Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SabM

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:57

oh enne voor mij geen snacks...heb al zitten gourmetten vanavond met stokbrood en kruidenboter erbij :9
Maar ja zo kom ik nooit van de kilo's teveel af :')

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:01

chips met dip staat op tafel :9 het hoost hier enorm :oo
ja die basis he/ ik had het er gisteren nog met sabm over hoezeer het mij verbaasd hoeveel mensen ik tegenkom die eigenlijk al jaren les hebben maar nog in de basis theorie nog gaten hebben zitten ,bv hoe is de feitelijke hulp voor het aangaloperen en waarom doe je de dingen die daarvoor nodig zijn,waarom leg je je been naar achter ,en waarom die ophouding op de buitenteugel? <<)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:02

hihi ik doe geen ophouding op de buitenteugel
ik denk galop en hop :D
Heb wel mijn been naar achter
En als ik het goed doe en Kid is mooi van het bit af
dan voel je haar echt mooi van achter aanspringen
die power is zoooo kicken

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:09

tuurlijk,cowgirl :D gewoon een teken dat je al een heel stuk verder in de africhting bent! ik had ook al aan sabm verteld dat ik in mn wissels ernaar streef om alleen vanuit mn heup en door opvang aan de nieuwe buitenteugel changeer. het gewone aangaloperen gaat bij mij alleen vanuit binnenheup...

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:09

SabM maar dan kan je beter een telefoon meenemen en idd sms en schrijven aan je zelf, of beter nog een inspreek recordertje hoe heet zoiets? Een dictaat ding!
Wijn chips toe maar, ramadan hier dus geen wijn, nog een week lang en dan kunnen we dat weer kopen, chipsof borrelnoten heb ik al in geen eeuwen meer voorbij zien komen!
Nu we toch zo gezellig kletsen gooi ik nog wat gedachtes tussen:

knollentuin ja hoor vraag ik mij ook af waarom? waarom been naar achter als je ook een stemhulp kunt geven?
en
Vanmiddag tijdens het uitmesten gingen er allerlei ongevoerde gesprekken door mijn hoofd en dacht ik ook na over de beenligging vraag van Abra_
Kan haar zadel ook eventueel niet juist liggen waardoor de beugelophanging verkeerd valt?
Ik ben zelf ook alle zadels drie keer in de rondte aan het testen hier.
Ik heb begrepen dat de beugelriemen met beugels recht naar beneden behoren te vallen.
Als dat niet zo is, kan je hele houding verkeerd zijn.
Ik vraag mij ook af en dat is meer een :o? vraag hoe kan een zadel voldoende bewegingsvrijheid geven aan de ruggegraat wanneer je wendingen en buigingen maakt?
Ik stond vanmiddag bij 1 van de paarden zonder zadel maar liet hem buigingen naar rechts en links maken en bekeek eens goed wat de
ruggegraat eigenlijk allemaal doet.
Een zadel ligt natuurlijk op de bespiering en de ruggegraat ligt daartussen ingebed, maar ik neem aan dat de zadelkussens bovenop het zadeldekje toch bij extreme wendingen over de ruggegraat gaan.
Bij korte (paarden)ruggen wordt een brede kamer naar achteren geadviseerd las ik in een ander topic.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:12

had nog nooit gehoord dat je ophouding op je buitenteugel moest maken aangevuld met je beenhulp.
Lastig, want blijkt dat ik me aanspan en dmv mijn binnenteugel aanspring in galop met mijn beenhulp erbij.
En op de manier zoals het hoort wist suus niet wat ik wilde.
Arme dier raakt zo in de war van mijn gepruts 8)7

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:13

knollentuin schreef:
tuurlijk,cowgirl :D gewoon een teken dat je al een heel stuk verder in de africhting bent! ik had ook al aan sabm verteld dat ik in mn wissels ernaar streef om alleen vanuit mn heup en door opvang aan de nieuwe buitenteugel changeer. het gewone aangaloperen gaat bij mij alleen vanuit binnenheup...

wil ik ook wil ik ook wil ik ook :j

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:16

zadels |o
Volgens mij belemmert een zadel altijd de paardenrug. De kunst is denk om er 1 te vinden bij je paard die dat minimaal doet.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:17

SabM je zal zien dat je straks ineens een hele grote sprong vooruit hebt gemaakt
Dat gaat heel ongemerkt en op een dag dan valt ineens vanalles op zijn plek.
Bij mij waren het de "zachte billen" en ook de horizon in het oog houden die dan ineens dingen goed laten vallen.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:19

ik hoop het!
Donderdagavond stond ik na de les na het douche voor de passpiegel de heup bewegingen te maken die knollentuin tijdens de les voordeed om de galophulp aan te duiden. Nou links gaat me heup niet zo ver naar voren als rechts. Dat dacht ik al, verklaart denk ook waarom ik nog steeds links mijn beugel met regelmaat verlies.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:25

ha,goede vragen bedouin, wbt de stemhulp..heel simpel in de dressuurproeven is het verboden om stemhulpen te geven..het ideaalbeeld is dus een geluidsloze proef waarin het paard schijnbaar als vanzelf lichtvoetig door de baan gaat en zonder zichtbare moeite met plezier en gemak de gevraagde oefeningen uitvoerd.
ja de ruggegraat moet goed vrij liggen, vroeger waren alle kussenkanaaltjes een heel stuk smaller.het kussenkanaal moet zo breed zijn dat het aan beide zijdes over de ruggegraat heenvalt en ruim op de spier ligt, maar ook niet te breed want dan zakt t weer op de ruggegraat. Als je op je paard zit moet er onder de kamer genoeg hoogte zijn [ook in draf en galop} om 2 -2 1\2 vingerdik opelkaar ertussen te kunnen steken. en van voor naar achter moet de ruggegraat vrij liggen.de kussens mogen niet te hard zijn maar zacht en veerkrachtig...vandaar dat ik lucht heb.en jij zal met je oostrse paardjes idd te maken hebben met korte rondgeribte dieren. het zadelkussen mag voor het mooie niet achter de vaste ribben komen, dus niet op de zwevende ribben steunen,het mooiste is dan ronde oplopende kussens ,niet van die keilkussens.. ook moet het diepste punt van het zadel in het midden liggen,als het zadel van voor te smal is kiept t zadels achterover en zie je idd dat de beugelriem niet recht af hangt,ook aan de singel zie je dat.ik kan het zadel van abra niet goed zien omdat ze erbovenop zit op alle fotos.
sjoet,alweer mn glas leeg... :roll:

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:35

tja van praten wordt je dorstig. en je moet hier maar blijven kletsen met al die vragen van ons ;)

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:42

Voor de dorstigen onder u :(:)

Ik moet maar casettebandjes gaan inspreken voor mezelf of een cd branden, hoewel mijn walkman het heeft begeven, n ipod heb ik niet, maar wil ik met jullie opblijven moet ik op de 1 of andere instructies gaan volgen,... maar hoe? :?
Even snel lezen uit n boekje tijdens een rit is ook geen optie want dan heb ik weer een leesbril nodig B-)

Onthouden is een optie maar daar ben ik vooralsnog niet erg sterk in. O:)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:48

bedouin, ik doe maar een aandachtspuntje tegelijk. En als ik die, zeg maar zonder nadenken uitvoer, neem ik het volgende punt.
De rest doe ik op dezelfde manier en dan ineens rij je vanzelf anders.
Je zet een draadje in het web in trilling en daarmee verandert alles.
Snappen jullie wat ik bedoel?

Ik gebruik wel stemhulp maar niet echt veel.
T is meer als ondersteuning.
Aan alleen stemhulp heb je niet veel, Je kunt met je stem wel een overgang aangeven maar je kunt met stem niet verzamelen.
Dus met alleen stemhulp doe je maar de helft.
Kid mag alleen verzamelde overgangen maken.
Ben streng :P
Laatst bijgewerkt door justkid op 26-08-11 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:51

Ja ik snap je helemaal!
Ik laat me ook weer afleiden door dingen die ik lees die mijn verstand nog te boven gaan, op dit moment. :o
Je hebt helemaal gelijk.
De dingen vallen vanzelf inelkaar en soms kan t zomaar ineens sneller gaan.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:53

snap hem. Goed idee, gewoon niet alles tegelijk willen O:)

Heb ik ook hoor bedouin. Dan denk ik HUH? wat? oh... ja ja.
nou dan weet ik dat ik aan bv die oefening nog niet toe ben :')

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:57

Ik denk dat als je met "zachte billen" kunt rijden
dat je dan van daaruit alle andere dingen kunt aanhaken.
Als je "in je paard zakt" dan heb je veel minder problemen met je benen en je (stoel)zit

Ik ben op dit moment mezelf aan het leren om mijn benen veel stiller te houden in galop
En daarvoor gebruik ik de "zachte billen" tip en het kijken naar de horizon.
Ik keek al waar ik heen wilde dus met mijn navel sturen maar de horizontip helpt me nu heel goed.
Laatst bijgewerkt door justkid op 27-08-11 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 00:00

Nou me wijntje is op. Heb weer genoeg inspiratie voor morgen :D
1 ding tegelijk, dus morgen maar weer letten op mijn beenhouding, schouders bij lichtrijden, paard onder me houden bij elkaar en compact, correct aangalopperen.

oh oh... dat zijn 4 punten :? denk niet dat het 1 ding tegelijk mij goed afgaat :=

nou goodnight.. ga eens ff kijken of mijn kerel mijn plekkie in het bed al heeft gewarmt <<)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 00:05

zeker weten als ie jou heeft zien oefenen met je heupen wiebelen in de spiegel _O-
zo,paardjes staan binnen met een lekker vol net kuilgras en ik heb mn appeltje voor de dorst ook binnen, douchen en plat. :z zzzlaap lekker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 09:00

Goeiemorgen

Bedankt voor de zadeltips allemaal, al halen sommige mensen mij volgensmij door elkaar met Abra. Ik heb zelf alleen een foto van het zadel geplaatst, de rijfoto's zijn van Abra :)
Ik zal eens gaan kijken naar de merken zadels die genoemd zijn :j Wel moeilijk hoor, een veelzijdigheidszadel is echt een must voor mij, ik doe ook graag stuk galop in verlichte zit buiten, en maak ook sprongetjes, en hoewel ik een westernzadel bijvoorbeeld helemaal niet erg zou vinden zou het me op dat punt toch in de weg gaan zitten :+

Ik blijf het gaaf vinden om hier te lezen hoe iedereen vooruitgaat :j
Zelf heb ik eergisteren echt heerlijk gereden, op alleen uitademen stond ponylief stil, ik merkte heel veel verschil met rijden nu ik echt kijk waar ik heen ga (en dan niet vlak voor me wat ik eerst deed, maar ver voor me) en ponylief liep helemaal te swingen :)
Gisteren had ie een dagje vrij, ben met vriendinnen wezen indoor skydiven, ook heel gaaf en heel moeilijk!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 09:19

Zo, heb ook weer een beetje vluchtig bijgelezen. Ben donderdag een dagje naar de Zwaluwhoeve geweest en we hebben van donderdag op vrijdag in een hotel geslapen in Harderwijk. Gisteren er lekker even op uit geweest. Nog even samen genieten, voordat na volgende week het werkende leven weer begint. Al heb je in het onderwijs nooit echt helemaal vakantie. Ik ben afgelopen week al 2 dagen aan het werk geweest en aankomende week ook al weer 2. En dan de voorbereidingen thuis nog. Tja, hoort erbij.

Ik ga vandaag weer verder met de zadelzoektocht. Er zijn dus meer mee bezig. Wintec werd genoemd. Ik heb woensdag een Wintec 2000 geprobeerd. Wil wel opmerken dat deze enorm breed zit. Als je daar geen problemen mee hebt, is het prima, maar voor mij veel te breed.

@Blijheid
Een westernzadel zit zo comfortabel, dat je niet eens in verlichte zit hoeft, hihi.
Ik heb vorige week op een Bob Marshall gereden en die zat verrukkelijk. Je voelde zoveel van je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 09:24

@Ankem: Ik zit ook niet in verlichte zit voor mijn comfort (nouja, misschien deels) maar omdat het de manier is om ponylief in de supersnel versnelling te krijgen. Als ik blijf zitten blijft hij keurig bij me. In verlichte zit stevig galopperen, en even gaan zitten en ik heb weer een rustig galopje is wel een ideale manier voor ons :)
En dan blijft nog dat springen met zo'n knop op je zadel me niet erg comfortabel lijkt....

Maar het zit zeker heerlijk, ik heb een jaar geleden eens een westernles gehad, en dat was echt wel top!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 09:29

nog even over zadels, ik lees dat de wintec te breed zit, je hebt ws een vrouwenzitting nodig, kijk eens op de site van schleese, dat is een enorm innovatief merk :$ die hebben filmpjes op de site waarin ze het verschil uitleggen over mannenzit en vrouwen zit -heeft met t verschil in bekken en vorm bovenbeen te maken...daarom ben ik zo blij met mn wow, bekijk die maar eens van bovenaf...

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 12:48

Zo... een aantal dagen te druk geweest om bij te lezen. Topic gaat hard :D
Ik was gebleven bij de foto's van Abra en de beugels die langer moeten. Ik heb dat probleem ook gehad, had er zelf geen idee van tot dat mijn instructrice daar met mij mee aan de gang is gegaan. Ze deed dat als volgt: we hebben eerst in de bak zonder beugels gestapt. De juf moest naast me lopen en mijn paard vasthouden, want zelfs dat durfde ik niet (kan ik me nu nog nauwelijks voorstellen). Ik doe ook de ademhalingsoefeningen op mijn paard zodat hij ontspant. Daarna zijn we middenin de bak gaan staan. De juf heeft een voor een mijn benen opgetild onder mijn voet, omhoog gelift dus eigenlijk. Vanwege de ademhalingsoefeningen en het daarvoor rijden zonder beugels was ik zelf ontspannen, dat is wel een voorwaarde, been moet echt gelift worden, je mag niks zelf doen. Daarna laat juf mijn been weer zakken, andere been idem dito. Het gevoel dat ik had was echt sensationeel, alsof mijn benen 10 cm langer waren geworden, heel bizar maar een goed gevoel. Toen heeft ze de beugels 1 gaatje langer gemaakt en heb ik tot de volgende les met deze lengte gereden. Volgende les idem dito en weer 1 gaatje langer. Volgens mij zijn mijn beugels nu zelfs 3 gaatjes langer en mijn beenligging is nu goed. Ontspanning is natuurlijk het toverwoord :D Durfde ik eerst niet eens zonder beugels te stappen in de bak, nu stap ik het laatste stuk van elke buitenrit zonder beugels, heerlijk relaxed, zelfs over de weg. Mijn houding en mijn gevoel over het rijden zijn nu ook zo anders dan voordat ik met deze juf begon.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 13:05

Mooi dat het op deze manier werkte om je benen langer te krijgen tijdens het rijden. Mijn ervaring is dat wanneer je goed in een zadel kunt zitten, met de juiste bekkenkanteling, zonder dat het voorover of achterover dwingt, je je benen ook makkelijker vanuit je heupen kunt laten afhangen.

@Knollentuin
Ik heb dat filmpje inderdaad een keer bekeken. Een vrouwenbekken is heel anders dan een mannenbekken. En na een bevalling zeker. Ik vermoed dat het bij mij misschien nog enigszins verweekt is. Ik geef namelijk nog borstvoeding. Al ruim 19 maanden ;) Alleen nog 's ochtends in bed.
Ik heb soms het idee dat mijn schaambeen lager zit dan normaal het geval is en dat ik daardoor ook direct tegen zo'n voorboom van een zadel aan loop.

Ik heb vanmorgen weer op diverse zadels gezeten en uiteindelijk heb ik er 2 mee mogen nemen om een week te testen. Een Ainsley Lincoln, is een halfdiepe zit en drukte me niet direct naar voren. De zweetbladen zijn wat naar voren gesneden en lang. Voor iemand lange (boven)benen niet verkeerd. En een Euroriding Luxor evolution. Die was erg smal gesneden aan de voorkant en dat vond ik wel fijn. Morgen ga ik ze op het paard passen en er mee rijden.