WenK schreef:Wat een enorm interessant topic dit!
Ik spring zelf puur voor de afwisseling met mijn paard (pony), zo heel af en toe gaan we eens naar een oefenparcoursje of een onderlinge springwedstrijd en daar zit 'm de kneep....
Laat ik voorop stellen dat ik niet de ambitie heb om met haar echt de springring onveilig te gaan maken, maar ik zou het wel heel leuk vinden als het steeds wat beter gaat. Ik spring nooit zonder begeleiding omdat ik dan onzeker wordt.
1) Ze stopt snel op oxers. Steilsprongen, kruisjes, inuitjes etc zijn allemaal geen probleem, oxers vind ze lastig. Ze springt heel dicht op de hindernis, dus ik heb het vermoeden dat ze "bang" is om rek te maken in de sprong, kan dat? En wat zou ik, buiten "blijven oefenen" kunnen doen om het makkelijker te maken?
2) Thuis (in training) kan ik, buiten oxers, de gekste dingen neerzetten, met voldoende been en voldoende voorwaarts gereden springt ze alles (lees: de voorwaarden moeten goed zijn). Een parcoursje in de training springt ze ook, maar zodra er competitie bij komt kijken stopt ze. Niet alleen bij mij (ik gaf namelijk mijn onzekerheid/zenuwen de schuld) maar ook bij een ervaren wedstrijdruiter. Dit doet ze zowel op ander terrein als op een onderlinge wedstrijd thuis. Heb je hier nog tips voor?
Overigens is het een paard waarvan mijn instructeurs zeggen dat ze een keurige techniek heeft, daar zit 't 'm ook niet in voor mijn gevoel.
Haar voorpluk is met springen altijd ingevlochten. Mijn instructeur is namelijk van mening dat als je zo'n voorpluk niet vlecht voor het springen je "net zo goed 1 been op kan binden" met betrekking tot het creeeren van de voorwaarden om te springen...
mm dat van die voorpluk vind ik een beetje onzin...
Verder denk ik toch dat het aan de ruiter ligt. Het zou op wedstrijd geen verschil moeten maken. Tenzij de hindernissen er wat eng uit zien.
Maar het kan zijn dat als je je er als ruiter teveel op gaat focussen dat het probleem dan juist ontstaat. Ook de gevorderde ruiter doet dit waarschijnlijk. Beetje lastig uitleggen...