[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 09:47

sas1965 schreef:
Net terug van een heerlijke springles waarbij ik wat dingen heb toegepast die ik hier gelezen heb.
Mijn paard heeft wat moeite om dubbels dicht te rijden en rijdt standaard op een lijntje van zes galopsprongen, zeven.
Nu wat meer het koppie erop gelaten meer verlicht gereden, tempo iets hoger en ja hoor daar kwam de lengte in de galopsprong.
Soms is springen zo simpel, ben helemaal blij. :D
Merkte nu ook waar het probleem zit, ze maakt zich bij de landing van de voorste hindernis heel lang, trekt mij daardoor naar voren, wat dus remmend werkt en dan krijg je dus een probleem als er maar 1 galopsprong in de dubbel zit, zaak is dus ook om daar het koppie er meer op te houden.
Een mens is ook echt nooit te oud om te leren.
Mijn dank is groot!

Overigens staat er op bijna ieder eventingtrainingsterrein een aantal in-uitjes en ook de galopbalken in een circel kom ik daar vaak tegen.
Reden is zoals genoemd controle en zorgen dat je paard op het achterbeen komt, galopsprongen ruim genoeg en ritme leren rijden en uiteraard het gymnastiseren van je paard.

Heb laatst toevallig zitten googlen op ogen van een paard en zag toen een filmpje van hoe een paard een massieve heg naderde met wat auto,s op de achtergrond je kreeg een beeld hoe zijn zicht werd, schrok daar eigenlijk wel een beetje van want dichtbij ziet tie niet zo veel meer, kan je nagaan hoe hij de laatste 2 meter op zijn ruiter moet vertrouwen en juist daarom is eventing ook zo,n gave sport.

Hartstikke leuk om te lezen. Ben blij dat je echt verschil voelde. Dat wat jij noemde, koppie er uit, verlichte zit, scheelt echt zomaar 30-50 cm per galopsprong. Bedankt, voor andere lezers is dit ook een zetje om het te gaan proberen, want op papier is leuk, maar ervaringen uit de praktijk, die zijn het meest waard.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 09:53

LetsgoKelly schreef:
Ook eens een vraag van mij.. Niet speciaal springen gerelateerd maar ook dressuur is hier belangrijk toch? :)

Hebt u ervaring met paarden die zich thuis niet goed kunnen concentreren en snel afgeleid zijn waardoor je niet goed kan trainen? Als ze dan ergens anders zijn voor springles of wedstrijd zijn ze super geconcentreerd en doen heel goed hun best..

Zo ja, wat kan ik hier aan/mee doen zodat ik thuis ook wat beter ontspannen kan trainen? Mijn paard is namelijk zo en het is best irritant. Ik heb er al van alles achter gezocht maar ik begin toch te vermoeden dat het gewoon verveling is en dat hij thuis werken niet leuk vindt.

Wat jij zegt, verveling, saai, dat kan best de reden zijn. Ik heb ook wel paarden die thuis gewoon hun rondjes lopen, maar buiten de deur leven ze pas helemaal op. Ik heb er geen oplossing voor, behalve een fanfare inhuren voor thuis, maar ja, dat is niet haalbaar natuurlijk. :+
*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Katja

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 09:57

Zo veel mogelijk afwisseling in je training thuis is het enige wat je kunt doen. En zelfs dat werkt voor sommige paarden niet.
Mijn beste wedstrijdpaard stond thuis bij voorkeur recht omhoog in de eerst hoek die hij tegenkwam en was daar niet meer uit te krijgen. Die reed ik 90% van de tijd in het bos met zijn hoofd in de lucht, hij happy, ik niet gefrustreerd en hij bleef in de ring goed zijn best doen.

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 09:57

Haha oke dan heb ik er maar mee te leven.. :) Hij zal niet meer veranderen helaas want hij wordt 13 en heeft zo zijn periodes in de koude maanden.

Het is alleen zo lastig als ik steeds op mijn hoede moet zijn omdat hij dan van alles schrikt. Ik dacht ook een tijd dat het iets lichamelijks was maar de DA en de osteopaat konden niets vinden..

We gaan gewoon weer actief dressuur-lessen als de sneeuw nu eens weg blijft en dan wordt het hopelijk weer wat minder. :)

@Katja, met buitenrijden wil hij het liefst in rengalop en moet ik hem altijd tegen houden. Balkjes sjeest hij thuis ook overheen als een dolle. Ik denk dat ik hem passage en piaffe ga aanleren, dan moet hij zich wel concentreren. :+ Och ja, liever thuis dan op wedstrijd zal ik maar denken.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:05

Klinkt alsof hij zijn energie onvoldoende kwijt kan.

Heb jij nog een creatieve tip om op oefenparcours toe te passen Marcel.
Ik ga voor de 7e week naar oefenparcours omdat we thuis nog altijd niet kunnen springen (sta op een stal met dressuurruiters dus geen hindernissen in de binnenbak) en die parcoursjes zijn leuk maar je kunt niet even lekker een gymnastisch lijntje neerzetten. Ik ben zelf de inspiratie een beetje kwijt...

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:12

Katja schreef:
Klinkt alsof hij zijn energie onvoldoende kwijt kan.

Heb jij nog een creatieve tip om op oefenparcours toe te passen Marcel.
Ik ga voor de 7e week naar oefenparcours omdat we thuis nog altijd niet kunnen springen (sta op een stal met dressuurruiters dus geen hindernissen in de binnenbak) en die parcoursjes zijn leuk maar je kunt niet even lekker een gymnastisch lijntje neerzetten. Ik ben zelf de inspiratie een beetje kwijt...

Ik ken dat....ik haal mn inspiratie dan altijd uit het moment dat alles gereden is, paarden weer op de wagen staan, en naar huis :D
Voor sommige dingen zijn geen oplossing.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:17

Ik denk dat ik het daar ook maar uit moet halen. Is sowieso al een paard die alles veel te netjes en goed doet voor zijn leeftijd dus ik moet gewoon blij zijn dat ik even buiten de deur kom en nog wat mensen zie :+

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:25

MarcelDufour schreef:
mo_van_dijk schreef:
Mijn instructeur legt ze ook wel op een cirkel. 4 balken met 6m onderlinge afstand (het kruis is dus 6x6m binnen de balken). Ik kan vanavond wel even vragen wat precies de achterliggende gedachte is!

Begrijp me goed, ik zeg ook niet dat het niet goed is, of niet kan, want ik heb er geen ervaring mee.
Maar met zo'n lijntje van 4 a 5 balkjes op de grond (afstand er tussen 2.90 mtr) en dan na het laatste balkje op 2.50 mtr een sprongetje, daar heb ik heel veel ervaring mee, en heb gemerkt dat voor zowel ruiter als paard dat heel goed werkt.

Zo, heb ik mij even vertelt. De uiteinden van de balken liggen 6m van het midden van de volte. Als je het midden van de balken pakt, rij je dus een volte 15m.
Mijn instructeur gebruikt deze oefening met name als oefening voor impuls en ritme in de wendingen. Ook moet je je paard meer begrenzen dan bij rechte lijntjes. Ik PB je wel even de naam van mijn instructeur. Je moet hem wel kennen!

Balkjes op de grond in een rechte lijn oefen ik 1 á 2 keer per week met mijn jonge paard.

cdetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:39

[Zo, heb ik mij even vertelt. De uiteinden van de balken liggen 6m van het midden van de volte. Als je het midden van de balken pakt, rij je dus een volte 15m.
.[/quote]

Die oefening doen wij ook wel eens maar dan met kruisjes. Zelf vind ik dit erg moeilijk. Meestal gaat het een keer of 3 goed, maar dan om steeds in hetzelfde ritme opdezelfde plaats uit te komen is niet altijd even simpel. Zeker niet met men jonge paardje.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:44

cdetje schreef:
Zo, heb ik mij even vertelt. De uiteinden van de balken liggen 6m van het midden van de volte. Als je het midden van de balken pakt, rij je dus een volte 15m.

Die oefening doen wij ook wel eens maar dan met kruisjes. Zelf vind ik dit erg moeilijk. Meestal gaat het een keer of 3 goed, maar dan om steeds in hetzelfde ritme opdezelfde plaats uit te komen is niet altijd even simpel. Zeker niet met men jonge paardje.

Voor jonge paarden begin ik ook liever met eerst rechtuit perfect voor mekaar te krijgen, en dan pas is het tijd voor variatie's.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:47

Met mijn jonge paard durf ik deze oefening ook nog niet aan!

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:47

Interessant topic dit! En hier heb ik zeker wat aan...

Sinds +/- een halfjaar heb ik een 6 jarige Emilion te rijden. Dit paard kreeg ik helemaal 'groen'. De dressuurbasis zat er wel in, maar hij is nooit echt goéd door gereden. Ik weet wel wie hem hiervoor en daarvoor hadden gereden, maar dit gebeurde ook niet altijd op de juiste manier. (overigens diegene die hem voor mij had, deed het wel goed. Maar die gene daarvoor niet. Bij hem was het alleen maar 'hij moet er overheen, maakt niet uit hoe of wat.)

Ja, dan kun je denk ik wel een beetje begrijpen met wat voor paard ik zat/zit.

Het paard zelf is een super kijkerig dier. Hij kijkt naar alles. Hij kan super springen, maar door enig gebrek aan kennis van mijn en zijn kant, kunnen
we nog niet alles eruit halen. Ik kreeg wel regelmatig les van mijn broer, Remco Been, misschien ken je die wel.. En dan wil het lukken! Dan leert hij me de afstanden en geeft hij mij super tips. Ook rijden we wel eens een lijntje met balken ervoor, en erachter. Maar ook daar is die zo kijkerig op dan, en moet ik
echt goed op mijn kont zitten voor als die een keer in de stop gaat.

Nu zijn we wel zover dat ik zelf het tempo kan bepalen voor de hindernis.
Voorheen wou die gewoon als een kip zonder kop er letterlijk naar toe
rennen, en dan springen. Dit is nu afgelopen, en heb ik hem onder controle.
na de hindernis is het tempo ook meestal wel goed te controleren. Komt nog
wel eens voor dat ik hem na de hindernis stil zet, en vervolgens weer rustig
door galopeer.

Maar nu, (draf)balkjes lopen schijt hij 3 kleuren voor.. Ik vermoed dat dit
ook niet tot nauwelijks is gedaan met hem.. Stel ik heb 6 balkjes achter
elkaar liggen, dan moet ik hem er echt goed voor zetten, de eerste 2 gaan goed,
maar daarna lijkt het gewoon alsof hij niet weet wat te doen?
Ook gewoon een balk willekeurig ergens neerleggen kost moeite om hem daar
normaal over heen te laten draven/galoperen. Een cavaletti? Ho maar.. Dat is toch zo eng.. En als die erover heen springt, dan is het toch een mega sprong..

En ik heb ook wel eens het probleem, als ik een plank/oxer spring, en die ga
verhogen, kan het zijn dat hij zomaaar opeens in de stop gaat. (Terwijl ik de
hindernis al zo vaak heb gesprongen?!) Ik vermoed dat het komt omdat er
dan een 'open' plek ontstaat tussen de balken, dat hij het daarom 'eng' vind?

Misschien dat jij nog tips hebt Marcel, voor zo'n kijkerig paard als wat ik heb?
En hoe dat probleem op te lossen met de balkjes? Gewoon dagelijks gaan oefenen? Heeft u nog tips/ideeen?

Groetjes.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:55

Melanie, mijn jonge paard had ook niet geleerd om over een balk (een enkele, laat staan meerdere) te stappen, draven of galopperen. Ik heb gewoon 1 paal op de grond neergelegd en deze meegenomen in de training. Het duurde een paar weken, maar nu kan hij eroverheen in stap, draf en galop. De rest laat ik over voor de profs!

cdetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:12

MarcelDufour schreef:
cdetje schreef:

Voor jonge paarden begin ik ook liever met eerst rechtuit perfect voor mekaar te krijgen, en dan pas is het tijd voor variatie's.

Ze is inmiddles ook niet meer super jong ze wordt 5 dit jaar, maar ik leer er wel van haar goed in het midden te houden en niet te laten "uitbreken".
Ze is inmiddels van het lijntjes rijden wel al een stuk handiger gewoden.

cdetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:19

zo ben weer bijgelezen inmiddels:-) Als ik zo aan het lezen ben kan ik niet wachten om zelf weer te gaan rijden.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:02

wat ik nog even toe wou voegen,voor de mensen met kijkerige paarden,sommige paarden zijn gewoon kijkerig,al doe je de oefening nog zo vaak ze blijven wat gaperig in het parcours,nummero uno nakomelingen staan er om bekend en zo zijn er meer.
ik heb voor dit soort paarden een tip die niks met het rijden zelf te maken heeft,uit ervaring ben ik er achter gekomen dat voer toch veel uitmaakt bij spooky paarden.
ik geef kijkerige paarden beslist geen musli of sportbrok,want het gekke is dat als je energie rijk voert ze alleen maar meer spoken zien langs de kant en op en tussen de hindernissen.
ik voer zulke paarden een goede basis brok.
dat scheeld echt!

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:03

Wat een super interessant topic(zie het net pas) en Marcel, super dat je hier je tijd/energie in wil steken!

Ik zit ook met een 'probleem'. Ben gewoon hobby-ruiter: met pony Z gesprongen, met paarden tot nu toe hoogste klasse L (verschillende jonge paarden). Nu heb ik een merrie die ontzettend voorzichtig is. Ik heb haar in 2008 in de B gereden, dat ging uiteindelijk heel goed en sprong ze niet veel hoger meer dan de hindernis (eerst deed ze altijd met lappen lucht). In 2009 heeft ze een veulen gehad en eind 2009 ben ik weer met haar gaan starten. Ze is nu zo gruwelijk voorzichtig, dat ze veel te hoog springt, waardoor ze soms op de achterste paal van de oxer land en hierdoor weer in de stress raakt. Ik kan wel meer tempo maken in het parcours, maar ze blijft zo hoog springen en hierdoor afremmen, waardoor ze na de sprong ook echt een beetje 'stil' valt. Hieronder een filmpje van haar, waar dit goed te zien is, dit was haar 1e L parcours, ze doet veel te veel. 2e Parcours kwam ze door inschattingsfout van mij in de hindernis terecht en nu is het helemaal mis en is BB parcours al een en al stress voor haar.
Weet jij wat ik hieraan kan doen? Heb al van diverse mensen gehoord dat ik het beste vaak, laag en breed met haar kan springen, zodat ze naar voren leert te springen en de stress kwijtraakt, maar het heeft tot nu toe niet heel veel effect (kan haar ook niet heel goed trainen door vorst op het moment) heb jij nog andere tips?

(let vooral op hindernis 3)

Dit was het 2e parcours, waar ze in de hindernis sprong. Meestal gaat het het 2e parcours al beter, omdat ze dan rustiger is.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:12

Melanie_B schreef:
Interessant topic dit! En hier heb ik zeker wat aan...

Sinds +/- een halfjaar heb ik een 6 jarige Emilion te rijden. Dit paard kreeg ik helemaal 'groen'. De dressuurbasis zat er wel in, maar hij is nooit echt goéd door gereden. Ik weet wel wie hem hiervoor en daarvoor hadden gereden, maar dit gebeurde ook niet altijd op de juiste manier. (overigens diegene die hem voor mij had, deed het wel goed. Maar die gene daarvoor niet. Bij hem was het alleen maar 'hij moet er overheen, maakt niet uit hoe of wat.)

Ja, dan kun je denk ik wel een beetje begrijpen met wat voor paard ik zat/zit.

Het paard zelf is een super kijkerig dier. Hij kijkt naar alles. Hij kan super springen, maar door enig gebrek aan kennis van mijn en zijn kant, kunnen
we nog niet alles eruit halen. Ik kreeg wel regelmatig les van mijn broer, Remco Been, misschien ken je die wel.. En dan wil het lukken! Dan leert hij me de afstanden en geeft hij mij super tips. Ook rijden we wel eens een lijntje met balken ervoor, en erachter. Maar ook daar is die zo kijkerig op dan, en moet ik
echt goed op mijn kont zitten voor als die een keer in de stop gaat.

Nu zijn we wel zover dat ik zelf het tempo kan bepalen voor de hindernis.
Voorheen wou die gewoon als een kip zonder kop er letterlijk naar toe
rennen, en dan springen. Dit is nu afgelopen, en heb ik hem onder controle.
na de hindernis is het tempo ook meestal wel goed te controleren. Komt nog
wel eens voor dat ik hem na de hindernis stil zet, en vervolgens weer rustig
door galopeer.

Maar nu, (draf)balkjes lopen schijt hij 3 kleuren voor.. Ik vermoed dat dit
ook niet tot nauwelijks is gedaan met hem.. Stel ik heb 6 balkjes achter
elkaar liggen, dan moet ik hem er echt goed voor zetten, de eerste 2 gaan goed,
maar daarna lijkt het gewoon alsof hij niet weet wat te doen?
Ook gewoon een balk willekeurig ergens neerleggen kost moeite om hem daar
normaal over heen te laten draven/galoperen. Een cavaletti? Ho maar.. Dat is toch zo eng.. En als die erover heen springt, dan is het toch een mega sprong..

En ik heb ook wel eens het probleem, als ik een plank/oxer spring, en die ga
verhogen, kan het zijn dat hij zomaaar opeens in de stop gaat. (Terwijl ik de
hindernis al zo vaak heb gesprongen?!) Ik vermoed dat het komt omdat er
dan een 'open' plek ontstaat tussen de balken, dat hij het daarom 'eng' vind?

Misschien dat jij nog tips hebt Marcel, voor zo'n kijkerig paard als wat ik heb?
En hoe dat probleem op te lossen met de balkjes? Gewoon dagelijks gaan oefenen? Heeft u nog tips/ideeen?

Groetjes.

Heel belangrijk is dat je niet probeert 2 balkjes te draven als het op 1 nog niet perfect is. En weer geen 3 balkjes als 2 niet onder controle is. Zoals jij uitlegt dat het op 2 balkjes al voor een beetje spanning kan zorgen, dan is het niet meer dan logisch dat meer balkjes helemaal nog niet lekker lopen. Vaak zijn kijkerige paarden ook heel voorzichtig. Persoonlijk doe ik met dat soort paarden iedere dag, dag in dag uit, over balkjes draven en galloperen, en ik rij ze met de neus er uit, zodat ze ook echt alles zien waar ze heen lopen, en niet pas op het laatste moment.
Ook dat ze stopt als het iets hoger wordt, terwijl ze 10 cm lager nog goed deed, komt mij bekend voor. Zoals Knoopje zegt zullen er altijd paarden zijn die kijkerig blijven, maar op zich geeft dat niks, als ze maar zoveel vertrouwen hebben in jou, dat je ze niet naar dingen toe rijdt waar ze eigenlijk nog niet klaar voor zijn. Dit soort paarden hebben meer tijd nodig dan anderen, maar het voordeel is wel dat als ze eenmaal zo ver zijn, dat je ook zelden een fout krijgt.
het probleem bij jou paard is enorm verslechterd door die eerste ruiter. Als iets een garantie is om bange paarden te maken, dan is het wel om ze met dwang te forceren. Ze moeten hun eigen angst overwinnen door het zelf te doen, maar die ruiter heeft er voor gezorgd dat je paard nog een reden meer had om bang te zijn. Hij heeft gezorgd dat de angst voor hem nog groter was dan voor de hindernis, maar daarmee was haar angst uiteraard niet verdwenen, ze kreeg er gewoon nog een bij.
Iedere dag kleine sprongetjes maken kan geen enkel kwaad voor niet een paard. Daar kunnen ze gezond 30 mee worden.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:18

mo_van_dijk schreef:
Melanie, mijn jonge paard had ook niet geleerd om over een balk (een enkele, laat staan meerdere) te stappen, draven of galopperen. Ik heb gewoon 1 paal op de grond neergelegd en deze meegenomen in de training. Het duurde een paar weken, maar nu kan hij eroverheen in stap, draf en galop. De rest laat ik over voor de profs!

Nu kun je gerust 2 palen neerleggen, hoor. En als dat weer net zo onder controle is 3..enz..enz. Zoals jij het hebt gedaan is de goeie manier, en dat blijkt ook uit het feit dat je na enkele weken het voor elkaar had. Zo werkt het precies.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:29

voor een paard als winkie is het basis tempo heel belangrijk enwat nog belangrijker is dat je haar ruimte geeft voor de spong,ze is nog erg zoekende in haar voorbeen en dicht komen past haar helemaal niet,winkie moet je echt begleiden heel belangrijk voor haar is dat je die laatste 2 galopsprongen haar er iets meer naar toe drukt,je wacht nu teveel,waardoor het je het 2 de rondje ook mis gaat,op het moment dat je dicht komt vergeet dan vooral niet te drukken,want nu laat je haar in de afzet iets in de steek,ze mag wel iets meer met het neusje eruit het mooieste is als je haar uit de krul haalt,mooi op het achterbeen en iets met het koppie er op naar de hindernis rijden,nu loopt ze mooi met koppie in de krul en blijft ze mooi bij je,wat het alleen maar lastiger maakt,ze moet leren dat ze zelf iets meer aantrekt.dus zelf niet te afwachtend rijden.dat ze in de hindernis valt zie je eigenlijk al aankomen,ze gooit zich in het lijntje al over de eerste,je had haar wel iets meer mogen begleiden in de laatste 2 galopsprongen,nu rij je geen afstanden met haar,ze bepaalt ze zelf,een paar keer rij je wel wat meer en dan springt zo ook hoog maar wel mooi naar voren.
dan kom je ook niet telkens zo dicht,ze springt nu ook naar je hand toe,niet je hand vastzetten op de schoft mooi je hand naar voren steken op de sprong,lengte is heel belangrijk voor haar,dat bokken ook als je haar mooi op het achterbeen hebt aan je been dan gaat dat bokken er ook wel af,ze loopt nu in de krul en blijft niet aan je been.
in het dressuur werk ligt het begin van de oplossing.

edit:je begint telken wel heel mooi,maar dan gaat je basis tempo al meer omlaag,in het begin van het eerste filmpje rij je ook mooi naar de sprong toe,tot ze begint te bokken dan rij je niet meer.
Laatst bijgewerkt door knooopje op 18-02-10 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:30

MarcelDufour schreef:
Iedere dag kleine sprongetjes maken kan geen enkel kwaad voor niet een paard. Daar kunnen ze gezond 30 mee worden.

Haha true!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:31

marije1987 schreef:
Wat een super interessant topic(zie het net pas) en Marcel, super dat je hier je tijd/energie in wil steken!

Ik zit ook met een 'probleem'. Ben gewoon hobby-ruiter: met pony Z gesprongen, met paarden tot nu toe hoogste klasse L (verschillende jonge paarden). Nu heb ik een merrie die ontzettend voorzichtig is. Ik heb haar in 2008 in de B gereden, dat ging uiteindelijk heel goed en sprong ze niet veel hoger meer dan de hindernis (eerst deed ze altijd met lappen lucht). In 2009 heeft ze een veulen gehad en eind 2009 ben ik weer met haar gaan starten. Ze is nu zo gruwelijk voorzichtig, dat ze veel te hoog springt, waardoor ze soms op de achterste paal van de oxer land en hierdoor weer in de stress raakt. Ik kan wel meer tempo maken in het parcours, maar ze blijft zo hoog springen en hierdoor afremmen, waardoor ze na de sprong ook echt een beetje 'stil' valt. Hieronder een filmpje van haar, waar dit goed te zien is, dit was haar 1e L parcours, ze doet veel te veel. 2e Parcours kwam ze door inschattingsfout van mij in de hindernis terecht en nu is het helemaal mis en is BB parcours al een en al stress voor haar.
Weet jij wat ik hieraan kan doen? Heb al van diverse mensen gehoord dat ik het beste vaak, laag en breed met haar kan springen, zodat ze naar voren leert te springen en de stress kwijtraakt, maar het heeft tot nu toe niet heel veel effect (kan haar ook niet heel goed trainen door vorst op het moment) heb jij nog andere tips?

Jouw paard is heel voorzichtig, maar heeft een iets lang voorbeen. Daardoor is dicht komen iets wat ze nog niet goed af kan, maar daarentegen als je wat groter zit, neemt ze een tussenpas waardoor ze inderdaad (vanwege haar voorzichtigheid) meer omhoog springt dan naar voren. Mijn oplossing met jouw paard zou zijn om laag te springen en heel langzaam er naar toe te werken dat ze iets groter gaat durven te vertrekken. Met haar voorbeen maakt dat alles een stuk makkelijker voor haar. het advies om breed te springen tijdens de training gaat in mijn ogen het probleem eerder verergeren dan verbeteren.
Ja, een voorzichtig paard zal veel eerder onder de indruk zijn van in een hindernis vallen, dan een laconiek paard. Dus mijn advies is, veel hele lage sprongetjes maken, oxers helemaal niet te breed, en langzamerhand er aan laten wennen dat ze iets meer ruimte krijgt voor haar voorbeen. Voor de rest vind ik dat je beestje fijn springt, is eerlijk, dus een heel groot probleem vind ik het niet.
Het allerbelangrijkste is dat je haar niet afbluft, dus geen dingen doen waar ze nog maar half aan toe is.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:32

Wat een enorm interessant topic dit!

Ik spring zelf puur voor de afwisseling met mijn paard (pony), zo heel af en toe gaan we eens naar een oefenparcoursje of een onderlinge springwedstrijd en daar zit 'm de kneep....

Laat ik voorop stellen dat ik niet de ambitie heb om met haar echt de springring onveilig te gaan maken, maar ik zou het wel heel leuk vinden als het steeds wat beter gaat. Ik spring nooit zonder begeleiding omdat ik dan onzeker wordt.

1) Ze stopt snel op oxers. Steilsprongen, kruisjes, inuitjes etc zijn allemaal geen probleem, oxers vind ze lastig. Ze springt heel dicht op de hindernis, dus ik heb het vermoeden dat ze "bang" is om rek te maken in de sprong, kan dat? En wat zou ik, buiten "blijven oefenen" kunnen doen om het makkelijker te maken?

2) Thuis (in training) kan ik, buiten oxers, de gekste dingen neerzetten, met voldoende been en voldoende voorwaarts gereden springt ze alles (lees: de voorwaarden moeten goed zijn). Een parcoursje in de training springt ze ook, maar zodra er competitie bij komt kijken stopt ze. Niet alleen bij mij (ik gaf namelijk mijn onzekerheid/zenuwen de schuld) maar ook bij een ervaren wedstrijdruiter. Dit doet ze zowel op ander terrein als op een onderlinge wedstrijd thuis. Heb je hier nog tips voor?

Overigens is het een paard waarvan mijn instructeurs zeggen dat ze een keurige techniek heeft, daar zit 't 'm ook niet in voor mijn gevoel.
Haar voorpluk is met springen altijd ingevlochten. Mijn instructeur is namelijk van mening dat als je zo'n voorpluk niet vlecht voor het springen je "net zo goed 1 been op kan binden" met betrekking tot het creeeren van de voorwaarden om te springen...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:38

WenK schreef:
Haar voorpluk is met springen altijd ingevlochten. Mijn instructeur is namelijk van mening dat als je zo'n voorpluk niet vlecht voor het springen je "net zo goed 1 been op kan binden" met betrekking tot het creeeren van de voorwaarden om te springen...

Wat heeft de voorpluk ermee te maken? :o

Als je een paard hebt wat het op wedstrijd niet meer doet, dan zou ik oefenwedstrijden gaan rijden.
Oefenparcoursen of gewoon bij bekenden gaan rijden. Parcours neerzetten en net doen of het een wedstrijd is.
Dressuurpaarden hebben dit ook wel. Dan doe ik ook bovenstaande. Net doen alsof je een wedstrijd gaat rijden, soms ook HC starten. (eventueel met zweep als het probleem ligt aan het gehoorzaam aan beenhulpen zijn)

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:39

Omdat ze, in zijn ogen, de hindernis niet goed in kan schatten als hij voor haar ogen hangt. Kan ik me wel voorstellen....

Oefenwedstrijden zijn hetzelfde verhaal, ze stopt de eerste keer alle hindernissen. Bij een 2e keer aanrijden springt ze ze wel, maar ja, die kans heb je zelden op een wedstrijd. :D