Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:15

Wat leuk dat er weer leven in de brouwerij is. Alles gelezen maar vergeten te quoten enzo dus geen zin nog een keer alles te lezen. :D

Hier gaat alles eigenlijk heel fijn! Heb een nieuw trainingspaard, vanaf half november mee bezig. Een springer. Basisbasis :P dressuur gaat nu lekker. We gaan vanmiddag voor het eerst een sprongetje maken! :D

En morgen een ander trainingspaard oppakken, die heb ik december beleerd, januari nog twee x bij de eigenaar gereden (waarvan er een keer kei-hard afgelazerd) en morgen weer beginnen met het rijden. Dat is een dressuurmerrie en mama van mijn baby. <3

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:40

leuk! het topic leeft weer!!
fijn dat iedereen weer het trainen wat opgepakt heeft.
om iedereen te gaan quoten is voor mij niet weggelegd, maar heb alles wel gelezen!
Hier geen winterstop gehouden, op dagen dat het kon gewoon gereden, en met de sneeuw sleetje gereden.
ze ging dressuurmatig heel fijn, en toen werd ze hengstig en dan dekken de ruinen haar met gevolg dat ze onder de blauwe plekken zat...
De laatste week vooral van het voorjaar aan t genieten geweest, dus lange teugel en buitenritten.
Daar leeft ze altijd helemaal van op.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 18:21

bij mij het rijden ook weer opgepakt.
helaas heb ik vorige week mijn merrie moetten laten inslapen.
heb nog een ruin van bijna 4 half jaare ruin.
hij is nu net ingerede ( basis) en mijn doel met hem is om dit jaar ( eind van dit jaar toch echt gedaan te hebben) een F1 wedstrijd met hem te hebben gereden.
het gaat supper goed.
helaas zit ik wel met het probleem.
ik moet hem met sporen omdat mijn beenfunctie ( door spierdistrofie) weg is.
nu heb ik hem helemaal gereden op stem hulpen.
dit is erg handig, wand hoef hem dan niet aan te sporen om hem voorwaarts te rijden.
ik heb een zweepje in mijn handen zodat hij echt doorloopt, door mijn spierdistrofie, zit ik niet altijd even stabiel.
het enige is dat ik hem wel opzei moet duwen met mijn been, dus met het spoortje, maar door als ik galopeer druk ik ook met het spoortje.
iemand tips hoe ik dit misschien kan aanpassen/ veranderen?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 18:53

Zou je niet het spoortje af kunnen laten, en de zweep als extra been kunnen gebruiken? Dan moet je wel met twee zwepen rijden, maar wanneer je zijwaarts wil, leg je gewoon je zweepje op de plek waar je anders been had gegeven, en geef je daarmee de hulp? Zelfde als met een jong paard, dat je de zweep op de schouder gebruikt. Even aanduwen en hij loopt er niet doorheen.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 19:16

helaas is mijn linker hand niet meer functioneerbaar door de spierdistrofie om een zweep daar in te kunnen houden, dus dan ken ik alleen op rechts rijden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 23:09

Heb je wel voldoende controle over je spierspanning in je been dat je onderscheid kunt maken in hulpen of er nuance in kunt brengen?

Dus de ene hulp een handbreedte naar achter als de andere? Ik weet niet of ik nu iets stoms zeg?

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 23:50

Line, zou het niet weten. Hoe los je dit op in draf?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 07:52

Ik ga proberen vanmiddag een uitgebreidere reactie te plaatsen . Maar chaos gaat wel in de goede richting denken, ook denk ik aan je zithulpen, hoe gebruik je die?

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:23

Hey het topic loopt weer. Wat leuk om te lezen dat iedereen wel vooruitgang boekt met o.a. de tips op dit topic.

Ik zal ook ff een update plaatsen.
In de winter hebben we wel kunnen rijden al was het met sommige dagen qua vorst minder.
Al met al zijn we toch een stuk gegroeid in ons kunnen. Suus had en heeft moeite met op het achterbeen blijven, wachten en niet zo dramatisch te reageren als ze iets moeilijk vind.
Ik les bij Knollentuin en dat is echt TOP! Zij geeft mij inzicht in de hulpen, verfijning van hulpen en vooral mijn houding, zit, ademhaling en leert mij theoretische- en rijtechnische kennis. Uiteraard werken we daarbij aan Suus. Zij moet dingen accepteren en rust blijven houden in de aanleuning. Dit alles doen we natuurlijk met kleine babystapjes.

Al met al zijn we nu in een leuke fase beland. Suus is constant in aanleuning aan het worden, dit uiteraard ook omdat ik rustiger ben geworden in mijn handen, hulpen en mijn gewichtshulpen en houding beter is. Ik zit suus niet meer in de weg... althans.. bijna niet meer :')
We zijn dus samen een stuk gegroeid en ook stabieler geworden. Suus volgt mijn hand beter, ik rij geconcentreerder met inzicht in wat ik vraag en waarom ik het vraag. Wat wil ik en hoe wil ik het bereiken en met welke oefeningen.

We zijn ondertussen 2x gestart in de L1 in januari en februari. De eerste keer was suus vooral bezig met druk doen en ik was eigenlijk te voorzichtig. De 2e keer ging het beter, suus was wel druk maar ik reed er wel meer aan. De volgende keer in mei hoop ik een winstpuntje te rijden. Want eigenlijk zijn we nu weer een stukje verder en ik hoop dat terug te zien in de commentaren op het protecol.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:28

Ben benieuwd Knollentuin. Zit hulpen wilde ik idd vragen, omdat ze aangaf soms last te hebben van onbalans door de dystrofie.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:30

Leuk trouwens dat je nu bij Knollentuin lest. Lijkt me heel interessant! :))

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 19:51

zithulpen zijn lastig te geven.
ik weet dat ik hem soms in de weg zit.
val voorover.
gelukkig kan ik door een toutje vast te houden me slechtste hand redelijk op zijn plaats houden.

ik kan nog steeds lichtrijden.
ik hoop ook dat met het blijven doen dit ook redelijk blijft.
al liggen mijn benen helaas niet altijd even stil.
het is behoorlijk lastig om zo te rijden dat geef ik toe.
maar hoe meer ik rij hoe meer ik het gevoel heb dat ik mijn spieren "los" krijg.
als een gevricht uit de kom is geweest of spieren/banden/pezen zijn opgerekt "krimpen" ze niet meer terug naar hun oude posietie.

als iejoor ineens stop of ineens heel hart gaat voelt dit echt als ik een klap en kan ik soms daarna alleen nog maar stappen omdat mijn spieren dan niet meer mee willen werken.

ik probeer ( wat inmiddels redelijk lukt in stap maar nog lang niet goed is) door middel van me gewicht te verplaatsen hem naar buiten of binnen te drukken.

als ik rechts om rijd is dit mijn sterke kant ( kwa heupen kwa been slechtste kant) links om is mijn slechtste kand ( kwa heupen been is wat beter)
mijn linkse hand doet het nog maar voor 50 % kwa kracht en mijn duim en duimgevricht niets meer doen.
rechterhand doet het nog voor 75% kwa kracht

hoop dat jullie hier iets mee kunnen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 17:14

Als ik dit zo lees durf ik geeneens zo even dingen op te schrijven... Wat je allemaal opsomt is zo complex.
Heb je iemand die je begeleid? Mooist is als iemand hem voor jou mooi fijn aanrijdt en traint en dat jij dan zou kunnen narijden.
De beperkingen die je opsomt van je eigen lijf vereisen een plan van aanpak door degene die bij jou in de naam staat en zijn niet (helaas) via computer en tekst aan te Sturen

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 23:07

Wow Line, respect voor je! Het zal jou echt niet meevallen om je paardje een beetje mooi rondgestuurd te krijgen. Ik lees uit je laatste posts dat je zomaar niet opgeeft, en dat bewonder ik in je. Ik hoop echt dat je ondanks pijn en strubbelingen het plezier in je paard en het rijden blijft behouden!

Hier dikke pech. Er is een lelijk gat in Suus haar hoef gevallen. volgens de hoefsmid een schimmel, die in de hoefwand gaat woekeren, die dan de weg vrijmaakt voor een bacterie, die het dan lekker "af zou maken". Suus heeft één hele slechte hoef. Daar tobben we al mee zolang ze bij ons is. Heel gevoelig voor zweren, brokkelt snel, scheurt makkelijk, noem maar op. Alleen die ene, andere 3 niks mis mee. Smid is zowat een huisvriend geworden helaas... GZD was ik er best snel bij. Het gat heeft hij mooi uitgefreedst en weer netjes opgevuld met een soort van vulmiddel. Je kon precies zien aan de kleur welk weefsel geinfecteerd was, en waar nog schoon. Nu infectie weg, en maar afwachten. Het geniepige is ook dat ze geen pijn had zoals bij een zweer. Je merkt het pas als je het ziet.
Dus wij staan weer even stil tot dit eruit gegroeid is. Gelukkig geen pijn voor Suus! We mogen nu wel een beetje rondwandelen, maar geen optempo ritten. So be it... wordt vervolgd dus!

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 07:58

Loe_Loe dat heb ik met mijn fries toen ook een keer gehad. Zelf had ik er niets van gemerkt tot de smid er was. Die heeft het toen 'open gemaakt" en toen moest ik het dagelijks insmeren met echte honing rechtstreeks van de imker.

Ik heb gister voor het eerst op mijn paardje gezeten na twee weken rust ivm gekneusde hoef en hoefzweer in de hoefbal. Goh wat was hij stijf! maar was wel weer heerlijk. Hebben enkel wat gestapt en paar rondjes gedraafd. Dus nu langzaam aan opbouwen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 09:21

Is dat White-line-desease??
Dat heeft hier een paardje van een pensionklant ook gehad en die kreeg van onze smid een olietje wat ze de bij de pedicure ook kon halen, elke dag druppeltjes erop en in ,volgens mij is er ook wel een topic over hier op bokt!

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 17:04

ja bij de mijne was het white line disease
heb toen behandeld met echt honing en was zo weg.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 11:27

Wat vervelend voor jou en je paard loeloe.
Line, zeker een erg lastig iets.

Gisteren eindelijk (na 4 maanden ofzo) weer gelest. Was erg prettig en gaf mij de bevestiging dat wat ik voelde klopte. Had pas een paar maal weer in de bak gereden (verder buiten en longeren), maar alsnog liep hij prettig. Nog lang niet waar ik heen zou willen, maar begin is er.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 19:01

het is inderdaat lastig.
maar ik zal niet zo snel het plezier in het paardrijden kwijd zijn.
de pijn neem ik voor lief.
ik heb een filmpje van afgelopen donderdag toen ik reed met de storm wint.
ik weet het ziet er niet goed uit, maar dan krijgen jullie wel een iedee misschien hoe ik op dit moment rij.

http://www.youtube.com/watch?v=6KhNEcYA6KY&feature=youtu.be

ik hoor graag wel hoe jullie het vinden. en of jullie misschien tog nog tips hebben.

ik ga binnen kort de zadel maker laten komen om me zadel iets rechter te latne zetten.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 20:12

Ja idd white line disease. Hoefsmid zegt dat het ook wel 's "mierennest" wordt genoemd. Thanks Knollentuin voor je tip, ik ga het topic opzoeken! Weet je toevallig welk soort druppels dat waren?
Zanshiro, hoe is het bij jouw paard verlopen? Ben ik wel heel benieuwd naar! Een collega'tje van mij is imker, dus aan echte honing geen gebrek hier! :)

vandaag stapritje gemaakt naar 't strand en terug. Suus vindt het NIET leuk dat ze niet mag draven :(:) Nog een paar weekjes wachten op de smid, dan kijken wat er weer kan/mag.

Ik blijf wel lekker meelezen hier!

Line, petje af voor jou!!
Edit: Iejoor blijft lekker cool met zo harde wind zeg 8-)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 21:42

ik zal t smidje morgen even een berichtje sturen, als ik wat hoor laat ik t weten

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 23:21

oh fijn, da's erg aardig van je, thanks!!

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 07:12

de mijne had het gemiddeld 1,5 cm hoog zitten, heb het toen dagelijks ingesmeerd met honing en van wat ik me nog kan herinneren ging dat heel goed en was het vlot weg. Dus ik was erg blij met de honing.

Hier staat ook een stuk over het gebruik van honing: http://www.hoofcare.nl/map_voor_hoefpro ... sease.html

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:12

Line geen mogelijkheid een instructeur te zoeken die én weet hoe je een paard moet trainen en die zelfs kunnen 'behandelen' en doe ook een opleiding hebben gevolgd waarmee ze therapeut voor mensen zijn. Dan heb je het beste van beiden en die kunnen dan ook goed naar jouw lichaam en diens mogelijkheden kijken. Ik ken er enkele die wel goed zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:32

Line: dat klinkt wel lastig. Heb je al eens een berichtje op het Aangepast Rijden deel van bokt geplaatst? Misschien heeft daar iemand tips uit ervaring voor je.

White line desease vind ik altijd wat heftig klinken. Maar het is dus best aardig te behandelen begrijp ik?

Jim heeft gister met een 12-jarige ruiter gelopen. Zij wilde eens western proberen. Nou, kom maar proberen dan :D
Naast serieus te hebben gewerkt hadden ze vooral ook heel veel lol. Jim moet normaal niets zoveel van wat drukkere kinderen hebben, maar volgens mij vond hij het wel prima. Hij werkte in ieder geval braaf mee (okee, probeerde ook wel eens uit of hij de andere kant op kon lopen natuurlijk :D ) en het viel me op hoe relaxt hij eigenlijk was. Hij zag er uit als een tevreden paard en liep lekker ontspannen. Zij vond dat hij zo fijn aan de hulpen was en zo makkelijk te rijden. Toch wel een mooi compliment :D
Foto’s staan hier: [WN-ITP] Serieus aan het werk + lol met je knol met haflinger Jim