[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:38

Martine_R schreef:
Ik ben heel benieuwd naar jullie mening over deze foto. Het paard is een 3-jarige Friese ruin. Hij wordt 1x per week (20 tot 30 minuutjes) in de bak gereden en 1x per week een buitenritje. Ik sta open voor commentaar, uiteraard.

[ Afbeelding ]

Het ziet er zo op het eerste gezicht wel netjes uit. Het lijkt me zo dat ie weinig in de hand geeft (Friezen hebben zo de neiging om zich op te krullen en kort in de hals te worden en dan hun rug weg te drukken. Dat zie ik nu niet op de foto, maar hij draagt nog niet op het achterbeen (logisch ook, want hij is pas 3). Maar daarvoor vind ik hem dan toch iets te kort in de hals. Dus de hals "op lengte" rijden naar een voorwaarts neerwaartse verbinding, zodat hij zijn rug goed leert gebruiken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:34

Babootje schreef:
Waarschijnlijk heeft ze doordat ze langere tijd in de manegelessen heeft gelopen haar spieren op de verkeerde plek ontwikkeld. Dan zie je bijvoorbeeld ook vaak een onderhals. Als er dan nog een ruiter op zit met (te) weinig ervaring om de spieren weer op een goede manier te ontwikkelen, dan kun je lang wachten....
Bij ons op stal lopen de paarden in de beginnerslessen of nieuwe paarden die komen en wat scheef of verkeerd bespierd zijn met een stootteugeltje in de les (puur om de paardjes te sparen; overigens zie je dat ook vaak in Duitsland). Dat heeft het voordeel dat het ruitertje makkelijker kan zitten omdat het paard zijn rug gebruikt en voor het paard zelf is het ook beter. Ik zou jou dus adviseren (onder begeleiding natuurlijk) te longeren met een hulpteugeltje (stootje), maar er ook mee te rijden. Zodra de "goede" spieren erop zitten en de "foute" wat afgebouwd, wordt het allemaal wat makkelijker voor je.

Daar ben ik het niet geheel mee eens.
Een hulpteugel moet heel tijdelijk zijn en is voor de ruiter, niet voor het paard.
Door een hulpteugel te gebruiken, maskeer je vaak het probleem en kun je als ruiter snel het idee krijgen dat je het goed doet.
Vaak voelt de ruiter al snel minder, omdat men er minder op gaat letten en het goed lijkt.
Paard aan de voorkant vastknopen kan ervoor zorgen dat het paard nog vaster en schever wordt, omdat je een paard juist van achter naar voor moet rijden, je moet dus wel weten hoe het werkt voordat je hieraan begint.
Met begeleiding, kun je er idd van leren.(Vind ik ook echt prima)
Maar om andere spieren op te bouwen, moet je meer doen dan met rijden z'n kop vastbinden... (longeren is makkelijker)
Af en toe een les en verder met zo'n ding rijden heeft meestal een nadelig effect bedoel ik ermee te zeggen.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:44

Babootje schreef:
superwoman schreef:
Maar zo'n competitie vind ik onduidelijk, omdat zoals "hierboven" nu denkt dat haar houding goed is...

.... en dus denkt dat ze heeeel goed kan rijden. :D :D

Dat zeg ik niet.
Ik zeg alleen maar dat iemand niet moet oordelen over mijn houding. Terwijl die gene daar niks vanAf weet. En ik t opvallend vind dat mn vzpony op gras/weiland goed loopt, maar in de bak ( die vrij zwaar is) niet fijn loopt. En nahja 3 kwartier lang voltes rije is wat overdreven gezegd. Maar ik heb veeeel voltes gereden en veel overgangen zoals stap,galop,draf,galop,halt,galop. Etc.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:47

Babootje schreef:
Waarschijnlijk heeft ze doordat ze langere tijd in de manegelessen heeft gelopen haar spieren op de verkeerde plek ontwikkeld. Dan zie je bijvoorbeeld ook vaak een onderhals. Als er dan nog een ruiter op zit met (te) weinig ervaring om de spieren weer op een goede manier te ontwikkelen, dan kun je lang wachten....
Bij ons op stal lopen de paarden in de beginnerslessen of nieuwe paarden die komen en wat scheef of verkeerd bespierd zijn met een stootteugeltje in de les (puur om de paardjes te sparen; overigens zie je dat ook vaak in Duitsland). Dat heeft het voordeel dat het ruitertje makkelijker kan zitten omdat het paard zijn rug gebruikt en voor het paard zelf is het ook beter. Ik zou jou dus adviseren (onder begeleiding natuurlijk) te longeren met een hulpteugeltje (stootje), maar er ook mee te rijden. Zodra de "goede" spieren erop zitten en de "foute" wat afgebouwd, wordt het allemaal wat makkelijker voor je.

superwoman schreef:
Daar ben ik het niet geheel mee eens.
Een hulpteugel moet heel tijdelijk zijn en is voor de ruiter, niet voor het paard.
Door een hulpteugel te gebruiken, maskeer je vaak het probleem en kun je als ruiter snel het idee krijgen dat je het goed doet.
Vaak voelt de ruiter al snel minder, omdat men er minder op gaat letten en het goed lijkt.
Paard aan de voorkant vastknopen kan ervoor zorgen dat het paard nog vaster en schever wordt, omdat je een paard juist van achter naar voor moet rijden, je moet dus wel weten hoe het werkt voordat je hieraan begint.
Met begeleiding, kun je er idd van leren.(Vind ik ook echt prima)
Maar om andere spieren op te bouwen, moet je meer doen dan met rijden z'n kop vastbinden... (longeren is makkelijker)
Af en toe een les en verder met zo'n ding rijden heeft meestal een nadelig effect bedoel ik ermee te zeggen.

Bij ons op stal lopen manegepaardjes ermee in de beginnerslesjes juist om te voorkomen dat ze zich vastzetten en de kindertjes zich vast gaan houden aan de teugels en zo teveel in de mond zitten. De paardjes lopen dan ook wat meer met de rug, waardoor de kindertjes gelijk ook gemakkelijker zitten. Zo heeft het aan beide kanten voordelen. De stootjes staan niet heel strak, maar net genoeg om het paard zijn rug te laten gebruiken. Het ziet er altijd heel vriendelijk uit en gaat natuurlijk onder begeleiding.
Longeren is natuurlijk mooi, maar TS wil ook graag rijden. Goede spieren opbouwen en verkeerde afbouwen, kost heel wat tijd en red je niet met 2 x per week longeren met een bijzetje.
E.e.a. = natuurlijk ver verwijderd van het ideaalplaatje, maar het is niet anders.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:52

superwoman schreef:
Maar zo'n competitie vind ik onduidelijk, omdat zoals "hierboven" nu denkt dat haar houding goed is...

Babootje schreef:

.... en dus denkt dat ze heeeel goed kan rijden. :D :D

michelle933 schreef:
Dat zeg ik niet.
Ik zeg alleen maar dat iemand niet moet oordelen over mijn houding. Terwijl die gene daar niks vanAf weet. En ik t opvallend vind dat mn vzpony op gras/weiland goed loopt, maar in de bak ( die vrij zwaar is) niet fijn loopt. En nahja 3 kwartier lang voltes rije is wat overdreven gezegd. Maar ik heb veeeel voltes gereden en veel overgangen zoals stap,galop,draf,galop,halt,galop. Etc.

Maar inmiddels ben je er ook achter dat houding niks zegt over ruitergevoel, of "het goed kunnen rijden".
Maar je hebt wel goed opgemerkt dat je vzpony gemakkelijker loopt op het weiland dan in de zware bak. Dat is heel gewoon (dat doet die van mij namelijk ook; die is gewend om in een superstrakke bak te lopen en als ik dan eens wedstrijd heb op een knollenveld merk ik dat echt wel en moet ik harder werken om impuls te houden). Omdat hij het dan moelijker of zwaarder vindt komt hij wat terug, en zul jij harder moeten werken om hem voldoende voorwaarts te houden, zodat je dat kunt bewerken naar meer nageeflijkheid.

Flosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:53

Maar, zou het dan bijvoorbeeld een optie zijn, om 2x per week in de groepsles met een hulpteugel te rijden, zodat hier direct dingen bij gecorrigeerd zouden kunnen worden, 1x per week longeren en de rest zonder te rijden? En dan af en toe een privelesje meepikken? (is bijna alleen haalbaar tijdens vakanties ivm school en mogelijke tijdstippen)

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:57

Je moet een goede houding/zit hebben, anders zit jeje paard toch in de weg.
-O-

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:00

michelle933 schreef:
-O-

Btw Een goede zit en een goed aan het been paard is een basis heb ik altijd geleerd -O- maarja ik zie dat hier zoveel verschillend meningen zijn over bepaalde dingen. Ik denk dat ik maar beter op me eigen gevoel en het gevoel van de pony moet afgaan. De 1 zegt dit, de andere is er niet mee eens en die zegt weer dat.. Dusja -O-

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 09:45

michelle933 schreef:
michelle933 schreef:
-O-

Btw Een goede zit en een goed aan het been paard is een basis heb ik altijd geleerd -O- maarja ik zie dat hier zoveel verschillend meningen zijn over bepaalde dingen. Ik denk dat ik maar beter op me eigen gevoel en het gevoel van de pony moet afgaan. De 1 zegt dit, de andere is er niet mee eens en die zegt weer dat.. Dusja -O-

Je kan inderdaad het beste op je gevoel afgaan :) want elk paard ontspant op een andere manier / ander moment en reageert anders op bepaalde oefeningen... Het blijft toch een beetje zoeken, welk paard je ook rijdt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:29

Loba1 schreef:
Je kan inderdaad het beste op je gevoel afgaan :) want elk paard ontspant op een andere manier / ander moment en reageert anders op bepaalde oefeningen... Het blijft toch een beetje zoeken, welk paard je ook rijdt.

Vind ik ten dele waar. Een goede instructeur helpt je bij het zoeken.
Zelf 3 kwartier tobben is voor het paardje ook geen pretje, terwijl er met een aantal goede aanwijzingen wsl een groot verschil zou zijn.
Welke oefeningen helpen is iets wat een ervaren instructeur weet, dan moet je alleen nog kijken welke er het beste passen bij de ruiter (het niveau) en de combinatie.
Zelf "het wiel uitvinden" gaat ten koste van je paard, omdat het altijd langer duurt en je paard onnodig je fouten moet ondergaan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:38

Babootje schreef:
Bij ons op stal lopen manegepaardjes ermee in de beginnerslesjes juist om te voorkomen dat ze zich vastzetten en de kindertjes zich vast gaan houden aan de teugels en zo teveel in de mond zitten. De paardjes lopen dan ook wat meer met de rug, waardoor de kindertjes gelijk ook gemakkelijker zitten. Zo heeft het aan beide kanten voordelen. De stootjes staan niet heel strak, maar net genoeg om het paard zijn rug te laten gebruiken. Het ziet er altijd heel vriendelijk uit en gaat natuurlijk onder begeleiding.
Longeren is natuurlijk mooi, maar TS wil ook graag rijden. Goede spieren opbouwen en verkeerde afbouwen, kost heel wat tijd en red je niet met 2 x per week longeren met een bijzetje.
E.e.a. = natuurlijk ver verwijderd van het ideaalplaatje, maar het is niet anders.

Maar het gaat niet alleen om die spieren. Heb paardjes gevoeld met een onderhals, die prima gingen nageven...
Ja, die moet je wel even corrigeren, aangezien ze het vertrouwen kwijt zijn om te ontspannen. (drukken bewust hun rug weg)
Wat ik ermee wil zeggen is dat die ontwikkeling van goede en minder goede spiergroepen niet je grootste probleem is.

Ik zou eerder de beginnertjes laten rijden met teugels aan de neusriem.
Heb ook de stootteugeltjes gezien in de manegelessen, was een periode helemaal "in".
Nu is het al een paar jaar niet meer zo, omdat het vastknopen van het hoofd niet ervoor zorgt dat ze over hun rug gaan lopen.
Paardjes die zelf actief van achter zijn, kan het helpen, maar het is ondanks 1 instructeur bij een groepsles wel erg minimaal.
Zeker bij die ruitertjes ben je nog aan het leren sturen en helemaal niet met een actief achterbeen bezig.

Bij het filmpje van de zitcompetitie zie je het ook, hoofd vastgeknoopt en de rug weggedrukt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:44

Flosje_ schreef:
Maar, zou het dan bijvoorbeeld een optie zijn, om 2x per week in de groepsles met een hulpteugel te rijden, zodat hier direct dingen bij gecorrigeerd zouden kunnen worden, 1x per week longeren en de rest zonder te rijden? En dan af en toe een privelesje meepikken? (is bijna alleen haalbaar tijdens vakanties ivm school en mogelijke tijdstippen)

Ik zou eerst een privelesje pakken en dan kijken wat voor jullie de beste aanpak is. Ook tijdens de groepslessen moeten ze aandacht geven aan jullie om te zorgen dat je wel van achter naar voor blijft rijden. Als je dat in de prioveles goed oppakt kan dat in een groepsles, maar anders kost het teveel tijd en kunnen ze je niet goed helpen en rij je hem juist vaster... Je moet eerst weten,zien en voelen hoe het werkt, daarna kun je het pas doen

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:25

superwoman schreef:
Yamcha schreef:

Valt mee hoor. Eerst goed leren zitten, en dan vooral functioneel leren zitten, goed leren meegaan met je paard. Dan gaat je paard beter lopen, kun jij beter zitten, enz.

Idd en je hoeft niet door te zitten om het paard goed aan het lopen te krijgen.
Bij de bixie moet je ook op de letter rijden enzo en kijken ze toch wel naar het gehele plaatje??

Volgensmij is dat ook meer kennis maken met de wedstrijden, bij de allerlaagste bixie mag er toch nog iemand meelopen? Of haal ik nu 2 dingen door elkaar?
Op de letter rijden moet bij de FNRS overigens ook. Maar ik ben het met jullie eens. Op maneges wordt ook lang niet altijd aandacht geschonken aan hoe iemand zit, daarom erger ik me nu ook groen en geel aan de spiegelloze bak.

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:22

[/quote]
Op de letter rijden moet bij de FNRS overigens ook. Maar ik ben het met jullie eens. Op maneges wordt ook lang niet altijd aandacht geschonken aan hoe iemand zit, daarom erger ik me nu ook groen en geel aan de spiegelloze bak.[/quote]

Een spiegel in de rijbak is inderdaad erg fijn voor zulke dingen :j

Chamaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:48

Hallo, gwn even een vraagje, ik rijd op een manege en ze zeggen allemaal dat je kleine kneepjes moet geven, maar er zijn ponys die dan alleen maar omhoog gaan met hun hoofd, wat kan je dan het beste doen?

Sadira

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:00

Geen kneepjes geven ;)

Chamaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:05

Aleeneh schreef:
Geen kneepjes geven ;)

En dan? want van mij hoeven ze echt niet in een krul te lopen, maar gwn dat ze ontspannen en hoofdje lkkr omlaag

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:08

Lees anders het topic hier een stukje door. Er staan wel meer tips over wat je moet doen in plaats van kneepjes geven. Constant kneepjes geven is nooit de oplossing. Stel het je zelf maar voor dat jij telkens rukjes in je mond krijgt (want dat is het eigenlijk); uiteindelijk buig je je hoofd wel, maar de ontspanning is dan ver te zoeken...
Het beste wat je kunt doen is constante verbinding houden en gewoon zelf netjes gaan zitten en er naar streven je paard zo min mogelijk in de weg te zitten. Dan ontspannen ze zich het makkelijkst...en zodra dat goed gaat komen ze vanzelf wel met hun hoofdje omlaag :)

Chamaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:13

Aleeneh schreef:
Lees anders het topic hier een stukje door. Er staan wel meer tips over wat je moet doen in plaats van kneepjes geven. Constant kneepjes geven is nooit de oplossing. Stel het je zelf maar voor dat jij telkens rukjes in je mond krijgt (want dat is het eigenlijk); uiteindelijk buig je je hoofd wel, maar de ontspanning is dan ver te zoeken...
Het beste wat je kunt doen is constante verbinding houden en gewoon zelf netjes gaan zitten en er naar streven je paard zo min mogelijk in de weg te zitten. Dan ontspannen ze zich het makkelijkst...en zodra dat goed gaat komen ze vanzelf wel met hun hoofdje omlaag :)

Gwn lichte verbinding?

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:17

Ja, je moet contact hebben en je handen stil houden (ten opzichte van de paardenmond).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:29

Chamaya_ schreef:
Gwn lichte verbinding?

Dat klinkt veel makkelijker dan het is en je moet zorgen dat je paard actief loopt, wat NIET hetzelfde is als snel

Een stuk terug lezen kan je helpen.Dan kan je ook gerichte vragen stellen, want het wordt al steeds herhaald.
Zou prettig zijn als je er ook wat mpoeite voor doet ipv wil dat we het weer herhalen...
Kneepjes geven is iig niet goed.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:56

Heb hier een tijdje geleden ook al eens iets gepost, kom jullie nog een keertje lastigvallen :)

Ik heb dus enorm moeite met het lekker over de rug en nageeflijk rijden van Zafirah... Ze lijkt totaal ontspannen en als ik haar wat meer teugel geef loopt ze lekker met het koppie laag en kan ik haar zowel vwnw als ietsje ronder instellen. Echter, zodra ik de teugels normal pak gaat die kop omhoog en daar blijft 'ie. Ik longeer nu 1 keer per week, laag ingesteld en niet met druk, echter het gewicht v/d hulpteugels is genoeg om haar te laten zakken.

Ik weet gewoon niet meer wat ik fout doe en met mijn instructrice zit ik over dit onderwerp totaal niet op 1 lijn dus het wil gewoon niet lukken -O- Heb er zo gewoon geen lol meer in. Ze loopt heerlijk actief, ontspannen en ik werk haar iedere keer heel goed los. Ze is aan het been, scherp aan de hulpen... Ik probeer zacht te gaan zitten en wissel soms stukjes af met lang-laag halshouding, houdt mijn handen stil en licht contact met het bit maar ik weet wel bijna 100% zeker dat het met mijn evenwicht o.i.d. te maken heeft, moet haast wel. Ik heb iets aan mijn rechterheup waardoor ik redelijk scheef ben, maar dit is niet o pte lossen.... Kan ik dan nooit een paard lekker nageeflijk rijden?

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:11

Chamaya_ schreef:
Hallo, gwn even een vraagje, ik rijd op een manege en ze zeggen allemaal dat je kleine kneepjes moet geven, maar er zijn ponys die dan alleen maar omhoog gaan met hun hoofd, wat kan je dan het beste doen?

Het nageven heeft te maken met de ontspannen en losse rug.
Jij moet dus eerst de rug van de pony elastisch maken voordat je pony (correct) kan nageven. Dit kan je vooral doen door overgangen, schijnovergangen, ophoudingen, halve ophoudingen etc te maken. Zo zal de pony zijn rug gaan loslaten.
Kneepjes geven mag nooit. Je kan de hals wel in een knik hebben maar zij hele lichaam moet gebogen zijn..

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:13

BaileyMix schreef:
Heb hier een tijdje geleden ook al eens iets gepost, kom jullie nog een keertje lastigvallen :)

Ik heb dus enorm moeite met het lekker over de rug en nageeflijk rijden van Zafirah... Ze lijkt totaal ontspannen en als ik haar wat meer teugel geef loopt ze lekker met het koppie laag en kan ik haar zowel vwnw als ietsje ronder instellen. Echter, zodra ik de teugels normal pak gaat die kop omhoog en daar blijft 'ie. Ik longeer nu 1 keer per week, laag ingesteld en niet met druk, echter het gewicht v/d hulpteugels is genoeg om haar te laten zakken.

Ik weet gewoon niet meer wat ik fout doe en met mijn instructrice zit ik over dit onderwerp totaal niet op 1 lijn dus het wil gewoon niet lukken -O- Heb er zo gewoon geen lol meer in. Ze loopt heerlijk actief, ontspannen en ik werk haar iedere keer heel goed los. Ze is aan het been, scherp aan de hulpen... Ik probeer zacht te gaan zitten en wissel soms stukjes af met lang-laag halshouding, houdt mijn handen stil en licht contact met het bit maar ik weet wel bijna 100% zeker dat het met mijn evenwicht o.i.d. te maken heeft, moet haast wel. Ik heb iets aan mijn rechterheup waardoor ik redelijk scheef ben, maar dit is niet o pte lossen.... Kan ik dan nooit een paard lekker nageeflijk rijden?

Ik dacht meteen iets aan de mond?
Wat voor bit rijd je?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:14

Dubbelgebroken watertrensje, het middenstuk is iets koperachtige legering. Ze is btw. 5 jaar