Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:19

QQQQ schreef:
Kan zijn Jippie, maar ik moet zeggen dat de stils goed overeenkomen met wat ik Anky, Edward en Tineke wel op clinics heb zien demonstreren. ZO extreem dat dit maar enkele seconden op die hele middag te zien is geweest, is het iig niet.

Wat betreft het afrollen van de hals en hoe diep de paarden daar ingesteld worden heb je gelijk.
Maar daar heb je niet gezien dat ruiters er op zitten te hangen en te trekken met handen in hun buik en dat paarden steeds met een open mond rondlopen en met het bit klooien. Dat laatste beeld wordt benadrukt op de stills van TS

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:22

Jippie schreef:
QQQQ schreef:
Kan zijn Jippie, maar ik moet zeggen dat de stils goed overeenkomen met wat ik Anky, Edward en Tineke wel op clinics heb zien demonstreren. ZO extreem dat dit maar enkele seconden op die hele middag te zien is geweest, is het iig niet.

Wat betreft het afrollen van de hals en hoe diep de paarden daar ingesteld worden heb je gelijk.
Maar daar heb je niet gezien dat ruiters er op zitten te hangen en te trekken met handen in hun buik en dat paarden steeds met een open mond rondlopen en met het bit klooien. Dat laatste beeld wordt benadrukt op de stills van TS

Bokt is van streek....pagina 51 van 47 Verward

Ah, zo bedoel je dat.
Daar val ik bij die beelden geeneens over en het anatomisch effect op het paard zal ik beide gevallen grotendeels hetzelfde zijn (hooguit nog wat erger bij de echte trekkers...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:24

QQQQ schreef:
Jippie: Ik zie bij de eerste foto de poll hoogste punt (Edit: of komt dat alleen maar omdat ie hier net voor van de grond af is?), of wat was je bedoeling?

Ik wilde mooie foto's van het losrijden laten zien [niet de proef!], zelfde combi maar dan 10 minuten later dan bij TS op de stills. Zelfde combi, ander beeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:26

QQQQ schreef:
Ah, zo bedoel je dat.
Daar val ik bij die beelden geeneens over en het anatomisch effect op het paard zal ik beide gevallen grotendeels hetzelfde zijn (hooguit nog wat erger bij de echte trekkers...)

Voglens mij hadden we het daar niet over, dit was mijn reactie aan doubledream.
Wakker blijven Q Tong uitsteken

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:28

Jippie schreef:
Ik wilde mooie foto's van het
losrijden
laten zien [niet de proef!], zelfde combi maar dan 10 minuten later dan bij TS op de stills. Zelfde combi, ander beeld.

OK, ziet er zeker een stuk prettiger uit. Als dat het maximale was dat ie 'm in de training achter de loodlijn liet komen, zou je mij niet horen klagen...
Ik weet dat ie 'm daar niet de hele tijd laat lopen, maar wel langer dan -zeg maar- een paar passen. En zoals in Abby's stuk gezegd is: hij loopt consistantly achter de loodlijn (eigenlijk bij uitzondering erop of ervoor).

Gaaaap Sorry Jip...kwoot eens wat vaker Pling Knipoog

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 16:25

Pffffffffffff, wat een "discussie" zeg! Ik ben nog niet zolang een bokker en heb geprobeerd alles te volgen maar dat valt niet mee.
Zelf rij ik, onder begeleiding, ook LDR maar pas na een half uur VWNW en dat LDR is echt geen uur met veel pluk- en rukwerk. Paard gaat soepeler lopen, ik kan lekkerder zitten, dus allebei blij. Je kan toch gewoon het beste van 2 methodes combineren of zie ik dat verkeerd?

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 16:27

Is VWNW dan niet genoeg om jouw paard soepel te laten lopen?

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 16:28

Betteke schreef:
Pffffffffffff, wat een "discussie" zeg! Ik ben nog niet zolang een bokker en heb geprobeerd alles te volgen maar dat valt niet mee.
Zelf rij ik, onder begeleiding, ook LDR maar pas na een half uur VWNW en dat LDR is echt geen uur met veel pluk- en rukwerk. Paard gaat soepeler lopen, ik kan lekkerder zitten, dus allebei blij. Je kan toch gewoon het beste van 2 methodes combineren of zie ik dat verkeerd?

Nee hoor elke methode heeft wat naar mijn mening en onder goede bergelijding kan je best een beetje van bijden gebruiken.
en dit volgen valt zeker niet mee Clown

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 16:32

Nee VWNW vind ik niet genoeg voor mijn paard, zeker niet als ik merk dat hij (nog) beter gaat lopen door 10 min. LDR.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 19:31

nou dan is dat goed! hoe bereik je het LDR eigenlijk Betteke? (niet als commentaar bedoeld, maar ik wil dat een beetje van iedereen horen Haha! )

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 20:05

Moeilijk uit te leggen je moet het echt voelen. Druk op 2 teugels en paard gaat nageven. Vantevoren moet hij wel VWNW zijn gereden en scherp aan je hulpen. Been eraf teugels eraan hij geeft na en je rijdt als een zonnetje, ff heeeeeeeeeeel simpel voorgesteld hoor! Ik moet het ook nog goed leren dus ik doe het alleen als ik les heb en dat is nu 2x per week (goedkope instructrice). Mijn instructrice heeft les van een leerling van Anky dus die pikt al het fijne eruit zeg maar.

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 07:38

Ja zo voel ik het ook! Ik heb eigenlijk helemaal geen zware druk op de teugels nodig om mijn paard rond en diep te rijden, omdat ze een vrij gevoelige mond heeft. Als ik haar wat dieper wil instellen hoef ik daar helemaal geen moeite voor te doen, ik vraag wat weerstand op de teugels en dan zakt ze vanzelf al naar beneden. voor mij heeft ldr alleen maar goeie verbetreingen gegeven, o.a. betere nageeflijkheid, meer halsbespiering (geen onderhalsbespiering...) en vooral een veel losser paard.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 09:01

Ik rij eerst VWNW totdat hij los door het lijf loopt. Dit wil zeggen dat hij zich moeiteloos laat omstellen en niet omhoog komt bij het naar voren of terugrijden. Daarna drijf je met je been tegen je hand aan en rol je je paard op. Ik drijf en heb een weerstand biedende hand. Zodra hij zijn kaken ontspant krijgt hij ook ontspanning op de teugels. Hierbij moet de reactie gewaarborgd blijven. Ik hou mijn handen stil. Geen gekneed en gezaag. Wel stel ik hem af en toe even naar links en naar rechts tot hij hier los laat.

Dit is een fase die maar een paar rondjes duurt. Daarna rij ik hem meer naar de oprichting toe.
Tussendoor stappen we altijd een stukje (of twee) aan de lange tegel om alle spieren even de gelegenheid te geven om zich weer geheel te ontspannen.

Overigens bedoel ik met lichtheid geen losse teugels. Ik heb altijd liever nog een beetje druk erop.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 09:43

Ik heb afgelopen zaterdag Hans Peter Minderhout op Florencio aan het werk gezien. Hij rijdt deze hengst ook ldr los en stelde hem vervolgens hoger in. Zowel bij het diep als bij het hoger instellen heb ik HP NIETS maar dan ook helemaal NIETS met zijn handen zien doen. Dit deed hij voor zover ik kon zien puur middels zijn zit.

Dus ruk en plukwerk om een paard diep in de krul te krijgen is helemaal niet nodig en dus ook helemaal niet van toepassing. Ja misschien bij ons simpele ruiters die een plaatje van een dergelijke ruiter willen kopieren, maar dan heb je het dus niet over goed LRD rijden!!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 10:17

Het is dus absoluut geen ruk- en plukwerk! Druk op 2 teugels paard ontspant kaakspieren, dat is imo geen geruk en gepluk en in zijn mond.
Als het goed is rij je daarna met hele lichte teugeldruk.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 11:25

Veel van de tegenstanders hier beweren dat je een paard met kracht naar beneden "werkt" en daar flink vasthoudt. Dat is dus absoluut niet het geval, net als Betteke al zegt.

Wel zal er best eens wat spanning optreden als een paard probeert om toch onder het diepe werk uit te komen, maar dat geldt voor zoveel dingen. Dat valt niet toe te wijzen aan het diepere werk.

Overigens ben ik niet in een kamp van voor- of tegenstanders te stoppen hoor. Bekijk alles graag met open vizier, maar ben zelf een flutruiter.

Wel zie ik in het trainen van mijn eigen paarden soms duidelijke voordelen in het wat ronder en dieper instellen, en dan heb ik het over kleine momenten, geen uren... en bovendien verschilt het ook nog per paard.

Daar komt bij dat de tegenstanders vinden dat als je je paard wat ronder rijdt, achter de LL, je dus LDR rijdt. De voorstanders vinden dat juist niet, die hebben daar een heel ander beeld van. Eigenlijk al een begin van miscommunicatie dus...

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 12:30

om even een klein voorbeeldje te geven:
Gisteren ben ik voor het eerst serieus bezig geweest met een jonge warmbloed hier op stal. Ze kan nog niet eens galoperen, maar draven lukt al aardig. Ik heb geen teugel druk, en klem haar tussen mijn benen. Dan verander ik de druk van mijn benen en vraag zo buiging in het lijf. Ze pakte het super aan. Na 2 rondjes liep ze niet meer naar de sterren te turen maar kwam ze al omlaag. Na nog 2 rondjes kwam ze echt aan de teugel, en nog steeds zonder teugel druk. na een tijdje kwam ze uit zich zelf LDR en liep ze als een zonnetje, nog altijd zonder teugeldruk, nog niet een klein beetje! Ik ben na een ppaar rondjes op gehouden, want het vereist wel spieren zo'n training, en die heeft ze nog niet. Maar ze was zo ontspannen aan het swingen, ik werd er helemaal blij van. En mijn teugels heb ik niet 1 keer aan hoeven nemen. Dus pluk en trekwerk? Dacht het niet!

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 12:39

kan er hier iemand dan eens fotos van erop zetten, en niet zo'n 'slechte momenten' allemaal gelijk pagina 1 dan?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 14:12

Ik denk dat weinig hobbyruiters hun paarden zo diep en rond rijden als Anky en consorten. Dat gaat ook niet van de ene op de andere dag. Als je idd je paard ineens van de ene op de andere dag zo gaat instellen dan ben je verkeerd bezig denk ik, maar als je het onder goede begeleiding probeert te benaderen ben je denk ik wel goed bezig tenzij je paard natuurlijk heftig protesteert of gaat staken dan moet je imo gelijk stoppen en een andere rijmethode uitproberen of een stap terug doen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 14:21

Zoals betteke al zegt, ik pas ldr ook maar half toe.
Deze foto vind ik ergens tussen LDR en VWNW zitten.
op gevaar voor eigen leven dan maar. Maar als je zelfs al geen foto's kunt plaatsen, dan hoeft het voor mij niet meer
Afbeelding

Ik heb er maar heel weinig foto's van dus jullie zullen het moeten doen. Concludeer aub niet aan de hand van de open mond dat ik hem in zijn bek trek want dan kijk je echt niet verder dan je neus lang is Clown

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 14:35

@Astragirl, ik ben niet zo fotogeniek Verdrietig . En ik weet niet hoe je foto's moet plaatsen ben nogal een digibeet Haha! .

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 15:23

nou inderdaad, zoals jullie het bereiken is er niks op aan te merken!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 16:10

Betteke schreef:
Moeilijk uit te leggen je moet het echt voelen. Druk op 2 teugels en paard gaat nageven. Vantevoren moet hij wel VWNW zijn gereden en scherp aan je hulpen. Been eraf teugels eraan hij geeft na en je rijdt als een zonnetje, ff heeeeeeeeeeel simpel voorgesteld hoor! Ik moet het ook nog goed leren dus ik doe het alleen als ik les heb en dat is nu 2x per week (goedkope instructrice). Mijn instructrice heeft les van een leerling van Anky dus die pikt al het fijne eruit zeg maar.

sherwood schreef:
om even een klein voorbeeldje te geven:
Gisteren ben ik voor het eerst serieus bezig geweest met een jonge warmbloed hier op stal. Ze kan nog niet eens galoperen, maar draven lukt al aardig. Ik heb geen teugel druk, en klem haar tussen mijn benen. Dan verander ik de druk van mijn benen en vraag zo buiging in het lijf. Ze pakte het super aan. Na 2 rondjes liep ze niet meer naar de sterren te turen maar kwam ze al omlaag. Na nog 2 rondjes kwam ze echt aan de teugel, en nog steeds zonder teugel druk. na een tijdje kwam ze uit zich zelf LDR en liep ze als een zonnetje, nog altijd zonder teugeldruk, nog niet een klein beetje! Ik ben na een ppaar rondjes op gehouden, want het vereist wel spieren zo'n training, en die heeft ze nog niet. Maar ze was zo ontspannen aan het swingen, ik werd er helemaal blij van. En mijn teugels heb ik niet 1 keer aan hoeven nemen. Dus pluk en trekwerk? Dacht het niet!

Hierboven in vet wat passages die toch behoorlijk ingaan tegen wat de LDR experts meestal zeggen:
- LDR gaat van achter naar voren (been af is dus niet logisch)
- LDR komt bovenop de basistraining, bij een al wat verder gevorderd paard (dus geen groen paard in africhting)

Een jong paard die "vanzelf LDR gaat" klinkt mij in de oren als een jong paard dat achter de teugel duikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 16:10

Hier ben ik het helemaal met Q eens
been eraf vind ik ook erg raar.

En idd een jong paard dat vanzelf het doet is achter de teugel

renes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 16:19

been eraf zorgt ervoor dat het paard vanzelf voorwaarts blijft, anders ga je je paard afstompen. Komt je paard terug, dan geef je even been, dan moet ie t weer uit zichzelf doen. (het step-effecht: even aanduwen en uit laten rollen..).