ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nyntje85

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:46

Wat dapper dat je doorgezet hebt! Vooral dat hij nu pas de laatste 3 maanden lekkerder begint te lopen.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:13

Nou idd, respect hoor!! Hopelijk zet die goede lijn zich nu voort :)

Ik heb die van mij vanavond weer opgehaald, wordt nog wel een zwaar klusje met rijden... Ik durf het bijna niet te zeggen, maar... hij is gewoon te braaf! En ik ben heel blij dat hij me er niet af bokt en wil ook zeker niet dat hij dat gaat doen. Maar beenhulpen doen hem niet zo veel... Ook van heel veel harde beenhulpen achter elkaar is hij nog niet echt onder de indruk. Best lastig, want nu krijg ik hem rechtsom de bocht niet door. Moet gewoon nog strenger met mijn been zijn, dus dat wordt nog wel even een klusje om aan te werken. Heb er wel zin in!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 08:55

Leuk om ervaringen & foto's te zien waarbij ik me helemaal in kan leven :D

Ik ben in juni begonnen met zadelmak maken van mijn 3 jarige & ze is nu 3 maanden onder het zadel. Mevrouw is ontzettend relaxed, bouwt nog geen spanning op al heb je het graag :+ In het begin heeft ze heel even verzet vertoond met sturen en de hele bak doorgaan, maar dat was na 2 keer weer over & stelde maar weinig voor.
Stap, draf, galop zit erop & het nageven begint nu te komen. Ook kan er zo iemand anders opstappen en mee wegrijden, daar geeft ze niets om. Handig beestje dus :D

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:14

enny schreef:

Ik heb die van mij vanavond weer opgehaald, wordt nog wel een zwaar klusje met rijden... Ik durf het bijna niet te zeggen, maar... hij is gewoon te braaf! En ik ben heel blij dat hij me er niet af bokt en wil ook zeker niet dat hij dat gaat doen. Maar beenhulpen doen hem niet zo veel... Ook van heel veel harde beenhulpen achter elkaar is hij nog niet echt onder de indruk. Best lastig, want nu krijg ik hem rechtsom de bocht niet door. Moet gewoon nog strenger met mijn been zijn, dus dat wordt nog wel even een klusje om aan te werken. Heb er wel zin in!

Dan heb je dus je eerste opdracht om hem iets te leren! Leuk toch!
Doubtless schreef:
Leuk om ervaringen & foto's te zien waarbij ik me helemaal in kan leven :D

Ik ben in juni begonnen met zadelmak maken van mijn 3 jarige & ze is nu 3 maanden onder het zadel. Mevrouw is ontzettend relaxed, bouwt nog geen spanning op al heb je het graag :+ In het begin heeft ze heel even verzet vertoond met sturen en de hele bak doorgaan, maar dat was na 2 keer weer over & stelde maar weinig voor.
Stap, draf, galop zit erop & het nageven begint nu te komen. Ook kan er zo iemand anders opstappen en mee wegrijden, daar geeft ze niets om. Handig beestje dus :D

Ik hoop dat die van mij straks ook zo relaxed is. :P

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:17

enny schreef:

Hij is dus "thuis" enny, leuk! Mijn spielbergje is ook niet gauw ergens van onder de indruk hoor. Tandarts, dierenarts, een flinke pets van mij omdat hij mij in mijn achterste beet >;) , hij kijkt nergens van op. Hij is wel heel leergierig en pakt alles heel snel op.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:52

Odeale schreef:
enny schreef:

Hij is dus "thuis" enny, leuk! Mijn spielbergje is ook niet gauw ergens van onder de indruk hoor. Tandarts, dierenarts, een flinke pets van mij omdat hij mij in mijn achterste beet >;) , hij kijkt nergens van op. Hij is wel heel leergierig en pakt alles heel snel op.

Herkenbaar :D Die van mij is ook niet onder de indruk van de zweep en dat is nu best lastig. Hij moet zo voorwaarts gereden worden en dan met name op rechts. En hij heeft al wel door dat ik het lastig vind om hem goed die bocht door te krijgen, dus hij gaat nu rustig stil staan tegen het hek aan... Ben gewoon te lief, voor mijn gevoel moet ik hem gewoon zwaar gaan mishandelen. Hopelijk komt de boodschap dan wel over ;) En kunnen we dan naar de fijnere hulpen toewerken. Wat dat betreft had er wel iets meer bloed in gemogen, dan zou er waarschijnlijk wel wat sneller reactie komen. Maar wie weet nu hij weer thuis is en wat meer voer krijgt.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:59

hee, ik ga dit topic even volgen!

_mobo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:34

Ik ook! Het is erg leuk al die ervaringen te lezen :D

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 22:05

Ja hè! En vooral ook om te lezen dat anderen ook wel tegen probleempjes aanlopen of gewoon om tips te krijgen :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 07:27

Mensen die last hebben van die paard die niet op de zweep reageerd. Hebben jullie je paarden wel gelongeerd van te voren? Ik longeer mijn paard nu ruim een maand met bijzet (zodat ze leert nageven en de aanleuning begrijpt). Ik rij nu op haar en het is 'maar' een tinker (hier bedoel ik dus mee dat ze niet hoog in het bloed staat, daarnaast krijgt ze alleen maar gras of hooi geen extra voeding) maar als ik mijn been aanleg en ik krijg geen reactie hoef ik de zweep maar achter mijn kuit te leggen en ze loopt gelijk voorwaarts.
Ook de zijwaartse zweepdruk begrijpt ze omdat ik die aan de hand geleerd heb.

Kortom, hoe is de training vanaf de grond geweest? Ik heb haar nooit met de zweep een tik gegeven, ze zweep heeft altijd als drijvende hulp gediend, net zoals in het zadel.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:21

Mijn paard was aan de longeerlijn ook niet heel erg onder de indruk van de zweep, pas toen hij echt een paar goede tikken te pakken had liep hij voorwaarts. Verder is hij aan de hand ontzettend braaf en wijkt hij wel voor mijn hand.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:08

Hee, leuk topic. Ik ben nu zelf mijn paard ook aan het inrijden. Ik heb haar vanaf februari (ze is nu 5) en ben begonnen met veel grondwerk en toen ze bij ons gewend was opbouwen met werken aan de dubbele lijnen. Hiermee heeft ze flink wat spieren op kunnen bouwen. De ostheopaat heb ik er 2 keer bijgehad vanwege flinke blokkades in de rug en ondertussen is mijn meisje mooi gegroeid in haar spieren. Ik heb er nu 5 keer op gezeten en we draven nu ook al wat meer. Wel nog aan de longe, ik ben geen grote held meer. Mede dankzij het voorwerk kent ze het sturen al en daar heb ik nu veel profijt van. Ze is ook erg gevoelig in alle opzichten, reageert ook al heel fijn op beenhulpen en vindt het duidelijk leuk om aan het werk te gaan. Mijn hand zoekt ze ook al op, dat heb ik nog niet eerder zo meegemaakt, een fantastisch gevoel geeft dat! Het opzadelen is ook geen enkel probleem, het aansingelen ook niet. We rijden nu nog in een afgezet stukje in de buitenbak (geen omheining en de bak is nogal groot) omdat ik het anders te spannend vind. Binnenkort gaan we de hele bak maar eens verkennen onder het zadel. Aan de dubbele lijnen gaan we al wel heel de bak door.

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 09:02

Spannend en leuk he. Op het punt waar jij nu bent heb ik besloten om de rest uit te besteden. Ik had er 4 a 5 keer opgezeten en kon ook een beetje draven maar we waren beide erg onzeker en iets gespannen. Vooral ik.... Bovendien had ik onvoldoende hulp om mij te begeleiden met vasthouden ed. Woensdag komt mijn paard weer thuis. Ik heb er zin in. Ze doet het erg goed heb ik gehoord.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 09:39

Ja, heel spannend inderdaad. Ik heb er ook wel over gedacht om haar eventueel weg te brengen, maar het gaat nu gewoon goed, dus we gaan maar even door. Een van mijn dochters kan het rijden ook op gaan pakken. Zodra ik merk dat ik haar in de weg ga zitten door onzekerheid ga ik er wat aan doen, ik wil haar niet verknallen door te gaan lopen emmeren. Ik merk nu ook wel dat ik de jongste niet meer ben. Sinds januari heb ik niet echt meer gereden en dat voel ik wel, ik moet zelf alle zeilen bijzetten om goed te zitten en niet mijn lijf vast te zetten.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:00

Ik ben gisteren voor het eerst op buitenrit geweest :D Vond het zelf heel spannend, maar paard deed het super!

Vanochtend een lekker lesje gereden, ze liep echt heerlijk <3

Afbeelding
:D Filmpje!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:10

Ziet er goed uit.
Ik heb ook lekker gereden, komt vast door het weer. Hij was ondanks de paarden in de wei ernaast, goed aan het opletten. Heb ook wat weg- en teruggereden in de draf. Als ultieme beloning in de paddock afgezadeld. Vind zelf linksom nog erg lastig. Ik hou links teveel vast waardoor hij rechts eruit loopt. Moet dus vinniger zijn met mijn linkerhand. Maar dat heb ik ook met mijn andere paard.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:16

& Nog 2:
Afbeelding

Afbeelding

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:52

Dat ziet er leuk uit zeg! Lekker ontspannen en makkelijk. Knap hoor na 3 maanden!
Hoe vaak rij je per week?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 21:18

4 keer gemiddeld :) & dan plusminus een half uur/ 3 kwartier :)

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:29

hey ben ik ook weer is.

ik heb een vraagje.
wat voor bitje is voor een jong paard vaak fijner.
wil zoiezo voor een dubbelgebroken dik bit gaan (deze kan hij prima hebben kwa grote van mond)
maar is dan een watertrens of bustrands handiger?
wat raden jullie aan?

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:34

Ik heb zelf een watertrens, maar dat is meer omdat ik die nog had liggen en toevallig ook nog paste. Hij doet het er prima mee :)

Naooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:42

Kan ik me hier ook melden:D?

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:48

ik moet hoe dan ook nieuwe kopen.
heb 2 watertrens liggen mar dat is 12,5 en die is te klein voor hem.
dus meot zoiezo nieuwe kopen.
maar weet niet goed wat ik moet kiezen.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:38

ik heb een dubbelgebroken bitje. paard reageerd hier heel goed op.
@doubtless: ik krijg een heel stotterig beeld, wel jammer maar voor zover ik kan zien ziet het er leuk uit!

vanavond weer een lesje in de manege. wil nog even een foto delen van ons impulsrubriekje die we gereden hebben.
Afbeelding

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:23

Ik heb een dubbelgebroken bustrens. Had eerst een watertrens maar vind een een bustrens stabieler in de mond. Paard doethet er veel beter op.