[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hamsterfan

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:34

sommige vinden dit een onzin topic maar voor de meeste is dit topic erg handig dus als je er niks aan hebt plaats er dan ook geen reacties in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:27

En het doel van deze reactie is...?

Loen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:50

Heey mense mijn paardje is supergevoelig, na een kwartiertje loopt ie meestal vanzelf wel aan de teugel, maar als je bijvoorbeeld drijft met je sporen, dan komt ie al weer omhoog, en als ik met mijn handen een andere houding aanneem, dan gaat hij meteen veel te diep.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 11:44

Loen schreef:
Heey mense mijn paardje is supergevoelig, na een kwartiertje loopt ie meestal vanzelf wel aan de teugel, maar als je bijvoorbeeld drijft met je sporen, dan komt ie al weer omhoog, en als ik met mijn handen een andere houding aanneem, dan gaat hij meteen veel te diep.

Waarom zou je je handen een andere houding laten aannemen? Ze moeten gewoon op de juiste plek blijven en mee gaan met de beweging. (boven de schoft)
En wat ik uit je "verhaal" haal, lijkt het er meer op dat ie achter de teugel loopt, dus met z'n neusje achter de loodlijn en niet nageeflijk. Dat hij zelf "in de krul" loopt,maar dat jij niet meer hals lengte etc kan regelen.

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:06

Ik heb ook een probleem... Verdrietig

Het liefst train ik zo: lang en laag starten (dus voorwaarts/neerwaarts) dan oppakken en weer lang en laag eindigen. Maar op de een of andere manier krijg ik het voorwaarts neerwaarts niet goed voor elkaar. In stap wel maar als ik een overgang naar de draf wil maken ben ik het kwijt, om over de galop nog maar niet te spreken. Als ik een contact teugel neem die ik bij het oppakken gebruik dan krijg ik haar er wel door heen, zonder rukken of plukken maar gewoon over de rug en nagefelijk. Mijn instructrice en anderen krijgen het wel voor elkaar dus het ligt voor 100% aan mij.. Huilen

Ik heb nu een maand niet gereden (dus ook geen les) ivm een overbelaste schouder. Ik wil nu rustig weer beginnen. Heb er nu 2 x op gezeten en soms wordt ze zo sterk aan de voorkant dat ik weer last van mijn schouder krijg. Graag zou ik gewoon 3 weken aan een stuk alleen maar VWNW rijden, gewoon lekker samen ontspannen..

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:44

Probeer weer even een paar stappen terug te doen, voor je er weer een paar vooruit kan. Het kan goed zijn dat je even een dipje hebt, en dat je door de deze periode van niet-rijden en binnekort weer les je kijke en gevoel op het rijden weer kan aanpassen aan de situatie.

zoek_marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:51

Bisous14 schreef:
Ik heb ook een probleem... Verdrietig

Het liefst train ik zo: lang en laag starten ..

Als je gelijk het paard en je schouder vanaf het begin aan zo belast met laag en neerwaarts lopen dan lijkt me dat nog te actief. Bouw inderdaad het geheel rustig op en probeer de overgangen ook eerst in rust voor te bereiden.

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:04

Maar dan met een licht contact? of opgepakt?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:08

Dat is een kwestie van aanvoelen. Als jou pony goed te besturen is en goed voorwaarts is, zou een licht contact voldoende moeten zijn!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:11

Ik denk dat je teveel druk vraagt. Gewoon het gewicht van de teugel.
In je profiel heb ik ff gespiekt. Ik denk dat je de neus er veel meer uit mag laten komen.Daar loopt ie niet lang en laag en niet opgericht. Desnoods vraag je lange teugel en door licht contact loopt hij al lang en laag. goed de achterhand activeren en dan is het top. Haha!

Brendatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 17:35

Op zich moet je het gevoel hebben. Je paard moet voorwaarts zijn. Goed op je hulpen reageren. Als je goede privéles hebt, dan kom je een heel eind. Je instructor kan je verder op weg helpen. Dat is denk het beste.
Voor iedereen duurt het denk wel eventjes.
Groetjes!!

xD_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 23:48

het is een kwestie van oefenen oefenen en oefenen
en altijd maar verbetering zien,
ook al is het eens een keer niet.
maar nooit opgeven en altijd blijven proberen.
sommige paarden zijn er ook gwn het type paarden neit voor.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 00:02

superwoman schreef:
amber_16 schreef:
Mijn probleem is meestal dat ze te snel zeggen dat ik zaag Scheve mond
ik speel dan gewoon met mijn binnen hand, buitenhand er goed aan voor aanleuning.
Maar omdat ik speel dan gaat mijn buitenhand mee en zeggen de mensen dat ik zaag.
wat volgens mij dus niet het geval is.
en ook wel eens dat mijn pony dus niet voorwaarts neerwaarts gaat.
Hij is dan goed aan het been maar echt niet dat die dan omlaag gaat.
dan houdt die zijn hoofd stijf omhoog,
alleen als ik wat minder actief rijd gebeurt er wat.

Steeds kneepjes geven is niet nodig, doe je dat wel, geef je teveel hulpen.
Je zaagt dus wel degelijk Rolleyes

De laatste zin geeft ook aan dat je het niet goed doet. Juist een actief paard kan goed nageeflijk lopen, want die loopt van achter naar voren.

Ik denk dat het probleem eerder in het paard zit. Pijn.
Een niet passend zadel bijvoorbeeld of blokkades.
Daarnaast is er ook extra spanning door een ruiter die zulke harde kneepjes geeft dat zijn buitenhand bijna actief meedoet. Als je paard al vast houdt kun je hem uitnodigen met kneepjes, teveel=spanning=niet loslaten in de kaak (ontspannen en onderkaak laten hangen, kijk zelf maar eens omhoog, kaken op elkaar klemmen en nu je kin op je borst en dan hetzelfde met een ontspannen kaak)=snel in een valse knik. Er ontstaat dan een gekke s in de hals en je paard kan jou zo dus nooit dragen.
Als je paard voorwaarts is maar stuk met hoofd omhoog blijft is hij niet voorwaarts maar loperig, loopt weg voor de hulpen en probeert onder het werk uit te komen, waarom? (pijn, stress, etc) Juist als je deze paarden aan het werk zet (buiging, overgangen etc) zijn ze ineens niet meer zo voorwaarts en ook gelijk minder aan het been.
Probeer je even niet bezig te houden met het aan de teugel maar ga rijden, buiging in het lijf (is tevens eenzijdig los moeten laten/strekken) overgangen en voorwaarts neerwaarts.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 00:04

xD_B schreef:
het is een kwestie van oefenen oefenen en oefenen
en altijd maar verbetering zien,
ook al is het eens een keer niet.
maar nooit opgeven en altijd blijven proberen.
sommige paarden zijn er ook gwn het type paarden neit voor.

maar ook die paarden kunnen het maar hebben daar de juiste begeleiding bij nodig, dus iemand die nog moet oefenen zal dit paard niet juist kunnen trainen. Uiteraard moet iedereen het leren, maar je leert het beter voelen op een paard die goed loopt.

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 17:20

De (manege)pony die ik rijd krijg ik nu (eindelijk) aan de teugel, maar zodra ik aandraaf of een kleine volte maak gaat meteen het hoofd weer omhoog.
Daarna lukt het wel weer om hem aan de te teugel te rijden..
Iemand tips?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 17:29

lailapri schreef:
Ik denk dat het probleem eerder in het paard zit. Pijn.
Een niet passend zadel bijvoorbeeld of blokkades.
Daarnaast is er ook extra spanning door een ruiter die zulke harde kneepjes geeft dat zijn buitenhand bijna actief meedoet. Als je paard al vast houdt kun je hem uitnodigen met kneepjes, teveel=spanning=niet loslaten in de kaak (ontspannen en onderkaak laten hangen, kijk zelf maar eens omhoog, kaken op elkaar klemmen en nu je kin op je borst en dan hetzelfde met een ontspannen kaak)=snel in een valse knik. Er ontstaat dan een gekke s in de hals en je paard kan jou zo dus nooit dragen.
Als je paard voorwaarts is maar stuk met hoofd omhoog blijft is hij niet voorwaarts maar loperig, loopt weg voor de hulpen en probeert onder het werk uit te komen, waarom? (pijn, stress, etc) Juist als je deze paarden aan het werk zet (buiging, overgangen etc) zijn ze ineens niet meer zo voorwaarts en ook gelijk minder aan het been.
Probeer je even niet bezig te houden met het aan de teugel maar ga rijden, buiging in het lijf (is tevens eenzijdig los moeten laten/strekken) overgangen en voorwaarts neerwaarts.

pijn kan altijd, maar dan zou het paard helemaal niet aan de teugel willen denk ik dan en nu lukt dat wel als het paard niet actief is

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 17:30

astriidj schreef:
De (manege)pony die ik rijd krijg ik nu (eindelijk) aan de teugel, maar zodra ik aandraaf of een kleine volte maak gaat meteen het hoofd weer omhoog.
Iemand tips?

wat doe je allemaal om het voor elkaar te krijgen?

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 20:23

superwoman schreef:
astriidj schreef:
Iemand tips?

wat doe je allemaal om het voor elkaar te krijgen?

Een beetje van voor tegen houden, maar wel voldoende been geven zodat die toch door blijft lopen.
En met de buitenhand kneepjes geven, met de binnenhand af en toe. Zodra ik voel dat hij wilt zakken laat ik 'los' Knipoog

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 20:30

Ik heb het ultieme trucje gevonden Haha!

Een dubbelgebroken appelbitje, jeetje wat loopt de mijne daar lekker op!
Vandaag voor het eerst geprobeerd, begin beetje knorrig en vasthouden, maar na 10 minuutjes gereden te hebben liep ie heerlijk!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 20:42

astriidj schreef:
Een beetje van voor tegen houden, maar wel voldoende been geven zodat die toch door blijft lopen.
En met de buitenhand kneepjes geven, met de binnenhand af en toe. Zodra ik voel dat hij wilt zakken laat ik 'los' Knipoog

Dan doe je het niet goed
gewoon been geven, stille meegevende hand, meer heb je niet nodig.
Totale ontspanning als ie mee geeft is goed, echter moet het geen dwang zijn waardoor hij gaat geven, want dan krijg je een valse knik. Dus nooit van voor tegen houden.

Kneepjes aan de buitenhand is al helemaal niet de bedoeling, liefst totaal geen kneepjes en anders een enkele x met de binnenhand terwijl de buitenhand erbij blijft. Een kneepje is dan ook maar 1 sec of zelfs minder lang.

Hoop dat je er wat aan heb.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 20:49

Nerootjeh schreef:
Ik heb het ultieme trucje gevonden Haha!

Een dubbelgebroken appelbitje, jeetje wat loopt de mijne daar lekker op!
Vandaag voor het eerst geprobeerd, begin beetje knorrig en vasthouden, maar na 10 minuutjes gereden te hebben liep ie heerlijk!

Waarom een appelbitje?
Een ander bit kan goed zijn. Of je dikker of dunner nodig heb, kan verschillen per paard (paardenmond)
Maar een appelbitje vind ik idd meer een trucje Schijnheilig
Voor paarden met en geschiedenis kan een trucje wel eens helpen, maar meestal gebruiken ruiters zulke middelen wanneer het probleem ergens anders ligt. Wanneer ze weer terug gaan zal het probleem ook weer terug komen.....

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 20:54

Ik reed voorheen altijd met een dubbelgebroken watertrensje, maar ik merkte dat ie vast begon te houden.. Tandarts gekomen, behandeling gehad, maar hij hield nog steeds vast. goede verhalen gehoord over het appelbitje, dus ik denk; ik waag een poging, en het bevalt me super OK dan!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 20:58

Nerootjeh schreef:
Ik reed voorheen altijd met een dubbelgebroken watertrensje, maar ik merkte dat ie vast begon te houden.. Tandarts gekomen, behandeling gehad, maar hij hield nog steeds vast. goede verhalen gehoord over het appelbitje, dus ik denk; ik waag een poging, en het bevalt me super OK dan!

Mischien heeft het een reden dat hij vast pakt?

Thefrodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 14:09

Kan iemand voor mij iets duidelijker omschrijven "met de benen naar de hand toe rijden" ?

Is dat zeg maar hetzelfde als wanneer je aan de teugel wil gaan rijden je paard in eerste instantie de benenhulpen met snelheid oplost en je zo moet rijden dat je paard merkt dat het om aan de teugel rijden gaat en niet om snelheid, en andersom dat het wel of niet meegeven met de teugel gecorrigeerd moet worden met benen omdat het paard anders gewoon langzamer gaat rijden?

Of wordt er iets anders mee bedoelt?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 15:57

Thefrodo schreef:
Kan iemand voor mij iets duidelijker omschrijven "met de benen naar de hand toe rijden" ?

Is dat zeg maar hetzelfde als wanneer je aan de teugel wil gaan rijden je paard in eerste instantie de benenhulpen met snelheid oplost en je zo moet rijden dat je paard merkt dat het om aan de teugel rijden gaat en niet om snelheid, en andersom dat het wel of niet meegeven met de teugel gecorrigeerd moet worden met benen omdat het paard anders gewoon langzamer gaat rijden?

Of wordt er iets anders mee bedoelt?

eh, wat jij bedoelt dat snap ik niet Verward

Met je benen naar de hand rijden is simpel.
als je been geeft en het paard daarop correct reageert, dan gaat hij wat harder én gaat z'n neusje naar voren.
Doordat z'n neusje naar voren gaat, "loopt"hij vanzelf tegen je hand aan. Je moet wel mee geven dan en zorgen voor een lichte aanleuning. Als je langzamer wil, dan vang je 'm op met je zit,of daarbij sluit iets je buitenhand voor een 1/2 sec, doordat hij aktief is,blijft je aanleuning het zelfde. Blokkeren met je hand is nooit de bedoeling,helaas zie je het wel. Mensen hebben soms te weinig geduld en zoeken de mond op ipv het paard die de hand op zoekt.
Dan krijg je een paard wat niet over de rug gaat en vaak in een valse knik loopt.