Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:58

Anoniem schreef:
Oké dan. Dan zal ik een filmpje plaatsen van iemand die niet modern rijdt.
Misschien kunnen de liefhebbers van de klassieke/academische rijkunst mij uitleggen waarom men een paard in gaat rijden met een bijzetteugel er aan en mij uitleggen wat het verschil is van het moderne rijden in mijn filmpje met een jong paard en het inrijden van de amazone op onderstaand filmpje.

Onderstaand filmpje is openbaar te zien dus lijkt het mij geen probleem om deze hier te tonen, aangezien er hier constant filmpjes van andere ruiters getoond worden.. Vanaf 9.50 minuut gaat er gereden worden.
http://www.youtube.com/watch?v=b8Ba3fcke80

Foei LaPuchelle, Dit is wel 10 jaar geleden he? Mag toch hopen dat ze dat nu niet meer zal doen op een 3 jarige?

Anoniem schreef:

Dit is wel een recente, toch Nombrado?

Anoniem

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:02

Oeps. in het onderste filmpje zit de amazone niet maar staat in de beugels en valt enorm op de voorhand van het paard. En wat liggen de stang en trens onrustig in de mond. Ik begrijp wel dat het paard met een weggedrukte rug loopt. Is dit nu academisch of klassiek?
Ik zie niet waarom deze manier van rijden beter is dan het rijden van het door mijn geplaatste filmpje.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:20

jasmijn78 schreef:
midgie schreef:
dus het filmpje van de 3 jarige waar al best veel van gevraagd word vind ik niet kunnen, ook vind ik zelf dat een 3 jarige nog niet met bit in gereden moet worden,

Midgie, met alle respect; LaPuchelle rijdt een knap een paard, van nature atletisch, met veel dressuuraanleg. Jij rijdt, als ik mij niet vergis, Tinkers. Het paard van LaPuchelle heeft qua dressuur ongeveer 50 keer zoveel talent/aanleg voor dressuur als jouw Tinkers. Je moet alles in het juiste perspectief zien. Probeer ook even buiten je eigen referentiekader te denken. Dus wat voor haar paard op 3 jarige leeftijd al appeltje eitje is (gewoon een beetje knap in de rondte draven/galopperen) zal voor jouw Tinkers hun hele leven misschien wel een opgave blijven. Verder niks mis met jouw Tinkers. Maar je moet wat jij doet met je Tinkers, niet willen vergelijken met de opleiding/training van dressuurpaarden die wel talent en aanleg hebben voor dat werk.

Ik ben ook niet opzoek naar een dier met talent, maar als ik zeg dat een 3 jarige te jong is om te rijden en dat ik een plaatje van een paard waar de stang horizontaal staat en op de voorhand loopt niet mooi vind ,waarom moet gelijk het ras tinker dan de grond in getrapt worden, ieder zijn ras toch, en ik heb toevallig 2 tinkers die vrij hoog hebben gelopen dus dat ze niet atletisch zijn is onzin,

Zeker is het een mooi paard van LaPuchelle , maar 3 jaar vind IK te jong voor welk paard dan ook,
Maar op het moment gaat het topic idd niet meer over de AR of KR.
Ik ben bezig met de AR en of ik daar nou talent voor hebt of niet en al doe ik dat op mijn tinkers of andalusier of straks op mijn muildier :)
Waarom moet je perse een filmpje plaatsen daarvan, om mensen te overtuigen dat je leuk bezig ben, de AR in dit topic word bij voorbaat al de grond in geboord, zeker bij de ruiters die helemaal niet weten waar ze het over hebben en dan heb ik het niet perse over de KR ruiter.
Ook in de KR zijn mooie en minder mooie dingen net als in de AR, maar de dressuur van tegenwoordig vind IK echt niet mooi.
Mij gaat het erom waar ik me goed bij voelt, ik wil op een fijne manier rijden en werken met mijn dieren en voor mij is dat op dit moment de AR, wat is daar mis mee??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:31

Niets Midgie. Maar er zitten in dit topic nog al wat fantieke moraalridders die alles en iedereen veroordelen. Als ik dan vraag om eens wat van hun zelf te tonen is het ineens verdacht stil. Als je serieus genomen wilt worden vind ik dat je hier niet alleen van alles moet roeptoeteren maar dan ook eens het goede voorbeeld te tonen. Nombrado zei dat ik eerst met een filmpje moet komen en dat heb ik gedaan. Goed voorbeeld doet goed volgen zou ik zeggen maar het blijft wel erg stil aan de overkant. Wat een echte instructeur en goede ruiter onderscheid is om niet alleen op internet van alles te roepen en te veroordelen maar zelf het goede voorbeels a.d.h. van film en/of foto materiaal te laten zien. Zo niet, dan val je voor mij in de categorie Internetruiters en die categorie neem ik in ieder geval niet serieus. Sterker nog, die categorie is een gevaar voor hun lezers. Er worden zoveel onzin verhalen hier verkondigd dat het jammer zou zijn dat deze roeptoeters serieus genomen worden en dat mensen deze waanzin voor echt gaan aannemen.
Ik zou dus bokkers willen aanraden om een echte instructeur te zoeken en niet iemand met alleen maar een grote mond op internet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:34

Midge, laat dan een fimpje zien waarbij ar niet de grond in geboord kan worden.
Goed paardrijden waarderen we allemaal, ook andere disiplines vind ik prachtig

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:44

Gast5428...1ste filmpje is een stootteugel.
Nombrado verkondigd altijd dat ze alles doet met zit en gewicht,benen en zonder teugels.
Dan heb je naar mijn mening geen hulpteugel nodig!! Beeld spreekt voor zich.

Ik zie veel liever jouw filmpje dan dat van Nombrado.
Veel fijner gereden.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:44

Anoniem schreef:
Niets Midgie. Maar er zitten in dit topic nog al wat fantieke moraalridders die alles en iedereen veroordelen. Als ik dan vraag om eens wat van hun zelf te tonen is het ineens verdacht stil. Als je serieus genomen wilt worden vind ik dat je hier niet alleen van alles moet roeptoeteren maar dan ook eens het goede voorbeeld te tonen. Nombrado zei dat ik eerst met een filmpje moet komen en dat heb ik gedaan. Goed voorbeeld doet goed volgen zou ik zeggen maar het blijft wel erg stil aan de overkant. Wat een echte instructeur en goede ruiter onderscheid is om niet alleen op internet van alles te roepen en te veroordelen maar zelf het goede voorbeels a.d.h. van film en/of foto materiaal te laten zien. Zo niet, dan val je voor mij in de categorie Internetruiters en die categorie neem ik in ieder geval niet serieus. Sterker nog, die categorie is een gevaar voor hun lezers. Er worden zoveel onzin verhalen hier verkondigd dat het jammer zou zijn dat deze roeptoeters serieus genomen worden en dat mensen deze waanzin voor echt gaan aannemen.
Ik zou dus bokkers willen aanraden om een echte instructeur te zoeken en niet iemand met alleen maar een grote mond op internet.

Kruipt even uit meeleesmodus. Ik kan me voor het grootste deel wel vinden in wat je post, maar hou er wel rekening mee dat onder die zogenaamde internetruiters wel mensen kunnen zitten, die wel uit de praktijk weten waar ze het over hebben, maar geen filmpjes op internet willen knallen uit privacy-overwegingen.
Trouwens, heb je bewust twee links van youtube over Nombrado in je profiel staan, of is dat een foutje?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:45

Anoniem schreef:
Oeps. in het onderste filmpje zit de amazone niet maar staat in de beugels en valt enorm op de voorhand van het paard. En wat liggen de stang en trens onrustig in de mond. Ik begrijp wel dat het paard met een weggedrukte rug loopt. Is dit nu academisch of klassiek?
Ik zie niet waarom deze manier van rijden beter is dan het rijden van het door mijn geplaatste filmpje.

Ik ben dan ook erg benieuwd wat de reden is van deze manier van rijden. Nombrado kan dat vast wel toelichten.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:46

Anoniem schreef:
Waarom zou je met een tinker op nivo willen dressuuren? Daar zijn ze niet voor gebouwd. Het zijn toch meer een soort trekpaarden? Dan lijkt het mij niet eerlijk om er een dressuurpaard van te willen maken. Je kunt het ook niet vergelijken met een warmbloedpaard. Juist vanwege een hele andere bouw. Ik heb niets tegen tinkers, vind ze zelf erg leuk maar ik vind het niet eerlijk tegenover een tinker/shetlander of belg om er een dressuurpaard van te willen maken.

ja, en daar ga je de mist in.
de meeste huidige warmbloedpaarden met een neerwaartsgebouwde romp, zijn niet geschikt voor dressuur. (duidelijk te zien aan de piaffe en passage, changementen e.d)
die zijn met teveel engels volbloed gefokt...en dat is zo hard mogelijk (snelheid) niet verzamelen.
Daarentegen hebben Tinkers, fjorden en haflingers bv een zeer evenwichtig gebouwde vierkante bouw.
prima voor verzamelwerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:47

Voordat iemand denkt dat ik persoonlijk problemen heb met iemand. Ik vind het gewoon opmerkelijk dat er ineens niemand hier meer een filmpje van zichzelf durft te plaatsen.
Kom op Arie53, Simpelman, Cherie78, Nombrado, Midgie enz enz.... Waar zijin jullie ineens gebleven?
Ik kan zo genieten van het samenspel tussen ruiter en paard, laat ons mee genieten en leren van jullie rijkunsten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:50

nombrado schreef:
ja, en daar ga je de mist in.
de meeste huidige warmbloedpaarden met een neerwaartsgebouwde romp, zijn niet geschikt voor dressuur. (duidelijk te zien aan de piaffe en passage, changementen e.d)
die zijn met teveel engels volbloed gefokt...en dat is zo hard mogelijk (snelheid) niet verzamelen.
Daarentegen hebben Tinkers, fjorden en haflingers bv een zeer evenwichtig gebouwde vierkante bouw.
prima voor verzamelwerk.

Waar haal je die onzin vandaan? Juist paarden met wat bloed zijn uitermate geschikt om sporten. Te veel volbloed in de dressuur is niet gewenst, wel voor springen en eventing. Maar dat een viekante bouw beter zou zijn dan is nergens op gebaseerd. Daarbij bestaat paardrijden niet alleen uit verzamelen maar is het juist gebaseerd uit het verruimen en verzamelen van het paard.

Nombrado, wat is een evenwichtig gebouwde vierkante bouw? Een tafel? :D Elk paard is evenwichtig gebouwd want anders zou het omvallen. ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-11-13 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:51

ik zou zeggen Gast5428, neem een lesje ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:53

nombrado schreef:

Om bij iemand te lessen wil ik eerst wat meer van de lesgever weten. Hoe rijdt hij en wat heeft hij gepresteerd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:54

Babootje schreef:
Anoniem schreef:

Ik ben dan ook erg benieuwd wat de reden is van deze manier van rijden. Nombrado kan dat vast wel toelichten.

Nombrado, nu je er toch bent... Licht eens toe wat de reden is van jouw manier van rijden op het filmpje?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:56

Anoniem schreef:
nombrado schreef:

Om bij iemand te lessen wil ik eerst wat meer van de lesgever weten. Hoe rijdt hij en wat heeft hij gepresteerd.

tja....dan houd het op :+

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:57

Babootje schreef:

Nombrado, nu je er toch bent... Licht eens toe wat de reden is van jouw manier van rijden op het filmpje?

Nee. Dan verzanden we in een discussie die hier al eerder heeft plaatsgevonden (kweet niet meer welke pagina)
Bovendien plaats ikzelf niet deze filmpjes.

en zo gaan we de interessante discussie die we hadden voorbij
Laatst bijgewerkt door nombrado op 04-11-13 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:03

Vur, natuurlijk is het niet nodig om altijd filmpjes van jezelf te tonen. maar wat mij steekt is dat er hier bokkers zijn die anderen veroordelen en zelf verkondigen het allemaal beter te doen. Dan is het toch niet zo raar om die rijkunst met ons te delen?
Ik leer graag bij maar blijkbaar is er niemand hier van de roeptoeters die wat durft te laten zien en dat vind ik toch wel erg opvallend.

Nobrado, ik begrijp denk ik wel waarom jij geen filmpjes plaatst. Wel jammer hoor,

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:12

Babootje schreef:

Babootje schreef:

nombrado schreef:
Nee. Dan verzanden we in een discussie die hier al eerder heeft plaatsgevonden (kweet niet meer welke pagina)
Bovendien plaats ikzelf niet deze filmpjes.

Dan heb ik die discussie gemist, tenzij je mij de pagina weet aan te wijzen waarop dit staat :D
Ook al heb je dit filmpje niet zelf geplaatst. Het is door jou zelf geplaatst op youtube, derhalve openbaar, en door jou blijkbaar de moeite waard gevonden om te plaatsen. Ik heb vaak jouw bijdragen op dit forum gelezen en dan mag ik toch wel vragen in wel kader ik dit dan moet plaatsen?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:27

Anoniem schreef:
Vur, natuurlijk is het niet nodig om altijd filmpjes van jezelf te tonen. maar wat mij steekt is dat er hier bokkers zijn die anderen veroordelen en zelf verkondigen het allemaal beter te doen. Dan is het toch niet zo raar om die rijkunst met ons te delen?
Ik leer graag bij maar blijkbaar is er niemand hier van de roeptoeters die wat durft te laten zien en dat vind ik toch wel erg opvallend.

Nobrado, ik begrijp denk ik wel waarom jij geen filmpjes plaatst. Wel jammer hoor,

Ik zeg nergens dat ik beter ben dan een ander, maar ik zeg dat ik me fijn voelt bij de AR en zeg niet dat de KR niks is, sommige dingen vind ik niet mijn ding , maar dat heb ik ook met sommige dingen van AR ruiters, dus ja zeg ik dan dat ik beter ben>
Ik weet inmiddels wel een hoop theorie , maar in de praktijk is er nog een hoop te leren voor mij maar voor elke ruiter denk ik,
Ik rij geen wedstrijden want vind dat gewoon niet leuk, maar doe graag mee aan de clinics, om nieuw huiswerk mee te krijgen, daar zijn de clinics ook voor, daar geef je geen show, maar krijg je les en als er dan toevallig toeschouwers zijn die daar komen voor show ja dan valt zo,n clinic vaak tegen want in een les werk je aan om dingen te verbeteren en een oplossing te zoeken voor de dingen die nog niet zo goed gaan of nieuwe dingen te leren toch?

Dat ik daar filmpjes van laat maken voor mezelf vind ik fijn, maar om die nu te laten zien aan andere heb ik geen behoefte aan, dat mensen dat wel doen moeten ze zelf weten maar wees dan ook zo dat je ook de kritiek kan incasseren zonder gelijk een ander helemaal de grond in de boren terwijl je die genen nog helemaal niet bezig heb gezien met hun paard . en wat ik zeg je bent welkom om bij mij thuis te komen kijken, dan kan ik namelijk gelijk vertellen waar ik mee bezig ben en waarom iets zo gaat zo als het gaat , maar geef ook toe dat ik nog een hoop moet leren en dit leven niet alles kan leren op het gebied van paarden trainen.

Ik veroordeel niemand, maar oordeel wel over wat ik zie en wat ik er van vind en geef daar mijn mening over, dat mag toch zeker in een discussie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:30

nombrado schreef:

Ik vind het pas een interessante discussie wanneer er beeldmateriaal voorhanden is. Boeken citeren is geen discussie.
Ik vind dit topic meer een zelfverheerlijkingstopic. Ach, ik kan ook wel zeggen dat ik een paard in een dag tijd alle GP oefeningen leer. Op internet is het zo makkelijk om je zelf beter voor te doen dan het werkelijk is. Op bokt zitten volgens mij de beste ruiters van de wereld. :D Ik noem ze internetruiters, Heb ik eens hier op bokt gelezen en ik vind het nog het meest toepasselijke woord in dit topic.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:35

Anoniem schreef:

Ik ga hier een paar dingen over zeggen.
Nombrado is 2 jaar uit de running geweest vanwege een ziekte
dit is de 4e keer dat ik hem weer kon rijden, en heb dit op film vastgelegd.
Ik heb het bewust vertraagd afmaakt, om de bewegingsafloop van hem goed te kunnen volgen
er is 1 moment dat hij 1 voorbeen aan de grond heeft en 1 achterbeen er bijna af, verder zijn de hoeken van de diagonale beenzetting identiek (dus géén weggedrukte rug)
Nek is het hoogste punt.
Het is géén stang en trens
maar een portugees trensbit.
Zelf ben ik aan het lichtrijden....sta dus niet in de beugels, maar kom minimaal uit het zadel om de rug te ontlasten. (ik rijd met zeer lange beugels)
trek het hoofd niet naar beneden (of zaag in mijn handen om het paard in een kader te werken.
De rug en achterhand spieren blijven soepel en krachtig....(die check ik dagelijks)
Hoop dat dit antwoord je bevredigt

wb ander filmmateriaal heb ik momenteel niet!
Rijd thuis veelal alleen of met instructeur....en voor mijzelf.
Heb momenteel een zeer overstroomde buitenbak, dus filmen zit er even niet in;-)
Momenteel heb ik, sinds dit filmpje nombrado weer opgepakt en ben nu bezig met passage. (geen beelden van momenteel)
en changementen.
Ik ben op Nombrado begonnen toen hij 4 1/2 jaar was. (was bij mij vanaf 3 maanden oud)
alleen basis.
pas vanaf 9 jaar wat zwaardere oefeningen. Doe alles rustig aan....wil hem nog heel lang kunnen blijven rijden.

Het oudere filmpje, is van denk ik 11 jaar geleden??
Tja, zit ook weer een heel verhaal aan vast.....
Laatst bijgewerkt door nombrado op 04-11-13 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:37

Anoniem schreef:

Oordelen en veroordelen helpt niet verder. Ik ben het me je eens dat op de één of andere manier discussies over dit onderwerp heel vaak mislopen door ongenuanceerde uitspraken, niet nader toe willen lichten of ingaan op verdiepingsvragen. Roeptoeteren, zoals jij het noemt, stoort mij ook. Maar wat jij nu probeert te doen, hebben al velen voor jou geprobeerd. Het zal je niet lukken. Het enige wat volgens mij de discussie in dit topic helpt, is negeren.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:42

nombrado schreef:
Zelf ben ik aan het lichtrijden....sta dus niet in de beugels, maar kom minimaal uit het zadel om de rug te ontlasten.

Wat doe je eigenlijk om je eigen zit te verbeteren? Of is die niet voor verbetering vatbaar?

nombrado schreef:
Nek is het hoogste punt.

Zo zie je maar dat de nek het hoogste punt geen garante is voor een goed gaand paard en optimaal lichaamsgebruik... Er wordt in dit topic nogal blind gestaard op neus voor de LL en nek het hoogste punt. Ik zie dan toch 10 keer liever het jonge paard dan LaPuchelle , dat nog wat zoekende is en wat lager en ronder gaat, maar wel met lossigheid ontspanning en takt door de baan gaat, dan de schimmel.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:45

Anoniem schreef:
nombrado schreef:

Ik vind het pas een interessante discussie wanneer er beeldmateriaal voorhanden is. Boeken citeren is geen discussie.
Ik vind dit topic meer een zelfverheerlijkingstopic. Ach, ik kan ook wel zeggen dat ik een paard in een dag tijd alle GP oefeningen leer. Op internet is het zo makkelijk om je zelf beter voor te doen dan het werkelijk is. Op bokt zitten volgens mij de beste ruiters van de wereld. :D Ik noem ze internetruiters, Heb ik eens hier op bokt gelezen en ik vind het nog het meest toepasselijke woord in dit topic.

misschien een idee een ander topic te starten met eigen beeldmateriaal ?
ik vind zelf het theoretische gedeelte interessant genoeg
hoef daar geen "eigen filmpjes" van te zien.
Het geeft mij nu een beeld, dat je het jammer vind dat je geen complimenten op je film hebt gekregen en commentaar op de leeftijd van je nog zo jonge paard.
Zie het als iets waar je misschien wat mee kan (als je je paard nog lang wilt laten meegaan)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:45

Nou hier beeldmateriaal van mijn allereerste clinic op een van mijn tinkers, wist niet eens dat ze erop stonden, dit is mijn eerste les van BB , bloednerveus natuurlijk ;-)
IK ben super trots op dit dier , heb een hoop met en van haar geleerd, ze is nu met pensioen helaas,maar ze is nog bij mij en ik geniet nog elke dag van haar en ja ik geef om dit dier, wat ik eerder heb gelezen dat dat ook gek is alsof je als mens die met de AR bezig is niet zielsveel van je dier mag houden.
https://www.youtube.com/watch?v=_aS_t-O3MSk

@Gast5428, ik geloof niet dat er in dit topic mensen zijn die beweren top ruiters te zijn, maar hun mening geven over de AR en KR.
Wat ik jou Mening en ervaring hierover?