Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:52

Anoniem schreef:
Dan is mijn volgende vraag, welke Shagya loopt er in de topsport?

Endurance, TREK :') :D

Anoniem

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:53

En in het springen of dresuur? Daar is die balans echt noodzaak.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:54

Anoniem schreef:
Dan is mijn volgende vraag, welke Shagya loopt er in de topsport?

Voor de springsport heeft Ramses natuurlijk wel een groot aandeel gehad.

Maar goed dat is het stenen tijdperk, daarin kun je niet blijven hangen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:57

Ramzes bestaat voor 50% uit volbloed. :D

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:57

jasmijn78 schreef:
midgie schreef:
Nou hier beeldmateriaal van mijn allereerste clinic op een van mijn tinkers, wist niet eens dat ze erop stonden, dit is mijn eerste les van BB , bloednerveus natuurlijk IK ben super trots op dit dier , heb een hoop met en van haar geleerd, ze is nu met pensioen helaas,maar ze is nog bij mij en ik geniet nog elke dag van haar en ja ik geef om dit dier, wat ik eerder heb gelezen dat dat ook gek is alsof je als mens die met de AR bezig is niet zielsveel van je dier mag houden.

Ik snap niet waar jij vandaan haalt dat je niet van je paard mag houden? Ik denk dat we allemaal zielsveel van ons paard houden. Maar dat alleen maakt je nog niet automatische een goed ruiter. Fijn dat je trots bent op je paard, dat ben ik ook op die van mij. Je paard heeft een hele mooie staart. Maar dit topic gaan niet over hoe trots we zijn op onze paarden of hoeveel we van ze houden... Kun je aangeven wat je rijtechnisch gezien daar aan het doen bent? Want voor mij ziet het er uit alsof je een beetje in de rondte stapt.

Eerder in het topic beweerde iemand dat de AR mensen hun paarden adoreren en geweldig vinden dat kwam op mij over dat dat heel raar is.
Neem aan dat als je KR rijd ook gek ben op je paard, dat er veel mensen zijn die makkelijk afstand doen van hun paard dit zeggen, dat kan ik dat nog wel begrijpen, of eigenlijk niet, miss was diegene wel zo,n mens.
Ik ben idd op een volte aan het stappen :) proberen mijn merrie tot kalmte te bewaren het is namelijk nogal een heethoofd voor een tinker,
Een beetje aan het schouder binnen werken op de volte,echt rijtechnisch stelt het daar idd nog niet echt veel voor , maar zoals gezegd het is mijn eerste les en geloof me dan ben je niet helemaal erbij als je voor het eerst van je leven een clinic volgt , inmiddels zijn mijn voltes wat netter en ronder , tenminste dat hoop ik :D.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:02

midgie schreef:
Nou hier beeldmateriaal van mijn allereerste clinic op een van mijn tinkers, wist niet eens dat ze erop stonden, dit is mijn eerste les van BB , bloednerveus natuurlijk ;-)
IK ben super trots op dit dier , heb een hoop met en van haar geleerd, ze is nu met pensioen helaas,maar ze is nog bij mij en ik geniet nog elke dag van haar en ja ik geef om dit dier, wat ik eerder heb gelezen dat dat ook gek is alsof je als mens die met de AR bezig is niet zielsveel van je dier mag houden.
https://www.youtube.com/watch?v=_aS_t-O3MSk

@Gast5428, ik geloof niet dat er in dit topic mensen zijn die beweren top ruiters te zijn, maar hun mening geven over de AR en KR.
Wat ik jou Mening en ervaring hierover?

Allereerst mijn complimenten Midgie dat je een filmpje plaatst. Nu er "1 schaap over de dam" is hoop ik dat er meer zullen volgen.
Maar kun je me ook uitleggen wat precies het beoogde doel hiervan is?
Wat ik uit het filmpje begrijp is dat het de bedoeling is dat het achterbeen onder de massa komt.
In het eerste deel van het filmpje zie je dat de - constante - buiging die je vraagt weinig effect heeft (achterbeen komt niet onder de massa). In het tweede deel begrens je de buitenkant wat meer en komt het achterbeen wat beter onder. Waar ik bij AR niet van houd is het extreem naar binnen stellen van hoofd en hals. Het effect - en dat kun je op jouw filmpje duidelijk zien - is minimaal als je de buitenkant niet begrenst.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:05

Anoniem schreef:
Ramzes bestaat voor 50% uit volbloed. :D

Ja AA volbloed, maar geen Engelse Volbloed....En Engelse volbloed is not done volgens de heer KdL :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:13

Anoniem schreef:
Tuurlijk Simpelman, jij hebt volgens mij meer dan genoeg ervaring. Dat lees ik tenminste wel terug in jouw berichten. In tegenstelling tot enkele anderen hier. Die citeren enkel uit boekjes.

Voor Simpelman (sorry Simpelman) geldt wat mij betreft hetzelfde als voor de andere theoretici in dit topic.
Dat ik mij meer getrokken voel tot de posts van Simpelman heeft "simpelweg" de reden dat ik mij meer vindt in KD dan in AR. Maar ik vind ook zijn posts teveel "uit het boekje" en te weinig "uit de praktijk".

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:25

Babootje schreef:
midgie schreef:
Nou hier beeldmateriaal van mijn allereerste clinic op een van mijn tinkers, wist niet eens dat ze erop stonden, dit is mijn eerste les van BB , bloednerveus natuurlijk ;-)
IK ben super trots op dit dier , heb een hoop met en van haar geleerd, ze is nu met pensioen helaas,maar ze is nog bij mij en ik geniet nog elke dag van haar en ja ik geef om dit dier, wat ik eerder heb gelezen dat dat ook gek is alsof je als mens die met de AR bezig is niet zielsveel van je dier mag houden.
https://www.youtube.com/watch?v=_aS_t-O3MSk

@Gast5428, ik geloof niet dat er in dit topic mensen zijn die beweren top ruiters te zijn, maar hun mening geven over de AR en KR.
Wat ik jou Mening en ervaring hierover?

Allereerst mijn complimenten Midgie dat je een filmpje plaatst. Nu er "1 schaap over de dam" is hoop ik dat er meer zullen volgen.
Maar kun je me ook uitleggen wat precies het beoogde doel hiervan is?
Wat ik uit het filmpje begrijp is dat het de bedoeling is dat het achterbeen onder de massa komt.
In het eerste deel van het filmpje zie je dat de - constante - buiging die je vraagt weinig effect heeft (achterbeen komt niet onder de massa). In het tweede deel begrens je de buitenkant wat meer en komt het achterbeen wat beter onder. Waar ik bij AR niet van houd is het extreem naar binnen stellen van hoofd en hals. Het effect - en dat kun je op jouw filmpje duidelijk zien - is minimaal als je de buitenkant niet begrenst.

Wat ik al zei , het is mijn eerste les van BB, het eerste gedeelte kwam bij mij ook niet helemaal door :D
Als je luistert naar BB , dan vraagt hij ook constant naar ontspanning en ja ik begrens soms ook op de buiten teugel of eigenlijk meer buiten teugel tegen de schouder , dus niet terug werken maar echt de indirecte teugelhulp om de buiten schouder te begrenzen .waardoor het dus beter eruit kwam te zien en ook zo voelde.
Maar vind het wel leuk om zelf dit filmpje weer terug te zien en ook te zien waar ik begonnen ben met haar.
Ik wil hier niet mee zeggen dat de rest ook moet volgen hoor, ieder moet dat voor zich weten.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:53

Babootje schreef:
Tja, laat ik dan zeggen wat ik zie. Een paard dat "uit elkaar loopt", "zonder rug", enigszins op de voorhand, met een los/vaste verbinding en een amazone erop die soms niet mee is met de beweging. (Vwb het laatste kan ik je adviseren je beugels een gaatje korter te doen).
Over het bit zeg ik maar niks.

Uit elkaar? zonder rug? :+
je bent hierbij uitgenodigd dit paard eens te komen rijden Babootje.
Als er 1 PRE met juist lijfgebruik beweegt? is hij het wel.
(wb de beugels heb je gelijk, ik heb idd naar aanleiding van dit gemaakte filmpje, beugels 1 gaatje korter gedaan.Khad ze idd niet op juiste maat.)
Hoe verklaar je dan dat de diagonale beenzetting en de hoeken gelijk zijn voor en achter?
en het voor en achterbeen gelijktijdig in 2 takt neergezet wordt?
hoe kan het paard dan uit elkaar lopen? Kan je dat biomechanisch uitleggen (weer theoretisch weerleggen?)
met termen uit elkaar, en zonder rug, zonder iets theoretisch toe te voegen kan ik niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:03

nombrado schreef:
Hoe verklaar je dan dat de diagonale beenzetting en de hoeken gelijk zijn voor en achter?

OMG, meen je serieus dat je de meetlat erbij houdt om te zien of het correct wordt uitgevoerd?
Tja, dan wordt het tijd dat jury's videobeelden gaan beoordelen i.p.v. live aan de ring zitten.
Lijkt mij ook erg moeilijk lesgeven met de meetlat erbij. :D

Anoniem

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:03

Ik denk dat Babootje zonder ruggebruik bedoeld Nombrado. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:07

Midgie, waarom rijdt je met zo'n raar bit? Ik vind je instructeur een vreemde vogel. Zou niet mijn voorkeur zijn. Lijkt mij een type goeroe waar ik vind dat je ver vandaan moet blijven. Maar dat is slechts mijn mening.
Top dat je een filmpje hebt geplaatst. +:)+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:08

Anoniem schreef:

:j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:10

Anoniem schreef:

en leg jij dan eens uit wat je met ruggebruik bedoeld? ;)
(blijkbaar roepen mensen wat, maar hebben geen idee wat het betekend)
Kan een paard, zonder juist ruggebruik passageren denk je?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:11

Babootje schreef:
Anoniem schreef:

:j

Kan jij dat uitleggen, waaraan je dat precies ziet dan?
;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:15

Anoniem schreef:
nombrado schreef:

OMG, meen je serieus dat je de meetlat erbij houdt om te zien of het correct wordt uitgevoerd?
Tja, dan wordt het tijd dat jury's videobeelden gaan beoordelen i.p.v. live aan de ring zitten.
Lijkt mij ook erg moeilijk lesgeven met de meetlat erbij. :D

tja, ik wil niet banketstaaf doen...
maar je hebt in je profiel een foto staan, van een zwart paard, die op de voorhand een draf uitvoert.
je ziet beide achterbenen al van de grond, en nog 1 voorbeen aan de grond. (geen zuivere 2 takt dus)
idd, als je dan het paard in je hand niet zou tegen houden, zou hij serieus op zijn snufferd gaan.
Dat krijg je idd, als je een paard teveel op de hand rijd.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:16

Wat leuk dat er eindelijk eens wat beeldmateriaal komt ;) :)
Ik heb ook een tinker en kan mij goed vinden in de berichten over tinkers. Het zijn nou eenmaal geen rijpaarden en hebben eigenlijk ook totaal geen talent voor dressuur. Daar zijn ze ook niet voor gemaakt.
Door omstandigheden ben ik toch in het bezit van 2 leuke tinkers waar ik wel dressuurmatig mee rijd. Dit puur om ze beter te maken en dat ook te onderhouden. Dat ik er nooit Grand Prix mee kan starten is mij meer dan duidelijk maar ik ben wel van mening dat de basisdressuur goed is voor deze paarden net zoals voor ieder paard.

Ik heb niet veel beeldmateriaal helaas van mijn rijden. Van mijn andere tinker sowieso niet want die is pas een jaar onder het zadel en het filmen schiet er te vaak bij in.
De datums die er bij staan kloppen niet maar die staan erbij omdat ze in die mappen stonden op mijn PC.

Zo begonnen we:
http://www.youtube.com/watch?v=Jz3cZfcN ... U-9_sgtyvA

Onze AR periode
http://www.youtube.com/watch?v=7r0LIHmj ... U-9_sgtyvA

En haar mening daarop...
http://www.youtube.com/watch?v=lTm_sCzM ... U-9_sgtyvA

Na enige tijd dus vanaf gestapt :D
Vergeet vooral het geluid niet aan te zetten! Ik kreeg trouwens les van squire J.oyce M.ulder, die heeft dit ook gefilmt.

Na enige tijd zoekende te zijn hebben we toch weer de dressuurdraad opgepakt. En dat bevalt goed. Ondanks dat het geen talent is en nooit zal worden heeft ze een erg meewerkend karakter, ze heeft plezier in het werk, gaat graag mee en staat te springen als we les hebben. Ze is ijverig, enthousiast, leergierig en weet ontzettend goed wanneer ik een fout maak en heeft er geen problemen mee mij daar op te wijzen hihi.
Kortom, ik zal nooit van haar leren wat ik van een echt goed paard wel zal leren, daar zijn ze toch te 'stug' voor (en dat stug is niet bedoeld als stug in de mond maar de mensen die wel een goed paard hebben en serieus met dressuur bezig zijn weten vast wel wat ik bedoel) maar dat maakt niet uit. Zolang zij er plezier in heeft en ik nog steeds te veel paarden heb blijven wij gewoon dooroefenen.

http://www.youtube.com/watch?v=Iya2rnRE9Mk

Galop 2 jaar later en dit is ook alweer een tijdje geleden. Hoop binnenkort weer eens iemand een filmcamera in de hand te kunnen duwen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:20

@Nombrado: Je paard stuwt ipv dat ie draagt, en daarmee verplaatst ie het gewicht naar de voorhand. De heup is boven de schoft en daarmee is de rug hol en niet recht. En een holle rug is nou eenmaal wat we noemen geen ruggebruik. Hoeken meten doe ik niet aan, maar juist omdat je het filmpje vertraagd hebt, kun je wel zien dat het achterbeen eerder van de grond is als het parallelle voorbeen. Niet dat dit erg is voor een paard dat na een blessure (?) periode pas weer voor de 4e keer onder het zadel is, lijkt me zelfs redelijk normaal. Maar daarom hoef je niet te ontkennen dat het zo is.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:24

Citaat:
Engelse Volbloed ongeschikt voor eventing??????? Vandaar dat pure volbloeds of >70% EV zo succesvol en populair zijn in deze tak van sport.
.

Citaat:
Dat is de perceptie omdat de eventingruiters enkel denken dat snelheid het ultieme criterium voor succes is.

Overigens breken ze in de cross vaak de benen of gaan ze over de kop vanwege de onbalans.

De dressuur is niet om aan te zien en bij het springen komen de meeste in simpel springconcoursen nog niet eens foutloos rond.

Citaat:
Off-topic, maar hier heeft Dirk Willem Rosie kortgeleden nog een column over geschreven: http://horses.nl/opinie/paard-luipaard/ Vooral de reactie van Alice Waanders is interessant en kan ik mij goed in vinden.

Rosie vergaloppeert zich nog wel eens. Zo beweerde jarenlang, hij schreef zelfs een boek vol onzin over, dat de dressuurpaarden lange voorbenen moesten hebben om er volgens achter te komen dat hij de plank flink mis had geslagen. Overigens hulde daarvoor want dat kom je in het eigengereide paardenwereldje niet zoveel tegen.

http://www.fokt.nl/phpbb3/viewtopic.php ... ilit=Rosie

Ook bij de eventing kijkt men niet ver dan de neus lang is.
In de sport is Lobeke ox nog steeds legendarisch om zijn fantastische prestaties in de samengestelde wedstrijdsport! Onder Chantal Megchelenbrink won Lobeke ongeveer alles wat er te winnen viel!
Z dressuur, Z springen en ZZ! Samengesteld bij de paarden! Is een uitzonderlijke prestatie voor een Arabier van 1.53 m!

http://www.zenitharabians.nl/hengsten.htm#Lobeke

Afbeelding

Terwijl de evenwichtiggebouwde hengst Contendro I Olympische paarden leverde bij het springen, dressuur en eventing.

http://www.fokt.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=16&t=16117

Afbeelding

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:31

Anoniem schreef:
Elk paard is evenwichtig gebouwd want anders zou het omvallen. ;)

Citaat:
Gast5428 weet kennelijk nog niet dat tussen in evenwicht blijven staan of in balans kunnen gaan een wereld van verschil zit.

Citaat:
Waar komt jou hetze tegen de volbloed vandaan? Heeft er wel eens één op je tenen gestaan? :)

Citaat:
Arie, ik hoef je toch niet te vertellen dat een scheut volbloed de paarden geen kwaad doet. Kijk eens naar de pedigree van de door jouw geroemde hengst Ramzes http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/141 Die heeft toch echt voor minimaal 50% volbloed in de aderen stromen.

Ik heb helemaal geen hetze tegen het EV alleen als rijpaard zijn vanwege het racemodel ten ene male ongeschikt.

Het gaat om het evenwichtige model en daarin heeft hij alles van de moeder meegekregen. Als je Ramzes met paarden met het Volbloedmodel kruist, komt er ook niks van terecht.
http://easpstamboek.nl/sport-en-fokkeri ... is/ramzes/

http://easpstamboek.nl/sport-en-fokkeri ... nis/roman/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:31

nombrado schreef:
tja, ik wil niet banketstaaf doen...
maar je hebt in je profiel een foto staan, van een zwart paard, die op de voorhand een draf uitvoert.
je ziet beide achterbenen al van de grond, en nog 1 voorbeen aan de grond. (geen zuivere 2 takt dus)
idd, als je dan het paard in je hand niet zou tegen houden, zou hij serieus op zijn snufferd gaan.
Dat krijg je idd, als je een paard teveel op de hand rijd.

Dan zie jij dingen die er niet zijn. Paard heeft beide hoef-tonen op de grond. :D
Als we toch elkaar gaan bekritiseren........
Wat zie jij liever dan? 3 voeten aan de grond in draf? Op onderstaande foto is goed te zien dat het paard meer gewicht op het voorbeen heeft dan het achterbeen.
Verder zie ik op deze foto geen enkel impuls en wordt het paard niet van achter naar voor gereden.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:37

Arie, ik denk dat jij zowat de enige bent die de volbloed verwerpt. Nogmaals, de door jou geroemde Ramzes bestaaat uit 50% engels volbloed XX en de cijfers /resultaten uit de sport liegen er niet om dat wat volbloed positieve invloed heeft op de sportresultaten. Daarbij geeft de volbloed een goed karakter mee. Ik ken alleen maar brave volbloeds. Super voor een buitenrit. Zie zelf eens hoe braaf de getrainde volbloeds zijn die op de race verschijnen. Zowel voor, tijdens en na de race.
Verder vind ik de discussie van volbloed niet echt in dit topic passen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-11-13 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:41

En omdat er 1 AV het heel goed gedaan heeft in de eventing, moeten we alle topprestaties van de EVs maar vergeten en allemaal overgaan op een AV. Laat me niet lachen...

Overigens staat er in datzelfde stukje waaruit jij gequote hebt: "Met zijn sprekende hoofd, grote vriendelijke oog, showy bewegingen en goede conformatie is Lobeke uitermate geschikt om goede gebruikspaarden mee te fokken zonder de kenmerken van de Arabier te verwaarlozen."
Oftewel...Arabische kenmerken en goede gebruikskenmerken gaan niet per definitie hand in hand.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:43

listiglistje schreef:
Hij is PRO Arabisch volbloed (Shagya) en ANTI Engelse volbloed :D

Maar er zijn toch aardige F1 producten voortgekomen uit de kruising met de (Engelse) volbloed :) succesvolle generatie was dat!

Ook hier komt de kortzichtigheid weer boven drijven. Was het succes van F1 aan de op de kopgebouwde Volbloeds of aan de harmonische evenwichtiggebouwde warmbloedmerries te danken? Want bij meer toevoer van Engelse Volbloed lipen de prestaties weer hard terug.

De huidige indexen laten echter onomstotelijk zien dat die conclusies voorbarig en niet juist zijn geweest. De fokwaarden van het KWPN leveren hiervoor glashard het bewijs.
Daar zijn 12 Volbloeds in opgenomen met actuele fokwaarden. Hun gemiddelde index van 85 voor het springen en 86 voor de dressuur is onthutsend slecht.
Met deze objectieve gegevens staat vast, dat de fokkerijdeskundigen met hun contraproductief beleid ongelijk hebben. De Volbloed voegt geen prestatievermogen toe. Volbloedtoevoer breekt deze dus juist af! En dat laatste heeft vooral met het onharmonische racemodel van de Engelse Volbloeds te maken. Jan Maathuis sprong met zijn zuivere NWP merrie meer dan twee meter en behaalde het Nederlands kampioenschap springen.

Afbeelding