Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 13:12

oh het is dat je zover weg zit anders had je bij mij 5 verschillende wows en 2 passiers en een barsnby mogen voelen!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 13:17

Ja, balen.
Van Japeloup mocht ik de Bates proberen.
Ik neem er gewoon de tijd voor en moet zoveel mogelijk zadels gewoon uitproberen. Ik zal vast iets vinden wat ons beide past.
Hoop trouwens dat ik nog kan rijden straks, want krijg weer een abces aan mijn litteken van de bevalling...grrr. Die hebben ze afgelopen december opnieuw geopereerd na 5 abcessen en nu lijkt het weer te beginnen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 13:51

:(:) some have al the luck...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:47

@ Ankem: de Bates kan ik je echt aanraden, die zit heel fijn :j Je benen liggen ook gelijk goed :)

Oh, voor wie het leuk vindt:
[VVDD] Vegs @ vrijheidsdressuur

Gewoon een verhaaltje hoor, geen foto's. Het leek me leuk voor Vegs, en ze vindt het zelf heel cool, dus een succes! Ik ken mijn paard 8-)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:49

Zo ik ben ook weer bijgelezen, ben je ff een paar dagen druk, en dan zijn we zomaar een paar blz verder :P

O ik moet ff melden dat ik spierpijn heb. Maar ben er wel blij mee. Ben al een tijdje niet meer aan echt rijden toegekomen, door blessures van de paarden. Had van de week een paard van een klant die ik moest/mocht rijden. Erg leuk dier. Werd gelijk door haar gecorrigeerd op mijn bekende foutjes. Eigenaar heeft moeite om haar te laten sluiten, wat ik ze zeker niet kwalijk neem, want ze heeft haar pas dik een half jaar en het is haar eerste eigen paard. Moest dus ff doordringen bij de merrie om haar tot meer sluiten te krijgen. Het dier is mooi los in het lijf, net niet helemaal recht, maar correct aan de basis hulpen. Zo leuk om weer eens te puzzelen, niet alleen met een paard maar ook met mijn eigen dingen.
Mis het wel een beetje hoor het trainen, maar mag dat paard vaker rijden.
En we zijn rustig op zoek naar een leuk paard voor erbij. En ook nog aan het kijken naar een leuke hengst voor onze merrie :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:53

:D Way to go, Japeloup! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:41

@Yamcha: Leuk is dat he, die kunstjes! Ik doe het met ponymans ook af en toe en die vind het ook geweldig :j Echte hersengymnastiek :j
@Japeloup: Goed bezig, leuk!

Vandaag heb ik een speeltuin gemaakt van de bak. Zeiltje met autobanden op de hoeken, balkjes, yogabal, paraplu aan een staander etc. Ponymans werd er een beetje iebelig van, maar deed uiteindelijk alles braaf. Heerlijk zo samen spelen, een keer in de bak en onder het zadel en tóch iets heel anders doen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:15

Hersengymnastiek is ook goed voor een paard als Vegs, vind ik. Voor ieder paard trouwens. Het is goed voor ze om na te denken en dingen te leren, merk dat bij de honden ook. Alleen lichaamsbeweging is niet voldoende, zeker niet voor slimme dieren.
Daarom vind ik afwisseling ook belangrijk, ook wat jij doet, blijheid. Het houdt ze fris, het houdt het werk leuk, en ik vind het echt gezond voor ze.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:51

lekker weer aan het rijden japeloup! ik heb er vandaag niet opgezeten, op het moment dat ik rijden kon knetterde de lucht en plensde t emmers tegelijk, niet gewoon meer, ik ga t morgen weer s proberen..afwisseling is heel goed ,ik probeer geregeld een balkje neer te leggen of over de weg in \uitstappen. en het duin is hier ook dichtbij. als t even kan longeer ik niet maar laat ik ze los in de baan lopen en doe een beetje spelen met ze , wat ik laatst deed en ik ook erg leuk vond was gewoon gaan rijden terwijl de andere twee er nog in de baan stonden,mn eigen paard heeft gewoon 20 minuten meegelopen ,erachteraan :') grappig!
de shet, jappeloup kent m ook nog wel heeft vorige maand zo ook meegelopen in de baan, volgende x gaan we het filmen, ik rolde haast van mn paard van t lachen,dat kleine ding in volle galop achter ons aan ,helemaal heppie.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 06:55

Die gekke Dorus, wel goed voor zijn conditie. Maar reageert het paard niet waar je op aan het rijden bent?

Ja het rijden was leuk, maar ook wel weer confronterend, weet je (knollentuin) nog dat ik altijd meer moeite had met Joepje met het linker appuyement? En dat we via jou Goof er achter kwamen dat ik mijn linker bil net iets te veel aanspande? De merrie die ik dus reed, liet mij dus ook heel fijn weten dat ik dat weer deed. Wel fijn dat ik het voelde, maar niet fijn dat ik het deed :n

Ook ik vind het belangrijk dat paarden afwisseling hebben, voor mijn merrie is dat nu wel een uitdaging. Mag door haar peesblessure niet veel doen, eigenlijk niets, behalve stappen en sinds kort ook 5 min draven. Bos of iets dergelijks heb ik niet in de buurt. Ben dus veel door de woonwijken aan het stappen. Maar heb bijna elke keer wel het zelfde rondje, want ben al 15 min onderweg voor ik op een eerste kruising van een weg uitkom. Stal is op een doodlopende weg, helemaal aan het eind en is meer dan 1km lang. Maar nu ik mag draven ben ik ook af en toe in de baan te vinden, maar meestal draaf ik in de wei, vind merrie niet vervelend en gek genoeg is ze daar rustiger dan in de bak.
Dus als iemand leuke ideeen heeft voor hersentrainen van mijn merrie........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 08:02

@Japeloup: Ik weet niet of je al VD doet maar er zijn heel veel VD kunstjes die niet persé lopen/bewegen vereisen, of maar weinig. Dus leren kusje geven, flemen, ja/nee schudden, kleuren/cijfers herkennen, iets vasthouden en dat uitbouwen naar apporteren en dat soort dingen kan je wel doen :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 08:13

Blijheid schreef:
@Japeloup: Ik weet niet of je al VD doet maar er zijn heel veel VD kunstjes die niet persé lopen/bewegen vereisen, of maar weinig. Dus leren kusje geven, flemen, ja/nee schudden, kleuren/cijfers herkennen, iets vasthouden en dat uitbouwen naar apporteren en dat soort dingen kan je wel doen :)

Ja heb je gelijk in, maar weet niet of dat wel iets voor mij is :P
Maar zal me er eens in gaan verdiepen, thanks

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:35

Of anders ehm....leen een tuig van iemand en ga dr tuigmak maken :+
Sowieso, alleen al er achter stappen met een longeersingelje om en daar leidsels door (of bijvoorbeeld een slofteugel/longeerlijn als leidsel gebruiken). Er achter lopen is ook alweer heel anders dan er op of er naast.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:19

Citaat:
Ja het rijden was leuk, maar ook wel weer confronterend, weet je (knollentuin) nog dat ik altijd meer moeite had met Joepje met het linker appuyement? En dat we via jou Goof er achter kwamen dat ik mijn linker bil net iets te veel aanspande? De merrie die ik dus reed, liet mij dus ook heel fijn weten dat ik dat weer deed. Wel fijn dat ik het voelde, maar niet fijn dat ik het deed

kijk, dit is voor mij nog een oooookeee ik weet niet waar dit over gaat momentje :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:24

Een appuyement is een zijgang waarbij het paard gebogen is om je been aan de kant waar je naartoe gaat. Paard kijkt dus waar hij heengaat, precies andersom gebogen dan in het wijken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:26

haha, in een linkerappyuement gaat je paard met linkerlengte buiging in het lichaam voorwaarts zijwaarts naar links. de ruiter zit met linkerbeen aan de singel rechterbeen iets achter en rijdt vanuit rechterzitbeen naar links toe. op het moment dat je daar teveel op je linkerzitbeen blijft zitten zal mijn paard dus rechtuit blijven lopen in de linkerlengte-buiging.. hij redeneerd : er is geen opening om zijwaarts te gaan.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:41

ja die bilaanspan opmerking snapte ik niet helemaal. :D
Appuyement had ik hier al geleerd -:)
Kid snapt appuyement /3
Ik duw haar ahw met mijn bil naar de richting die ik op wil. Met je ene been stuur je de heup naar binnen
met je andere been geef je ruimte en geef je richting aan. (toch?)

Kid heeft haar heup alleen meer naar binnen dan haar schouders dus ik moet daar nog wat aan werken.
Ik kan het alleen maar in stap hoor.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:19

Zo, we hebben vanmorgen, tussen de buien door, weer een zadelsessie gehad.
We zijn begonnen met de Ainsley Lincoln. Hij lag best goed op het paard, sloot netjes aan, brugde niet. Dus gaan rijden. Pfff, moest wel even wennen en was zoekende naar mijn balans. Bak was ook erg nat en paard meent dan altijd over de plassen heen te moeten springen. De zit bood wel genoeg vrijheid. Daarna was de Euroriding aan de beurt. Die lag niet zo mooi als de Ainsley. Even gereden, maar na 2 rondjes stap was ik er al af. Hij drukte me weer verschrikkelijk in een houding.

Daarna de Ainsley er weer op. Paard liep er erg goed onder. Ze ontspande haar rug en ik voelde eindelijk het zetje mee in draf, heel fijn. Ik had mijn beugels iets te kort, waardoor ik toch naar stoelzit neig en mijn bekken niet helemaal in middenpositie heb. Mijn bovenbenen gaan iets te ver naar voren, in plaats van naar beneden. Dat is er door die andere zadels ingeslopen. Ik mag het zadel sowieso een week testen, dus morgen na mijn werk maar weer proberen. Tips voor hierboven beschreven heel erg welkom, al kan ik niet teveel rommelen aan mijn benen, want schiet heel snel in de kramp.

We hebben bij het uitstappen nog een paar passen travers gereden, ging goed. Was maar 3 pasjes. Zodra ik teveel ga doen, doet ze het niet. Zodra ik ontspan en alleen mijn heupen juist positioneer, gaat het goed.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:13

Leuk yamcha dat je iets anders probeert.
Japeloup met wat voor blessures staan je paarden? 1 heeft een peesblessure schrijf je al.
Blijheid klinkt heel creatief zo'n parcours, zijn er foto 's van genomen?
knollentuin laat de paarden onderling wedstrijdjes doen! Lijkt me wel lachen zo'n poown die meerent. :D Kan ik me wat bij voorstellen.

justkid zelfs na de uitleg van blijheid en die van knollentuin snap ik hem nog niet :o een appuyement is nog niet aan mij besteed.
Ik zal hem moeten zien denk ik. en dan nog,... Jij snapt hem wel. _/-\o_

ankem fijn dat je zadels kunt passen en uittesten! Ik ben beniewd.

Vandaag ben ik in de weer geweest met 3 paarden, geen lange rit dit keer.
1 van onze paarden wil de ranch niet verlaten in zijn up onder de ruiter en ben ik aan het laten wennen. Hij geeft verzet bij aansporing en tikken uitdelen maakt het alleen maar erger. Het gaat inmiddels de goede kant op en in ieder geval vooruit. :P

Om mijn paarden eens beter te voelen ben ik er bij 2 zonder zadel opgeklommen. Nooit eerder gedaan eigenlijk maar ik wilde graag mijn balans eens goed checken, mijn zit en gewoon eens paard en spierbeweging voelen.
Ik heb een schapenhuid dubbel gevouwen en paard langszij een opstapplaats geleid, keurig laten stilstaan en opgestapt.
Ik was zonder hulp dus ik vond het opstapppen wel heel spannend maar paard was braaf. <3
Heel basis zo, om eerst eens van zero alle feeling erbij te betrekken.
Lampje aan om richting te geven werkte ook ineens duidelijker.
Ik ga dat toch vaker doen, 10 minuutjes rijden per paard en dan meer per ochtend of middag. Leermoment invoegen en dan paard weer wegzetten. Ik kan rondjes rijden over een terrein met palmbomen, voltes invoegen en wendingen inplannen. Variatie op bakrijden :P
Geconcentreerd rijden is alleen niet erg makkelijk ivm crisscross rennende kids, maar die blijven wanneer ik netjes ga vorderen misschien wel braaf aan de kant oplettend kijken. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:42

Ankem: wat jij beschrijft herken ik met de Ainsley, ik heb daarmee ook iets de neiging tot stoelzit, misschien dat langere beugels iets oplossen? Denk het wel, toen ik erop reed had ik standaard te korte beugels :j
Bedouin: dank je, ik vond het heel grappig, zo voor een keer, maar vind het ook leuke afwisseling voor Vegs, kan me zo voorstellen dat rondjes lopen aan een lijn en je baasje ronddragen op den duur ook saai worden, dus 't was bedoeld voor de afwisseling. Ik weet niet hoevaak ik VD-lessen ga nemen, maar ik ga er zeker mee door, heb nooit geweten hoe leuk het was! Nu is Vegs ook wel een paard dat in is voor gekkigheid, dat helpt wel.
Vond het zo leuk, de lesgeefster zei dat Vegs echt een blije merrie was, en dat ze dat zelden tegenkwam, de meeste merries zijn zuur, en sowieso vindt ze veel paarden geen blije paarden..... dus dat was leuk voor haar, maar voor mij echt een bevestiging dat ik op de goede weg ben :j
Een paard dat fris in in haar hoofdje, blij, werkwillig, en overduidelijk gelukkig met haar leven, openstaat voor mensen, en wil meedenken en leren...... mooi vind ik dat.

Bijzonder hoeveel complimenten ik krijg over haar de laatste tijd. De fotografe die vond dat ze op een hele mooie manier bespierd is, de VD-mevrouw die vindt dat ze blij is, en slim en meewerkend, en voilà, we zijn nog niet bij het los en recht (al wordt ze geleidelijk rechter en losser) maar een blij paard heb ik dan toch wel. Ik begon met opnieuw leren rijden om zelf over mijn stress en angst heen te komen, om niet meer in paniek te raken en te blokkeren, maar dit...... dit is zo onwijs..... dit had ik nooit verwacht, dat het effect op het paard zo enorm zou zijn......

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:50

Wat mooi Yamcha, een compliment om volop van te genieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:53

Doe ik ook, ik ben echt zó trots op mijn mooie meisje! :+:

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:54

neem je je paard wel mee met je binnenteugel jk? meestvoorkomende verkeerde hulp is het tegen houden aan de binnenteugel nl, dit komt uit het gevoel de binnenschouder tegen te willen houden om zo de lengtebuiging in stand te houden..het is dus in je linker appyuement zaak dat je beide handen naar links houdt,dan komt je rechterteugel tegen de hals en is meenemend en je rechterteugel van de hals en toestaand\ruimtegevend.+ stellinghoudend.
bedouin, appyueren is een z oefening dus normaal dat je er niet mee bezig bent :) maar zou je je voor kunnenstellen dat je met je paard op een rechte lijn in schoudervoor rijdt,en je doordat je aan de buitenkant druk uitoefent met kuit,zitbeen en buitenteugel in de zelfde lijn pasje zijwaarts\pasje voorwaarts gaat van de eerste lijn af? in de richting waarnaar het paard gebogen is?
slim om zo kleine stukjes nieuw aan te bieden aan je paarden. ik geloof ook echt dat zo een paard dan zn opslag wel even vol is, dat mooet t nog naar de harde schijf om te worden pgeslagen, dat kost energie..veel herhalen in kleine stukjes werkt wel t beste :j
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 28-08-11 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:56

@Yamcha
Ik ben nu bezig met mijn tentamenwerkstuk en dat gaat over motivatie problemen bij docenten en studenten. De relatie docent-student (in dit geval instructeur en lesklant) is ook heel spiegelend. Blijkbaar brengt je instructrice (weet niet meer of het knollentuin of japeloup was) iets op je over, op een manier die bij je past. De instructrice is intrinsiek (van binnenuit) gemotiveerd en dat versterkt jouw motivatie ook weer. Vervolgens zie je veranderingen bij je paard en krijgt er complimenten over. Daardoor haal je meer genoegdoening uit de manier van trainen en lessen en dat zorgt weer voor een stijging van de prestaties en de angst en stress niveau's dalen.
De instructrice haalt ook genoegdoening uit haar werk, want zij ziet dat haar werk verschil maakt in het leven van de lesklanten en paarden. Zo is het met elkaar verweven.

Als je een instructeur hebt die zijn lesjes afdraait, puur voor de centen, dan werkt dat ook negatief door op de lesklant.
Ik heb al vele instructeurs gehad. Als ik een instructeur heb die teveel je moet dit en je moet dat roept, dan ga ik in de prestatie zitten en verstrak ik direct. Mijn huidige instructrice benadert me heel rustig en laat met voelen, waardoor ik in het proces ga zitten. Geeft niet dat het fout gaat, maar laat me ook voelen waarom het fout gaat.

En nu ga ik snel weer verder typen aan mijn tentamenartikel.
Laatst bijgewerkt door ankem op 28-08-11 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:21

Wat interessant! Ja, zo werkt het wel.
Ik krijg les van Japeloup en die weer van knollentuin :D
Weet je wat het leuke hiervan is, Japeloup wéét dat dit werkt, die heeft zelf dat hele proces doorgemaakt, en heeft de verandering bij haarzelf en haar paard meegemaakt (op spectaculaire wijze mag ik wel zeggen!) en dan ben je overtuigd van wat je aanleert, omdat je niet alleen denkt dat het klopt, maar je weet dat het klopt. En dan is theorie veel meer dan theorie, dan kun je ook die passie overbrengen, en omdat ik nu merk dat het werkt, ben ik ook intrinsiek gemotiveerd.
Eerst geloofde ik alleen dat het werkte, omdat het logisch klonk, maar dat is toch nog motivatie van buitenaf, nu merk ik aan mijn paard dat ze blij is en meedenkt, en vrolijk is en werkwillig, ik zie dat ze op de goede manier bespierd is, ik zag afgelopen keer met rijden, toen ik me spiegelde in de ruit, hoe mijn houding veranderd is, ik zit er veel netter op, maar niet omdat ik van alles strak hou om zo te kunnen zitten, maar omdat ik me kan ontspannen op het paard, en alleen op deze manier met haar bewegingen mee kan gaan.

Ook leuk: ze beweegt ook veel meer. Heb een keer gestapt, en het voelt dan echt alsof álles aan haar beweegt, alsof ze echt met overgave aan het stappen was, Japeloup vond het een goede stap. Ik vond het een heerlijke stap, maar wel een moeilijke, ik wist niet dat dat paard zo beweeglijk was.......

Knollentuin: sorry schat, ik weet wat een appuyement is, maar ik snap echt niks van je uitleg zo :o
Ik kan echt niet leren van papier, veels te moeilijk :n