Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Loen schreef:Heey mense mijn paardje is supergevoelig, na een kwartiertje loopt ie meestal vanzelf wel aan de teugel, maar als je bijvoorbeeld drijft met je sporen, dan komt ie al weer omhoog, en als ik met mijn handen een andere houding aanneem, dan gaat hij meteen veel te diep.
Bisous14 schreef:Ik heb ook een probleem...![]()
Het liefst train ik zo: lang en laag starten ..
superwoman schreef:amber_16 schreef:Mijn probleem is meestal dat ze te snel zeggen dat ik zaag
ik speel dan gewoon met mijn binnen hand, buitenhand er goed aan voor aanleuning.
Maar omdat ik speel dan gaat mijn buitenhand mee en zeggen de mensen dat ik zaag.
wat volgens mij dus niet het geval is.
en ook wel eens dat mijn pony dus niet voorwaarts neerwaarts gaat.
Hij is dan goed aan het been maar echt niet dat die dan omlaag gaat.
dan houdt die zijn hoofd stijf omhoog,
alleen als ik wat minder actief rijd gebeurt er wat.
Steeds kneepjes geven is niet nodig, doe je dat wel, geef je teveel hulpen.
Je zaagt dus wel degelijk![]()
De laatste zin geeft ook aan dat je het niet goed doet. Juist een actief paard kan goed nageeflijk lopen, want die loopt van achter naar voren.
xD_B schreef:het is een kwestie van oefenen oefenen en oefenen
en altijd maar verbetering zien,
ook al is het eens een keer niet.
maar nooit opgeven en altijd blijven proberen.
sommige paarden zijn er ook gwn het type paarden neit voor.
lailapri schreef:Ik denk dat het probleem eerder in het paard zit. Pijn.
Een niet passend zadel bijvoorbeeld of blokkades.
Daarnaast is er ook extra spanning door een ruiter die zulke harde kneepjes geeft dat zijn buitenhand bijna actief meedoet. Als je paard al vast houdt kun je hem uitnodigen met kneepjes, teveel=spanning=niet loslaten in de kaak (ontspannen en onderkaak laten hangen, kijk zelf maar eens omhoog, kaken op elkaar klemmen en nu je kin op je borst en dan hetzelfde met een ontspannen kaak)=snel in een valse knik. Er ontstaat dan een gekke s in de hals en je paard kan jou zo dus nooit dragen.
Als je paard voorwaarts is maar stuk met hoofd omhoog blijft is hij niet voorwaarts maar loperig, loopt weg voor de hulpen en probeert onder het werk uit te komen, waarom? (pijn, stress, etc) Juist als je deze paarden aan het werk zet (buiging, overgangen etc) zijn ze ineens niet meer zo voorwaarts en ook gelijk minder aan het been.
Probeer je even niet bezig te houden met het aan de teugel maar ga rijden, buiging in het lijf (is tevens eenzijdig los moeten laten/strekken) overgangen en voorwaarts neerwaarts.
astriidj schreef:De (manege)pony die ik rijd krijg ik nu (eindelijk) aan de teugel, maar zodra ik aandraaf of een kleine volte maak gaat meteen het hoofd weer omhoog.
Daarna lukt het wel weer om hem aan de te teugel te rijden..
Iemand tips?
superwoman schreef:astriidj schreef:De (manege)pony die ik rijd krijg ik nu (eindelijk) aan de teugel, maar zodra ik aandraaf of een kleine volte maak gaat meteen het hoofd weer omhoog.
Daarna lukt het wel weer om hem aan de te teugel te rijden..
Iemand tips?
wat doe je allemaal om het voor elkaar te krijgen?
astriidj schreef:Een beetje van voor tegen houden, maar wel voldoende been geven zodat die toch door blijft lopen.
En met de buitenhand kneepjes geven, met de binnenhand af en toe. Zodra ik voel dat hij wilt zakken laat ik 'los'
Nerootjeh schreef:Ik heb het ultieme trucje gevonden
Een dubbelgebroken appelbitje, jeetje wat loopt de mijne daar lekker op!
Vandaag voor het eerst geprobeerd, begin beetje knorrig en vasthouden, maar na 10 minuutjes gereden te hebben liep ie heerlijk!
Nerootjeh schreef:Ik reed voorheen altijd met een dubbelgebroken watertrensje, maar ik merkte dat ie vast begon te houden.. Tandarts gekomen, behandeling gehad, maar hij hield nog steeds vast. goede verhalen gehoord over het appelbitje, dus ik denk; ik waag een poging, en het bevalt me super
Thefrodo schreef:Kan iemand voor mij iets duidelijker omschrijven "met de benen naar de hand toe rijden" ?
Is dat zeg maar hetzelfde als wanneer je aan de teugel wil gaan rijden je paard in eerste instantie de benenhulpen met snelheid oplost en je zo moet rijden dat je paard merkt dat het om aan de teugel rijden gaat en niet om snelheid, en andersom dat het wel of niet meegeven met de teugel gecorrigeerd moet worden met benen omdat het paard anders gewoon langzamer gaat rijden?
Of wordt er iets anders mee bedoelt?