Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:29

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:11

Heel veel sterkte met het verlies van je rijpaard, Japeloup! Maar ben ergens ook wel blij voor je dat er nu gewoon duidelijkheid is, een oude breuk is niet erfelijk natuurlijk!
Veel plezier met hengsten kijken, dek je dit jaar nog? Wie weet fokt ze wel zulke leuke veulentjes dat de bokkers uit dit topic (laat ik voor mezelf spreken tenminste :o) in de rij staan voor het volgende veulen, haha.

Heb je niet ergens een foto van je witje, zodat ik haar ook eens kan zien? Je profiel is er te leeg voor :+

Vandaag had ik een moeilijke dag. Uiteindelijk 's avonds pas naar paardje gegaan. Er was een feest tegenover, met een soort rustige jazz-muziek live. En ipv bang te zijn in het donker (baklicht was zoo eng vorige keer) of onrustig te worden van de muziek, was Wal heerlijk rustig en heb ik heel fijn met 'm gewerkt aan de dubbele longe.

Veel op ondertreden gelet, galop-stap overgangen, laag en rond maken, rechtuit achteraarts gaan... Dat soort dingen. Aan het begin was hij wel even lastig, ik zat in de knoop met m'n longe en hij was draaierig en onrustig. Toen begonnen we (en de muziek) en was het goed. <3 Braaf paard!
Hij heeft eerder op een verjaardag wel eens een 'showtje' gelopen op muziek, misschien dat dit hem er aan herinnerde? Ben nu nog vaster van plan elke dag iets met 'm te gaan ondernemen. Wandelen, dubbellonge, gewone longe, lange teugels, los/grond werk... Ik ben toch blij dat ik thuis ben, dit is de eerste keer in m'n leven dat ik zo vaak naar de paarden kan *\o/* Ipv een weekendbezigheid is het mijn dagelijkse sport geworden, haha.
Zadeldilemma is ook bijna opgelost, ik blij :)

Iemand nog tips/oefeningen voor het rechtrichten aan de hand/dubb. longe/lange teugels? Of hoe ik bijv. wijken zou kunnen gaan aanleren? Wil vooruit (en te veel tegelijk... }:0 *kent zichzelf inmiddels toch wel een beetje*)

Eefske

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:38

Japeloup, wat een vervelend nieuws :(:) Ik kan me voorstellen dat je erg verdrietig bent.
Maar het is vast ook een opluchting om te weten waar je aan toe bent. Ik hoop dat je een mooi veulen van d'r kunt krijgen :j Ik heb 0 verstand van papapaarden dus ik kan je helaas niet verder helpen.

Imre, maaikiemike, Nado en Safiera fijn dat jullie lekker hebben gereden/gewerkt! :j

Ik heb vandaag in stap ook heel lekker gewerkt. Ze was heel fijn los en draaide heel goed mee op m'n zit.
We waren ook allebei lekker relaxed. In draf ging ze wel weer wat te veel tempo maken en dan vind ik het heel lastig om ontspannen te blijven en d'r terug te nemen. Dus vaak ga ik dan even terug naar stap en dan opnieuw in een rustig drafje aandraven zodat ik ook zelf even de spanning kan laten afvloeien. Ze had wel een paar stukken waarbij ze wat meer teugel vroeg en lekker lang en laag liep. Die kleine stukjes ben ik al weer blij mee :j

Veulen (nouja, bijna jaarling ondertussen) is er ondertussen ook eindelijk af gelukkig.
Er was geen plek voorheen en aangezien de paardenmarkt op z'n gat ligt hadden er ook weinig mensen interesse. Nu kan ze in het andere deel van de wei staan en er is nu 's nachts ook een stal over waar ze kan staan, dus dat is erg fijn. Ze vonden het ook allebei niet erg. Een paar keer schreeuwen naar elkaar en toen was het eigenlijk wel weer over. Nu kan paardlief eindelijk al haar energie stoppen in de nieuwe baby in d'r. :)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 20:53

Vandaag in opdracht van onze nieuwe juf in de bak gereden enbalkjes gedraafd. Vriendinnetje was mee en zij heeft wat filmpjes gemaakt. Zal kijken of ik die morgen kan uploaden, er gaat vanalles mis, dus daar kunnen jullie mooi advies op geven! :D

Iets heel anders; houden jullie rekening met het risico op rhino? Nu er vanalles afgelast wordt vraag ik me af of ik de hoefsmid wel moet laten komen en of ik wel moet gaan lesgeven. Stalgenoten zijn vandaag gewoon gaan lessen bij de manege in de buurt waar veel mensen van buitenaf komen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:17

Ik vind het heel erg goed dat er zoveel voorzorgsmaatregelen worden genomen, maar geen lessen meer geven en voorlopig even geen hoefsmid e.d. laten komen vind ik zelf iets te ver gaan.
Maar ik kan alleen voor mezelf spreken hier. Ik geef les in regio's waar nog geen uitbraak is geconstateerd.
Ik kom niet op plaatsen waar veel paarden van buitenaf komen. Ik geef les bij particulieren aan huis, waarvan hun paard niet of nauwelijks van het terrein van komt.
Ik houd de nieuwsberichten wel heel goed in de gaten.

Vorig jaar was ik met vriendin mee op concours en bij deze manege was een stuk afgezet van de stallen. Vroeg me af waarom, maar vriendin zei toen alleen dat de paarden daar op stal beetje grieperig waren en uit voorzorg de boel was afgezet.
Eenmaal in de auto terug zei ze dat het mogelijk om Rhino ging en daarom de boel was afgezet. Ik was énorm pissed!!!
Als ik dat had geweten dan was ik niet eens mee gegaan.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:46

Ik heb vandaag te paard gezeten!!! *\o/* Al was het maar uitstappen op de pony van m'n zusje, ik voel het nog in m'n rug.
En steeds als er verkeer langs kwam begon ik te spannen en de teugels te pakken... Pony keek op van >;) "huh, wat doet die nou?" maar bleef braaf doorstappen. Ik blij. Moet nog veel geoefend worden.

Ook heb ik een nieuw zadel gekocht (nouja, tweedehands). Komt dus een Barefootje op mijn pony, waarmee ik weer op 'm kan leren rijden (heb je toch wel steun aan) maar tegelijkertijd goed voor een onafhankelijke zit, je wordt nergens in gedwongen en voelt alles. Ben dan van plan voor een Trekker (of ander steviger zadel) te gaan kijken zodra ik niet meer zo bang ben en durf te galopperen :)
Maar misschien wil ik tegen die tijd nooit en nooit meer van m'n BF af :) Plan is dat zusje dit zadel ook gaat proberen, en het mettertijd overneemt (ze heeft een maat kleiner nu en is daar eigenlijk uitgegroeid).

Positief nieuws dus vandaag. Enige minpuntje: mijn pony had zich weer eens kletsnat gerend toen wij 2 uur op buitenrit waren. Raar beest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:52

Onze paarden mogen niet van het erf af, wel naar de andere bak, want de paarden daar zijn ook clean. Maar niet in de trailer ergens heen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:36

Dat begrijp ik Yamcha..
Paar jaar terug werd mijn vorige stal ook verdacht van Rhino. Hele boel afgezet met linten. Niemand mocht de stal in, behalve als je echt helemaal 'clean' was. Pfoe wat een ellende was dat!
Ik had mijn toenmalige paard bij iemand staan paar km verderop die 'm zadelmak maakte, maar paard mocht dus niet terug naar stal tot Rhino over was.
En ik moest kiezen: óf een paar weken niet meer naar deze stal (die als mijn huis gold), óf mijn paard een paar weken niet zien.

Het bleek uiteindelijk geen Rhino te zijn trouwens, maar een jong paard met groeistuipen :7

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:39

Sorry luitjes, ben druk dus ben niet bijgelezen, maar ik kan jullie eindelijk weer foto's laten zien van mijn vorderingen te paard.

Vandaag heb ik rijles gehad. Mijn moeder logeert dit weekend bij mij en ik heb haar gevraagd foto's te maken van mijn rijkunsten :+ Hihi ze heeft er maar liefst 350 gemaakt _O-

Janus kwam erg traag op gang vandaag. Voelde met instappen al dat ie "zware spieren" had. Moest hem flink motiveren. Wel jammer, had stiekem gehoopt dat ie weer net zo goed zou lopen als de vorige les. Dan had ik hier enorm kunnen pronken :P

Voor mij is het nog best lastig om dan meteen goed te zitten.
Dat is weer de kip en het ei verhaal. Als Janus me goed laat zitten, is mijn zit ook veel beter. Als Janus nog stijf en koud is, dan vind ik het heel moeilijk om meteen goed te gaan zitten.
Doorzitten op een "koude" janus is voor mij heel lastig. Als ie eenmaal warmgedraaid is, dat zit ie als een huis.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7YEQOABL.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3F8IRP6R.jpg

En het gaat al beter :)
Afbeelding
Ik vind het wel jammer dat ik met mijn bovenlichaam naar voren ga. Vind het voor het plaatje niet zo mooi :o
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-84DX8RR7.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ERCYLQPM.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NAAA8JIE.jpg
Jammer dat ik toch weer naar beneden kijk. Dit was na de rechtergalop en voor de linker.
Helaas zie ik dat mijn handen hier best streng zijn.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QF3D8JZQ.jpg
Galop, rechtsom is zijn moelijkere galopkant
http://www.mijnalbum.nl/Foto-R7VD4WSG.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CXDHZC84.jpg
Jammer dat ik zo naar voren duik met mijn lichaam
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6ELGEHPC.jpg
Zitten op die kont >;)
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VRMHA8B6.jpg

Hebben jullie een beetje een idee hoe het met Janus en mij gaat.

Voor het mooie overzicht zou ik eigenlijk een ITP-topic moeten maken, maar ik heb geen behoefte aan de meningen van iedereen. (die van jullie wel hoor, jullie weten waar ik mee bezig ben) Ben met Japeloup een bepaalde opbouw aan het volgen, en dan kunnen mensen met goed bedoelde adviezen komen, maar die passen dan misschien niet in deze opbouw.
Dusse.... aan jullie de eer om lekker veel te klikken :)

Morgen ga ik bijlezen :j

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 01:14

Jammer dat je foto'tjes zo klein zijn zeg! Maar (heb idd veel geklikt) ziet er best goed uit vind ik! Mag ik vragen waar je je nu vooral op richt met rijden?

Heb het idee dat die 'zware spieren' wel een beetje te zien zijn op de foto's. Misschien dat je daarom met je bovenlichaam wilt 'compenseren'? Hoe groot is hij eigenlijk? Jullie zijn een heel mooie combi vind ik :j
Enne... witte zijn lastig wit te houden in de winter he, haha precies als de fotograaf komt een smerig achterbeen maken, ik moest er echt even om glimlachen.
Heb je trouwens het Multibridle? Gaaf ziet het uit!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 09:28

[JI] Orun verandert; oude Orun-2 niets meer waard.

Hebben jullie dit ook gezien? De nieuwe ORUN 2 (dus die van de afgelopen paar jaren) is niet meer geldig als certificaat om les te geven op een stal met veiligheidscertificaat.
Het wordt gezien als vooropleiding en je moet nu ook 3 gaan halen wil je instructie mogen geven op een stal met veiligheidscertificaat.

Alleen de oude ORUN 2 blijft wel geldig. Zouden ze dan toch inzien dat het niveau enorm gekelderd is?

Kleine foto's maar wel leuk jullie ook eens te zien Gooya. :)

Ik krijg alleen maar strepen als ik de filmpjes af wil draaien. Moet mijn laptop dus even wegbrengen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 10:06

Serieus?! Heb ik dus honderden euro's uitgegeven aan een diploma dat nu niets meer waard is? Dat kunnen ze toch niet zomaar doen met terugwerkende kracht?

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 10:50

Gooya, leuk om foto's van jou en Janus te zien! Ik vind jullie een leuke combi :j
Verder ga ik je geen rijtechnisch advies geven. Daar vind ik mezelf niet geschikt voor ;)

Wat betreft de Rhino gaat er op het moment bij ons gewoon geen paard met de trailer weg. Stalgenootje heeft vaak wel ergens anders les maar daar gaat ze nu maar even niet heen. Even het zekere voor het onzekere nemen, helemaal aangezien er 3 drachtige merries op stal staan.

Gisteren heb ik lekker gereden. Eerst groot paard, was heel fijn, heel relaxed. :j
Daarna ponylief die hartstikke veel energie had en dan gaat ze altijd overal voor wegspringen etc.
Op zich niet zo'n probleem omdat je het vaak een halve kilometer van te voren aan ziet komen.
Maar gister besloot mevrouw, terwijl ik meende dat we heel relaxed aan het stappen waren, ineens 360 graden rond te draaien. Met als gevolg dat ik er naast zat :+
Weinig schade bij mij gelukkig. Vanochtend wakker geworden met wat spierpijn en m'n nagel is uitgescheurd.
Ik moest er vooral om lachen. :Y)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 10:57

nee imre, jouw diploma blijft geldig, het is alleen zo dat als je nu orun 2 gaat doen het een vooroploeiding is en je pas bevoegd bent als je 3 erachteraan doet.. slimme commerciele stap [de meesten haakten af na nivo 2] en idd misschien wordt er iets gedaan aan het lage nivo...

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:03

Gooya schreef:
Dat is weer de kip en het ei verhaal. Als Janus me goed laat zitten, is mijn zit ook veel beter. Als Janus nog stijf en koud is, dan vind ik het heel moeilijk om meteen goed te gaan zitten.
Doorzitten op een "koude" janus is voor mij heel lastig. Als ie eenmaal warmgedraaid is, dat zit ie als een huis.
Heb geen kritiek op je hoor, maar is dat niet prima zo voor je paard ? > em eerst "warmdraaien" en dan doorzitten.
Mij is altijd verteld (en lijkt me ook logisch) dat doorzitten op paardlief net van stal en nog stram in de spieren niet goed is voor z'n rug.
De boel moet eerst lekker losjes komen met warming up & het lichtrijden.
Hoor graag of dit klopt, of dat half bokt weer een eindeloze discussie hierover begint :')

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:07

KT, zoals ik het lees staat er dat het gaat om de diploma's in de nieuwe stijl, volgens mij ben ik net nog van die lichting. Ben inmiddels bijgelezen (lag net nog in bed), het diploma-gebeuren gaat alleen om bedrijven die een veiligheidscertificaat hebben. Ik heb momenteel geen klanten op zulke bedrijven, dus dat valt mee. Ik vind het een goede zaak dat ze de eisen strenger maken, maar dat hadden ze wel veel eerder moeten verzinnen. :x Mijn CR-diploma helpt in dit geval niet, die wordt niet erkend voor deze eis.

Wij hebben ook drie drachtige (mini)merries op stal. Hopelijk houden mijn stalgenoten daar rekening mee. Er is nog geen rhino in onze omgeving, woensdag was de dierenarts op stal voor mijn paarden en ook zei heeft er niets over gezegd. Ik hoop dat de uitbraak snel zijn hoogtepunt bereikt en dat er geen slachtoffers meer bij komen. :\

Lekkere pony, Eefske! :+ Gelukkig heb je alleen wat spierpijn!

Janus is leuk! :):) Het lijkt of hij je een beetje uit het zadel trekt, ik ben benieuwd wat voor opbouw je met Japeloup aan het doen bent!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:39

knollentuin schreef:
nee imre, jouw diploma blijft geldig, het is alleen zo dat als je nu orun 2 gaat doen het een vooroploeiding is en je pas bevoegd bent als je 3 erachteraan doet.. slimme commerciele stap [de meesten haakten af na nivo 2] en idd misschien wordt er iets gedaan aan het lage nivo...

Pfoeoeoeiiii mén wat ben ik blij dat ik op tijd niveau 2 heb gedaan!
Niveau 3 betaalde je ook meer dan 2x zoveel voor. Dat had ik echt niet kunnen betalen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:03

Leuk paard Gooya :j ik vind het er wel lekker voorwaarts uitzien :7
Volgens mij buigt hij wel erg moeilijk in zijn ribben of niet, hij oogt daarin wat stijf maar misschien zie ik dat wel alleen omdat ik daar op dit moment zelf zo mee bezig ben. :Y)

Ik ben op dit moment erg bezig met recht maken in galop en dan dezelfde afwendoefeningen die ik in draf doe maar dan in galop, moeilijk hoor. Ik spring meestal toch op de volte aan dus dan is ze al wat gebogen en dat mag nu even niet dus eerst recht maken dan aanspringen en dan van die hoeken rijden.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:07

Nav eerst warmrijden en dan pas doorzitten: komen jullie paarden zo stram van stal af dan :o ?
Voor mij geld dat ik vooral fijn ruggebruik opzoek (activeren dus), maar dan kan ik eigenlijk ook meteen doorzitten zonder probleem?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:11

nee dat zou ik nooit doen, ik geef t paard echt wel eerst de tijd om warm te draaien. en nee ze komen niet stijf van stal af, zelfs als ik ze van buiten pak om te rijden neem ik een ruime staptijd en een opwarm\lichtrij periode

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:12

Ik denk dat het per paard verschilt. Kid is nu bijna 12, als ik haar van de wei afhaal dan maakt het helemaal niet uit of ik ga doorzitten of lichtrijden. Vanochtend kwam ze wel rechtstreeks van stal dan merk ik wel wat verschil. Bij Kid helpt het als ik een poosje galoppeer voor ik echt buigingen ga vragen.
Lichtrijden doe ik sowieso niet zo veel.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:14

nee das lastig in zo een zadel..

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:20

Nou dat valt op zich wel mee hoor maar doorzitten gaat makkelijker.
Buiten heeft ze flink draftempo en omdat ik daar niet alles wil galopperen rij ik dan wel veel licht.
(maar dan krijg ik wel blauwe plekken aan de binnenkant van mijn knieën)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:21

#) blauwgirl

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:23

_O-