[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ramboe

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:17

Wat goed zou kunnen is dat ze aan het wisselen is! Dan hebben ze er ook nog wel eens last van!
Stinkt ze een beetje uit haar mond?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:20

Oh echt wisselen ze zo lang. Wist ik niet! Nee ze stinkt niet uit haar mond :=

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:25

Het ene paard wisselt later dat het andere maar het kan wel...
Oke je zou de mond een keer na kunnen laten kijken. Maar het kan natuurlijk altijd dat er iets in de rug zit.
Maar het is wel bijzonder dat hij dan zo lekker ontspannen loopt als je teugel geeft.

En met bitlooshoofdstel/halster?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:30

Heb nog nooit echt serieus dressuur gereden met halster moet ik bekennen, echter wel lekker lang-laag trainingen en dan loopt ze hetzelfde als met bit.

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:30

Het is ook niet echt gebruikelijk maar je kan dan wel zien of het aan de mond ligt of niet.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:32

Oke, naar mijn idee ligt het niet direct aan haar mond, ze knabbelt ook wel gewoon lekker op haar bitje, niet te overdreven maar het zou natuurlijk altijd kunnen...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:49

BaileyMix schreef:
Heb hier een tijdje geleden ook al eens iets gepost, kom jullie nog een keertje lastigvallen :)

Ik heb dus enorm moeite met het lekker over de rug en nageeflijk rijden van Zafirah... Ze lijkt totaal ontspannen en als ik haar wat meer teugel geef loopt ze lekker met het koppie laag en kan ik haar zowel vwnw als ietsje ronder instellen. Echter, zodra ik de teugels normal pak gaat die kop omhoog en daar blijft 'ie. Ik longeer nu 1 keer per week, laag ingesteld en niet met druk, echter het gewicht v/d hulpteugels is genoeg om haar te laten zakken.

Ik weet gewoon niet meer wat ik fout doe en met mijn instructrice zit ik over dit onderwerp totaal niet op 1 lijn dus het wil gewoon niet lukken -O- Heb er zo gewoon geen lol meer in. Ze loopt heerlijk actief, ontspannen en ik werk haar iedere keer heel goed los. Ze is aan het been, scherp aan de hulpen... Ik probeer zacht te gaan zitten en wissel soms stukjes af met lang-laag halshouding, houdt mijn handen stil en licht contact met het bit maar ik weet wel bijna 100% zeker dat het met mijn evenwicht o.i.d. te maken heeft, moet haast wel. Ik heb iets aan mijn rechterheup waardoor ik redelijk scheef ben, maar dit is niet o pte lossen.... Kan ik dan nooit een paard lekker nageeflijk rijden?

Misschien een recente foto?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 23:08

Nee zat al te zoeken, helaas niet... :( Heb binnenkort wel onderling wedstrijdje waar foto's wworden gemaakt, dat is over 2 weken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:19

BaileyMix schreef:
Nee zat al te zoeken, helaas niet... :( Heb binnenkort wel onderling wedstrijdje waar foto's wworden gemaakt, dat is over 2 weken.

jammer, want ik vind geen aanwijzingen in je verhaal waar ik je advies over kan geven.

ilonaa5495

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:54

ik heb een vraag. ik rij een haflinger en die loopt wel aan de teugel met brede hand maar als ik mijn handen weer op de correcte manier wil houden gaat der koppie weer omhoog. heeft iemand tips ze is aan het been

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:21

Dan trek je haar in de krul.

Alleen aan het been is neit genoeg, je moet je paard nergens in de weg zitten.

ilonaa5495

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:31

Yamcha schreef:
Dan trek je haar in de krul.

Alleen aan het been is neit genoeg, je moet je paard nergens in de weg zitten.

ik trek niet want daar ben ik zelf zwaar tegen gebruik ook geen hulpmiddelen. dit bereik ik namelijk alleen met boomloos zadel en bitloos hoodstel als ik met bithoofdstel rijd en met een boomzadel lukt me het helemaal niet
en ik rijd veel volte's met stelling dan daalt ze in en als ik dan weer de baan volg komt ze weer redelijk omhoog ik ben zelf namelijk erg van de zachte hand!
en als nog veel overgangen zodat ik haar achterhand er wel bij houd

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:52

Controleer eerst het paard maar op blokkades, zowel in de mond als in de rug.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 16:49

Het is vaak zo dat als mensen met hele brede handen rijden ze hun handen ongeveer vastzetten bij hun knieën. Wat er dan gebeurd is dat je handen een soort bijzetteugel worden waardoor je paard wel met de kop in de krul moet gaan lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 16:51

Dat bedoelde ik dus, had geen energie om het uit te leggen. Dank!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 19:26

ilonaa5495 schreef:
ik trek niet want daar ben ik zelf zwaar tegen gebruik ook geen hulpmiddelen. dit bereik ik namelijk alleen met boomloos zadel en bitloos hoodstel als ik met bithoofdstel rijd en met een boomzadel lukt me het helemaal niet
en ik rijd veel volte's met stelling dan daalt ze in en als ik dan weer de baan volg komt ze weer redelijk omhoog ik ben zelf namelijk erg van de zachte hand!
en als nog veel overgangen zodat ik haar achterhand er wel bij houd

Wanneer je je handen breed zet en laag (iig niet boven de schoft) heb je een harde hand. Je kan namelijk onmogelijk mee gaan met de beweging.
Wel of geen bit en boom, zou niks uit moeten maken, tenzij het niet past of/en juist scherper in werkt.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 15:12

Ik reed afgelopen zaterdag weer in de les maar we reden in een andere bak dan normaal. Deze is minder zwaar. Maar in deze bak is hij altijd zijn hele leven lang al erg sloom en niet vooruit te krijgen. Ook miet met de zweep of heel veel been. Maar op een een of andere manier ging hij in stap wel met zijn hoofd omlaag lopen. Maar ik was vooral beIg hem vooruit te krijgen. Waarom gaat hij altijd als ik gem echt niet vooruit krijg wel met zijn hoofd omlaag lopen en als hij gewoon lekker actief is dan niet?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 15:17

Dan kan het zijn dat er iets niet helemaal goed zit.

Harnachement gecheked?
Je houding gechecked?
Zijn lichaam gechecked?

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 09:21

Maar in die bak loopt hij altijd langzaam hij is gewoon niet vooruit te branden. Maar toen liep hij wel voor het eerst netjes in de bak .

amorbeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:50

Ik weet niet of dit al genoemd is, maar bij ruinen de ruinen tand (of ook wel haken)http://www.paardentandheelkunde.nl/probleem_haaktand.html

Of bij alle paarden de wolfstanden. Bij half jaarlijkse controle kunnen ze dit vaak zien, meestal adviseren ze om ze te laten verwijderen.

taantjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:02

Citaat:
Ik reed afgelopen zaterdag weer in de les maar we reden in een andere bak dan normaal. Deze is minder zwaar. Maar in deze bak is hij altijd zijn hele leven lang al erg sloom en niet vooruit te krijgen. Ook miet met de zweep of heel veel been. Maar op een een of andere manier ging hij in stap wel met zijn hoofd omlaag lopen. Maar ik was vooral beIg hem vooruit te krijgen. Waarom gaat hij altijd als ik gem echt niet vooruit krijg wel met zijn hoofd omlaag lopen en als hij gewoon lekker actief is dan niet?

waarschijnlijk rij je normaal gesproken je paard iets over zijn tempo heen waardoor hij in 2 gedeeltes gaat lopen. Als je in de zware bak gaat rijden loopt hij waarschijnlijk niet over zijn tempo heen en omdat de bak zwaar is zet hij/zij zijn achterhand onder het lichaam waardoor hij zichzelf gaat dragen, zijn rug korter maakt en kan ontspannen. Als een paard van achter goed loopt merk je dat (onder andere) aan de voorkant. :)

Nandaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:41

Haha, dat er hier zolang over iets gepraat kan worden! Het is bijna niet normaal. Ik heb wel interesse in paarden dus had me daarom aangemeld. Wat een info!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:47

Nandaja schreef:
Haha, dat er hier zolang over iets gepraat kan worden! Het is bijna niet normaal. Ik heb wel interesse in paarden dus had me daarom aangemeld. Wat een info!

Steeds dezelfde vragen,dus wordt het topic steeds langer.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:08

En steeds dezelfde antwoorden, en onze antwoorden zijn standaard niet leuk :+

Het liefst horen mensen een trucje waardoor het lekker makkelijk en snel gaat. Helaas, zo werkt het niet met paarden en paardrijden.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:30

Tss echt wel, je steekt je zweep onder de singel, dan keer je zijn hoofd en aai je hem over zijn (eventuele) bles, dan pak je je zweep terug, geef je hem een kriebel op z'n bips en haal je de pees van rechtsvoor eraf. Dan heb je het gefixt! :j