Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eefske

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 23:54

Meeting lijkt me ook leuk. :j Ik vind het al leuk om te kijken :D
Paard meenemen is voor mij ook geen optie omdat ik geen eigen paard heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 02:45

Mijn pwoon mag mee :j
Moet ik ze goed rond laten kijken en dan kan het wel, ze wordt best stoer al :j
Maar dat kan wel. Alleen durf ik er niet iemand anders op te zetten, zo zoet is ze dan weer niet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 09:26

Paard meenemen is voor mij ook geen optie zolang we geen trailercursus hebben gedaan (van het voorjaar gaan we daarmee aan de slag :j ), dus ik kom ook zonder paard.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 09:34

Mij maakt het niet uit, met paard,
zonder paard. Het is alleen dat ik een knetterdruk seizoen in ga dus ik moet maar net geen wedstrijd hebben. (ga er drie of vier starten en neem er maar een tegelijk mee op wedstrijd)

Ga je naar Annemarie Amanda? Ik ben daar met Model geweest, die was bang om eruit te gaan, en is super bevallen!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 09:35

Ik kan op zich wel aan vervoer en een trailer komen maar heb een paard-met-artrose-zonder-conditie en een paard wat nog geen 20x onder het zadel is geweest. Niezohandignie :))

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 09:41

Zoo: nee, San komt me helpen. Zij denkt dat het haar lukt en gezien haar ervaring wil ik dat wel proberen :j
Gaat dat niet lukken wil ik inderdaad naar Annemarie :j
Hoor en lees hele goede dingen over haar, maar San bood het aan en als dat lukt zou dat helemaal top zijn.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:35

San kan het ook goed. Met haa heb ik Zoohee gedaan die toen absoluut weigerde om de trailer op te gaan. Dat was na de verhuizing. Die was toen zo van slag geraakt.

Merries <3 Haha!

Als je naar Annemarie gaat heb ik wel nog zo'n halster voor je. Gebruik hem toch niet meer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:41

Vegs laadt wel makkelijk. Halster om, deken om, halstertouw leg ik om haar nek, en dan zeg ik: ga maar in trailer, en dan loopt ze erin. En er ligt dan natuurlijk lekkers voor haar klaar.

Hoop alleen dat iedereen die met haar rijdt, dat voorzichtig doet, dan blijft ze makkelijk. Ze vindt nu de trailer ook niet erg.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:46

Vind de reining leuk om te zien maar idd die losrij taferelen....pff daar mag wel eens iets aan gedaan worden.
Weet dat ze erg op de dressuur zitten tegenwoordig maar bij western mag het ook wel iets minder.

Trail lijkt me leuk, maar heb 1x poging gedaan. Suuske stampt gewoon door de balken heen, wat nou hekje openen. Je kan er toch omheen? Waarom achteruit? kan toch draaien, zo stamp stamp, zie je wel :+

ben GEK op merries! die van mij is er 1 met gebruiksaanwijzing maar ook zo eerlijk daarin.
Vind de meeste ruintjes sukkeltjes :o te braafjes en meegaand.

MEETING bij KT is de eerste lijkt me. KT wanneer moet je weer?

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:49

Suus laad opzich best makkelijk. Blijf staan totdat ik zeg dat ze eraf mag enzo. Maar alleen bij KT vandaan wil ze niet. Dan laad ze dus niet makkelijk :( Gaan die oren naar achteren, kop omhoog en een blik in de ogen van .... NEE NEE NEE ik ga niet in de hok op wielen IK BLIJF HIER!!
ff boos worden, snotver suus doe niet zo lastig, schiet op lopen heks. En dan met veel gestampt loopt ze de trailer in. _O- _O-

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:55

Ik ben ook gek op merries, juist omdat ze heerlijk truttig en miepig kunnen zijn. Ro was een echte pismerrie, heb dr soms vervloekt, maar kon ook heerlijk lachen om dr aanstellerige gedrag.
Kelly moet ik nog leren kennen...zullen we gaan merken de komende tijd, hahaha.

Qua lokatie gaat het nog een klus worden, want we zitten aardig verspreid over NL. Heb zelf geen trailer meer, maar als ik er eentje kan lenen, dan gaat Kelly gewoon mee. Is ook wel leuk voor Zooist ;)

Ze doet het lekker hoor. Gisteren niet kunnen rijden, want er stond mega harde wind. Dus we hebben binnen wat rek en strek oefeningen gedaan in ruil voor wat wortelen en een overheerlijke poetsbeurt.
Is het voordeel dat ze iedere dag buiten gezet worden. Ze krijgen hun beweging, maar het is natuurlijk nog niet echt trainen ;)
Ze begint ook al te groeien. Ze krijgt op deze stal 7 tot 8 keer voer. 3x kracht, 4 tot 5 x ruwvoer. Je ziet haar ribben al niet meer zo erg en haar rug wordt ook al minder hobbelig.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:57

Bedankt Zoo, zal ik onthouden :j
Ik hoop dat het met San lukt. Jim is zo'n meut met mensen :roll:
En met de trailer gewoon gevaarlijk vanwege de angst.
Het gekke is dat als hij er eenmaal op staat hij meteen staat te vreten en er ook totaal niet bezweet afkomt :n
Eraf is ook een probleenm. Hij springt het liefst over de klep heen.
Probleem is dus de klep. Zijn voorbenen zet hij er nog wel op, maar achterbenen echt niet :n

Super ankem!
Hopelijk kun je ook snel weer onder het zadel aan de slag :j

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:58

ankem schreef:
Ik ben ook gek op merries, juist omdat ze heerlijk truttig en miepig kunnen zijn. Ro was een echte pismerrie, heb dr soms vervloekt, maar kon ook heerlijk lachen om dr aanstellerige gedrag.
Kelly moet ik nog leren kennen...zullen we gaan merken de komende tijd, hahaha.

Qua lokatie gaat het nog een klus worden, want we zitten aardig verspreid over NL. Heb zelf geen trailer meer, maar als ik er eentje kan lenen, dan gaat Kelly gewoon mee. Is ook wel leuk voor Zooist ;)

Ze doet het lekker hoor. Gisteren niet kunnen rijden, want er stond mega harde wind. Dus we hebben binnen wat rek en strek oefeningen gedaan in ruil voor wat wortelen en een overheerlijke poetsbeurt.
Is het voordeel dat ze iedere dag buiten gezet worden. Ze krijgen hun beweging, maar het is natuurlijk nog niet echt trainen ;)
Ze begint ook al te groeien. Ze krijgt op deze stal 7 tot 8 keer voer. 3x kracht, 4 tot 5 x ruwvoer. Je ziet haar ribben al niet meer zo erg en haar rug wordt ook al minder hobbelig.

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:59

Hahahaha ik zie je zo gaan met Suus door de balken _O-

Jessie laadt gelukkig heel makkelijk. Meestal gingen we met de trailer naar het bos namelijk, dus trailer = leuk. Je moet ook wel vaart maken als je zelf de trailer in loopt, want dat doet zij namelijk ook. Rijdend is ze ook wel makkelijk, alleen heeft ze een schurfthekel aan bochten en rotondes. Dat laat ze merken ook. Ze heeft 1x in een 1,5paardstrailer gestaan en dat NOOIT weer. We reden 60km/h op de snelweg met een slingerende combinatie. Ze gooide zich van wand tot wand, ze vond het wel weer mooi geweest. Sindsdien staat ze altijd in een 2-paardstrailer, ook in haar eentje. Zolang ze maar klem staat tussen twee wandjes dan is het goed, maar als ze de ruimt heeft... %)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:01

Ego post!

Ik heb me spontaan opgegeven voor de Mac Rider Cup 2012! 23 maart klasse M. Ben benieuwd... haha!

Paardlief is vanaf het begin in draf suuuuperfijn te rijden, voltes mooi en lekker door haar lijf. En als ik dan ga galoperen (verruimen en verkleinen..bergop gaan op zit en weer wegrijden arbeidsgalop, verkorten en verlengen hals) gaat het super.. maar als ik linksom en rechtsom getraind heb. (ze moet best even galoperen.. best een tijdje) en ik ga terug naar draf dan wordt ze onstabiel (kauwerig) in de aanleuning en dan is ze ineens weer heel erg zoekende en als ik dan weer voltes ga rijden wil ze de schouder niet voor het binnenachterbeen plaatsen en neigt ze te gaan kantelen.

Als ik me goed focus op begrenzen zonder (teveel) druk op teugel maar zelf correct zitten en rijden dan kantelt ze niet meer maar blijft wel erg "zoekerig" als ik ga doorzitten en aan het been blijf rijden dan zakt ze er wel weer mooi tussen op de lange zijdes zonder voltes en dan laat ik haar uitschuiven en ga ik uitstappen. Heb aan het kauwen en zoekerig draven me niet veel aangetrokken, beetje genegeerd en beloond wat ze fijn deed..

Kan het zijn dat ze dan gewoon te moe is? Dat het sluiten in galop haar eigenlijk nog teveel kracht kost? Afgelopen week eigenlijk 3 dagen exact hetzelfde gedaan en toen deed ze het niet of veel minder. Heb ik te lang doorgereden? Doe ik het goed te negeren en te stoppen op een moment dat ze enkele passen fijn voelt in draf? Eergisteren had ze een stapdagje, ga er vanavond weer op om te voelen of ze spierpijn heeft en om er doorheen te rijden. Ik blijf de galop wel trainen maar zou ik het moeten verkorten..? (wat minder vaak sluiten enz.) voorlopig..? als ik haar lekker doortrain dan zakt ze wel helemaal tussen 2 benen en handen in galop en ze rekt zich ook op door met haar hals helemaal omlaag te gaan en dat wou ze voorheen nooit.. dus we zijn wel goed bezig..

Maar wat is wijsheid... wil ik dat dalen in galop graag en als ze dat snapt en ze pakt het sneller op dat dalen en oprekken goed en fijn is dan pas de training verkorten.. of "riskeren" dat ze dan nog maar niet 100% naar de hand daalt in galop omdat ze anders teveel kracht verbruikt..

Of moet ik gewoon eerst mijn oefeningen in draf rijden en daarna galop links en galop rechts trainen en als ze daalt dan gewoon direct uitstappen en even niet weer terug willen oppakken in draf..?

Wat zouden jullie doen??

Ik neig denk ik toch naar het laatste... dan is uitstappen ook haar beloning voor het naar de hand dalen en doorspringen.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:11

uh... ik zou zeggen minder willen idd. De galop is best een heftig onderdeel.
Mss per training wisselen, 1x de galop andere keer de draf en daarna gewoon uitstappen. Niet beide onderdelen perfect willen totdat zij stabiel is in beide. dan kan je denk ik gaan combineren.
Over wel combineren maar dan niet in beide teveel willen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:16

Sowieso moet je dit op gaan bouwen. In de fijne galop die je beschrijft gebruikt ze spieren die ze anders niet of in veel mindere mate gebruikt.

Als je zelf tig km flink gesport hebt, kom je ook wel een grogy daaruit. Moet je weer even zoeken naar je ritme en balans om naar een ander toestel te lopen.

Ik zou adviseren om deze galop op te zoeken, daarna even te stappen en dan nog een keertje die galop opzoeken. Dus kortere tijd galoperen, een rustmoment en dan weer naar die galop toewerken.

Ik heb me ook ingeschreven voor de MRC :):)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:32

Zooist ik heb ff je website bekeken maar was is die As a model een knapperd!!!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:36

:j

Die is echt bloedje mooi ja! Beetje jammer dat ze voor mij net wat te klein is :)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:38

1.66 toch? ...zou voor mij kunnen <3
Maar ja dan denk ik niet dan manlief mijn nog lief vind :D

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:39

Ja 1,66. Maar ze is heel tenger gebouwd en ik met mijn lange stelten :')
Ze mag inderdaad ook verkocht, maar loop daar nog niet mee te koop :+

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:46

Nee dat snap ik :D
Helaas zit een 2e paard erbij er voor mij niet in. 1 vind manlief al voldoende en 2e erbij is ook te kostbaar.... maar zou het wel graag willen <<) vooral zo'n mooierd als die van jou

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:49

Een vriendinnetje van me rijdt haar nu twee keer per week en ze gaat ook met haar de Mac Rider Cup doen. Dat is echt een mooie combi. Zo'n kleine tengere meid op zo'n poppig paard <3

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:52

Ik vind de kinders van Kelly ook echt op Kelly lijken....! Uiterlijk gezien dan.
As a model is een knapperd. Maakt toch wel verschil. Het ene paard toont anders, dan het andere. Ik ben net als zooist lang. Ik vind bij sommige paarden mijn bovenlijf zo'n eind er bovenuit steken. Moet echt een paard met een beetje front en nek hebben.

@Svdijk
Ik zou ook werken aan kort aanspreken en dan weer even laten rusten. Als je op een goede wijze spieren wilt trainen, dan ga je even tot het uiterste en vervolgens geef je 1 a 2 dagen die spieren rust om te herstellen. Er ontstaan kleine scheurtjes in spieren, die weer even tijd nodig hebben om te herstellen. Op deze wijze wordt de spier sterker.
Ik denk dat ik per training een verschillend doel centraal zou stellen en die na een dag of 2,3 weer terug laten komen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:57

Hoe gaat Chee nu Zoo?
En alweer ZZZ met What +:)+

Planning is om met Jim volgend jaar eens bij de haflingercompetitie te kijken. Als hij de trailer opgaat tegen die tijd :D
Maar lijkt me leuk om eens aan zo'n rassenwedstrijd mee te doen.
Toen ik begon met starten hadden ze op de vereniging nog nooit een haflinger in de ring gehad daar :')
Inmiddels zijn er alweer 4. Leuk wel, want je bent toch een beetje een vreemdeling tussen alle bruine en zwarte paarden :D