[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:29

Lauss schreef:
Licht teugelcontact vind ik niet genoeg, omdat je dan naar mijn mening je paard niet kan begeleiden met het rechtrichten of met het zetten op 2 of 3 sporen (schouderbinnenwaarts etc)
Je moet de mond van je paard kunnen voelen en je paard moet je hand aanpakken. En dan mag je best wat meer dan licht teugelcontact hebben naar mijn mening!

Wat is licht teugelcontact?
Voor de 1 is licht kan nog zwaar zijn voor de ander.
Zelf denk ik dat mijn teugelcontact erg licht is (gewicht van de teugel) en dat ik prima recht kan richten, sb of travers en de rest kan rijden Rolleyes
Tuurlijk vraag je soms wat meer en daar hoort wat meer druk bij, maar dat is imo alleen bij doorbuigen enzo.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:20

superwoman schreef:
Nerootjeh schreef:
Moet zeggen dat ik af en toe wel moeite heb met geduldig blijven, en dat ik af en toe wel wat hard wordt in de hand, maar ik probeer altijd te rijden op heel licht teugelcontact. Af en toe een keertje doorvragen of ie ook echt 'van jou' is enzo!

huh? Verward Blond Dat snap ik niet!

Kijken of de hoofd halshouding van jou is Lachen
Dus of ie je hand volgt, kan wat meer in de oprichting, of wat meer richting lang en laag Lachen

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:22

Yamcha schreef:
Als jij een goed gevoel in je handen hebt, kun je je paard ook voelen met licht teugelcontact.
Voor het op 2 of 3 sporen zetten, en de lengtebuiging hoor je je kuit te gebruiken. En de begeleiding kan ook met een licht contact.
Extra begrenzing kun je bieden door de buitenhand iets omlaag te brengen, maar je kunt niet begrenzen door het contact zwaarder te maken.
Ik denk dat je vooral constant contact moet hebben.

Mee eens Ja

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:55

Nerootjeh schreef:
Moet zeggen dat ik af en toe wel moeite heb met geduldig blijven, en dat ik af en toe wel wat hard wordt in de hand, maar ik probeer altijd te rijden op heel licht teugelcontact. Af en toe een keertje doorvragen of ie ook echt 'van jou' is enzo!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dus of ie je hand volgt, kan wat meer in de oprichting, of wat meer richting lang en laag Lachen

Maar daarvoor hoef je toch niet door te vragen?
Hand iets naar voor je weet of je paard je hand volgt Verward
Als de hoofdhalsverbinding niet van jezelf is, loopt ie in een valse knik, imo dat merk je snel genoeg. Je paard zal ook niet goed aan je been zijn dan.

Met doorvragen, bedoel ik wat extra inbuigen, dan kan het zijn dat hij in het begin de kaak nog wat vast wil houden.
Met doorbuigen vraag je toch wat meer oprekken van de spieren waarbij het paard eerst wat moeite kan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:58

superwoman schreef:
Wat is licht teugelcontact?
Voor de 1 is licht kan nog zwaar zijn voor de ander.
Zelf denk ik dat mijn teugelcontact erg licht is (gewicht van de teugel) en dat ik prima recht kan richten, sb of travers en de rest kan rijden Rolleyes
Tuurlijk vraag je soms wat meer en daar hoort wat meer druk bij, maar dat is imo alleen bij doorbuigen enzo.

Verschilt per paard en niveau natuurlijk. Als ik het gewicht heel licht heb kan ik Boy niet in een goede schoudervoor zetten of rechtrichten. Zal ook wat met de balans te maken hebben..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:01

maar doe je dan wel genoeg met je kuit, vraag ik me af?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:27

Yamcha schreef:

hihi, tja, het is niet de bedoeling om met je handen sb te vragen hé Tong uitsteken Vork

Sorry hoor Lauss, maar ik kan jou verhaal echt niet rijmen.
Geen of weinig balans moet je niet opvangen met je handen Rolleyes

Caiitliin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:11

Ik rijd op een manege, en ik heb een goede instructeur enso.
Maar van achter naar voor rijden vind ik nog steeds heel moeilijk.
Ik ben nu zover gekomen dat ik de pony goed ontspannen kan rijden, en dat de pony ook echt met zijn hooft wil gaan zakken.
Maar juist op dat moment weet ik niet meer hoe ik verder moet. De achterhand zit er goed onder, dat is het eerste waar ik aan werk in een les. Maar hoe moet ik dan verder?
Liefs Caitlin.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:59

superwoman schreef:
Nerootjeh schreef:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Maar daarvoor hoef je toch niet door te vragen?
Hand iets naar voor je weet of je paard je hand volgt Verward
Als de hoofdhalsverbinding niet van jezelf is, loopt ie in een valse knik, imo dat merk je snel genoeg. Je paard zal ook niet goed aan je been zijn dan.

Met doorvragen, bedoel ik wat extra inbuigen, dan kan het zijn dat hij in het begin de kaak nog wat vast wil houden.
Met doorbuigen vraag je toch wat meer oprekken van de spieren waarbij het paard eerst wat moeite kan hebben.

Heb je ook helemaal gelijk in hoor!

Maar af en toe wat schuiven in de halshouding is imo niet verkeerd Clown?
Keertje naar beneden, en een keertje iets meer in de oprichting, imo moet je dan je handen wel iets anders plaatsen Lachen

Dan bedoel ik met ietsje meer doorvragen, als je even net dat beetje meer in de oprichting wilt Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:30

Ik denk dat we hetzelfde bedoelen, alleen ander "vertalen"
schuiven in de halshouding vind ik juist goed. Lekker lang en laag beginnen en eindigen en daar tussenin verschillende dingen Tong uitsteken

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:32

Caiitliin schreef:
Ik ben nu zover gekomen dat ik de pony goed ontspannen kan rijden, en dat de pony ook echt met zijn hooft wil gaan zakken.
Maar juist op dat moment weet ik niet meer hoe ik verder moet. De achterhand zit er goed onder, dat is het eerste waar ik aan werk in een les. Maar hoe moet ik dan verder?
Liefs Caitlin.

Wanneer je je handen stil houdt (maar wel mee gaat met de beweging) dan komt dat vanzelf.
Paard moet op een kleine aanwijzing van je been gelijk reageren, vaak zijn de paarden niet goed aan het been
dan verder... dat is er niet Knipoog

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:33

superwoman schreef:
Ik denk dat we hetzelfde bedoelen, alleen ander "vertalen"
schuiven in de halshouding vind ik juist goed. Lekker lang en laag beginnen en eindigen en daar tussenin verschillende dingen Tong uitsteken

Hahha dat denk ik ook ja Tong uitsteken

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:02

Caiitliin schreef:
Liefs Caitlin.

Op gevoel rijden. Als jij je paard gewoon actief houd en goed van achter naar voren rijd (dus niet eerst met koppie omlaag terwijl de achterhand er niet onder staat..) en voelt dat je paard omhoog wilt komen kneepje, en verder gewoon stelling bij figuren en hoeken. Eigenlijk is nagevelijk (en rechtrichten natuurlijk) stap 1, en vanaf daar kan je verder.

Edit: Oh, volgens mij heb ik het ergens anders over. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:03

Yamcha schreef:

Opsluiten tussen 2 handen, 2 benen en je zit.. Dus een constant evenwichtig contact van voren, en opsluiten dmv het opvangen van 'zwalkpassen' dmv je benen en houding..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:34

Lauss schreef:
Yamcha schreef:

Opsluiten tussen 2 handen, 2 benen en je zit.. Dus een constant evenwichtig contact van voren, en opsluiten dmv het opvangen van 'zwalkpassen' dmv je benen en houding..

En waarom heb je dan meer teugeldruk nodig voor sb of een paard die z'n balans zoekt? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 22:58

dat snap ik idd ook niet. Constant licht contact lijkt me voldoende.

Maar eh... waarom dat opsluit-idee?
Want dat snap ik ook niet. Imo moet een paard wijken voor druk, niet opgesloten zitten tussen handen en benen... Verward
Maar mss een uitleg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:11

Als ik rechte lijnen ga rijden (AC lijn, binnenhoefslag) loopt mijn pony niet vanzelf recht, dan moet ik hem rechthouden zeg maar. Geef je teveel been aan de buitenkant zal hij naar binnen vallen & andersom. Teveel druk op de ene teugel, zelfde verhaal. Er is een hoop werk te doen aan ons twee hoor, zeg ook absoluut niet dat ik gelijk heb, vertel alleen wat ik ervaar Knipoog

Hoeveelheid druk is natuurlijk geen concrete maat, dus wat ik veel noem kunnen jullie nog weinig vinden & andersom..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-11-07 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:13

Je hebt iig goede begeleiding, dus ben er van overtuigt dat het ook echt wel goed komt Ja

Het gaat al steeds beter met jullie, en al helemaal zonder zadel Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:14

Ja daarom! We zijn al een stuk verder dan een jaar geleden, toen we net begonnen.. Wil ook helemaal niet iemand iets wijs maken, zeg ook niet dat ik gelijk heb, kan alleen uit eigen ervaring spreken Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 09:31

het opsluiten tussen je benen en de teugels kan ik mij ook inkomen. Hoe verder het paard gevorderd is hoe beter. Met weinig balans vind ik dat ie eerst ontspannen op eigen benen moet kunnen lopen Tong uitsteken

Maar meer druk op de teugels voor sb enzo?, nee dat is niet correct

mrsmiami

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:43

Caiitliin schreef:
Liefs Caitlin.

Als de achterhand er goed onderzit, gaat 9 van de 10 keer het paard goed nageven,
houd het paard dan wel rechtgericht en enige druk op de teugels.
Als je je paard dan genoeg voorwaarts hebt, gaat het vanzelf.
wel consequent blijven.
Als het paard dan niet gaat nageven, dan zit er iets fout in z'n rug.
Probeer een paard altijd over zijn schoft heen te rijden.

Elk paard kan het.

marle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 20:28

onze pon ywou het eerst ook niet maar als je lan ggenoeg probeert deeed ie et bij on swel..Huilen van het lachen

amber_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:05

Mijn probleem is meestal dat ze te snel zeggen dat ik zaag Scheve mond
ik speel dan gewoon met mijn binnen hand, buitenhand er goed aan voor aanleuning.
Maar omdat ik speel dan gaat mijn buitenhand mee en zeggen de mensen dat ik zaag.
wat volgens mij dus niet het geval is.
en ook wel eens dat mijn pony dus niet voorwaarts neerwaarts gaat.
Hij is dan goed aan het been maar echt niet dat die dan omlaag gaat.
dan houdt die zijn hoofd stijf omhoog,
alleen als ik wat minder actief rijd gebeurt er wat.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:02

Je paard moet actief zijn anders kan je je paard niet correct nagevelijk rijden. (Of heb ik nu je bericht verkeerd gelezen?)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:24

amber_16 schreef:
Mijn probleem is meestal dat ze te snel zeggen dat ik zaag Scheve mond
ik speel dan gewoon met mijn binnen hand, buitenhand er goed aan voor aanleuning.
Maar omdat ik speel dan gaat mijn buitenhand mee en zeggen de mensen dat ik zaag.
wat volgens mij dus niet het geval is.
en ook wel eens dat mijn pony dus niet voorwaarts neerwaarts gaat.
Hij is dan goed aan het been maar echt niet dat die dan omlaag gaat.
dan houdt die zijn hoofd stijf omhoog,
alleen als ik wat minder actief rijd gebeurt er wat.

Steeds kneepjes geven is niet nodig, doe je dat wel, geef je teveel hulpen.
Je zaagt dus wel degelijk Rolleyes

De laatste zin geeft ook aan dat je het niet goed doet. Juist een actief paard kan goed nageeflijk lopen, want die loopt van achter naar voren.