Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:16

Door je met je buitenbeen te vragen om je paard aan die kant door te laten lopen, wordt de pas aan de buitenkant iets langer als aan de binnenkant, met het gevolg dat je lengtebuiging krijgt. Je wending zet je in met je knie, je kuit zorgt dat je paard aan de buitenkant actief is.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 13:13

Allemaal de beste wensen.

WOW!
Wat heb ik net lekker gereden zeg.
Gister heeft mijn paard een snijtand correctie gehad, omdat zijn kiezen aan de linkerkant niet aansloten. De tandarts zei al dat ik het met rijden echt heel goed zou gaan merken, omdat hij nu pas kan gaan ontspannen in zijn kaak. Dus vandaag er even opgestapt.
Eerst was hij wat onwennig en liet zich moeilijk in de hand rijden. Hij zocht het ene moment contact op linkerteugel dan weer op rechts, weer op links. Ik gewoon eraan blijven rijden en hand stil houden en toen hij durfde te onspannen ging hij toch fijn lopen *\o/* . Echt super over de rug, kont kwam er super onder en vanaf de schoft mooi rond. Ik had echt het gevoel dat ik op een kanon zat! Alles zat verzameld onder me, wat een gaaf gevoel.

Over 2 weken hebben we onze eerste officiele wedstrijd, meteen in de L1! spannend....

Ethirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:56

Ik heb denk ik 25 jaar geleden voor het laatst gereden en denk er al een tijdje over om het weer eens te proberen. Het lijkt me namelijk geweldig om eens met mooi weer een tochtje door het bos of over het strand te kunnen rijden.

Waar moet ik op letten? Ik kan uiteraard gewoon naar een manege stappen en een paar lessen nemen, maar ik was eigenlijk niet van plan om er heel veel en vaak tijd in te gaan steken (ja, shame on me, ik weet het).

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:23

Hallo Ethirty,
Dit topic gaat over het op een nieuwe manier gaan rijden, dus het opnieuw dingen aanleren en afleren. Ik denk dat je je vraag beter kan stellen bij bijvoorbeeld manege-topics.
Succes ermee en veel plezier als je inderdaad weer gaat rijden!

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:26

En nu ik toch weer bezig ben:

Winterstop is weer voorbij. Denk dat bijna iedereen alweer aan het rijden is.
Hoe gaat het met iedereen? Zijn er vorderingen of juist niet?
Ik heb een erg lange winterstop gehad en ben net pas weer begonnen met rijden. Mijn aandachtspunten zijn nu voornamelijk activiteit en hand meegeven ipv vast zetten als hij zich vast houdt.

Ethirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:28

maaikiemike schreef:
Hallo Ethirty,
Dit topic gaat over het op een nieuwe manier gaan rijden, dus het opnieuw dingen aanleren en afleren. Ik denk dat je je vraag beter kan stellen bij bijvoorbeeld manege-topics.
Succes ermee en veel plezier als je inderdaad weer gaat rijden!

Ok, dank je wel. Had ik het topic verkeerd begrepen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:01

Hier gaat het goed.
We rijden momenteel heel anders en voor de meesten is het een nieuwtje meer.
Maar Jim en ik zijn overgestapt op western.
En dat gaat echt super goed!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:17

Kan je uitleggen waarom je de overstap naar western heb gemaakt ? Bevielen de lessen bij mindfields toch niet ?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:22

Wat leuk Amanda, western. Hoe kwam je bij die omschakeling?

Bij ons zit er eindelijk weer perspectief in. Heb de hele winter niet gereden. Bodem was erg slecht en als het al eens kon was mijn pony gevaarlijk bezig. In korte tijd heeft hij 3 ruiters op de grond gewerkt. Rodeo leek hem wel leuk :=

Nu komt er sinds een paar weken een instructeur/ruiter die hem wél kan rijden. Echt een fijne man, wel van het type 'zachte heelmeesters maken
stinkende wonden' maar zeker kundig en eerlijk naar mijn pony toe. Niet eens zweep of sporen, maar nét die handigheid en het lef om door te pakken. Bijvoorbeeld toen mijn pony begon te bokken met aangalopperen roept hij: 'jihaa' :') terwijl hij flink naar voren drijft. Pony springt weg maar vergeet zijn rodeo en gaat braaf galopperen. Trainer doet alsof er niks gebeurd is en gaat verder. En dat is het beste, steeds als pony ook maar even weer braaf is krijgt hij een aaitje oid en gaan ze verder met de les.

Ik heb er al weer even opgezeten met uitstappen, en heb er vertrouwen in dat we hier mee verder gaan komen. Mijn wens om buiten te kunnen rijden komt langzaam dichterbij :)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:25

Hier gaat het ook prima. Ik heb geen winterstop gehouden. Sinds kort heb ik les van een nieuwe instructeur. Toevallig net als Amanda een western-trainer! Ik ga niet over naar western, maar ik wilde een totaal andere aanpak van de problemen waar ik tegenaan liep en heb een western-instructeur opgezocht. Gister heb ik de tweede les gehad, bevalt echt super! Het sluit prima aan bij mijn eigen manier van rijden, maar op sommige punten is het wel flink omschakelen. De eerste les voelde ik me net een beginner die voor het eerst zonder longeerlijn aan het rijden was. :+

Jij bent wel helemaal over op western, toch Amanda?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:28

Maris: Ja lessen bevielen prima. Maar het was net te ver weg om regelmatig af te spreken. Terwijl we dat wel nodig hadden.
Uiteindelijk liep ik weer vast en had ik weer een gefrustreerd paard.

Toen was ik het zat en heb ik een westerninstructrice gezocht. Eerst een les op haar paard gedaan en toen met Jim. Eerst nog met Engels tuig, om te kijken of het zou bevallen.
En dat deed het, dus inmiddels hebben we ook onze outfit gewisseld :D
Het bevalt echt super. Jim lijkt er voor geboren te zijn :D

Imre: ik ben helemaal over inderdaad. En train momenteel ook nog wat specifieker richtin reining en horsemanship. Naast basis uiteraard. Echt superleuk!

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:34

Oh wauw Safiera, wat een goed nieuws!

leuk trouwens dat het topic er opeens weer "is" :)
en twee dames die op western zijn overgestapt! Is ook een beetje mijn droom...

Hier wel een winterstop, bijna 3 maanden. Daarna natuurlijk een ongeleid stuiterkanon onder m'n kont... Op aanraden van ben ik tijdelijk magnesium bij gaan voeren. Om twee redenen, de spieren wat sneller op te bouwen (Suus is al 19, dus kan wel een hulpje gebruiken) en ook om het in haar hoofdje wat rustiger te krijgen. Suus kan zich zoooo opfokken, om niks eigenlijk. Na een week of 2-3 begon ik het verschil te merken. Natuurlijk omdat we vaker rijden, maar ze is ook echt relaxter. Ze is nog steeds haar haastige zelf, maar de kortsluiting in de kop is weg. Nu zijn we lekker conditie aan het opbouwen. Vandaag was ze hengstig, iedereen mocht er van meegenieten, ze brulde he hele polder bij elkaar - haha :+ Maar ze bleef tegelijkertijd wel met haar hersens bij mij. Echt een hele vooruitgang, was ik blij mee! En o ja, los teugeltje in stap en draf. Suusemuts is top.... <3

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 22:12

zo leven in de brouwerij? iedereen uit de winterslaap?
hier ook lekker bezig, paard gaat steeds fijner er ik ga steeds meer naar proefgericht trainen toe, plan is binnenkort eens naar vreemd terrein te gaan om te rijden en daarna een x in te schrijven.
leuk om van iedereen verhaal te lezen!

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 22:31

Leuk dat het weer actief is!
ik heb de gehele winter door kunnen rijden en we hebben ook onze eerste wedstrijden gereden.
Voor mijn gevoel gaan we echt de goede kant op met rijden.
Echter staan we nu sinds 1,5 week stil wegens een blessure.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 23:32

Dat is jammer Zanshiro. Ik hoop voor jullie dat het een makkelijke blessure is, dwz geen blijvende, en dat jullie snel weer kunnen opbouwen/voorkomen.

Ik ben mede door dit topic heel erg gestimuleerd om rust in te bouwen, en te stoppen om met alleen handen en voeten te rijden, maar juist met heel het lichaam. Hoogstwaarschijnlijk is Suus een draver (ik weet helemaal niks van haar achtergrond, maar alles wijst erop) en is daarom erg gericht op snelheid. Ze denkt echt dat ze het goed doet als ze in de hoogst versnelling gaat. Het eerste topic heeft me zoveel inzichten geveven, vooral over hoe ik met mijn lichaam Suus kan beinvloeden. Vooral ademhaling en zachtheid in je eigen ledematen, en tegelijkertijd duidelijke hulpen geven. Met sturen, tempowisselingen, het duurde even, maar uiteindelijk heb ik geleerd dat teugels niet bedoeld zijn om gas terug te nemen... dat doe je met je kont! Mijn ideaal was en is lekker buiten rijden aan de lange teugel, maar ook "kilometers vreten". We groeien steeds meer naar elkaar toe. Suus krijgt af en toe haar favoriet rendraf (wauw wat gaat dat hard) en ik krijg een steeds meer relaxed paard die snapt wat ik vraag. Of ik weet steeds beter hoe ik het moet vragen, wie weet...

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 02:48

Klinkt heerlijk LoeLoe!

Dat is nou precies wat mij ook zo aanspreekt uit deze topics. Met mijn pony nu een iets andere weg ingeslagen (trainer is 'normale manier' ruiter, maar dan wel een goede).
Wat nu duidelijk wordt is dat ponylief nog veel moet leren en nooit goed doorgereden/bevestigd is. Hij schrikt nog overal van (soms ook van been aanleggen) en begint nu pas wijken voor zijdelingse druk te begrijpen. En als hij het niet begrijpt gaat hij stressen en rennen, schrikken en rodeo-en. Nog een lange weg te gaan. Maar vandaag met wandelen buiten was de lol er in in ieder geval weer terug.

Zanshiro: beterschap met je paard!

KT: leuk zeg, een nieuwe fase in de training :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:23

Met Nilay en mij gaat het ook goed. Hij komt nu 'als vanzelf' naar mijn hand toe en neemt een fijn contact aan. Ik merk wel erg goed dat we beide scheef zijn. En dan helaas wel zo dat we elkaars scheefheid versterken. Daar ga ik nu dus aan werken. Na de centered riding cursus ben ik me gelukkig nog veel bewuster geworden van mijn eigen lijf. Daar heb ik dagelijks iets aan. Zelfs nu we een paar maanden niet hebben kunnen rijden ben ik vooruit gegaan. Echt super fijn.

Les hebben we nog steeds niet. Maar we gaan vooruit. En half mei hebben we het eerste deel van onze instructeurstraining bij Alona. Ik heb er erg veel zin in; hard werken en groeien.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:54

Loe_Loe: als je wil overstappen: doen! :D
Maar waar je nu mee bezig bent klinkt ook gewoon heel goed :j

Zanshiro: balen zeg. Ernstig?

Malenka: waarom heb je geen les? Instructeurstraining klinkt goed :j
Lekker aan het werk!

Voor de liefhebbers, een recent topic: [WN-ITP] Mooie shoot @ les met haflinger Jim door v33ri3
Inmiddels is alweer zo verbeterd dat het er alweer heel anders uitziet :D

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 16:26

leuk om te zien Amanda!

Zanshiro heeft een ongelukje in de trailer gehad en nu een gekneusde hoef en daardoor/daarbij een hoefzweer. Dus als het goed is moet het helemaal weer goed gaan komen, maar is niet leuk om hem zo te zien.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 20:51

Ja idd Amanda, wil ik ook heel graag. Alleen instructie is hier in de buurt "wat lastig", ik ken hier geen westerninstructeurs. Voor de vorm rij ik wel vast met western zadel/ hoofdstel. Om het gevoel al wat te krijgen... :D

Ga nu je topic lezen!

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 23:38

Leuk dat er weer allemaal 'oude' bekenden reageren!

@Safiera: Stoer dat je er weer op klimt! En lijkt me ook erg fijn om samen met iemand bezig te zijn. Heb je wel het doel om straks ook lekker zelf helemaal te gaan rijden?
@ Gaaf Imre, dat je ook richting western gaat. Het gevoel van net los aan de longe ken ik ook, had dat ook toen ik net begon op deze manier bij nieuwe instructie. Wat een nachtmerrie... :+
En wat brengt western jou dat dressuurinstructie niet biedt?
@ LoeLoe: Dus veel vooruitgang! Komt dat relaxt rijden ook wel goed!
@Zanhiro: zonde van je blessure (van je paard dan). Hoe gingen de wedstrijden?
@Malenka: Lijkt me best lastig zonder iemand aan d ekant, hoe pak je dat op? En ga je zelf de instructeursopleing doen?
@ Amanda, blijft stoer om Jim zo met plezier aan het wek te zien!
@ Knollentuin: Dus wel van plan om toch weer te gaan starten? Leuk!

Heb vandaag maar even gebeld voor een lesje. Heb Menno een paar maanden niet gereden en ben nu weer aan het opbouwen. Ik liep aan het einde van het jaar erg vast met hem. Hij zette zijn lichaam vast en ik ook (of andersom). Door zijn lange lichaam en hanetred hadden wij erg veel moeite om (hem) in balans te (laten) lopen. Ik heb alles nu meer losgelaten en ik kijk wel hoe ver ik met hem kom, dit werkt een stuk minder frustrerender voor ons beide.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 00:12

Amanda,
Leuke foto's. Je zadel is denk ik nog vrij nieuw? Het ziet er op de foto's uit alsof je beugels nog niet goed ingedraaid zijn. Misschien kun je daar nog even naar kijken? Dat maakt het lekker en goed zitten een stuk gemakkelijker.
Ik heb geen les omdat het me al jaren niet lukt om een instructeur te vinden waar ik vertrouwen in heb. Iemand waar ik mee kan overleggen, de zich aan afspraken houd, die niet telkens met andere mensen mee draait, die langs komt op stal, die les geeft zoals ik dat graag zie en die ook nog betaalbaar is.

maaikiemke,
Het is ook lastig. Op mijn 11e kregen we een paard, het eerste half jaar heb ik veel les gehad. Daarna bijna niet meer. Ik ben nu 15 jaar verder... Vorig jaar heb ik een Centered Riding weekeindcursus gedaan. Dat liet me zien dat ik behoorlijk op de goede weg ben. Ik heb een redelijk goede houding. Het is echt de verfijning waar ik aan moet werken. En juist dat is lastig zonder instructeur. Ik ga lang zo hard niet vooruit als dat ik graag zou willen. Ik luister zo goed mogelijk naar wat mijn paard aangeeft, ik lees veel, kijk kritisch naar beeldmateriaal van mezelf, vraag soms andere mensen wat ze er van vinden (een of 2 keer per jaar...) maar leg bovenal de lat voor mezelf hoog. Mijn paard geef ik daarentegen alle tijd. Ik ga inderdaad zelf de instructeursopleiding doen. Ik wil mezelf graag verder verdiepen in Centered Riding en rijles geven en kan het mooi gaan combineren met voor de klas staan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 08:07

Nee, zadel is niet nieuw, maar volgens mij niet zo veel gebruikt. Suede is niet eens glad.
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar voor mij zitten ze prima. Heb er geen last van in ieder geval :+
En herkenbaar, wat instructeurs betreft.

Loe_Loe, dat is lastig inderdaad. Ze zijn er wel, maar het is goed zoeken. Ik ben per toeval/bokt aan een instructrice gekomen. Zij wilde weer lesgeven, ik zocht een instructeur en daar was een match :D
En tot nu toe bevalt het goed :j

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 08:22

maaikiemike: leuk dat je weer een lesje gepland hebt! laat je ons weten hoe het is gegaan?

onze wedstrijden gingen erg goed. Hebben drie wedstrijden gereden en drie punten! Omdat paard en ik beide een winstpunt in de L1 hadden (vroeger) moesten we meteen L1 startten. Ik loop zelf weer tegen mijn oude probleem aan en dat is dat ik in de ring te netjes wil rijden, waardoor ik eigenlijk niet meer rij en mijn paard eigenlijk laat stikken.
Dat is dus een punt waar we erg mee bezig zijn! En de laatste wedstrijd heb ik er dus wat meer aan gereden. Dus al met al genoeg puntjes nog om aan te werken.

In de training thuis ben ik bezig om hem nog meer bij elkaar te rijden en hem iets hoger in te stellen. Zitten echt hele fijne momenten tussen waar hij echt heel mooi op de achterhand komt

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 09:58

maaikemike: Het zal een tijd duren, maar plan is wel om straks zelf (alleen dus) in de bak te kunnen rijden en samen met mijn zusje de hei op te durven. Er zal alleen wel nog veel water naar de zee stromen voor het zo ver is :P

Zanshiro: wedstrijden... klinkt gaaf. Fijn dat het thuis in ieder geval al zo lekker gaat.

Ik ben via onze staleigenaren aan een instructeur/trainer van de manege gekomen. Kende hem daar niet van, maar het klikt en hij is in ieder geval niet bang om zelf op te stappen als er een probleem is. Nu rijdt hij nog meestal, straks is dat hopelijk andersom.