[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:39

WenK schreef:
Wat een enorm interessant topic dit!

Ik spring zelf puur voor de afwisseling met mijn paard (pony), zo heel af en toe gaan we eens naar een oefenparcoursje of een onderlinge springwedstrijd en daar zit 'm de kneep....

Laat ik voorop stellen dat ik niet de ambitie heb om met haar echt de springring onveilig te gaan maken, maar ik zou het wel heel leuk vinden als het steeds wat beter gaat. Ik spring nooit zonder begeleiding omdat ik dan onzeker wordt.

1) Ze stopt snel op oxers. Steilsprongen, kruisjes, inuitjes etc zijn allemaal geen probleem, oxers vind ze lastig. Ze springt heel dicht op de hindernis, dus ik heb het vermoeden dat ze "bang" is om rek te maken in de sprong, kan dat? En wat zou ik, buiten "blijven oefenen" kunnen doen om het makkelijker te maken?

2) Thuis (in training) kan ik, buiten oxers, de gekste dingen neerzetten, met voldoende been en voldoende voorwaarts gereden springt ze alles (lees: de voorwaarden moeten goed zijn). Een parcoursje in de training springt ze ook, maar zodra er competitie bij komt kijken stopt ze. Niet alleen bij mij (ik gaf namelijk mijn onzekerheid/zenuwen de schuld) maar ook bij een ervaren wedstrijdruiter. Dit doet ze zowel op ander terrein als op een onderlinge wedstrijd thuis. Heb je hier nog tips voor?

Overigens is het een paard waarvan mijn instructeurs zeggen dat ze een keurige techniek heeft, daar zit 't 'm ook niet in voor mijn gevoel.
Haar voorpluk is met springen altijd ingevlochten. Mijn instructeur is namelijk van mening dat als je zo'n voorpluk niet vlecht voor het springen je "net zo goed 1 been op kan binden" met betrekking tot het creeeren van de voorwaarden om te springen...

mm dat van die voorpluk vind ik een beetje onzin...
Verder denk ik toch dat het aan de ruiter ligt. Het zou op wedstrijd geen verschil moeten maken. Tenzij de hindernissen er wat eng uit zien.
Maar het kan zijn dat als je je er als ruiter teveel op gaat focussen dat het probleem dan juist ontstaat. Ook de gevorderde ruiter doet dit waarschijnlijk. Beetje lastig uitleggen...

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:41

cdetje schreef:
Ze is inmiddles ook niet meer super jong ze wordt 5 dit jaar, maar ik leer er wel van haar goed in het midden te houden en niet te laten "uitbreken".
Ze is inmiddels van het lijntjes rijden wel al een stuk handiger gewoden.

5 worden dit jaar is nog vrij jong hoor! Die is als het goed is nog maar net begonnen aan zn loopbaan.
Als een 5 jarig paard tegen de zomer parcoursjes van 1.00-1.10 loopt, lig je perfect op schema.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:42

MarcelDufour schreef:
mo_van_dijk schreef:
Melanie, mijn jonge paard had ook niet geleerd om over een balk (een enkele, laat staan meerdere) te stappen, draven of galopperen. Ik heb gewoon 1 paal op de grond neergelegd en deze meegenomen in de training. Het duurde een paar weken, maar nu kan hij eroverheen in stap, draf en galop. De rest laat ik over voor de profs!

Nu kun je gerust 2 palen neerleggen, hoor. En als dat weer net zo onder controle is 3..enz..enz. Zoals jij het hebt gedaan is de goeie manier, en dat blijkt ook uit het feit dat je na enkele weken het voor elkaar had. Zo werkt het precies.

Marcel, ik ben druk bezig! Ik heb nu 3 balken op 2.9m. Drafbalken op draf-afstand vind hij alleen nog 'te veel'.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:46

WenK schreef:
Wat een enorm interessant topic dit!

Ik spring zelf puur voor de afwisseling met mijn paard (pony), zo heel af en toe gaan we eens naar een oefenparcoursje of een onderlinge springwedstrijd en daar zit 'm de kneep....

Laat ik voorop stellen dat ik niet de ambitie heb om met haar echt de springring onveilig te gaan maken, maar ik zou het wel heel leuk vinden als het steeds wat beter gaat. Ik spring nooit zonder begeleiding omdat ik dan onzeker wordt.

1) Ze stopt snel op oxers. Steilsprongen, kruisjes, inuitjes etc zijn allemaal geen probleem, oxers vind ze lastig. Ze springt heel dicht op de hindernis, dus ik heb het vermoeden dat ze "bang" is om rek te maken in de sprong, kan dat? En wat zou ik, buiten "blijven oefenen" kunnen doen om het makkelijker te maken?

2) Thuis (in training) kan ik, buiten oxers, de gekste dingen neerzetten, met voldoende been en voldoende voorwaarts gereden springt ze alles (lees: de voorwaarden moeten goed zijn). Een parcoursje in de training springt ze ook, maar zodra er competitie bij komt kijken stopt ze. Niet alleen bij mij (ik gaf namelijk mijn onzekerheid/zenuwen de schuld) maar ook bij een ervaren wedstrijdruiter. Dit doet ze zowel op ander terrein als op een onderlinge wedstrijd thuis. Heb je hier nog tips voor?

Overigens is het een paard waarvan mijn instructeurs zeggen dat ze een keurige techniek heeft, daar zit 't 'm ook niet in voor mijn gevoel.
Haar voorpluk is met springen altijd ingevlochten. Mijn instructeur is namelijk van mening dat als je zo'n voorpluk niet vlecht voor het springen je "net zo goed 1 been op kan binden" met betrekking tot het creeeren van de voorwaarden om te springen...

Om op dat vlechtje terug te komen, dat vind ik hele grote onzin. Heeft niets met springen te maken.
Wat heel belangrijk is, is dat zo'n paard altijd goede afstanden krijgt. Het grootste deel van paarden die stoppen is dat ze te vaak van ver, dan weer dichtbij en dan weer normaal, moeten springen. Op den duur hebben ze daar geen zin meer in. En ook, hoe beter het paard, hoe sneller deze zal stoppen. Die oefening met die balkjes op de grond is ook voor jou een hele goeie. Zo krijg je altijd de perfecte afstand. Heb je die oefening al gelezen?

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:47

MarcelDufour schreef:
Jouw paard is heel voorzichtig, maar heeft een iets lang voorbeen. Daardoor is dicht komen iets wat ze nog niet goed af kan, maar daarentegen als je wat groter zit, neemt ze een tussenpas waardoor ze inderdaad (vanwege haar voorzichtigheid) meer omhoog springt dan naar voren. Mijn oplossing met jouw paard zou zijn om laag te springen en heel langzaam er naar toe te werken dat ze iets groter gaat durven te vertrekken. Met haar voorbeen maakt dat alles een stuk makkelijker voor haar. het advies om breed te springen tijdens de training gaat in mijn ogen het probleem eerder verergeren dan verbeteren.
Ja, een voorzichtig paard zal veel eerder onder de indruk zijn van in een hindernis vallen, dan een laconiek paard. Dus mijn advies is, veel hele lage sprongetjes maken, oxers helemaal niet te breed, en langzamerhand er aan laten wennen dat ze iets meer ruimte krijgt voor haar voorbeen. Voor de rest vind ik dat je beestje fijn springt, is eerlijk, dus een heel groot probleem vind ik het niet.
Het allerbelangrijkste is dat je haar niet afbluft, dus geen dingen doen waar ze nog maar half aan toe is.

Bedankt voor je advies, ik kan me er zeker in vinden! En uiteraard ook bedankt voor het compliment :) Ik zal binnenkort proberen wat lage sprongetjes te maken en zal je laten weten hoe het gaat :) Kan ik het ruimer afzetten oefenen door een dubbelsprong langzaamaan iets ruimer te zetten dan normaal, zodat ze eerder moet vertrekken?

En er schiet me nog iets te binnen.. Ik spring met mijn andere paard ook in de L. Zij is minder voorzichtig, dus voor haar geldt bovenstaand probleem gelukkig niet. Zij wil echter graag 1x stoppen in het parcours en vervolgens pak ik haar aan(schop/zweep, dan trapt ze flink naar achteren) en springt ze vervolgens het hele parcours rond. Ik voel de stop van te voren ook echt goed aan komen, ze remt dan gewoon al af, maar is dan niet meer vooruit te krijgen en blijft stil voor de hindernis staan. Hoe kan ik dit het beste voorkomen? Ze doet het namelijk in de training niet en bij het inspringen ook niet.. Ik had al bedacht dat ik op elke hindernis scherp aan moet rijden, maar toch probeert ze dan nog altijd ergens te stoppen.. Ze is niet dom, dus ik snap niet dat ze nu niet gewoon weet dat ze niet mag stoppen en het lijkt mij dat schop/zweep voor haar ook niet echt fijn voelt..
Laatst bijgewerkt door marije1987 op 18-02-10 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

WenK

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:49

Tja dat vlechtje, baat het niet dan schaad het niet denk ik dan... :D

De oefening met de balkjes heb ik inderdaad gelezen en opgeschreven voor mijn instructeur, dat leek me een fijne oefening inderdaad, ook omdat ik haar niet "op maat" kan rijden, ik zie zelf te weinig afstanden om altijd 100% passend te rijden.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:49

knooopje schreef:
wat ik nog even toe wou voegen,voor de mensen met kijkerige paarden,sommige paarden zijn gewoon kijkerig,al doe je de oefening nog zo vaak ze blijven wat gaperig in het parcours,nummero uno nakomelingen staan er om bekend en zo zijn er meer.
ik heb voor dit soort paarden een tip die niks met het rijden zelf te maken heeft,uit ervaring ben ik er achter gekomen dat voer toch veel uitmaakt bij spooky paarden.
ik geef kijkerige paarden beslist geen musli of sportbrok,want het gekke is dat als je energie rijk voert ze alleen maar meer spoken zien langs de kant en op en tussen de hindernissen.
ik voer zulke paarden een goede basis brok.
dat scheeld echt!

Die van mij zal denk ik ook wel kijkerig blijven.. Maar gewoon al dicht langs een
hindernis heen rijden, word hij al anders van, en kan hij er niet gewoon normaal
om heen lopen. Die van mij krijgt trouwens alleen brok..

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:50

WenK schreef:
Omdat ze, in zijn ogen, de hindernis niet goed in kan schatten als hij voor haar ogen hangt. Kan ik me wel voorstellen....

Oefenwedstrijden zijn hetzelfde verhaal, ze stopt de eerste keer alle hindernissen. Bij een 2e keer aanrijden springt ze ze wel, maar ja, die kans heb je zelden op een wedstrijd. :D

Dan moet die pluk wel heel lang zijn! Want als je gallopeert zal de wind er alleen al voor zorgen dat de haren niet meer voor de ogen zitten. Als ie echt zo lang is zou ik em gewoon korter maken, want te lang is nergens goed voor.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:50

Melanie, sportbrok of basisbrok?

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:51

Laatst bijgewerkt door WenK op 18-02-10 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:52

Nou ik zal je eens wat heel stoms vertellen. In het verleden reed er weleens een klein meisje bij ons op de shetlander. De shet had een voorpluk die over zijn hele hoofd hing dus ook over zijn ogen. We sprongen er ook kleine sprongetjes mee en hij sprong altijd alles..... totdat..... we die voorpluk eens in een vlecht hingen. We dachten dat hij zo beter kon zien maar hij sprong niks meer. :D
Voorpluk weer over zijn hoofd en hij sprong weer. :D

Dus misschien is het nog niet eens zo'n heel stom idee. :+ :o

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:53

marije1987 schreef:
Bedankt voor je advies, ik kan me er zeker in vinden! En uiteraard ook bedankt voor het compliment :) Ik zal binnenkort proberen wat lage sprongetjes te maken en zal je laten weten hoe het gaat :) Kan ik het ruimer afzetten oefenen door een dubbelsprong langzaamaan iets ruimer te zetten dan normaal, zodat ze eerder moet vertrekken?

Dat moet je doen door balkjes op de grond te leggen, zoals door dit hele topic heen veel besproken is. Daarmee kom je altijd op hetzelfde afzetpunt uit. En dan moet je een beetje uitvogelen wat voor jouw paard de fijnste afstand is. Dan bedoel ik alleen het laatste paaltje, voor de sprong. De rest moet gewoon op 2.90 mtr liggen. De laatste zou ik in jouw geval eerst op 2.70 leggen en dan beetje bij beetje verleng je dat ook naar 2.90 mtr. NIET ALLES OP EEN DAG! Maar eerder weken.
Laatst bijgewerkt door Springert op 18-02-10 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:57

mo_van_dijk schreef:
Marcel, ik ben druk bezig! Ik heb nu 3 balken op 2.9m. Drafbalken op draf-afstand vind hij alleen nog 'te veel'.

Over die balkjes op 2.90 is het wel de bedoeling dat je gallopeert! Of deed je dat al?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:00

WenK schreef:
:D Het is een tinker Marcel... :o Hoe meer haar hoe beter dus... :o

Even 2 fotootjes, met de ervaren ruiter op oefenparcours op de Gooische (jou vast bekend Marcel):

http://www3.picturepush.com/photo/a/157 ... 18A708.jpg

http://www3.picturepush.com/photo/a/157 ... 175C29.jpg

Ok...nu begrijp ik je instructeur wel, want dat is wel heel lang inderdaad.
Tinkers zijn ook niet echt gemaakt om te springen, dus kan ik me wel wat voorstellen bij de problemen die je aangeeft.
De Tour de France winnen op een crossfiets zal ook niet makkelijk zijn :D Uitrijden gaat wel, maar dan moet je niet teleurgesteld zijn als je achterin meerijdt.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:01

MarcelDufour schreef:
Heel belangrijk is dat je niet probeert 2 balkjes te draven als het op 1 nog niet perfect is. En weer geen 3 balkjes als 2 niet onder controle is. Zoals jij uitlegt dat het op 2 balkjes al voor een beetje spanning kan zorgen, dan is het niet meer dan logisch dat meer balkjes helemaal nog niet lekker lopen. Vaak zijn kijkerige paarden ook heel voorzichtig. Persoonlijk doe ik met dat soort paarden iedere dag, dag in dag uit, over balkjes draven en galloperen, en ik rij ze met de neus er uit, zodat ze ook echt alles zien waar ze heen lopen, en niet pas op het laatste moment.
Ook dat ze stopt als het iets hoger wordt, terwijl ze 10 cm lager nog goed deed, komt mij bekend voor. Zoals Knoopje zegt zullen er altijd paarden zijn die kijkerig blijven, maar op zich geeft dat niks, als ze maar zoveel vertrouwen hebben in jou, dat je ze niet naar dingen toe rijdt waar ze eigenlijk nog niet klaar voor zijn. Dit soort paarden hebben meer tijd nodig dan anderen, maar het voordeel is wel dat als ze eenmaal zo ver zijn, dat je ook zelden een fout krijgt.
het probleem bij jou paard is enorm verslechterd door die eerste ruiter. Als iets een garantie is om bange paarden te maken, dan is het wel om ze met dwang te forceren. Ze moeten hun eigen angst overwinnen door het zelf te doen, maar die ruiter heeft er voor gezorgd dat je paard nog een reden meer had om bang te zijn. Hij heeft gezorgd dat de angst voor hem nog groter was dan voor de hindernis, maar daarmee was haar angst uiteraard niet verdwenen, ze kreeg er gewoon nog een bij.
Iedere dag kleine sprongetjes maken kan geen enkel kwaad voor niet een paard. Daar kunnen ze gezond 30 mee worden.

Ja, daar heb je wel gelijk in. Ik zal eerst eens gewoon met 1 balkje wat gaan
doen, en pas als die dat een beetje normaal kan doen, 2 achter elkaar gaan proberen.
Jouw advies met neus eruit, heb ik vaker gehoord en ook al diverse keren toegepast. :j leuk dat je hierop terug komt.
Het is wel echt heel vervelend dat hij een stop maakt voor een verhoogde hindernis. Soms weet ik me daar ook geen raad mee, want al die vorige sprongen gingen dan goed (anders verhoog ik 'm immers niet.) en dan bij
een verhoogde sprong komen de 'problemen' zo nu en dan.. Dan denk je net
het vertrouwde gevoel opgewekt te hebben, en probeer je een stapje hoger,
en dan blijk je toch eigenlijk niet zover te zijn met je paard.. Af en toe echt
heel lastig..

Ja die ene ruiter heeft meer en deel veroorzaakt.. Dat durf ik te zeggen. Maargoed, daar is -helaas!- niks meer aan te doen, en nu moet ik zijn gemaakte
problemen oplossen..

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:01

mo_van_dijk schreef:
Melanie, sportbrok of basisbrok?

basisbrok :)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:02

Suzanne F. schreef:
Nou ik zal je eens wat heel stoms vertellen. In het verleden reed er weleens een klein meisje bij ons op de shetlander. De shet had een voorpluk die over zijn hele hoofd hing dus ook over zijn ogen. We sprongen er ook kleine sprongetjes mee en hij sprong altijd alles..... totdat..... we die voorpluk eens in een vlecht hingen. We dachten dat hij zo beter kon zien maar hij sprong niks meer. :D
Voorpluk weer over zijn hoofd en hij sprong weer. :D

Dus misschien is het nog niet eens zo'n heel stom idee. :+ :o

Haha...Shetlanders moet je niet voor vol aanrekenen! Eigenwijzer 'volk' bestaat niet! :+

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:02

ik heb ook een vraag, misschien is het al langs gekomen. Mijn overleden paard was een springer in hart en nieren, en een kei in passen en meten van afstanden en dus het redden van mij. Van hem heb ik dus weer het lef gekregen om te gaan springen..

Nu heb ik echter een jong paard, en los heeft ze volgens mensen om mij heen een hele correcte techniek en veel gummie en op papier zou het ook geen verkeerde moeten zijn. Alleen wanneer ik er op zit heb ik het idee dat ze de afstanden etc. echt niet in kan schatten, wanneer ik de springlijn in ga dan gaat het wel. Nou is het probleem dat ik die afstanden ook (nog) niet zie...

ik heb haar nu rijtechnisch voor elkaar en wil graag haar al wat bekent maken met het springen zodat we over een poos kunnen gaan lessen en eventueel starten.
Laatst bijgewerkt door vencedor op 18-02-10 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:04

MacelDufour schreef:
De Tour de France winnen op een crossfiets zal ook niet makkelijk zijn :D Uitrijden gaat wel, maar dan moet je niet teleurgesteld zijn als je achterin meerijdt.

Mooie opmerking dit en ben ik het helemaal mee eens... :j

Klopt Marcel, maar ze zijn ook niet gemaakt voor dressuur en we zijn nu toch M2 met winst bij de paarden... :D Ben dus lekker eigenwijs.

Hoewel, ik heb niet de ambitie om "echte" springparcoursen te rijden. Ik merk vooral dat ze heerlijk los en fijn is na het springen, vandaar dat ik het graag meepak en op de onderlinge wedstrijden is het gewoon leuk om voor de lol mee te doen. Ben dan alleen wel weer zo dat ik wel zo goed mogelijk mee wil draaien en dus de situatie optimaal wil hebben... :D

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:07

randie schreef:
ik heb ook een vraag, misschien is het al langs gekomen. Mijn overleden paard was een springer in hart en nieren, en een kei in passen en meten van afstanden en dus het redden van mij. Van hem heb ik dus weer het lef gekregen om te gaan springen..

Nu heb ik echter een jong paard, en los heeft ze volgens mensen om mij heen een hele correcte techniek en veel gummie en op papier zou het ook geen verkeerde moeten zijn. Alleen wanneer ik er op zit heb ik het idee dat ze de afstanden etc. echt niet in kan schatten, wanneer ik de springlijn in ga dan gaat het wel. Nou is het probleem dat ik die afstanden ook (nog) niet zie...

ik heb haar nu rijtechnisch voor elkaar en wil graag haar al wat bekent maken met het springen zodat we over een poos kunnen gaan lessen en eventueel starten.

Balkjes op de grond leggen. Als je dit topic goed doorleest zal je dat tegenkomen, en ook het hoe en waarom.
Paarden zien hun afstanden niet. Degene die alles passend maken, of vaak, zijn vaak de pony's of hele kleine paardjes, simpelweg omdat hun galopsprong zo klein is en de kans dat ze goed zitten dus veel groter is.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:08

:= dan heb ik een uitzondering gehad denk ik. Maar ik ga het even opzoeken waar het staat :)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:10

WenK schreef:
Klopt Marcel, maar ze zijn ook niet gemaakt voor dressuur en we zijn nu toch M2 met winst bij de paarden... :D Ben dus lekker eigenwijs.

Hoewel, ik heb niet de ambitie om "echte" springparcoursen te rijden. Ik merk vooral dat ze heerlijk los en fijn is na het springen, vandaar dat ik het graag meepak en op de onderlinge wedstrijden is het gewoon leuk om voor de lol mee te doen. Ben dan alleen wel weer zo dat ik wel zo goed mogelijk mee wil draaien en dus de situatie optimaal wil hebben... :D

Maar dressuur zal toch een stuk makkelijker zijn dan springen, voor ze. Dit zie je ook bij bijvoorbeeld Friese paarden. Dressuur kunnen ze tot redelijk niveau, maar springen hebben ze geen kaas van gegeten. Omdat ze gewoon te zwaarmoedig en te langzaam in hun bewegingen zijn. Vaak wegen alleen hun ijzers al 5kg met hun schoenmaat 86! :D

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:11

randie schreef:
:= dan heb ik een uitzondering gehad denk ik. Maar ik ga het even opzoeken waar het staat :)

Kan ook wel zijn dat dat een heel goed paard was. Die maakt dan niet alles passend, maar door zijn vermogen en kwaliteit stelt dan een parcours van 1.10 helemaal niks voor. Die zouden ze bij wijze van sprken nog uit draf springen.

vencedor

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:14

ik denk dat het ook een hele goede was, helaas was hij lichaamlijk bijna nooit in orde altijd kwakkelen. Dus heeft hij nooit mogen laten zien wat hij kon. Ik had al een andere ruiter geregeld die hem uit zou gaan brengen i.p.v een springkneusje als ik, maar het heeft nooit meer zo mogen zijn helaas..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:24

MarcelDufour schreef:
mo_van_dijk schreef:

Over die balkjes op 2.90 is het wel de bedoeling dat je gallopeert! Of deed je dat al?

Uhm, ja. Draven over meerdere balken snapt hij nog niet!