Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 16:24

maar dat noem ik geen been eraf Lachen
dat is bij mij het gewone "paard aan het been hebben" Lachen

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 17:07

Oke aan het been hebben kun je het ook noemen maar wat bedoelt wordt met "been eraf" is dat je ABSOLUUT niet elke pas gaat zitten porren met je been...

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 17:14

Dank u Haha! . Een stil been bedoel ik daarmee. Heeft iemand Anky wel eens iedere pas zien drijven? Als je paard aan het been is hoef je alleen maar met je kuit te werken en niet iedere pas een spoor erin te prikken of 10x te schoppen.

RDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 17:34

Ik kom niet vaak op dit forum, maar kon het niet laten om hier te reageren. Ik heb niet de tijd genomen om de hele discussie te lezen, maar wil toch reageren op het onderwerp van het topic.

Wat ik me afvraag is hoe mensen deze discussie op deze manier kunnen voeren. Ik snap dat er een verschil van mening is in het trainen en opleiden van paarden. Er lijden per slot van rekening vele wegen naar Rome. Dat wil niet zeggen dat een weg beter is als een andere, hij is slechts anders. Uiteindelijk komt men op hetzelfde eindpunt. Daarmee wil ik aangeven dat ieder zijn eigen trainings methode kiest op basis van eigen argumenten.

Over het "anky" systeem wil ik nog het volgende kwijt:
De trainingsmethode, waar nu veel ophef over wordt gemaakt, is er eentje die zichzelf meer dan bewezen heeft. Voor mij zijn de genomen foto´s (hoe oncharmant ook) alleen maar een bewijs dat het systeem werkt. Het is niet alleen Anky die met dit systeem absolute topprestaties heeft behaald die bijna onevenaarbaar zijn. Op de foto´s zie je veel van haar leerlingen die met dit systeem werken en daarmee zeer succesvol zijn. De prestaties liegen er niet om! Dit wil niet zeggen dat dit systeem daarom voor iedereen zal werken. En wil ik ook niet zeggen dat iedereen nu voor dit systeem moet gaan kiezen. Iemand moet voor zichzelf bekijken in welk systeem hij of zij zich het beste kan vinden. Wel wil ik aangeven dat de manier waarop dit systeem door een aantal mensen bekritiseerd wordt niet bepaald genuanceerd is. Hoe slecht sommige mensen dit systeem ook zullen vinden. Voor een aantal ruiters, amazones en hun paarden blijkt dit systeem gewoon buitengewoon goed te werken. Laat deze combinaties dan ook in hun waarde, als je er niet mee eens bent kies je zelf voor een ander systeem en blijf je bij jezelf.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 17:38

Ik heb maar 1 conclusie die ik denk te trekken; topsport is extreme training met enorm veel doorbijten, ook voor de paarden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 18:08

RDJ schreef:
Wat ik me afvraag is hoe mensen deze discussie op deze manier kunnen voeren. Ik snap dat er een verschil van mening is in het trainen en opleiden van paarden. Er lijden per slot van rekening vele wegen naar Rome. Dat wil niet zeggen dat een weg beter is als een andere, hij is slechts anders. Uiteindelijk komt men op hetzelfde eindpunt. Daarmee wil ik aangeven dat ieder zijn eigen trainings methode kiest op basis van eigen argumenten.

Even heel simpel gesteld:

Er zijn 2 kampen:

De mensen die tegen zijn verwijzen graag naar het klassieke rijden en veroordelen alles wat niet klassiek is. Doen Anky en het LDR rijden af als paard-onwaardig en soms zelf als martelmethode die verboden zou moeten worden. Zijn verbaasd dat LDR ruiters ondanks deze methode zo hoog kunnen eindigen.

De mensen die voor zijn benadrukken dat er geen goed of fout is en dat iedereen de methode moet kiezen die hem-zijn paard het beste past. Geven aan dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden en dat dit een weg is. Geven aan dat klassiek een fijne methode is om te trainen maar dat ze zelf en hun paarden meer baat hebben bij het LDR trainen. Wijzen er op dat er een verband is tussen goede prestaties en LDR rijden

Bijna alle LDR ruiters hebben praktische ervaring met het klassieke systeem, iets dat andersom niet geldt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 18:21

RDJ schreef:
Ik kom niet vaak op dit forum, maar kon het niet laten om hier te reageren. Ik heb niet de tijd genomen om de hele discussie te lezen, maar wil toch reageren op het onderwerp van het topic.

Dat gevoel had ik dus ook.

RDJ schreef:

Zoals mij wel vaker bij bokt opvalt zijn er weer een aantal mensen die mensen met een andere opvatting niet in hun waarde laten.

Verder denk ik dat wij ons niet zo druk moeten maken over de topsporters. Op dat niveau weten mensen heel goed waar ze mee bezig zijn. Die paarden worden natuurlijk niet zo maar op die manier gereden, daar wordt over nagedacht.

Maak je liever druk om al die wanna-be dressuurruiters die de klok hebben horen luiden maar de klepel niet kunnen vinden. Die rommelen wat aan en rijden paarden in de soep. Ik denk aan verkeerd gebruikte hulpteugels, sporen die in buiken prikken en stukgeslagen zwepen etc., etc, etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 19:18

Mireille1970 schreef:
Oke aan het been hebben kun je het ook noemen maar wat bedoelt wordt met "been eraf" is dat je ABSOLUUT niet elke pas gaat zitten porren met je been...

Oke, weer wat geleerd
Die term kende ik alleen met een soort van afstekend been.
Ik noemde dat altijd goed aan het been.

Maar dan bedoelen we iig wel hetzelfde Lachen

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 19:44

waarom mogen wij ons niet druk maken over topsporters fransje23? het is toch heel leerrijk om erover te filosoferen!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 21:56

Nou vraag ik me af of jullie weten van ruiters die heel fanatiek met hun paarden LDR rijden, maar nu ook hebben gemerkt dat ze ook een (of meerdere) paard(en) hebben waarbij LDR niet goed werkt.
Heeft het te maken met de bouw dat een paard niet goed LDR gereden kan worden, of zijn er paarden die dit geestelikj niet aankunnen of willen?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 22:07

Persoonlijk ken ik niemand die paarden heeft die LDR niet aankunnen, maar die zullen er best zijn. Maar de paarden die nu op hoog niveau presteren kunnen het zeker aan. En ik denk een hoop paarden niet anders was de top waarschijnlijk een stuk breder. En ik sluit klassiek rijden echt niet uit, als een paard dat goed oppakt en het gaat goed, dan moet iemand daar vooral mee doorgaan.
Ik denk inderdaad dat de wanna-be's schade aanrichten bij hun paarden, echt goed LDR rijden moet je bij een goeie instructeur doen. En die zal je vertellen dat er geen geschop, getrek, geschreeuw en geweld aan te pas komt.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 08:51

QQQQ schreef:

Hierboven in vet wat passages die toch behoorlijk ingaan tegen wat de LDR experts meestal zeggen:
- LDR gaat van achter naar voren (been af is dus niet logisch)
- LDR komt bovenop de basistraining, bij een al wat verder gevorderd paard (dus geen groen paard in africhting)

Een jong paard die "vanzelf LDR gaat" klinkt mij in de oren als een jong paard dat achter de teugel duikt.

Tja net hoe je er tegen aan kijkt. Ik ben van mening dat als je niet aan de mond komt het paard ook niet van je teugel weg kan duiken achter de teugel, want dat is in feite waarom paarden achter de teugel gaan lopen. Ze willen de teugeldruk ontwijken. Die was er niet, dus er viel niks te ontwijken. Ze liep overigens niet zwaar achter de loodlijn, ik heb het haar helemaal zelf op laten zoeken. Wat ik van bovenaf zag was een hele dikke halsspier die dik was van haar schouder tot haar oren. En waar ze dan ook met haar neusje loopt, zolang het niet komt door teugel druk vind ik zo iets prima. Ze ging echt vloeiend draven met een mooi zweefmoment. Iets heel anders dan naar de sterren turen.
Dat van die benen eraf sta ik ook niet achter! Ik houd juist mijn handen er af en mijn benen er aan. Anders heb ik het idee dat ze op de teugeldruk naar beneden komen.
En wat de graad van africhting betreft, klopt. Eigenlijk is het daar nog tevroeg voor, maar ze bood het zelf aan. En na een paar rondjes vond ik het dus ook wel welletjes, zo iets moet je niet uit putten.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 08:53

Betteke schreef:
Dank u Haha! . Een stil been bedoel ik daarmee. Heeft iemand Anky wel eens iedere pas zien drijven? Als je paard aan het been is hoef je alleen maar met je kuit te werken en niet iedere pas een spoor erin te prikken of 10x te schoppen.

aha dat bedoelde je dus, sorry dat had ik nog niet gelezen. En daar ben ik het wel 100% mee eens. Er is in mijn ogen bijna niks storender dan die prik ruiters die bij elke pas aansporen. Ik kan daar niet naar kijken. Vreselijk sommigen doen dat nog met sporen ook! Ondersteunen noemen ze dat, laat dat dier op eigen benen lopen!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 09:31

Maar Sherwood, volgde ze je hand wel? Ik heb een tijdje een paard gereden dat, juist wanneer je geen druk op de teugels had (zelfs met boogje in de teugels), zijn hoofd tot vrij ver achter de loodlijn bracht.
Juist wanneer je het paard nog wat actiever maakte, ging zijn neus weer naar voren en zocht hij je hand weer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 09:37

Citaat:
Tja net hoe je er tegen aan kijkt. Ik ben van mening dat als je niet aan de mond komt het paard ook niet van je teugel weg kan duiken achter de teugel, want dat is in feite waarom paarden achter de teugel gaan lopen. Ze willen de teugeldruk ontwijken

Hier ben ik het niet mee eens

Er bestaan echt wel paarden die vanzelf erachterlopen, ook al ben je nog niet aan de teugel gekomen.
Die lopen direct in zo'n houding.
En dan is het aan de ruiter om ze daar uit te rijden.
Deze paarden zijn ook allemaal niet goed voor het been.

een paard wat gewoon achter de Ll loopt, is daar direct uit te halen als hij je hand volgt
Een die zelf achter de Ll loopt, volgt je hand niet.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 11:29

Kitty schreef:
Maar Sherwood, volgde ze je hand wel? Ik heb een tijdje een paard gereden dat, juist wanneer je geen druk op de teugels had (zelfs met boogje in de teugels), zijn hoofd tot vrij ver achter de loodlijn bracht.
Juist wanneer je het paard nog wat actiever maakte, ging zijn neus weer naar voren en zocht hij je hand weer op.

Een paard aan het been hoef je niet actief te maken, maar is dat, en zal dus je hand volgen wanneer je dat wil...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 11:29

runningkawa schreef:
Citaat:
Tja net hoe je er tegen aan kijkt. Ik ben van mening dat als je niet aan de mond komt het paard ook niet van je teugel weg kan duiken achter de teugel, want dat is in feite waarom paarden achter de teugel gaan lopen. Ze willen de teugeldruk ontwijken

Hier ben ik het niet mee eens

Er bestaan echt wel paarden die vanzelf erachterlopen, ook al ben je nog niet aan de teugel gekomen.

een paard wat gewoon achter de Ll loopt, is daar direct uit te halen als hij je hand volgt
Een die zelf achter de Ll loopt, volgt je hand niet.

Helemaal waar...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 12:36

runningkawa schreef:

Sommige barokke paarden waar ik op gereden heb, die hebben die neiging ook nogal eens door hun opgerichtheid.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 12:38

Code
Following correspondance with a Dutch trainer, we have temporarily removed compromising photos of various Dutch international dressage riders performing extreme rollkur during the warm up for a competition in Holland.
We are currently taking legal advice on this matter, and hope to bring the site back up soon.

Hmmm, dit staat op de website die de TS aanhaalde...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 12:41

En terecht dat ze eraf zijn.
Ongevraagd zoiets plaatsen..

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 13:07

Ik zou het ook niet leuk vinden om door een of andere rampterroriste zo geplaatst te worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 13:08

En slechte momenten zijn er van iedereen te vinden.
Zeker weten ook van TS

Alleen jammer dat die niet kenbaar maakt wie hij/zij is.
Makkelijk alles anoniem.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 13:18

Geweldig toch? Hopelijk krijgt TS een flinke (geld?)boete voor zijn/haar site en topic(s) Tong uitsteken Haha!.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 13:19

Jippie schreef:
Bijna alle LDR ruiters hebben praktische ervaring met het klassieke systeem, iets dat andersom niet geldt.

Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Denk dat er vrij weinig ruiters zijn die met het klassieke systeem ervaring hebben. Dat je niet LDR instelt, betekent nog niet dat je dus klassiek rijdt Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 13:21

ze schrijft toch ook
Bijna alle Lachen