Angstige ruiter

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

jendemen25

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:13

ik ga eigenlijk bijna iedere zaterdag met een rijmaatje het duin in. ik heb haar net ge-smst of ze as zaterdag vroeg zou kunnen rijden omdat ik op tijd ergens moet zijn. ze zei nee want ze moet ook van alles doen die dag. ik ben eigenlijk wel een beetje blij want ik wilde een rondje door het dorp gaan rijden in m` n eentje en dan misschien as zondag in m` n eentje het bos in. ik heb dit in het voorjaar veel gedaan (alleen) dus ik wil het gewoon weer!!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:14

Ik reed in het voorjaar ook bijna iedere dag buiten. :j Maar nu is hij zo fris buiten niet leuk. :+

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:22

mijne blijft bij wind, regen, kou en hitte net zo braaf. ze loopt alleen iets harder.... mij de vraag waarom ik dan toch met kriebels zit... maar met opstappen zijn de kriebels verdwenen!! dus dan moeten de andere kriebels ook verdwijnen.

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:23

xCelestee schreef:
@Wieldop
Ze schrikt wel maar minder omdat ze weet dat hun er toch niet om geven. Ze komt er wel elke dag minimaal een half uurtje uit. Het gekke bij haar is ook dat ik als ik binnen rij met of zonder andere paarden ze erg schrikachtig is, maar als ik buiten ga rijden door de wijk met al het verkeer, bushokjes, lampjes, winkels enzovoorts er niks aan de hand is. Nu rijd ik wel altijd buiten door de wijk met andere paarden, maar toch, binnen is ze altijd veel drukker en schrikachtiger.

Wordt ze dan ook door iemand of een ander paard 'opgejaagd', dat ze haar rare sprongen e.d. kwijt kan?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:23

Die van mij ook maar we zijn al een tijdje niet echt meer veel op stap geweest dus dan is hij wat fris. Naja fris. :') Schrikachtig. :P

Ah nou ik wil wel ruilen.. Heb liever dat de kriebels verdwijnen dan dat ze blijven. :=

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:47

Celeste, ik snap jou wel hoor want je hebt een paar keer een enge ervaring meegemaakt, de ene mens gaat daar beter/ anders mee om dan de andere. Het zou kunnen helpen dat, als je haar een keer aan durft te pakken ze minder gaat 'schrikken' omdat ze je af en toe ook in de maling neemt.

Kijk mij nou ik heb een supergraaf paard wat echt geen stap verkeerd zet alleen op het strand (wat we allebij erg leuk vinden) wordt hij best sterk en kan hij een beetje dribbelig zijn ik rij altijd graag door de zee Major moet altijd overgehaald worden om het water in te gaan. Ik vind dat dus heel erg eng, heb 6 jaar geleden een vrij ernstig en vooral pijnlijk ongeluk op het strand gehad, en ik ben zooooo bang om daar weer te vallen... En dat terwijl ik in het bos duin of langs de weg helemaal geen last heb.. Ik ben vorige week zelfs huilend afgestapt omdat hij wapperend zeil eng vond, gedachte dat ik verder moest rijden enop het strand moest rijden benauwde me te erg. Terug naar stal gelopen waar mijn vriend ( en zeer ervaen absoluut niet bange ruiter) was. Die heeft me meegenomen, eerst een stukje naast de GVR en toen erop, langs de weg door het duin (wat prima ging) en uiteindelijk haalde hij me over ook een stukje strand te rijden. Gewoon rustig aan telkens een paar pasjes voorwaarts en dan terugnemen. Toen we bij het water kwamen wilde ik het water in. De GVR nam me zwaar in de maling en als hij had kunnen praten had hij gezegd 'doe het zelf maar' vriendlief erop die zich niet in de maling laat nemen en me ook wel heeft laten zien dat ik me echt nergenst zorgen over hoef te maken.... Makkelijker gezegd dan gedaan en het ergste is nog dat ik me diep schaam omdat ik zo'n braaf paard heb en dan nog bang ben op het strand...

@ Jendemen, fijn he zo'n opluchting ;-) rijze :-)

xCelestee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:13

@Wieldop:
Nee daar doe ik eigenlijk niet aan, als de andere paarden eruit gaan bij het losgooi stuk naast haar of d'r maatje gaat eerst naar binnen raakt ze wel helemaal in paniek. We dachten aan een soort verlatingsangst, ze rent dan bijna door het stroomdraad omdat ze achter ze aan wilt. Het helpt dan ook niet als er een mens bij blijft..
@antoinetje
De eerste keer dat ik op haar reed zelf (toen ze echt van mij was, dus op het nieuwe terrein), ben ik er af gevallen omdat ze schrok van een man die achter de caravan vandaan kwam. Ik denk dat het daarmee al is begonnen. Laatst had ik ook weer dat we in het donker naar buiten zouden gaan met z'n 3en (2vriendinnen ik en hun paarden) toen moest ik het veiligheid hesje aan op haar. Hier schrok ze van en ze begon keihard om haar eigen as te draaien. Toen ben ik er in de bak vanaf gevallen maar er wel weer op gegaan, daarna alsnog naar buiten geweest waar ze super braaf was.. Dit snap ik dan niet, alsof ze altijd al in de bak haar zin heeft gekregen want een bushokje met allemaal reclames erin is niet eng..
Je hoeft je niet te schamen hoor, ik ben soms ook bang al zit ik op het makste paard, stupid eigenlijk, want waarschijnlijk zit het gewoon tussen m'n oren! Dat aanpakken gaat stukje bij beetje beter, maar ik wil toch wel weer graag terug naar dit moment :
Afbeelding[/URL]

Ayla_Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:19

@Celeste, ik snap wel wat je bedoeld. Mijn instructrice/bijrijdster rijd vele malen beter omdat zij al jarenlange ervaring heeft in de paardensport. Larose probeert haar dan ook veel minder uit, minder bokken. En als ze al iets wil uitproberen voelt M dat al lang aankomen en gaat dan iets anders doen zodat ze haar plan niet door kan pakken.

2 weken geleden heb ik bijna elke dag gereden en zat ik er zelf in de galop best redelijk ontspannen op. Daarna helaas week ziek geweest waardoor het rijden zelf wat minder ging. Zondag ging het rijden weer erg goed waar ik heel blij mee was. Nu had ik gister dan weer eindelijk tijd om samen met de hulp van N te gaan rijden. Omdat het zo goed ging hadden we besloten om nog even aan de longe te beginnen en daarmee een galopje te doen en dan de longe eraf en de stap en draf verder zonder longe doen. Want de laatste paar keren ging het gewoon ontzettend goed. Nou de longe is er dus niet af gegaan gister. Stap en draf ging opzich wel goed. En de eerste galop ookwel. Ze ging wat harder dan ik wou, maar kwam netjes terug. Bij de 2e keer galopperen dacht madam ineens van een fietser (die zo vaak voor bij rijden) te gaan schrikken en daarom een fijne bok te geven. Gevolg: Ik vloog recht over haar heen, met head first naar beneden. Ik ben gelukkig niet zo hard neergekomen dat ik ernstig letsel heb opgelopen, alleen 2 bulten en wat blauwe plekken en flinke spierpijn. Maar de angst zit er wel weer goed in. Om de angst niet te vergroten ben ik wel weer gelijk opgestapt. Heb zelf weer een galop geprobeerd, ze schoot er gelijk hard vandoor waarop ik best boos op haar werd en voor mijn doen redelijk hard aan de teugels trok om haar terug te nemen. Gelukkig kwam ze ook vrij snel terug naar een rustige galop en toen terug naar draf en stap. Ene kant geeft het een goed gevoel dat ik haar na mijn val snel terug had, maar ik baal er ook ontzettend van dat ik weer gevallen ben. Want een deel van die angst is toch weer terug gekropen in mijn hoofd. Nu alleen afvragen hoe veel er van is terug gekropen. Morgen ga ik het weer met N proberen en zondag weer met mijn instructrice M. Hopelijk zit ik vrij snel weer wat meer ontspannen op haar.

xCelestee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:32

@Ayla
Ik heb precies hetzelfde met zantina, het probleem is dat zij nou niet zo erg schrikt dat ik er af val. Althans niet zo snel, ik moet toegeven dat mijn zit door Z veel beter is geworden. Waar ik gewoon van baal is dat ik niet alleen even mijn paard in de wasplaats kan doen om d'r even lekker te wassen. Of even kan wandelen buiten door de wijk zonder dat ik overal met mijne volle gewicht aan d'r sta te hangen (ze staakt nog wel eens :')) Het schrikken is ook van onbenullige dingen, ze schrikt bijvoorbeeld van de mestbak, die er altijd al heeft gestaan, of van mijn instructeur die gaat zitten..

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 08:14

@ Ayla, prut dat je gevallen bent zeg, ik hoop dat je niet te veel last hebt..
@ Celeste heb je een hengstenketting als je gaat wandelen? Dat helpt mischien? Ja wasplaatsprobleem is ook niet leuk.... Ik weet zo 123 ook nie hoe je dat op zou kunnen lossen (anders dan een engelengeduld te hebben)....

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 10:28

het gaat ondanks mijn angst steeds beter.
hier een filmpje hoe het nu gaat.
ik weet is nog niet goed maar wel verbetering als eerst.
houw nog wel toutje vast vanwegen mijn angst

xCelestee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:20

@antoinetje De wasplaats hebben we d'r met 3 man ingekregen, daar loopt ze nu ook op maar ze staat nog wel te dribbelen. Een hengstenketting is misschien wel een idee idd, thanks!

@line Voor zover ik zie vind ik het super gaan! :D

Ik ga vandaag weer rijden als het goed is dus wish me luck!

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:31

@line: Ik vind het goed gaan hoor. Dan had je mij gisteren eens moeten zien. Ik ben van de haflinger gevallen en de manier waarop was best grappig, gewoon omdat ze even schrok van haar eigenaar die een stapje naar voor deed.

xCelestee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 16:34

Oke het rijden komt steeds dichterbij, ik denk dat ik d'r eerst ga longeren en er daarna opga! Laat jullie wel weten hoe het is gegaan als ik erop ben geweest.

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 17:15

@ line18; Het filmpje ziet er relaxt uit en helemaal niet of je bang bent! Ga zo door! Als tip met rijden wil ik meegeven, dat zijn achterhand wel wat actiever mag. Ik weet niet of je dat durft aan te pakken. En een tip voor je hoofdje ;), tijdens het rijden 'voorbereidend' te denken. Als ik een bocht door wil, wil ik genoeg stelling hebben. Dit bereid je al een stuk voor de bocht voor. In de bocht vraag ik mezelf af of ik genoeg stelling heb. Na de bocht denk ik vond ik het zo voldoende en bereid ik hem weer voor de andere bocht voor. Zo doe ik het eigenlijk met alle oefeningen die ik rijd.. een soort actie-reactie denkwijze in je hoofd.. Er is dan weinig tijd om na te denken of hij gaat schrikken.

@ Xcelestee; Succes, vertrouw op jezelf!!! :D

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:44

@ line18 ik kan je filmpje helaas niet openen, zal mijn comuter wel zijn. Geeft toch niets dat je een touwtje gebruikt als dat jou helpt moet je het gewoon doen!
Celestee, als ze wel op de wasplaats loopt zou ik het dribbelen zoveel mogelijk negeren , kijk eens wat ze doet als je jezelf als oostindisch doof/ blind opstelt. Lekker rijden als je eraan toe bent!

Debravanesch, heeft je haf een enge eigenaresse?? :+

xCelestee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:16

Heb gereden, ze schrok 2 keer redelijk heftig dus ben 2 keer mijn beugels kwijt geraakt. Na 20 minuten stappen en 3 rondjes draven gestopt omdat ik het niet meer leuk vond er op deze manier op te zitten. Ze was erg druk en van te voren al 2 uur buiten geweest dus weet niet waar het aan ligt. Wel ontzettend frustrerend..

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 00:15

Wel goed dat je er gewoon opgegaan bent en dat je bent blijven zitten!!!
Ik weet bij een merrie die ik verzorgd heb, die moest ik om de zoveel dagen loslaten en opjagen. Dan ging ze als een gekko de bak door(4benen de lucht in enz), maar dan was ze dr gekke sprongen kwijt. Met rijden kreeg ik dit er namelijk niet uit en hoe langer ik bleef rijden ermee, hoe groter de bom onder me werd. Weet niet of je dat kan proberen?

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 10:10

He Celestee wat vervelend zeg zeker als je al 2 uur buiten bent geweest.. Goede tip van Wieldop (is er een paddock waar dit mogelijk is?)

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 11:35

antoinetje schreef:
Debravanesch, heeft je haf een enge eigenaresse?? :+

haha, nee eigenlijk helemaal niet. ze wil hem zo niet 100% maar 200% bomproef maken, nu ik heb toch liever dat ze dit doet als ik er niet opzit :D
Het is zo al moeilijk genoeg om die angst van je af te zetten!

Lieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 11:42

Ben je angstig en wil je daar overheen komen?
Dan is er maar één oplossing ;-)), een goede instructeur en een betrouwbaar paard.
Gaat het dan weer goed/beter, probeer dan je eigen (verzorg)paard weer, liefst met een goede instructeur.

Misschien kun je hier praktische informatie vinden???
http://www.paardrijles.info/publicaties.html
Succes!

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 11:55

Lieke1 schreef:
Ben je angstig en wil je daar overheen komen?
Dan is er maar één oplossing ;-)), een goede instructeur en een betrouwbaar paard.
Gaat het dan weer goed/beter, probeer dan je eigen (verzorg)paard weer, liefst met een goede instructeur.

Misschien kun je hier praktische informatie vinden???
http://www.paardrijles.info/publicaties.html
Succes!

Ik heb hulp gehad van een instructrice die dezelfde angst had als ik in het verleden, ze begreep mij dus (angst om aan te galopperen). Zij heeft me hierbij geholpen, nu ik over deze angst heen ben, kunnen we aan de foutjes werken, mijn houding bij het aangalopperen (ik zit nog te fel naar voren) De eerste keer blijft altijd wel wat spannend, maar eens het lukt ben je super trots

Lieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 14:19

Fijn voor je! :))

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 15:27

Ik heb vandaag heerlijk over het strand gereden, was echt toppie!!! De zee hebben we ons deze keer niet aan gewaagd :-)

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:59

Top antoinetje :)