Betteke schreef:Moeilijk uit te leggen je moet het echt voelen. Druk op 2 teugels en paard gaat nageven. Vantevoren moet hij wel VWNW zijn gereden en scherp aan je hulpen. Been eraf teugels eraan hij geeft na en je rijdt als een zonnetje, ff heeeeeeeeeeel simpel voorgesteld hoor! Ik moet het ook nog goed leren dus ik doe het alleen als ik les heb en dat is nu 2x per week (goedkope instructrice). Mijn instructrice heeft les van een leerling van Anky dus die pikt al het fijne eruit zeg maar.
sherwood schreef:om even een klein voorbeeldje te geven:
Gisteren ben ik voor het eerst serieus bezig geweest met een jonge warmbloed hier op stal. Ze kan nog niet eens galoperen, maar draven lukt al aardig. Ik heb geen teugel druk, en klem haar tussen mijn benen. Dan verander ik de druk van mijn benen en vraag zo buiging in het lijf. Ze pakte het super aan. Na 2 rondjes liep ze niet meer naar de sterren te turen maar kwam ze al omlaag. Na nog 2 rondjes kwam ze echt aan de teugel, en nog steeds zonder teugel druk. na een tijdje kwam ze uit zich zelf LDR en liep ze als een zonnetje, nog altijd zonder teugeldruk, nog niet een klein beetje! Ik ben na een ppaar rondjes op gehouden, want het vereist wel spieren zo'n training, en die heeft ze nog niet. Maar ze was zo ontspannen aan het swingen, ik werd er helemaal blij van. En mijn teugels heb ik niet 1 keer aan hoeven nemen. Dus pluk en trekwerk? Dacht het niet!
Hierboven in vet wat passages die toch behoorlijk ingaan tegen wat de LDR experts meestal zeggen:
- LDR gaat van achter naar voren (been af is dus niet logisch)
- LDR komt bovenop de basistraining, bij een al wat verder gevorderd paard (dus geen groen paard in africhting)
Een jong paard die "vanzelf LDR gaat" klinkt mij in de oren als een jong paard dat achter de teugel duikt.