Babootje schreef:Waarschijnlijk heeft ze doordat ze langere tijd in de manegelessen heeft gelopen haar spieren op de verkeerde plek ontwikkeld. Dan zie je bijvoorbeeld ook vaak een onderhals. Als er dan nog een ruiter op zit met (te) weinig ervaring om de spieren weer op een goede manier te ontwikkelen, dan kun je lang wachten....
Bij ons op stal lopen de paarden in de beginnerslessen of nieuwe paarden die komen en wat scheef of verkeerd bespierd zijn met een stootteugeltje in de les (puur om de paardjes te sparen; overigens zie je dat ook vaak in Duitsland). Dat heeft het voordeel dat het ruitertje makkelijker kan zitten omdat het paard zijn rug gebruikt en voor het paard zelf is het ook beter. Ik zou jou dus adviseren (onder begeleiding natuurlijk) te longeren met een hulpteugeltje (stootje), maar er ook mee te rijden. Zodra de "goede" spieren erop zitten en de "foute" wat afgebouwd, wordt het allemaal wat makkelijker voor je.
superwoman schreef:Daar ben ik het niet geheel mee eens.
Een hulpteugel moet heel tijdelijk zijn en is voor de ruiter, niet voor het paard.
Door een hulpteugel te gebruiken, maskeer je vaak het probleem en kun je als ruiter snel het idee krijgen dat je het goed doet.
Vaak voelt de ruiter al snel minder, omdat men er minder op gaat letten en het goed lijkt.
Paard aan de voorkant vastknopen kan ervoor zorgen dat het paard nog vaster en schever wordt, omdat je een paard juist van achter naar voor moet rijden, je moet dus wel weten hoe het werkt voordat je hieraan begint.
Met begeleiding, kun je er idd van leren.(Vind ik ook echt prima)
Maar om andere spieren op te bouwen, moet je meer doen dan met rijden z'n kop vastbinden... (longeren is makkelijker)
Af en toe een les en verder met zo'n ding rijden heeft meestal een nadelig effect bedoel ik ermee te zeggen.
Bij ons op stal lopen manegepaardjes ermee in de beginnerslesjes juist om te voorkomen dat ze zich vastzetten en de kindertjes zich vast gaan houden aan de teugels en zo teveel in de mond zitten. De paardjes lopen dan ook wat meer met de rug, waardoor de kindertjes gelijk ook gemakkelijker zitten. Zo heeft het aan beide kanten voordelen. De stootjes staan niet heel strak, maar net genoeg om het paard zijn rug te laten gebruiken. Het ziet er altijd heel vriendelijk uit en gaat natuurlijk onder begeleiding.
Longeren is natuurlijk mooi, maar TS wil ook graag rijden. Goede spieren opbouwen en verkeerde afbouwen, kost heel wat tijd en red je niet met 2 x per week longeren met een bijzetje.
E.e.a. = natuurlijk ver verwijderd van het ideaalplaatje, maar het is niet anders.