sas1965 schreef:Net terug van een heerlijke springles waarbij ik wat dingen heb toegepast die ik hier gelezen heb.
Mijn paard heeft wat moeite om dubbels dicht te rijden en rijdt standaard op een lijntje van zes galopsprongen, zeven.
Nu wat meer het koppie erop gelaten meer verlicht gereden, tempo iets hoger en ja hoor daar kwam de lengte in de galopsprong.
Soms is springen zo simpel, ben helemaal blij.![]()
Merkte nu ook waar het probleem zit, ze maakt zich bij de landing van de voorste hindernis heel lang, trekt mij daardoor naar voren, wat dus remmend werkt en dan krijg je dus een probleem als er maar 1 galopsprong in de dubbel zit, zaak is dus ook om daar het koppie er meer op te houden.
Een mens is ook echt nooit te oud om te leren.
Mijn dank is groot!
Overigens staat er op bijna ieder eventingtrainingsterrein een aantal in-uitjes en ook de galopbalken in een circel kom ik daar vaak tegen.
Reden is zoals genoemd controle en zorgen dat je paard op het achterbeen komt, galopsprongen ruim genoeg en ritme leren rijden en uiteraard het gymnastiseren van je paard.
Heb laatst toevallig zitten googlen op ogen van een paard en zag toen een filmpje van hoe een paard een massieve heg naderde met wat auto,s op de achtergrond je kreeg een beeld hoe zijn zicht werd, schrok daar eigenlijk wel een beetje van want dichtbij ziet tie niet zo veel meer, kan je nagaan hoe hij de laatste 2 meter op zijn ruiter moet vertrouwen en juist daarom is eventing ook zo,n gave sport.
Hartstikke leuk om te lezen. Ben blij dat je echt verschil voelde. Dat wat jij noemde, koppie er uit, verlichte zit, scheelt echt zomaar 30-50 cm per galopsprong. Bedankt, voor andere lezers is dit ook een zetje om het te gaan proberen, want op papier is leuk, maar ervaringen uit de praktijk, die zijn het meest waard.