Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:47

jasmijn78 schreef:
Wat doe je eigenlijk om je eigen zit te verbeteren? Of is die niet voor verbetering vatbaar?

Zonder zadel alle oefeningen rijden (sorry, geen filmpje van :+ )
Verder is er niet zoveel op mijn zit aan te merken hoor, volgens menig instructeur. 8-)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:50

jasmijn78 schreef:
nombrado schreef:

Nek is het hoogste punt.

Zo zie je maar dat de nek het hoogste punt geen garante is voor een goed gaand paard en optimaal lichaamsgebruik... Er wordt in dit topic nogal blind gestaard op neus voor de LL en nek het hoogste punt. Ik zie dan toch 10 keer liever het jonge paard dan LaPuchelle , dat nog wat zoekende is en wat lager en ronder gaat, maar wel met lossigheid ontspanning en takt door de baan gaat, dan de schimmel.

Dan verschillen wij van mening
ik zie liever een paard die niet op de voorhand klapt (en naar de grond gedwongen moet staren)

maar wat zie jij, waardoor de schimmel niet los of niet ontspannen door de baan gaat? (in vertragende beeldjes?)
ben ik wel benieuwd naar.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:51

nombrado schreef:
Babootje schreef:
Ik ben dan ook erg benieuwd wat de reden is van deze manier van rijden. Nombrado kan dat vast wel toelichten.
Nombrado, nu je er toch bent... Licht eens toe wat de reden is van jouw manier van rijden op het filmpje?

Nee. Dan verzanden we in een discussie die hier al eerder heeft plaatsgevonden (kweet niet meer welke pagina)
Bovendien plaats ikzelf niet deze filmpjes.
en zo gaan we de interessante discussie die we hadden voorbij

Maar Nombrado...volgens mij ben jij begonnen met het plaatsen van een filmpje van Gast5428 dat zij niet zelf heeft geplaatst in dit topic, maar daar wil je ook dat zij daar verantwoording over aflegt...dus beetje vreemd dat je dan andersom niet thuis geeft!!!!

Daarnaast vraagt Gast5428 gewoon om uitleg bij de filmpjes, omdat datgene wat 'in beeld' wordt getoond nogal in schril contrast staat met datgene wat op internet 'in woord' wordt gepredict.

Je durft zelf niets te tonen, en geen verantwoording af te leggen. Daarentegen schroom je je niet om iemand die dat wel durft te trachten tot de grond toe af te branden. Voorlopig kan ik alleen maar concluderen dat als ik het 'in beeld' van Gast5428 vergelijk met het 'in beeld' van Nombrado, dat ik het werk van Gast5428 er vele malen prettiger en kundiger uit vindt zien.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:52

oji schreef:
. Voorlopig kan ik alleen maar concluderen dat als ik het 'in beeld' van Gast5428 vergelijk met het 'in beeld' van Nombrado, dat ik het werk van Gast5428 er vele malen prettiger en kundiger uit vindt zien.

is het klassiek? of AR?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:53

Anoniem schreef:
nombrado schreef:
ja, en daar ga je de mist in.
de meeste huidige warmbloedpaarden met een neerwaartsgebouwde romp, zijn niet geschikt voor dressuur. (duidelijk te zien aan de piaffe en passage, changementen e.d)
die zijn met teveel engels volbloed gefokt...en dat is zo hard mogelijk (snelheid) niet verzamelen.
Daarentegen hebben Tinkers, fjorden en haflingers bv een zeer evenwichtig gebouwde vierkante bouw.
prima voor verzamelwerk.

Waar haal je die onzin vandaan? Juist paarden met wat bloed zijn uitermate geschikt om sporten. Te veel volbloed in de dressuur is niet gewenst, wel voor springen en eventing. Maar dat een viekante bouw beter zou zijn dan is nergens op gebaseerd. Daarbij bestaat paardrijden niet alleen uit verzamelen maar is het juist gebaseerd uit het verruimen en verzamelen van het paard.

Nombrado, wat is een evenwichtig gebouwde vierkante bouw? Een tafel? :D Elk paard is evenwichtig gebouwd want anders zou het omvallen. ;)

De neerwaartse romp van het Engelse Volbloed (race) paard is voor dressuur, springen, eventing en mennen slecht. Als deze paarden moeten het een rijzende voorhand hebben en dat is met het model racesklelet niet mogelijk. Om over het hoogst nerveuze karakter nog maar even te zwijgen.

Afbeelding

http://easpstamboek.nl/sport-en-fokkeri ... -volbloed/

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:58

Anoniem schreef:
Voordat iemand denkt dat ik persoonlijk problemen heb met iemand. Ik vind het gewoon opmerkelijk dat er ineens niemand hier meer een filmpje van zichzelf durft te plaatsen.
Kom op Arie53, Simpelman, Cherie78, Nombrado, Midgie enz enz.... Waar zijin jullie ineens gebleven?
Ik kan zo genieten van het samenspel tussen ruiter en paard, laat ons mee genieten en leren van jullie rijkunsten.

Je spreekt me persoonlijk aan.
Van mij geen filmpjes, ik bewaar graag mijn strikte anonimiteit.
Ik hoop dat ik desondanks af en toe een bijdrage aan het Bokt forum mag blijven geven.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:58

Wow wat een beauty die Nombrado Pre`s zijn echt mijn favoriete paarden
Helaas zelf geen ,maar een barokke haf

Zie wel op het laatste filmpje dat je losjes teugel contact hebt ,,vind ik vriendelijker dan alles wat in de krul getrokken word

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:01

Is bovenstaand paard een dressuurpaard met een scheut volbloed erin? Nee toch? Volgens mij is dit een engels volbloed die gefokt is om te rennen en dit uitermate goed kan. Juist een toevoeging van wat bloed maakt een rijpaard tot een goed rijpaard.
Op een shetlander ga je ook geen dressuur of springwedstrijd winnen en die heeft geen enkel volbloed in zich. Het is bewezen dat een beetje bloedtoevoeging een rijpaard net wat extra geeft. Voor de springsport is meer bloed gewenst dan in de dressuur.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-11-13 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:03

yentl2010 schreef:

Zie wel op het laatste filmpje dat je losjes teugel contact hebt ,,vind ik vriendelijker dan alles wat in de krul getrokken word

Een losvast contact is voor een paard veel onplezieriger dan een constante mondhandverbinding. Een klapperend bit/hand is not done.

Tuurlijk Simpelman, jij hebt volgens mij meer dan genoeg ervaring. Dat lees ik tenminste wel terug in jouw berichten. In tegenstelling tot enkele anderen hier. Die citeren enkel uit boekjes.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:05

Anoniem schreef:
Is bovenstaand paard een dressuurpaard met een scheut volbloed erin? Neet toch?Volgens mij is dit een engels volbloed die gefokt is om te rennen en dit uitermate goed kan. Juist een toevoeging van wat bloed maakt een rijpaard tot een goed rijpaard.
Op een shetlander ga je ook geen dressuur of springwedstrijd winnen en die heeft geen enkel volbloed in zich. Het is bewezen dat een beetje bloedtoevoeging een rijpaard net wat extra geeft. Voor de springsport is meer bloed gewenst dan in de dressuur.

Sinds wanneer zijn de niet functionele rij-eigenschappen van een racepaard geschikt voor een rijpaard die het juist van de functionele en dus het evenwicht in de bouw moet hebben?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:06

Anoniem schreef:
Oeps. in het onderste filmpje zit de amazone niet maar staat in de beugels en valt enorm op de voorhand van het paard. En wat liggen de stang en trens onrustig in de mond. Ik begrijp wel dat het paard met een weggedrukte rug loopt. Is dit nu academisch of klassiek?
Ik zie niet waarom deze manier van rijden beter is dan het rijden van het door mijn geplaatste filmpje.

Wat vind je van de balans en hoe definieer jij de balans bij een rijpaard onder het zadel?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:09

Anoniem schreef:
yentl2010 schreef:

Een losvast contact is voor een paard veel onplezieriger dan een constante mondhandverbinding. Een klapperend bit/hand is not done.

Tuurlijk Simpelman, jij hebt volgens mij meer dan genoeg ervaring. Dat lees ik tenminste wel terug in jouw berichten. In tegenstelling tot enkele anderen hier. Die citeren enkel uit boekjes.

Simpelman ook zolang hij hier komt beweren dat de bovenlijn van het skelet tot een boog gevormd kan worden.

Afbeelding

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:10

Engelse Volbloed ongeschikt voor eventing??????? Vandaar dat pure volbloeds of >70% EV zo succesvol en populair zijn in deze tak van sport.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:12

nombrado schreef:
oji schreef:
. Voorlopig kan ik alleen maar concluderen dat als ik het 'in beeld' van Gast5428 vergelijk met het 'in beeld' van Nombrado, dat ik het werk van Gast5428 er vele malen prettiger en kundiger uit vindt zien.

is het klassiek? of AR?

Wie jij of Gast5428???

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:19

Anoniem schreef:
Elk paard is evenwichtig gebouwd want anders zou het omvallen. ;)
Kruipt even uit de meeleesmodus. Beelddenker in mij zit nu te brullen van de lach achter de computer. Geweldig al die omvallende paarden :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:24

nombrado schreef:
Het geeft mij nu een beeld, dat je het jammer vind dat je geen complimenten op je film hebt gekregen en commentaar op de leeftijd van je nog zo jonge paard.

Misschien een beetje selectief gelezen. Ik heb toch van meer mensen positief commentaar gelezen o.a. van mijzelf, maar misschien telt dat niet?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:24

oji schreef:
Engelse Volbloed ongeschikt voor eventing??????? Vandaar dat pure volbloeds of >70% EV zo succesvol en populair zijn in deze tak van sport.
.

Dat is de perceptie omdat de eventingruiters enkel denken dat snelheid het ultieme criterium voor succes is.

Overigens breken ze in de cross vaak de benen of gaan ze over de kop vanwege de onbalans.

De dressuur is niet om aan te zien en bij het springen komen de meeste in simpel springconcoursen nog niet eens foutloos rond.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:26

koeke schreef:
Anoniem schreef:
Kruipt even uit de meeleesmodus. Beelddenker in mij zit nu te brullen van de lach achter de computer. Geweldig al die omvallende paarden :D

Gast5428 weet kennelijk nog niet dat tussen in evenwicht blijven staan of in balans kunnen gaan een wereld van verschil zit.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:31

arie53 schreef:
oji schreef:
.

Dat is de perceptie omdat de eventingruiters enkel denken dat snelheid het ultieme criterium voor succes is.

Overigens breken ze in de cross vaak de benen of gaan ze over de kop vanwege de onbalans.

De dressuur is niet om aan te zien en bij het springen komen de meeste in simpel springconcoursen nog niet eens foutloos rond.
Off-topic, maar hier heeft Dirk Willem Rosie kortgeleden nog een column over geschreven: http://horses.nl/opinie/paard-luipaard/ Vooral de reactie van Alice Waanders is interessant en kan ik mij goed in vinden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:36

midgie schreef:
Nou hier beeldmateriaal van mijn allereerste clinic op een van mijn tinkers, wist niet eens dat ze erop stonden, dit is mijn eerste les van BB , bloednerveus natuurlijk IK ben super trots op dit dier , heb een hoop met en van haar geleerd, ze is nu met pensioen helaas,maar ze is nog bij mij en ik geniet nog elke dag van haar en ja ik geef om dit dier, wat ik eerder heb gelezen dat dat ook gek is alsof je als mens die met de AR bezig is niet zielsveel van je dier mag houden.

Ik snap niet waar jij vandaan haalt dat je niet van je paard mag houden? Ik denk dat we allemaal zielsveel van ons paard houden. Maar dat alleen maakt je nog niet automatische een goed ruiter. Fijn dat je trots bent op je paard, dat ben ik ook op die van mij. Je paard heeft een hele mooie staart. Maar dit topic gaan niet over hoe trots we zijn op onze paarden of hoeveel we van ze houden... Kun je aangeven wat je rijtechnisch gezien daar aan het doen bent? Want voor mij ziet het er uit alsof je een beetje in de rondte stapt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:39

nombrado schreef:
Anoniem schreef:
Oeps. in het onderste filmpje zit de amazone niet maar staat in de beugels en valt enorm op de voorhand van het paard. En wat liggen de stang en trens onrustig in de mond. Ik begrijp wel dat het paard met een weggedrukte rug loopt. Is dit nu academisch of klassiek?
Ik zie niet waarom deze manier van rijden beter is dan het rijden van het door mijn geplaatste filmpje.

Ik ga hier een paar dingen over zeggen.
Nombrado is 2 jaar uit de running geweest vanwege een ziekte
dit is de 4e keer dat ik hem weer kon rijden, en heb dit op film vastgelegd.
Ik heb het bewust vertraagd afmaakt, om de bewegingsafloop van hem goed te kunnen volgen
er is 1 moment dat hij 1 voorbeen aan de grond heeft en 1 achterbeen er bijna af, verder zijn de hoeken van de diagonale beenzetting identiek (dus géén weggedrukte rug)
Nek is het hoogste punt.
Het is géén stang en trens
maar een portugees trensbit.
Zelf ben ik aan het lichtrijden....sta dus niet in de beugels, maar kom minimaal uit het zadel om de rug te ontlasten. (ik rijd met zeer lange beugels)
trek het hoofd niet naar beneden (of zaag in mijn handen om het paard in een kader te werken.
De rug en achterhand spieren blijven soepel en krachtig....(die check ik dagelijks)
Hoop dat dit antwoord je bevredigt

Tja, laat ik dan zeggen wat ik zie. Een paard dat "uit elkaar loopt", "zonder rug", enigszins op de voorhand, met een los/vaste verbinding en een amazone erop die soms niet mee is met de beweging. (Vwb het laatste kan ik je adviseren je beugels een gaatje korter te doen).
Over het bit zeg ik maar niks.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:41

bedankt voor de link koeke, had het nog niet gelezen. Leuk stuk en kan mij er ook helemaal in vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:45

arie53 schreef:
Anoniem schreef:

Gast5428 weet kennelijk nog niet dat tussen in evenwicht blijven staan of in balans kunnen gaan een wereld van verschil zit.

Waar komt jou hetze tegen de volbloed vandaan? Heeft er wel eens één op je tenen gestaan? :)

Arie, ik hoef je toch niet te vertellen dat een scheut volbloed de paarden geen kwaad doet. Kijk eens naar de pedigree van de door jouw geroemde hengst Ramzes http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/141 Die heeft toch echt voor minimaal 50% volbloed in de aderen stromen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:50

Hij is PRO Arabisch volbloed (Shagya) en ANTI Engelse volbloed :D

Maar er zijn toch aardige F1 producten voortgekomen uit de kruising met de (Engelse) volbloed :) succesvolle generatie was dat!

Anoniem

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:51

Dan is mijn volgende vraag, welke Shagya loopt er in de topsport?