Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:58

Oja, typisch merrie gedrag:
Ging gister wat ttouches uitvoeren, stond ze me echt zo aan te kijken: Wat doe jij nou?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:04

Zooist schreef:
:j

Die is echt bloedje mooi ja! Beetje jammer dat ze voor mij net wat te klein is :)

Ik zeg het nog maar een keer, ik pas er net op :j _O- Nee hoor Zoo, bij jou heeft ze hetheerlijk en jullie rijden fijn, watmaakt jouw lengte dan uit

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:05

Wat houdt die Mac riders cup in? Ik snap er weinig van...

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:06

Mooi beschreven Ankem. Ik train slechts twee dagen per week de ingewikkelde en zware oefeningen. Dan doe ik twee dagen loswerken en een dag van alles wat. Meer lol met je knol zeg maar. De dingen die ze zelf leuk vinden om te doen. Eén dag aan de longe en één dag buiten spelen (weer of geen weer en ingepakt als michelinmannetjes)

@Amanda: Chee heeft heel de zomer bij een boktvriendinnetje op de wei gestaan. In oktober heb ik hem weer opgehaald en rij hem nu om de dag. Het is echt een onwijs getalenteerd paard maar hoop ook erg dat het net zo'n laatbloeier is als mama. Die werd ook pas rond haar 7e echt paard en groeien.

Heb een onderling L proefje gereden en 194 punten maar dat was wel erg hoog beoordeeld hoor. Hij was alleen maar aan het wiebelen :P
Met What gaat het echt super. Ben 5 proeven gestart en 6 winst. Eigenlijk eng! Dus nu blijf ik maar weer even thuis om alles te verwerken :')

TTouches kent ze wel maar dat is van heeeeel lang geleden :+

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:07

MyWishMax schreef:

Gewoon inschrijven!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:13

Ik denk ook dat je dat vast moet houden, anders overvraag je je paarden. Zeker wanneer je op Z niveau of hoger traint. Gezond houden in het koppie is ook belangrijk. Eigenlijk moet dat nr 1 zijn. Dat merk ik in mijn werk met kinderen ook. Als de motivatie wegzakt en ze niet goed in hun vel zitten, dan presteren ze ook slecht. Wanneer je ze zich goed voelen en zelfvertrouwen opbouwen, schieten de prestaties ook omhoog.
Ik start altijd met het werken aan het welbevinden en daarna verder.

Qua training moet je het doseren. Je mag echt wel tot de limit gaan, maar zeker niet elke dag. Daar moeten een paar rustdagen tussen. Relatieve rust dan, want gedoseerd bewegen is dan wel een must.
En ja, bij mij kwam die wijsheid ook na een aantal jaren hoor... :o

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:18

Super Zoo! Gaat lekker dus :D

ankem: dat doet Jim ook.
Echt zo'n blik van: >;) Wát ben je aan het doen??? >;)

Qua training pak ik het ook zo aan. Niveau is niet te vergelijken met bijvoorbeeld Zoo.
Maar ik train 2 dagen in de week maar 20 minuten, gewoon stap, draf en galop en lekker buiten uitstappen.
2 dagen 40-45 minuten met wat meer oefeningen (verzameling, middengangen, SB, wijken in alle gangen, zoek ik een beetje zijn grenzen op), waarbij ik tussendoor ook veel stap of binnen de gangen oprichting en uitschuiven wat afwissel zodat de spieren niet kunnen verzuren in 1 houding.
Romana rijdt nog 1 dag lekker basic en de andere 2 dagen heeft hij er sowieso 1 vrij van en ga ik alleen voeren.
De andere ga ik er ook zelden op. Soms om wat te springen of een butienritje, maar meestal gaan we spelen of een rondje wandelen.

MyWishMax

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:27

Ik train alle dagen hard.

Maar goed, ik rijd 2/3 dagen in de week en mams 2 of 3 dagen en die rijdt lekker basis. Dn 1 keer helemaal niks (alleen los en molen) en 1 dag longeren.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:30

Zooist schreef:
Sowieso moet je dit op gaan bouwen. In de fijne galop die je beschrijft gebruikt ze spieren die ze anders niet of in veel mindere mate gebruikt.

Als je zelf tig km flink gesport hebt, kom je ook wel een grogy daaruit. Moet je weer even zoeken naar je ritme en balans om naar een ander toestel te lopen.

Ik zou adviseren om deze galop op te zoeken, daarna even te stappen en dan nog een keertje die galop opzoeken. Dus kortere tijd galoperen, een rustmoment en dan weer naar die galop toewerken.

Ik heb me ook ingeschreven voor de MRC :):)

Cool :D Ja stalgenootje van me ook. Waar ga jij rijden?

ankem schreef:
Ik vind de kinders van Kelly ook echt op Kelly lijken....! Uiterlijk gezien dan.
As a model is een knapperd. Maakt toch wel verschil. Het ene paard toont anders, dan het andere. Ik ben net als zooist lang. Ik vind bij sommige paarden mijn bovenlijf zo'n eind er bovenuit steken. Moet echt een paard met een beetje front en nek hebben.

@Svdijk
Ik zou ook werken aan kort aanspreken en dan weer even laten rusten. Als je op een goede wijze spieren wilt trainen, dan ga je even tot het uiterste en vervolgens geef je 1 a 2 dagen die spieren rust om te herstellen. Er ontstaan kleine scheurtjes in spieren, die weer even tijd nodig hebben om te herstellen. Op deze wijze wordt de spier sterker.
Ik denk dat ik per training een verschillend doel centraal zou stellen en die na een dag of 2,3 weer terug laten komen.

Ik train haar in totaal max. 40 min. 20 minuten draf en 20 min linker en rechter galop afwisselend met draven en stappen tussendoor (in- en uitstappen niet meegerekend).

Ik galopeer aan. Zorg dat ze op de lange zijde recht galopeert tussen 2 handen en loslaat in de hals bij de schoft en ik controleer mezelf veel dat ik ook aan 2 benen even lang zit en evenveel druk op de beugels heb. Vaak wordt ze in deze galop een beetje vlak maar galopeert wel goed arbeidstempo. Na een paar rondjes (min. 2 max. 4) start ik met 1 of 2 voltes 20 m waarbij ik het binnenachterbeen activeer indien ze geneigd is "terug" te gaan springen. Binnenhand vrij zodat ze af kan vloeien en daarna weer een lange zijde meenemen.. dan verderop ergens volte 15m inzetten waarbij ik op mijn zit let en eigenlijk alleen bezig ben met doorspringen en begrenzen met houding en buitenteugel. Na 1 volte eruit en even lekker voorwaarts, als ze aangeeft te willen verlengen mag ze dat.. geeft ze het niet aan zet ik verderop weer een volte 15m in.

Dit doe ik max 3x. Als ze fijn nageeft en de buikspieren goed gebruikt (als ik voel dat ze omhoog komt en zie dat ze rond wordt bij de schoft) dan ga ik op zit iets terug galoperen op een volte 10 tot 15m. Als ze er niet fijn doorheen is op dat moment rijd ik haar er weer uit. Als ze terug komt en traag wordt controleer ik mezelf of ik mijn hand wel meegeef zodat ze ook KAN springen en eigenlijk halverwege de volte 10m springt ze een paar passen mooi beheerst en (beginnend) bergopwaarts mooi actief door. Na die 3 a 4 passen verlaat ik direct de volte en geef ik na waarna zij gelijk verlengt en daar blijft galoperen tot ik de teugel aanneem.

Dan pak ik de teugels weer op, rijd ik op de korte diagonaal terug en op de lange zijde een pasje voorwaarts en als ze goed vloeit beloon ik haar. Halverwege de lange zijde in middengalop maak ik een halve grote volte en zet haar dan op zit en indien nodig kleine ophouding terug in tempo en dan sluit ik haar tot ze mooi sluit, op het achterbeen komt en naar voren blijft vloeien. Meestal is dit dan een volte 10m in het midden van de baan zodat ik het direct voel als ze "uitbreekt" met de schouders maar dat doet ze eigenlijk maar zeer zelden.. na max 2 voltes 10m waarbij ze enkele passen de juiste galop heeft en ik haar daar op beloond heb rijd ik haar vanuit die beheerste galop een overgang naar draf waar ik wil dat ze een paar passen mooi blijft lopen en dan mag ze lange teugel en een tijdje stappen.

Na het stappen pak ik haar op, oefen ik een paar dingetjes in stap (hetzij vergroten verkleinen volte, verzamelen op zit in stap of een keer een keertwending als ze heel fijn voelt (anders niet) en daarna galopeer ik haar aan en dan herhaal ik het hierboven eigenlijk..

Het is niet dat ik haar hele lange zijdes in die galop wil hebben. Ik rijd naar enkele passen toe en dan rijd ik haar er ook weer uit.. Rijd ook niet overdreven veel voltes achter elkaar en dwing ook niets af... gisteren gaf ze op een gegeven moment iedere keer aan dat ze wou uitschuiven in de hals.. ik sta dat ook toe omdat ik blij ben dat ze eindelijk naar de hand toe zakt en aangeeft zich op te willen rekken.. dit deed ze nooit en nu blijft ze ook lekker doorgaloperen maar dat schakelen is natuurlijk ook heel erg moeilijk nog voor haar en niet alleen het op het achterbeen zetten..

Omdat we in draf eigenlijk heel veel schakelen dacht ik dat het in de galop voor haar niet zoveel zou veranderen.. maar tussen haar oortjes en voor haar spieren natuurlijk wel..

Nja.. ik dram ook niet door, als paardje aangeeft dat ze niet meer kan dan stop ik ook gewoon want het is geen paard die me in het ootje neemt. Ze geeft wel haar grenzen aan als ze echt moe begint te worden en doet dat ook alleen pas als ze echt moe wordt dus dat scheelt dan wel weer. :+

Had het alleen nog niet met haar meegemaakt en op vorige paard moest ik wel altijd doordrammen van instructrices als paard niet 1 2 3 deed wat ze wouden zien.. dus vandaar dat ik vraag wat jullie zouden doen. Idd tussendoor meer stappen dan 1 of 2 x die ik al doe... alleen wordt ze dan in draf erg loperig als ik tevaak wil aangeloperen in training.. en als ik vanuit stap galop tevaak meeneem dan blijft mevrouw met stappen niet langer stappen dan 10 passen en dan gaat ze aandraven :') Heel beheerst en netjes, net alsof je het haar vroeg. Tutje. Dus dat is een beetje het lastige (als ze aandraaft laat ik haar draven en ga verderop weer op zit overgang stap want als ik haar direct zou corrigeren op de hand, al is het maar een kleine hulp dan gooit ze zich direct uit elkaar en dat wil ik voorkomen)

Ik vind What zo'n heerlijk dier om te zien :D Zoo is hartstikke mooi, maar What vind ik op foto's gewoon echt tonen :~ Knappe vos <3

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:39

MyWishMax schreef:

Deelname aan de MacRidercup 2012

Van Januari t/m Mei 2012 kunnen individuele ruiters zich inschrijven voor deelname aan de MacRider Cup 2012. Deelname is met geklasseerd paard L t/m ZZ Zwaar, leeftijd ruiter vanaf 18 jaar (er kan dispensatie worden aangevraagd voor talenten, dat wordt beoordeeld, waarbij de leeftijd van 16 jaar de minimale norm is). Zie het reglement.

Ga voor inschrijving naar http://www.macrider.nl, ga bij het menu MacRider Cup - inschrijven ruiter.

(je kunt zelf kiezen op welke accomodatie je mee wilt rijden)

rest bij de mail die ik kreeg:

Reglement - MacRider Cup 2012

Inschrijving is gratis.
Er is géén startkaart nodig.
Minimaal 5 deelnemers per klasse met een maximum van 20. Er zijn 5 klassen.
Deze competitie geldt voor paarden ouder dan 4 jaar (géén pony’s).
Inschrijving per paard per klasse, maximaal 2 paarden, en éénmalige inschrijving.
Minimale leeftijd 18 jaar, met uitzondering (dispensatie mogelijkheid) voor jongere ruiters vanaf 16 jaar uitkomend in Z.
Er mogen geen hulpmiddelen (teugels etc.) gebruikt worden.
Tenue; vrije tijd of wedstrijd. Let op!: na regionale kampioenschappen, wedstrijd tenue verplicht.
Er hoeft geen proef te worden gereden, selectie vindt plaats dmv clinic vorm op aangeven instructies instructeurs. Let op!: Na kwartfinale, finalisten Kür op muziek instuderen.
Beenbescherming bij paard toegestaan.
Cap verplicht.
Rijlaarzen verplicht (jodpurs met chaps toegestaan), met ander schoeisel volgt diskwalificatie.
Een kreupel paard wordt verzocht de baan te verlaten (ruiter krijgt mogelijkheid zich op andere selectiedag te mogen presenteren).
Doping betekent directe uitschakeling.
De organisatie behoudt zich het recht voor, om bij ongeoorloofd gedrag (jegens het paard) de ruiter uit te sluiten van verdere deelname.
Optoming: hoofdstel + Bit, vanaf Z, stang & trens toegestaan.
Sporen zijn toegestaan.
Klasse L: paard 4 jaar of ouder, Klasse M: paard 5 jaar of ouder, Klasse Z of hoger: paard 6 jaar of ouder.
Deelname vindt plaats op eigen risico. MacRider kan niet aansprakelijk gesteld worden voor schade welke voortvloeit uit de onderlinge wedstrijd Selectie MacRider Cup 2012.
De MacRider Cup, is een talentenscout evenement georganiseerd door geheel Nederland en is aangemeld bij de KNHS.

Wat ik wel een beetje stom vind is dat een geklasseerd paard nodig is maar je hoeft er geen startkaart mee te hebben. :') Ze gaan er dan vanuit dat je als ruiter wel ervaring hebt en weet van wanten ofzo denk ik..?

Ben alleen benieuwd wanneer we zeker weten dat we mogen starten?? Want wie weet hebben veel mensen voor mij al M opgegeven.. of zou dat direct gelinkt zijn Zooist? Heb je al eens meegereden?

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:55

Wow, dus de meesten van jullie trainen ook zo bij de winterdag wel een keer of 6 in de week?
Dat red ik echt nooit....
Ik heb geen eens een bak, alleen een weiland. Dus zodra het nat wordt moet ik als ik wil rijden weg met de trailer. En dan heb ik door de week 's avonds heel vaak vergaderingen, soms 2 maar soms ben ik ook geen enkele avond thuis. Dus ik ben op dit moment blij als ik 3 of 4 x in de week kan rijden. En dan kun je alleen op conditie houden, denk ik.
Elke winter is dat weer een frustratie, maar ja, het is niet anders!

Goed nieuws is wel dat het vandaag de kortste dag is, we gaan vanaf nu de goede kant weer op! *\o/*

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:57

Ja, maar doe je deze training op deze manier dagelijks Svdijk? Daar gaat het om. Ik denk dat je gedurende de training genoeg rustmomenten inbouwt. Het gaat erom of het lijf na de training voldoende tijd krijgt om te herstellen. Dat herstel is vaak rond een dag of 2.
Die twee tussenliggende dagen zou je je training anders moeten invullen. De focus op een ander onderdeel leggen. Bijvoorbeeld meer op conditie-, dan op krachttraining.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:59

Is het vandaag de kortste dag? Geweldig!

En blijf vooral tips e.d. delen kan ik alleen maar van leren :D. Allemaal altijd erg uitgebreid en duidelijk! Dank jullie wel!

Ik ben trouwens nog steeds op zoek naar instructie in België, dus als iemand tips heeft over limburg hoor ik het graag!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:01

Winter is wel lastiger hoor Rhys :j
Zeker als er zoveel water valt als vorige week.
Dan probeer ik wel onder het zadel te trainen, maar dan bijvoorbeeld staptraining als de bak echt vol plassen staat. Licht heb ik ook niet, maar ik werk flexibel waardoor ik dagen om half 4 weg kan en andere dagen dat weer in kan halen.
Dan kan ik nog net ff een half uurtje rijden :+

En als ik niet kan rijden dan maak ik een buitenritje (als ie niet te fris is :D ) of ga ik buiten wandelen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:06

Rhys schreef:
Wow, dus de meesten van jullie trainen ook zo bij de winterdag wel een keer of 6 in de week?
Dat red ik echt nooit....
Ik heb geen eens een bak, alleen een weiland. Dus zodra het nat wordt moet ik als ik wil rijden weg met de trailer. En dan heb ik door de week 's avonds heel vaak vergaderingen, soms 2 maar soms ben ik ook geen enkele avond thuis. Dus ik ben op dit moment blij als ik 3 of 4 x in de week kan rijden. En dan kun je alleen op conditie houden, denk ik.
Elke winter is dat weer een frustratie, maar ja, het is niet anders!

Goed nieuws is wel dat het vandaag de kortste dag is, we gaan vanaf nu de goede kant weer op! *\o/*

Ik trainde niet dagelijks, maar 3 tot 4 keer per week. Verder kwam paard elke dag buiten. Maar goed, ik train ook niet op wedstrijdniveau.
Nu doe ik het heel rustig aan. Kelly moet opbouwen en ik ben bang als ik nu stevig opbouw, dat we straks sneeuw krijgen en het weer een poosje stilligt. Dan nu maar een beetje rustig aan, wat stappen, wat werken aan de soepelheid, wat werken aan een band en dan straks, wanneer het voorjaar zich aandient maar wat pittiger op. Ze is wat ouder en daarmee moet je wel rekening houden.
Ze komt iedere dag naar buiten, in een groepje en krijgt zo wel beweging.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:42

Normaal lagen paard en ik in de winterperiode er ook uit, maar vanaf deze winter kunnen we dankzij de binnenbak ook gewoon door trainen.
Ik train normaal ook 6 dagen in de week. Hebben altijd een dagje waarop we spelen of een bosrit gaan maken. Of ze heeft een dagje rust, komt ook voor.
We doen nog vooral oefeningen in stap. Vanaf deze week ook steeds meer in draf.
Merk dat ze, doordat ze in stap zo enorm makkelijk te stellen wordt, zich ook in draf veeeeeel en veel beter laat bewerken.
We hebbben de hele tijd de draf laten zitten, omdat mevrouw er boos van werd. Logisch, omdat ze haar rug niet los kon laten.
Daar hebben echt bloed, zweet en tranen in gezeten om haar te leren dat ze haar rug los mag laten.
Afgelopen jaar eigenlijk bar weinig gereden. Vooral heel veel op de grond aan de kaptoom gewerkt. Sinds een maand rijd ik weer veel meer dan dat ik werk aan de kaptoom. Heb nog nooit zo'n moeilijk dier te rijden gehad als mijn koningin. Heb écht moeten leren doseren. Anders gaat ze keihard in verzet of doet ze niks meer. Het kleine beetje spanning is voor haar al voldoende om te willen steigeren.
Mevrouw begint te sjouwen de laatste week! :wow:
Vandaag doen we even niks. Ook omdat het rijden gisteren zo vreselijk goed ging heeft ze vandaag écht een dag vrij verdiend.
Knuffeltijd vandaag :D

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:47

svdijk86 schreef:
Ben alleen benieuwd wanneer we zeker weten dat we mogen starten?? Want wie weet hebben veel mensen voor mij al M opgegeven.. of zou dat direct gelinkt zijn Zooist? Heb je al eens meegereden?

Ik heb geen flauw idee :)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:33

Gisteren wilde ik dus perse de galop beter aankunnen, met als gevolg dat suuske meer ging hangen en nu ook flink duwend achterbeen erbij gebruikte. heb het proberen op te vangen door de remmen op zit en kleine ophouding teugel. Suuske was doof en blind, heb haar 1 keer richting hek gestuurd, ze stopte echt net aan. Ze had de F1 stand gevonden. zucht.... ben 1 x boos geworden en haar tik achter oren gegeven (op hals) want ze kwam terug in galop en maakte luchtsprong, gericht op mij te lanceren {:)-:(
Daarna was ze wel klierig maar niet meer stout! draf was beter te doen daar reageerde ze prima op mijn zit en houding. In de galop zat ik echt keurig op mijn zachte billen met zachte verbinding, maar ze ging echt zakken en hangen. Ze luisterde niet naar binnenbeen, por geven aarde in naar voren schieten en opgooien met hoofd etc etc etc. Net een soort huppelend hertje in versnelling 5 |o
Achteraf bedacht ik me dat ik me weer had laten verleiden om met haar de confrontatie aan te gaan. Dat moet ik echt niet meer doen :x

Vandaag heeft suus vrij en donderdag ga ik haar rijden, ze zal wel flink spierpijn hebben dus moet haar dan alleen maar ff willen losrijden. Het liefste had ik haar vandaag ook nog gereden om verzuring / spierpijn eruit te rijden. Maar ja dat lukt echt niet.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:43

Wat een schema's en trainingen :wow:

Nou ben ik de ultieme recreatieruiter maar ik ben de afgelopen weken al blij als ik een keer kan rijden, laat staan meerdere keren.
Daarnaast past het ook niet qua werk. Werk 36 uur in de week en hoewel er wel verlichting op stal en in de bak is heb ik 's avonds geen puf meer (of andere dingen te doen).

Scheelt wel dat mijn bontjes de hele dag buiten staan. Jes staat dan nu tijdelijk 's nachts op stal, Flynn staat het hele jaar door dag en nacht buiten. Die ravot genoeg in het land met z'n matties, die heeft mij niet nodig om z'n beweging te krijgen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:54

ankem schreef:
Ja, maar doe je deze training op deze manier dagelijks Svdijk? Daar gaat het om. Ik denk dat je gedurende de training genoeg rustmomenten inbouwt. Het gaat erom of het lijf na de training voldoende tijd krijgt om te herstellen. Dat herstel is vaak rond een dag of 2.
Die twee tussenliggende dagen zou je je training anders moeten invullen. De focus op een ander onderdeel leggen. Bijvoorbeeld meer op conditie-, dan op krachttraining.

Op deze manier heb ik vrijdag-zaterdag-zondag gereden, vrijdags heb ik het opgepakt door voltes verkleinen maar wel arbeidstempo houden.. zaterdag iets meer terugzetten op zit en na 1 of 2 passen belonen en weg en idd een stuk minder lang dan ik gisteren deed.... zondag zoals ik hierboven vertelde ben maandag een uur met haar op het harde en in de binnenbak wezen wandelen en toen heeft ze nog een half uur staan knuffelen.

En gister dus weer opgepakt waar ik gestopt was.. alleen tegen het einde van de training merkte ik dat ze echt "op" was.. dus beste is om wel te galoperen maar even niet "teveel" schakelen.. gewoon lekker vooruit en tussen twee handen en benen en verder drafoefeningen en stapoefeningen nemen.. En dan morgen of overmorgen weer wat schakelen oppakken..?

Klinkt wel logisch.. want met een paard dat weinig springt ga je ook niet iedere dag (hoog) springen. Maar dat verhaal wat jij verteld over kleine scheurtjes dat kende ik niet eigenlijk :n

Ik ken alleen het "Als ze spierpijn heeft moet je daar wel doorheen rijden, al is het maar even anders heeft de training geen effect en doen de spieren niet sterker worden" nja als ze moe is is ze moe.. maar vandaar dat ik het dus dagelijks herhaalde.. :=

Ben misschien een beetje te fanatiek.. :o maar ze begint zo gevoelig te worden op zithulpen.. <3
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 21-12-11 16:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:55

svdijk86 schreef:
Klinkt wel logisch.. want met een paard dat weinig springt ga je ook niet iedere dag (hoog) springen. Maar dat verhaal wat jij verteld over kleine scheurtjes dat kende ik niet eigenlijk :n

Ik ken alleen het "Als ze spierpijn heeft moet je daar wel doorheen rijden, al is het maar even anders heeft de training geen effect en doen de spieren niet sterker worden" nja als ze moe is is ze moe.. maar vandaar dat ik het dus dagelijks herhaalde.. :=

Dit hoor ik echt zoveel he. Ik snap niet dat instructeurs dat niet vertellen. :n
De weg ernaar toe lijkt vergeten te worden en het resultaat staat voorop. Niet goedschiks, dan maar kwaadschiks.

Dit (spierscheurtjes) geldt dus ook voor mensen die sporten.

(Bedoel dit niet naar jou persoonlijk maar ik kom dit de laatste tijd zoveel tegen, dat ik me afvraag waar veel instructeurs mee bezig zijn)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:01

Nou heb het niet van mijn huidige instructrice... maar wel van de 5 hiervoor :')
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 21-12-11 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:01

Inderdaad Zoo.
Ik heb pas nu gehoord dat ik daarom de training af moet wisselen.
Dat deed ik wel, want ik vond ook wel dat spieren niet elke dag op zulke spanning konden staan. Maar precies het waarom wist ik ook niet.
Wat je zegt: het resultaat telde en alles moest snel snel.

En ook het verplicht 3 gangen mee moeten nemen in de training.
Het 1e wat Noor vroeg: waarom? Als hij moe wordt van alleen stappen, maar wel goed stappen, dan hou je het toch gewoon bij stappen? Beter dat hij alleen met stappen wel de juiste spieren traint, dan dat je verplicht alle gangen meepakt, maar daardoor wel verkeerde spieren traint.
Zeker bij het omschakelen van manier van rijden had Jim dat in het begin regelmatig, dat hij na 20 minuten stappen met af en toe een rondje draf gewoon echt moe was.
Dus ik galoppeerde zelden.
Na een maand heb ik galop wat meer mee gepakt en omdat hij in stap en draf zoveel spiertraining had gehad, ging de galop ineens veel makkelijker.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:04

Ik heb nu ook steeds meer lessers en wat ik daar ook van hoor :x :n
En het erge is dat de dieren er eigelijk slachtoffer van zijn!

Stappen is zoooooo balngrijk Amanda :j
Vond het grappig te horen dat je bij Noor lest. Kleine wereld! Maar een grote wereld die open gegaan is :P

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:06

Jup, zo werkt het ook met mensen. Zelfs met hardlopen worden rustdagen geadviseerd, waarbij je op een andere manier aan de slag gaat.
Ik vind het jammer dat er instructeurs zijn die zeggen door de spierpijn heen rijden. Ik moet er zelf ook niet aan denken als ik vreselijke spierpijn heb, dan doe je ook wat aangepaste activiteit.

Wat betreft gangen: Mijn juffie zegt dat stap een echte train gang is. Ik stap veel, maar dat heeft ook wel een beetje een persoonlijke reden ;)

Het is hier druk...we hebben zo kerstviering. Net alles klaargezet. We hebben een maaltijd met de kinderen. Het ziet er gezellig uit. Mijn bureau daarentegen.... ;(