Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Zou iedereen denk ik af en toe moeten doen, even niet serieus bezig
Het is ook fijn om te lezen dat anderen het herkennen en zelf ook zulke ervaringen hebben. Vandaag ben ik er weer vol goede moed opgeklommen. In eerste instantie ging het beter dan maandag. Flink figuren gaan rijden en halt houden en weer stappen. Bij het aandraven ging het helaas meteen weer mis. Hoofd in de lucht, hoofd scheef, rennen, gekke galop springen, pfffff
Ik heb het nog een tijdje doorgezet, maar hij voelde of hij elk moment kon exploderen en ik ben er best chagrijnig afgegaan. Gelukkig was de stalhoudster er en heb ik even kunnen bespreken wat we kunnen doen. Hij blijkt de ochtenden in de stapmolen ook erg druk te zijn de laatste dagen, dus hij gaat minder krachtvoer krijgen. We kijken het even aan en zo nodig gaat zij er een keer op om te kijken of hij bij haar hetzelfde doet of dat het toch meer aan mijn spanning ligt. Ik ben blij dat er iets gaat gebeuren en dat het misschien toch door het weer/teveel energie komt. Het ging juist zo goed met mijn ontspanning!
Heerlijk als je zo ontspannen kunt genieten, daar gaat het toch uiteindelijk om!
Aanleuning is sowieso een struikelpunt, soms zakt ze zelf wat, maar ze gaat snel te diep en lang en laag snapt ze niet :-/ 

Zemmie was een beetje in de irritant modus maar braaf.
Hij denkt alleen dat hij in een ander land woont ofzo, daar waar ze links rijden.
Dus ik ben nu aan het oefenen netjes rechts of aan de kant te rijden of in de berm zodat autos ons gewoon kunnen blijven passeren als we aan het draven zijn.
Dus zodra hij weer stiekem helemaal aan de linkerkant van de weg is gekomen moet hij wijkend terug naar rechts.
Dat vind hij niet zo leuk hahaha.
Maar nu doet hij eigenlijk geen van beide meer.
Hij aarzelt soms nog wel maar ik krijg hem er wel goed doorheen.
Maar hij deed eigenlijk niet heel veel.

Ofja, galopje 

Je kan niet altijd te zacht zijn, dan loopt ieder paard over je heen. Grenzen stellen duidelijkheid en consequent zijn daar heeft een paard wat aan.
En dat zie je ook terug in de manier van omgaan bij elkaar. Zet je paard samen met een ander en gooi bijvoorbeeld is wat eten in de wei. Ze proberen de ander zacht weg te jagen door ze 'vuil' aan te kijken, werkt dat niet dan gaan ze dreigen met happen en als dat niet werkt dan kan je paard een mep verwachten.
Komt vast goed.
Ik moet zeggen dat hij nadat ik de correctie had gegeven hij liever was dan hij ooit is geweest. Ik ga morgen weer rijden, hopen dat hij een goed humeur heeft. Het is me namelijk toch een chagrijn. Het rijden gaat steeds beter, was zaterdag eerlijk gezegd best trots dat het zo goed ging.
Mijn zelfvertrouwen gaat vooruit met dit paard. En ik leer van hem veel meer in verband met omgaan. Dus ik ben blij.
Hij is ook een stuk liever op stal, hij gaat alleen wel trappen als hij niets lekkers krijgt. Hij krijgt voortaan dus alleen nog maar een beloning aan het eind van de les.