Angstige ruiter

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayla_Auriana

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:57

Het ging er meer omdat M en ik het alle 2 eerst mijn vertrouwen in de bak weer wat willen vergroten en dat ik in de bak alles kan doen, maar nog wel dat als het fout gaat dat iemand anders ook nog wat controle heeft. Maar omdat we haar nog nooit in de grote bak gelongeerd hadden, wilden we eerst kijken hoe ze dat zou oppakken zonder ruiter erop. (waar ik heel blij mee was want ze heeft aardig wat streken uitgehaald). Ze zijn bang dat we de bak stuk rijden, door al die 'voltes'. Anders binnen kort even uitvogelen hoe ik de bak uitgang kan barricaderen zodat ze niet zomaar naar buiten kan gaan rennen (dat is in de grote bak vooral mijn angst)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:28

Straks priveles en ik ben best zenuwachtig zucht!! Na die terugval van vorige week, en heb volgende week toetsweek dus ik ben echt 1 en all stress! Eerst wilde ik misschien zonder beugels rijden maar nu het hele idee al!
Moest het even kwijt hoor! Ik hoop dat het goed gaat!

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:49

Probeer toch even die stress van je af te schudden, dit lukt misschien als je aan het rijden bent, want je paard voelt dit.

Ik wens je ook alvast succes met de toetsweek

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:55

Verstand op 0 en probeer te genieten! Het voordeel van een priveles is dat je ook in stap oefeningen kan doen! Probeer lekker te genieten :-)
En succes met je toetsenweek!

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:11

Herkenbaar, ik heb ook weleens een tijdje gehad dat ik overal opsprong, maar ook wel dat ik angst
had en al bang was als het paard een klein bokje gaf.
Mijn tip is om dan gewoon eerst een tijdje op makkelijke paarden te gaan rijden die vertrouwen geven, gewoon lekker proberen te genieten. Of ga miss eens een dagje gewoon lekker relaxed bij een paardje zitten te geniet of knuffelen of lekker spelen iets wat je vertrouwen geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:40

Dank julie wel! Het ging hartstikke goed! Zelfs stukje gegaloppeerd zonder handen!

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:53

Fijn Tessa dat het goed gegaan is.

Ik heb weer heerlijk gereden, zo fijn dat mijn 'angst' (het tussen mn oren :D) haast helemaal weg is!

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:42

TessaKaizoku schreef:
Dank julie wel! Het ging hartstikke goed! Zelfs stukje gegaloppeerd zonder handen!

Toppie!! Goed gedaan joh! *\o/* Hoe voelde je jezelf daarbij?

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:43

Wieldop schreef:
Ik heb weer heerlijk gereden, zo fijn dat mijn 'angst' (het tussen mn oren :D) haast helemaal weg is!

Lekker gevoel he :-) +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 09:12

Eerst durfde ik het niet , ( draf zonder handen wel ) maar toen galoppeerde ik en toen zei mijn instructrice: Doe nu eens 1 hand los en dat vond ik geen probleem en toen twee handen los en toen ging het wel!
Ik voelde me zo fijn, je geeft je eigenlijk echt een beetje over, vond het echt een grote goede stap van mezelf :)

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:04

Absoluut!

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:59

TessaKaizoku schreef:
Eerst durfde ik het niet , ( draf zonder handen wel ) maar toen galoppeerde ik en toen zei mijn instructrice: Doe nu eens 1 hand los en dat vond ik geen probleem en toen twee handen los en toen ging het wel!
Ik voelde me zo fijn, je geeft je eigenlijk echt een beetje over, vond het echt een grote goede stap van mezelf :)

Wat goed van je!! Ik moest vanmiddag alleen mn teugels wat langer laten en me vasthouden aan het zadel en dat was al drama haha :o .
Het idee dat ik geen controle heb...wilde gelijk die teugels weer korter hebben...door die angst ging ik gelijk voorover zitten ipv op mn gat naar achteren :roll:
Ging dus even niet zo lekker...maar we houden vol }>

@jendemen25

Goed gedaan hoor!Gaat vast goedkomen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:01

Ik ga ook echt voorover zitten! En ik probeer terug te zitten op mijn kont en voor mijn gevoel zit ik dat ook maar dan zie je jezelf in de spiegel! Heb vanavond weer les hopen dat het dan beter gaat! En dat ik niet gespannen ben!

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:09

Hier nog 1.... Ik heb van mijn Engelse instructrice een wereld tip gekregen die ik graag deel :-). Ellebogen in een haakse lijn met je onderarm op je heupen houden (eigenlijk zoals het hoort). Dan MOET je namelijk wel rechtop zitten.

Tessa veel plezier vanavond!

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:13

zo herkenbaar! Veel suc6 vanavond!

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:16

[quote="antoinetje"]Hier nog 1.... Ik heb van mijn Engelse instructrice een wereld tip gekregen die ik graag deel :-). Ellebogen in een haakse lijn met je onderarm op je heupen houden (eigenlijk zoals het hoort). Dan MOET je namelijk wel rechtop zitten.
quote]

Ik zal hem proberen te onthouden :)

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:18

En je kin omhoog houden ;-) gewoon lekker arrogant rijden!

xCelestee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:31

Ik heb ook een probleempje. Anderhalf jaar geleden kocht ik mijn eerste eigen paard, een merrie van 5 jaar met een nogal pittig karakter. Nu was dit misschien niet het juiste paard voor een eerste, maar toen ik haar zag was ik verkocht.
Aan het begin had ik heel erg veel problemen met haar, niet uit het land etc. Toen ging het een tijdje heel erg goed, ik reed de bak weer door, deed af een toe een sprongetje en we hadden weer plezier tijdens het rijden.
Inmiddels sta ik sinds oktober (2011) op een andere stal. Aan het begin ging het hier erg goed, we reden alle bakken door en ze was hartstikke braaf!
Na 2 maanden begon ze weer schrikkerig te worden, zelf ben ik al niet zo'n held dus dat is nou niet echt goed voor mijn zelfvertrouwen. Ik heb geen plezier meer in het rijden en soms heb ik ook het idee dat ik haar niet echt aan kan. Het is een best wel dominante maar toch onzekere merrie. Ze heeft echt een hart van goud en ik kan alles met haar als ik er naast sta, maar dat extreme schrikkerig gedrag is echt een hel! Vast staan was eerst ook moeilijk daarbij ging ze hangen maar dat hebben we door veel oefenen eruit gekregen. De spuitplaats gaat nu ook steeds beter maar daar kan ze niet vaststaan want dan gaat ze hangen.
Ik zit hier heel erg mee omdat mijn ouders niet betalen voor een paard waar ik alleen maar naast loop..
Ben heel erg blij dat dit topic er is!

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:43

Welkom :-) en stort je hart maar uit hoor. Klinkt alsof je wel blij bent met je merrie maar dat je hulp nodig hebt? Heb je wel eens aan een ervaren bijrijder gedacht? Of les nemen? Longeer je voor het rijden?

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:54

Hoi Celeste,
Welkom ;)
Wat vervelend dat je een terugval met je paard hebt.
Hoe pak je het nu aan?
Longeer je haar, laat je haar los, hoe vaak rijd je etc.?

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:55

Haha hetzelfde berichtje als Antoinetje, sorry :D

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:57

Ja de meest logische vragen toch ;-)

xCelestee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:01

Ik heb les 2 keer per week, na een tijdje gaat het wel goed, heb een soort van opstartproblemen. Als ze dan een keer schrikt zit er weer redelijk veel spanning in wat mevrouw natuurlijk wel handig vindt. Longeren voor het rijden heb ik altijd gedaan en daar wil ik weer mee gaan beginnen. Genoeg bijrijders gehad, en heb nu eindelijk 2 ervaren mensen die absoluut niet bang zijn :) Thanks voor de tips. Nu hoor ik ook vaak dat ik veel te lief voor d'r ben (wat ook zo is). Maar ik wilde gewoon dat ik niet bang was, pff dat is zo frustrerend. Vaak ook dat ik het idee heb dat ik niet de goede leider voor haar ben etc.
Het is ook niet zo dat ze echt bang is, maar ze zoekt gewoon heel erg naar dingen om van te schrikken omdat ze weet dat ik haar hierdoor terugneem. Volgens mijn lerares is ze eigenlijk gewoon ontzetten lui en weet ze dat als ze schrikt ik haar terugneem.
Ik rij nu dus 2 keer per week met heel veel spanning. Verder wordt ze 3 keer per week door anderen gereden. De rest van de dagen wordt ze gelongeerd (meestal met slofteugel voor spieropbouw)

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:04

Ik had over jouw berichtje heengelezen, hihi. :)

@ xCelestee;
Schrikt ze ook bij die andere ervaren mensen?
Wordt ze ook gewoon losgelaten, dat ze alle gekkigheid eruit kan gooien?

xCelestee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:09

@Wieldop
Ze schrikt wel maar minder omdat ze weet dat hun er toch niet om geven. Ze komt er wel elke dag minimaal een half uurtje uit. Het gekke bij haar is ook dat ik als ik binnen rij met of zonder andere paarden ze erg schrikachtig is, maar als ik buiten ga rijden door de wijk met al het verkeer, bushokjes, lampjes, winkels enzovoorts er niks aan de hand is. Nu rijd ik wel altijd buiten door de wijk met andere paarden, maar toch, binnen is ze altijd veel drukker en schrikachtiger.