aangeleerd.
En dat terwijl het veel simpeler (niet in uitvoering, wel qua principe) en veel logischer is, dan "been geven" en spelen met je vingers.

Maar door dat spelen wordt het paard zoveel in de mond gezeten dat het voor een paard totaal onduidelijk is wat er bedoeld wordt.
Een paard begrijpt een begrenzing veel beter.
Kan veel makkelijker leren buigen om een binnenbeen, vanuit het paard gezien is dat allemaal veel logischer.

Maar het vraagt van de ruiter
1) een goede zit
2) beheersing van zo ongeveer alle spieren in het lichaam
3) stille handen t.o.v. de mond van het paard
5) een begrijpen van de hulpen die hij geeft

En dat maakt het rijden nu zo moeilijk.
Loslaten in het bekken, (anders kun je niet voelen wat de rug doet, wat de achterhand doet)
benen stil houden, tenen naar voren (waarom? een flapperend onderbeen klopt voortdurend tegen het paard aan, iets wat zo ongeveer net zo onduidelijk is als "spelen" en het paard dood maakt voor het been)

Bovenlijf rechtop.
Niet teveel naar voren zitten, dan valt het paard ook op de voorhand, niet achterover, dan druk je de paardenrug weg (en beletten we een actieve verbinding van achter naar voor)

Schouders loslaten.
Spanning in de schouders = spanning in de armen = een niet nageeflijke, harde hand.
Handen rechtop, duim bijna evenwijdig met de teugel.
Anders kun je niet voelen wat het mondje doet. (als je zit te spelen met de teugels, kun je ook niet voelen wat dat mondje doet)

1 lijn van elleboog naar bit.
Zit er een knik in die lijn, dan ook in de verbinding, en kunnen we opnieuw niet nageven. ( = harde handen).

Heb je dat allemaal voor elkaar, dan loopt je paard zo goed als zeker aan de teugel.
En dan heb ik het nog helemaal niet over het paard gehad.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:14

ik kan deze vraag denk ik hier ook wel stellen.
ik ben sinds een aantal maanden bezig met de `goede` manier van rijden.
zonder gepluk en getrek (daarvoor wist ik niet beter....)
lekker met been en zit rijden en handen stil gaat heel goed.
alleen ik vind haar soms wat traag aan been. nu kan ik haar hier met een zweepje,
heel goed op attent maken, alleen is ze bang voor de zweep.
op de grond gaat dat al wel aardig, maar als ik er op zit, dan raakt ze helemaal overstuur.
ik heb dit alleens geprobeerd, maar dat is echt niet te doen dan is ze weken zenuwachjtig met rijden en is ze ook echt boos.

zijn er andere manieren hiervoor?
bedankt alvast groetjes sandra

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:17

Nee. Je zult het toch met een zweepje moeten doen.
Wat je wel kunt doen is desensibiliseren. Ofwel minder gevoelig maken.
Dat doe je door het zweepje zoveel mogelijk overal mee heen te nemen. Je aait haar ermee, gebruikt het als zweetmes, je neemt het mee wanneer je met haar gaat wandelen, enz. Ze zal het vrij snel normaal vinden en er niet meer bang voor zijn.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:21

dan ga ik dat maar eerst eens doen.
ze is al zo moeijk onstapnnen te krijgen nu met dit weer.
had ook aan sporen zitten denken, maar dat durf ik niet zo goed. bovendien krimpt ze dan ook in elkaar.
morgen maar eens oefenen op de grond.
dank je wel!