Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:36

Hierbij een verslag met conclusie van Emmeloord. Ben dood op en helemaal gesloopt was er om 9 uur al en reed om 15.30 weg.

Begonnen met basis kreupelheids onderzoek. Dus rechtuit, op de volte buigproeven etc.
Hierbij vonden ze haar onregelmatig LV. Met een twijfel op beide achterbenen.

Begonnen met LV tot de kogel verdoven. Nu liep ze LV duidelijk beter, maar nu RV niet goed. Achter vond ik nog steeds een twijfel, maar DA vond dat het waarschijnlijk kwam uit voor.

Maar ze toonde niet zo kreupel als ik haar maandag onder het zadel had. Dus snel zadel er op en rijden, met nog verdoofde voorvoeten.
Nou ik kan jullie vertellen, ze liep heel beroerd.

DA is de rug, hals etc allemaal gaan navoelen. Ze vond haar erg gevoelig op T14/15, bekken en nek en hals erg stug en gevoelig.

Besloten om voorvoeten en de rug en hals op de foto te zetten, omdat haar reactie er toch wel heel erg op was.

Ze heeft in de voorvoeten lichte artrose.
Rug toont op T14/15 vernauwing

Maar het opmerkelijkste was toch wel dat de schoft schouder een erg afwijkend beeld gaf. Naar alle waarschijnlijkheid heeft ze die ooit gebroken gehad. Duidelijk was te zien dat het erg scheef stond. Waarschijnlijk nog voor haar 3 de levens jaar gebeurd omdat ik haar geschiedenis weet vanaf 3
Zelf denk ik dat al haar lichamelijke klachten van nu en in het verleden terug te leiden zijn naar die breuk en dus een gevolg is van compenseren.

Ze hebben haar nu op een ijzer met een leren zool gezet om haar wat meer veer te geven in de voeten en ook wat meer opzet te kunnen geven om makkelijker te bewegen.

Ik eigenlijk al besloten om niet meer op haar te klimmen, al is er volgens de DA nog wel een hoop te doen, maar ik denk dat je dan van de ene naar de andere blessure rolt. En dat wil ik haar niet aan doen, en me zelf ook niet.

Heb het gehad over fokken met haar en daar staan ze niet negatief tegen over (gezien de foto's van de voorbenen nu en achter van een jaar geleden). Die artrose mag voor haar leeftijd, maar waarschijnlijk verergert/versnelt door die schoft schouder.
Wel zeiden ze dat als we een hengst uitzoeken ik goed moet kijken naar een sterke rug, vind ik zeker geen slecht plan.

Dus dat is dus hoe het er voor staat, ben niet blij, maar ook weer wel.
Niet blij omdat ik niet meer van haar kan genieten als heerlijk rijpaard, maar wel blij dat ik nu weet wat er aan de hand is en dat ik er voor kan gaan zorgen dat ze als blij paard mamma kan worden.

Dus nu hard op zoek naar een papa paard!!!

justkid

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:40

Wat goed zo'n serieus en degelijk onderzoek!
Gelukkig heb je een nieuw perspectief gevonden en kan ze nog gewoon bij je blijven :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:44

En ik heb vanaf het begin gezegd dat ze wel een zeer scheve schouder stand had, en mn gevoel zei dat dat wellicht iets te maken had met haar blessures, dan wel een gevolg van. Had dus gelijk, helaas.
Ben nu gelukkig vrij kalm, maar zeer verdrietig.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:05

Wel fijn dat je nu meer duidelijkheid hebt, Japeloup, maar bleh. :\ :(:) Ook fijn dat ze niet negatief waren over het fokken! Wil je haar nog dit seizoen laten dekken? Ik ben heel benieuwd welke hengst je uit zal kiezen!

Ik had vandaag vrijgenomen van mijn werk. Vriendje is zondag jarig en moet morgen de hele dag werken, dus we hebben vanmorgen alle boodschappen gedaan en vanmiddag moest ik lesgeven en heb ik zelf gereden. Ben nog even op de pony van mijn lesklantje gestapt. Ik heb haar nu een keer of 4 met deze merrie lesgegeven en wilde graag zelf even voelen. Was een bevestiging van wat ik vanaf de grond al had gezien, dus dat was mooi. Daarna nog een rondje met mijn oudje. Ik had al van een stalgenootje gehoord dat er wat paarden aan de ren waren gegaan, mensen eraf gevallen etc. Jonas had ook een woeste bui. := Had een beetje knikkende knietjes toen ik eraf kwam. Mijn Witje is gelukkig niet zo gevoelig voor mijn stress, maar toen een groep paarden in een weiland waar ik langs reed ging rennen ben ik heel even afgestapt tot ze gekalmeerd waren. :o Witje bleef braaf staan, was meer mijn eigen stress die ik niet wilde overbrengen. Daarna heel fijn gereden en geoefend met de dingen uit de les van woensdag. Morgen nog even in de bak denk ik. Balkjes draven in opdracht van de juf. :)

jeanine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:14

ik heb even een vraagje, ik ben nu met mijn shetlander bezig om de sprong van draf naar galop te verbeteren, maar het lukt steeds niet, weten jullie wat ik daar aan kan doen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:17

Japeloup, ik vind je een moedig mens, wat moet jij onvoorstelbaar veel doorstaan, en zoveel liefde voor je prachtige Palousa....... ik vond het heftig om te horen, maar je gaat er wijs mee om, en je kiest steeds weer voor haar, ik heb daar respect voor. Palousa zal je er dankbaar voor zijn, ik denk dat ze heel veel geluk heeft met jou.
Heel veel sterkte, en als ik wat voor je kan betekenen....... je weet het. Maar toch.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:18

Niet helemaal bijgelezen, maar ik wil japeloup even een hele dikke virtuele knuffel geven.
Goed dat je duidelijkheid hebt, maar o wat een verdrietig nieuws :(:) Ik ben er stil van.
Heel veel sterkte.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:27

Jeetje Japeloup, das toch wel rotnieuws :'( Maar heel veel respect dat je voor haar en haar gezondheid kiest! Gelukkig kan je nog van haar blijven genieten. Veel succes met je zoektocht naar een hengst!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:56

ja ploepie, heb je vanmiddag al uitgebreid gesproken maar zo ook via deze manier een :(:) ploes heeft t top bij jou en nu ik er idd over nadenk hebben we vanaf t moment dat ze van jou was de scheefstand in de schouders geprobeerd recht te krijgen..was dat via de massage dat we erachter kwamen? ik weet t niet meer..wel zoiets.
sabm ligt er vanavond weer vroeg in,ik ben weer even langs geweest :D ,en t was weer leuk< heel leuk, dit soort lesjes geven me energie :))

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:05

Vervelend nieuws voor je, sterkte.

Meneer en ik beide lente in de bol. Heerlijk zonder zadel gereden, ging prima.
Nu in de auto naar Oostenrijk, tot over 1,5 week!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:06

oh, wat heerlijk! veel plezier :wave:

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:14

Dank je!
[size=9]Maar heb eigenlijk niet zoveel zin... Rijden met de twee mannen gaat erg lekker en wil eigenlijk gewoon door gaan. Nu staan ze weer 1,5 stil... Vind het rijden de afgelopen 2 weken gewoon TE leuk! Mede dankzij jullie, door er bewust mee bezig te zijn en ook goed te kijken naar wat er bij mijzelf gebeurd en wat er goed gaat. Dus bedankt!/size]

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:21

Japeloup, wat balen dat je nu niet meer met je geweldige witje kan rijden, maar ze zal je vast een geweldig veulen geven! Goed om te lezen hoe uitgebreid het onderzoek is geweest en dat je daardoor ook deze duidelijkheid hebt kunnen krijgen, klinkt als een erg goede kliniek. Logisch dat je nu gesloopt bent. Ik ben benieuwd welke hengst je uit zal kiezen.

Jonas was iets te vrolijk vandaag :)

Janus ook weer gelopen, klinkt alsof je goed op weg bent weer.

Jeanine, voor meer sprong in galop is het vooral handig om vaak aan te galoperen, dan maar een paar passen galop en dan weer terug naar draf. En opnieuw. Daar worden ze sterker van en voorkom je dat de galop erg loperig wordt omdat ze nog niet sterk genoeg zijn voor een goede sprong.

Vandaag even zonder zadel in de wei gereden, vind ik altijd lekker om goed te kunnen voelen. Vooral gewerkt aan rechtheid. Eerst in stap, rechtdoor zonder hand of been, checken of hij dan recht bleef lopen. Daarna recht door de voltes in stap. Toen draf, ook rechtuit was hij nu behoorlijk recht. In de voltes, vooral linksom, wil hij me graag op de buitenkant zetten en ik merkte dat ik om dat te compenseren mijn binnenbeen ging optillen zodat ik kon blijven zitten. Dus heb ik mezelf gezegd dat been zo lang mogelijk te maken (terwijl ik wel moest blijven zitten :P ) en dan tussen binnen en buitenbeen recht maken, en het lukte :) Dus een helemaal rechte volte linksom gereden. Pony helemaal de hemel in geprezen. Stukjes tölt gingen ook goed, ook wat bochtjes kunnen rijden, wat hij nog heel moeilijk vindt om netjes te doen en takt te houden. Dus erg tevreden weer vandaag.

Wat ik heel leuk vind is dat door dit topic ik veel bewuster bezig ben met dit soort dingen. Ik deed het wel, maar meer voor erbij, en nu is het in zo'n stukje rijden het hoofddoel.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:27

Afbeelding
ik zie deze er wel bij...mooi ruggetje..
Afbeelding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:39

Japeloup, wat naar nieuws zeg. Maar inderdaad goed dat ze het toch hebben kunnen vinden. Ze gaat vast een goede mama worden die een prachtig veulen op de wereld gaat zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:42

knollentuin schreef:
Afbeelding
ik zie deze er wel bij...mooi ruggetje..
Afbeelding

Mee eens :) mooie man is het ook :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:44

weet je welke t is?
Afbeelding
ik wil voor de vosmerrie deze...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:04

Lijkt op wynton.
Is het hem ook?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:05

nee t is spielberg die donkerbruine gaaf ding , de andere is voice

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:12

Afbeelding

Doe maar Einstein Great Resolve :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:15

Leuk, komt over Donnerhall en Rubinstein. Is wel bloed wat je leuk vindt, Japeloup :D

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:16

Afbeelding

Ik wil deze stoere man graag voor Witje als hij volgend jaar nog beschikbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:17

justkid schreef:
Afbeelding

Doe maar Einstein Great Resolve :D

Wat een spierbundel :oo

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:17

Spielberg en Voice zijn zeker goeie opties :j
En wat een rotnieuws Japeloup :(:)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:18