ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nyntje85

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:45

Altijd weer spannend he...
Ik haal haar op als alle knoppen geïnstalleerd zijn. Ik wil er zelf niet mee zitten. Ze staat op een goed adres.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:48

Groot gelijk, je kunt zo snel iets kapot maken en dat is gewoon eeuwig zonde... Volgens mij kan ik die van mij ook zo meenemen als het goed gaat met rijden, maar ik wil eerst even kijken hoe het dan gaat en anders blijft hij gewoon nog een weekje staan.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:49

Vorig weekend was mijn zusje helpen met Cas, erg fijn omdat we toch wel tegen wat problemen aanliepen. Moet gewoon een goede instructie vinden, maar dat is niet zo makkelijk in mijn regio :P

Heb nog een leuke vakantiefoto, eerste keer op vreemd terrein :)
http://i176.photobucket.com/albums/w170 ... CF6153.jpg

Vandaag echt knuddeweer, vanochtend staan longeren met windkracht 8 toen het nog droog was. Waaide zelf bijna om, moest een paar keer flink verstappen maar Cas maalde er totaal niet om :D

nyntje85: groot gelijk heb je hoor, kan je er straks gewoon lekker met der wegrijden :)

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:59

[quote="Goldie"]Heb nog een leuke vakantiefoto, eerste keer op vreemd terrein :)
http://i176.photobucket.com/albums/w170 ... CF6153.jpg

Vandaag echt knuddeweer, vanochtend staan longeren met windkracht 8 toen het nog droog was. Waaide zelf bijna om, moest een paar keer flink verstappen maar Cas maalde er totaal niet om :D

quote]
Hier waait het ook altijd enorm hard (kustgebied ;) ) Daar houden mijn paarden helemaal niet van. Lijkt me heerlijk als je paard daar niets om geeft..

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:13

Ja ik woon dus ook aan de kust zoals je waarschijnlijk wel zag aan mijn woonplaats :j
Mijn andere paard vind het ook vreselijk, die staat met dit weer het liefst warm met een dekentje op stal :+

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 10:32

haha als het zo hard waait als gisteren hoef ik idd alleen maar het hek maar open te zetten en dan sprinten ze zelf hun stal in.

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:48

Heb een telefoontje gehad dat mijn 3 jarige kreupel is. We zien het nog 3 dagen aan en als ze nog niet opgeknapt is dan zal ik haar weer ophalen. Ze is nu 3 weken weg. Helaas gaat het rijden nog erg moeizaam en is deze bijkomstigheid erg ongelegen. Ik hoop dat het meevalt en dat ze zich alleen maar even verstapt heeft.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:39

Ach wat vervelend nyntje, ik hoop voor je dat ze zich idd alleen verstapt heeft....

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:04

Hè, balen zeg! Maar hopelijk doet de rustperiode haar even goed en gaat ze daarna weer als een speer met het inrijden :) Rent ze nu nog steeds weg na het opstijgen??

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 08:54

nyntje85 schreef:
Heb een telefoontje gehad dat mijn 3 jarige kreupel is. We zien het nog 3 dagen aan en als ze nog niet opgeknapt is dan zal ik haar weer ophalen. Ze is nu 3 weken weg. Helaas gaat het rijden nog erg moeizaam en is deze bijkomstigheid erg ongelegen. Ik hoop dat het meevalt en dat ze zich alleen maar even verstapt heeft.

het rijden nog erg moeizaam, doet hij zo gek dan als er iemand op zit.

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 11:42

Het schijnt dat ze met aandraven wat angstig wordt en er vandoor gaat. Daarna is het klaar en gaat het prima maar het probleem herhaald zich steeds weer. Overigens was ze gisteren weer helemaal oké gelukkig.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:42

Gelukkig maar, dus ze blijft daar nu wel even staan??

Ik heb vandaag voor het eerst op Sos gereden! Vond het echt superspannend, maar toen ik er eenmaal op zat moest ik wel zo hard werken dat ik er verder niet bij nagedacht heb dat ik voor het eerst op zijn rug zat :)
Hij moet nog ontzettend voorwaarts gereden worden, zakt telkens weer terug in tempo en aan mij om hem lekker aan het been te krijgen! Pfff, was echt helemaal kapot op het eind. Moet nu echt leren goed consequent te zijn, been geven, geen reactie = hardere hulp. Weer geen reactie = zweep erbij. Maar op het eind ging het al wel wat beter. Dan loopt hij ook beter door de bochten en het afwenden. Uiteraard zijn er ook foto's gemaakt van dit heuglijke moment! (zit hier al bijna 5 jaar op te wachten, dus vanaf de dekking van zn mams al ;))

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:21

Ik heb vandaag voor het eerst op mijn 5 jarige tinker gereden met bit en voor het eerst gedraaft. Ik weet niet of mensen nog de filmpjes kunnen herrineren van ongeveer januari tot maart. Toen heb ik haar ruitermak gemaakt en wat in de rondte gereden met touwhalster.
Ik ben nu onder begeleiding van mijn instructie al een tijdje bezig met longeren met de bijzet om haar zo te leren wat aanleuning is en haar durchs genick te laten gaan zodat als ik er op zit alles wat makkelijker gaat.
Vandaag na het longeren het zadel erop gelegd en gereden. Ze pakte alles vrijwel gelijk op zoals ze geleerd heeft aan de longe, kwam mooi in de houding en in de aanleuning. Instructice had ons aan de longe en gaf samen met mij hulpen voor de stelling.
Toen in de draf, mijn eerste drafje op haar. Ze bleef perfect in balans, iets wat je niet snel ziet bij jonge paarden op de volte. Ze bleef mooi in tempo en zocht ook hier weer naar de aanleuning.
Ze was ontzettend braaf, ben helemaal happy :D

We rijden of longeren uiterst 15 min aan de longe dus het is niet te belastend voor haar. Ze wordt trouwens volledig klassiek opgeleid.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:39

Ik ben nog niet veel verder met mijn jonkie.

We longeren met dubbele longe, longeur loopt er achter, sturen gaat aardig goed. Ze lopen al samen de hele bak door dus hij kan zo voor de kar :D :+ .
Volgende keer met zadel op en dan de beugels onder de buik door vast maken voor het gevoel dat er wat tegen zijn buik hangt.

Heb nog een vraagje, ik heb al gehangen maar steeds zonder zadel, en dan ik op het krukje er naast. Hij geeft geen kik meer, blijft netjes staan,
Ik hang echt met mijn gewicht op hem en klop dan aan de andere kant over zijn hele zijkant, allemaal prima.
De volgende stap zou dus er echt op gaan zijn. Maar doe je dat nou zonder of met krukje?
Als ik zonder zou doen dan hangt er opeens veel gewicht aan één kant. Lijkt me ook vreemd voor hem. Maar met krukje dan hoeft hij maar raar te doen, ik wil er weer afspringen en dan staat dat krukje er, ook niet prettig lijkt me.

De vraag is dus of jullie (de eerste keer) met of zonder krukje opstappen.

Peggy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:42

Ik vind dit reuze interessant. Heb 2 jarige die volgend jaar aan de bak moet.

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:00

Ik stap op met krukje! Veel beter voor zijn rug & zoals je al zegt is hij dat al gewend. Als het goed is ben je ook niet alleen als je er de eerste keer opstapt. De persoon die je paard vasthoud kan dan ook snel het krukje wegpakken als dit nodig is.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:58

Gisteren heb ik weer eens met mijn 2-jarige gewandeld, gewoon vijf minuutjes de straat op en af.
Kom ik iemand tegen die te paard is en vraagt: Ben je nou aan het wandelen????? Is dat dan zo raar met een jong ding? Ja je moet erop gaan zitten, ze houdt je heus wel hoor!
Ja daaaaaag, ik heb mijn paard liever langer dan een paar jaar....

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:39

Ik zou met krukje opstappen maar wel iemand die hem kan wegpakken. Zodat hij niet de eerste wiebelige stap er tegenaan stapt.

Ik ben ook nog steeds bezig. Hij is al een tijdje zadelmak en moet gewoon doorgereden worden. Ben alleen zelf geen held. Dus als er maar iets tegenzit dan blijft het bij longeren. Het ging goed toen ik vrij was en vrijwel iedere dag wat kon doen. Nu staat hij zo weer drie dagen stil en dan hik ik er weer tegenaan. Moet nog even doorzetten. Hij heeft nog geen gekke dingen gedaan gelukkig.
Ik had even het probleem dat hij over de rechterschouder uitbrak maar dat kon ik vlot corrigeren door bewust van de linkerhand af te blijven en met mijn buitenbeen de schouder te begrenzen.
Verder blijft hij doorduwen als ik een overgang terug wil maken. Gisteren in de les daar flink mee bezig geweest. Uiteindelijk 2x een gewone overgang gemaakt naar hh. Was wel handig dat juf erbij was om te corrigeren als hij doorstoomde. Na een half uur gestopt, hij mocht er een nachtje over slapen. Dit was lichamelijk geen zware les maar wel opvoedkundig.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 23:06

@Veersche, ik heb ook veel gewandeld hoor! Zo leren ze al mooi een beetje van alles kennen :) Ik werd ook weleens raar aangekeken of van die flauwe opmerkingen, maar wie het laatst lacht ;)

Ik wil straks ook graag met krukje opstappen, ben nog veel te stijf om vlot in het zadel te gaan zitten en vind het ook beter voor de rug van het paard. Toen ik er zondag op stapte was dat zonder krukje, niet echt een succes. Die man zei al, beetje stijf hè! :')

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 15:07

ik zou met een krukje opstappen, deed ik ook de eerste keren gewoon.

vandaag heb ik meegedaan met een impulsrubriek, was benieuwd hoe hij reageerde en hoe het het tot nu toe doet beoordeeld door iemand anders ipv mijn instructrice. hij deed het superleuk. aandachtspuntje van de jury zijn de overgangen daar moet ik de impuls direct hebben, hij komt wat moeizaam uit de startblokken en gaat abrubt terug naar stap. ik heb een proefje gedaan zonder galop erin want dat vond ik net weer teveel gevraagd. verder was ik apetrots op hem en waren toch nog tweede.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 15:20

Goed gedaan Melanie.
Vandaag weer gereden en nu stond hij vlot stil. Heb hem dus iedere keer flink beloond (met een brokje).

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 13:51

Hier gaat het eigenlijk heel erg goed! Charlie kan sturen, stappen en draven alles los door de bak. Galop vinden we nog niet zo belangrijk. De rem is alleen naar mijn mening iets te goed bevestigd! Als ik vanuit draf terug wil naar stap & ik gebruik teugelhulp dan staan we dus meteen stil.. Ik geef dan meteen weer been & roep stap (doen veel op stem) dan gaat hij wel weer stappen maar dat 'plots' stilstaan zorgt toch voor rare situaties. Iemand hier ervaring mee?

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 13:59

Ik stapte er iedere keer zonder krukje op. Ging prima hoor! Die van mij wil geen krukje naast zich namelijk. Ik snap wel waarom met krukje aanbevolen wordt.
Die van mij komt waarschijnlijk volgend weekend weer thuis. Het gaat al veel beter met haar. Ze wordt rustiger gelukkig. Ik ben ook niet z'on held.

sjimmiepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:50

leuuuk een topic over inrijden, ik heb al verschillende ponys in mogen rijden en dit was keer op keer een top ervaring, met vallen en opstaan, terwijl de pony leert, leer ik keer op keer ook weer handige trucjes enz, ik werk voornamelijk veel op mijn gevoel, en pas de methode aan aan de pony, bij ieder paard weer andere trucjes die het hem doen. ik heb tenslotte mijn eigen pony ingereden )was ook de eerste pony die ik ooit heb in mogen rijden) zonder hulp, tips noem maar op. dit was dan ook wel een geval apart omdat het beestje al 8 was en nog nooit een mens van dichtbij had gezien, en zwaar verwaarloost is geweest, een flinke opgaaf dus! met trots kan ik zeggen dat ik er nu al 5 jaar zonder problemen mee kan rijden, hij is wat onzeker maar met het baasje voorop gaat meneer zelfs de pont over! wat een heerlijke band schep je toch als jij de eerste bent die er wat mee doet. nu, ruim 6 jaar later train ik volop jonge paarden, dit is echt waar ik het liefst mee bezig ben wat betreft 'paarden'. ik ben nu al een ruime maand bezig met het beleren van fraya, een frisse leergierige appaloosa x welsh, lekker veel bezig aan de longe en grondwerk, ze pakt het allemaal erg leuk op en heeft er veel plezier in!

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:56

Leuk topic!

ik ben een jaar geleden begonnen met die van mij,
gelijk bij het zadelmak maken al ging hij totaal door het lint, alles was uit proberen enz.
het heeft lang geduurd voordat hij eindelijk 't zadel accepteerden,
erop gaan was een drama, hij ging totaal door 't lint alleen maar bokken bokken bokken steigeren en dat hield hij vreselijk lang vol. Hij bleef bokken tot dat hij zo vreselijk moe was dat hij neer viel, dat wilde k niet dus dat is gelukkig ook nooit gebeurt, een zak zand hebben we er eerst op gelegd (ook helemaal door 't lint)
na alles heel rustig aan doen ben ik er weer op gegaan,
na heel veel rodeo gereden te hebben werd ie wat beter rijbaar,
nu een jaar later loopt hij sinds ongeveer 3 maanden eindelijk lekker! nu lekker nog aan het doorrijden,
want bokken kan ie nog steeds erg goed. maar ben erg trots op m,
makkelijk zal ie nooit worden, en hij is erg moeilijk onder 't zadel; maar hij wordt steeds beter!
trots op m'n paardje! <3