Angstige ruiter #2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

debravanesch

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:04

Gisteren weer een stap voorruit, het was wel even bibberen langs mijn kant.
Ik heb gesprongen. We begonnen cavaletti (wat ik niet erg vind), maar plots werd de laatste balk een sprong! Dit ging nog redelijk, het was in draf en ging beter dan verwacht. Plots zei de instructeur en nu in galop ( hij liet nog 1 balk voor de sprong liggen) Hier heb ik toch 10 min gebibberd en niet gedurfd, zelfs de eerste keer er gewoon naast gestuurd, maar dan uiteindelijk het toch gedaan. De ontlading was groot!!!!!!

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:08

Goedzo! Vind je het vanuit galop niet veel fijner springen?

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:24

opzich wel. Maar ik weet dat mijn paardje graag springt en dus durft ze hevig op de sprong afgaan en heel hoog en ruim springen (over grondbalken galopperen is bij haar gelijk aan sprongen van 60cm) maar met de balk ervoor schat ze goed in.

In groep springen is ook geen optie want dan is ze ook veel heviger

casey_milano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:32

hallo! ik ben nieuw hier in dit toppic en eigenlijk ook op bokt.
ik heb een friesche ruin van 1,71 die nog wel eens een bok wil geven. nou ben ik niet bang om eraf te vallen ofzo maar voordat ik ga rijden ben ik zo onwijs zenuwachtig dat ik heel erg misselijk word. ik hoop dat ik hier mijn verhaal kwijt kan en tips kan ontvangen := . vanavond moet ik dus rijden en ben nu al zenuwachtig... ik rijd al vanaf mijn 3e en ben nu 16 nogsteeds ben ik heel zenuwachtig! help! :x

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:34

casey_milano, wat vervelend! Debra, goed gedaaaaan!! :D

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:22

casey_milano, voor velen helpt muziek om tot rust te komen. Ik had dit in het begin ook, maar ik ben hier uiteindelijk wel doorheen gekomen door vertrouwen in paard en intructeur/trice.

Misschien ben je wel niet bang om te vallen, maar net zoals ik (misschien onbewust) bang om je pijn te doen (wat uiteraard vaak veroorzaakt wordt door een val ;-), maar toch een andere angst is)

casey_milano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:37

debravanesch: superbedankt ik ga gewoon voordat ik moet rijden even muziek luisteren en op stal ook nog even,wat ook onwijs lekker is dat er op de manege(waar ik onder de man heen moet rijden omdat we Zelf geen bak hebben) ook muziek wird gedraaid. hij word vanmiddag nog aangespannen gereden dus dan heeft ie iniedergeval al iets gedaan vandaag. hij is de laatste paar weken (na 2jaar niet omder de man gereden te hebben) mee wezen rijden in de carrousel en omdat ik hem alleen in het duin kan rijden heb ik alleen maar een klein stukje gedraafd,ik heb denk ik toch nog even de veiligheid van de bakrand nodig. ik hoop wel met dit idee in mn hoofd dat ik toch iets rustiger word want ik ga altijd heel erg zitten trillen en omdat ik nog een stuk buiten moet rijden zal paardlief vast denken dat overal enge dingen zijn,want waarom trilt baasje anders zo? -:)

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:52

Je kan ook altijd zelf een liedje neuriën (heel cliché hier op bokt ;-) )Wat ik ook constant doe is tegen mijn paard praten is soms best wel grappig maar daar wordt ook het paard rustig van

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:56

Casey, ik vind het ook best een uitdaging hoor, meteen naar buiten moeten! En natuurlijk merkt paardlief dat je trilt: hij voelt jouw spanning en gaat kijken waar die vandaan komt. Maar heb inmiddels geleerd dat hij wel kan leren met jouw spanning om te gaan. Nu aan jou om straks weer lekker te kunnen rijden!

casey_milano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:11

Heel erg bedankt allemaal ik heb hier echt heel veel aan en zal het allemaal uitproberen praten met mn paardje doe ik altijd al omdat hij daar inderdaad veel rustiger van word (omdat hij altijd voir de kar heeft gelopen reageerd hij sterk op stemhulpeen ) ik ga hier evht wat mee doen

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:12

hou ons zeker op de hoogte ;-)

casey_milano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:37

Zal ik zeker doen moet van 18.30-19.30 rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:17

Ik ga vanaf volgende maand om de week les nemen met de merrie die ik rijd! Kijk er nou al naar uit, eindelijk effectief aan de slag met zowel haar tekortkomingen als mijn eigen..

Loke_094

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:44

Hé Casey_milano! Ik heb van iemand gehoord dat zij meteen rustiger wordt wanneer ze kauwt op iets.. Heel onbewust eigenlijk, maar ze merkt het ook aan hoe het paard loopt. Misschien een ideetje om een handjevol snoepjes voor jezelf mee te nemen? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:46

debravanesch schreef:
Je kan ook altijd zelf een liedje neuriën (heel cliché hier op bokt ;-) )Wat ik ook constant doe is tegen mijn paard praten is soms best wel grappig maar daar wordt ook het paard rustig van

Dit doe ik inderdaad ook altijd! "Hooooo", "braaaaaf", en zelfs hele verhalen loop ik tegen haar te banketstaaf. Vind het altijd leuk om te kijken hoe die oortjes gaan bewegen als je dat doet en het kalmeert mij ook een beetje om te weten dat haar aandacht nog bij mij is

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 19:41

haha en hou je dit maar voor: niemand heeft gezegd dat het makkelijk was. Nou ja, alleen de nono's :O

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 00:32

Hoe is het gegaan casey?
Ik gisteren een waardeloze rit gemaakt. Samen met een vriendin naar het bos, vorige keren ging het super. Nu werd ze helemaal wild als we andere ruiters tegen kwamen. Ik kon helemaal niet meer relaxen, of rustig rijden en had naderhand de blaren op de vingers. Balen zeg, want over 3 weken de Eper Paardenvierdaagse rijden....zie ik nu ineens tegenop.

Oh ja, ik ben ook altijd misselijk als ik ga rijden, ben intussen 34 en dit heb ik nog altijd..... :r

casey_milano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 02:09

het wasecht super gegaan!boven mijn verwachtingen eigenlijk. ik reed er heen met een beetje zenuwachtig gevoel maar toen ik eenmaal reed was alle spanning weg en heb hem ook flink aan het werk gezet met rond lopen en binnenstelling(hij is nog wat stijf maar daar trainen we natuurlijk voor) hij heeft ook nog cavaletti gelopen terwijl hij nog nooit in zn leven een springbalk over is geweest dus ben supertrots op hem,nu weet ik waar ik alvast aan kan werken en dat als ik hem goed voorwaards rijdt hij niet zo snel zal bokken. als beloning ga ik morgen een heerlijk duinritje met hem maken en hoop ik dat hij na dit "cavaletti avontuur" toxh weer een extra stukje vertrouwen in mij heeft. over morgen : update volgt haha. ik was trouwens helemaal niet misselijk en alleen voordat ik er was wat trillerig maar toen ik eenmaal dacht casey kijk hoe lang je rijd en met wie je nu mag rijden was het eigenlijk al weg. vanbinnen had ik nog wel wat gezonde spanning maar dat hoort erbij als je voor de eerste keer naar een onbekende les gaat met paardlief!

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 08:37

Heel goed Casey! Laat iedereen maar lekker een poepie ruiken :)
Marije, wat vervelend! Maar de andere kant is wel weer dat je erop bent blijven zitten en het dus nog aardig aan kan. Misschien een idee om hem even lekker los te gooien voor je naar buiten gaat (en dan ff lekker laten rennen natuurlijk) of hem vast 10 minuutjes te rijden in de bak?

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:59

Super casey, goed hoor

Danoesje, ze lopen de hele dag buiten dus daar ligt het niet aan. Als ik met haar alleen gaan is ze echt super. Ik denk gewoon nog meer oefenen en nog vaker aan het werk. Lastig, heb net een eigen kookstudio en 2 kleine kids dus moet ook veel werken! Ben sinds mijn 14e nooit meer gevallen, maar de angst om de controle te verliezen blijft...helaas.....

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:25

Hier nog een angsthaas.
Paard is al wat ouder. En heeft lang stil gestaan. Bokt niet. Eigenlijk heel braaf.
ik ga zo rijden. Maar de zenuwen gieren door mijn lijf. Is het de angst voor vallen , pijn of toch de hoogte ( paard is 1.72 en ik 1.52) ik weet het niet. Ik geef mijzelf een schop onder mijn kont.en doe het toch.om na 3 rondjes af te stappen omdat ik de spanning niet kwijtraak.

edit. Ik heb er meer opgezeten. Ik weet dat ie niets doet. Maar toch....

liana_shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:37

hoi,
ik ben nieuw hier op dit forum,
soms heb ik wel schrik ja,
ik zou er niet aan moeten denken dat het tweede plaatje mij zo overkomen...

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:41

leestmee, angst is iets heel vervelends en vaak ongrijpbaars. Ben je alleen? Ik heb twee weken geleden geroepen dat ik mijn paard ging verkopen omdat ik er toch niet meer op zou durven. Met de juiste persoon en de juiste timing heb ik vorige week alweer los gegaloppeerd en zelf een mini-huppel gemaakt! De eerste keer heb ik alleen maar gezeten en 1 heel klein rondje aan de longeerlijn gestapt. Je mag best bang zijn, maar zorg dat iemand je helpt! Dan maar een angsthaas, als een longeerlijn je een veilig gevoel geeft, daar gewoon mee beginnen! En vergeet niet te ademen zoals ik haha.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:02

danoesje schreef:
leestmee, angst is iets heel vervelends en vaak ongrijpbaars. Ben je alleen? Ik heb twee weken geleden geroepen dat ik mijn paard ging verkopen omdat ik er toch niet meer op zou durven. Met de juiste persoon en de juiste timing heb ik vorige week alweer los gegaloppeerd en zelf een mini-huppel gemaakt! De eerste keer heb ik alleen maar gezeten en 1 heel klein rondje aan de longeerlijn gestapt. Je mag best bang zijn, maar zorg dat iemand je helpt! Dan maar een angsthaas, als een longeerlijn je een veilig gevoel geeft, daar gewoon mee beginnen! En vergeet niet te ademen zoals ik haha.

Dank je wel. Ik ben nooit helemaal alleen er is altijd wel iemand in de buurt. En als ik er opzit stopt idd mijn ademhaling. Ik wil wel iedere keer als ik erop gezeten heb het positief afsluiten. Zodat het de volgende keer beter gaat. Gister heb ik uiteindelijk niet gereden maar heb ik hem aan de hand mee naar buiten genomen. Ff rondje wandelen in de hoop dat ik daar ook wat vertrouwen mee opbouw. Hij wilde ergens niet langs maar ik heb m toch zover gekregen dat ie het wel deed. Dus was ik stiekem best een beetje trots dat ik m toch kon overhalen. En dat ik niet opgegeven heb. En ik hoop dat het ooit zover gaat komen dat ik er zonder angst opstap.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:09

Leestmee, heel goed. Niet alleen gaan lopen klooien hoor! Niet omdat je het niet kunt, maar omdat het niet veilig voelt. Veiligheid voor alles! Iemand die bewust bij je in de bak staat en met je meekijkt en die weet hoe je iets op moet lossen is echt belangrijk nu.
Misschien moet je inderdaad gewoon rustig gaan opbouwen en desnoods de eerste paar keren alleen maar een beetje stappen als dat goed gaat. Hij mag best bang zijn en kijken, hij mag alleen niet wegrennen en je de hele weg over sleuren. Dus dat heb je goed gedaan: volgehouden tot hij er langs is gegaan en daarna neem ik aan lekker beloond. Je gaat er niet van de ene op de andere dag zonder angst opzitten, maar het kan snel gaan. Ik heb nu ook spanning in mijn buik omdat ik er vanavond weer opga. Maar er is iemand bij die me kan vertellen wat ik moet doen als hij wel gaat rennen. Dat geeft me net dat stukje veiligheid om er toch op te stappen. Wie had dat gedacht twee weken geleden. Je komt er wel!