Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:12

Ik heb vanavond les. Kan me de laatste keer niet heugen dus dat zegt wat. :D

ZIN IN! :D

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:11

Heel veel plezier, horen graag hoe het gegaan is!

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:21

Elbee, zit zo eens over je vraag na te denken en hard na te denken hoe ik dat doe met sporen in een wending. Ik heb sowieso de neiging hak op te trekken (benen zijn ook niet kort te noemen), maar gelukkig wel verbeterd dankzij strenge juf. Volgens mij leg ik mijn been aan (lichte kuitdruk, maar been op zelfde plaats) en open ik mijn zit voor voorwaarts, ook natuurlijk binnenbeen lang houden en merendeels op korte kant (=binnenkant) zitten. Is ideaalbeeld, want natuurlijk lukt dit niet altijd en hangt mijn binnenbeen halverwege mijn nek.
Yamcha, wanneer kom je dubbele longeles geven?
Chaos: Fijne les (alhoewel denk dat je nu toch wel klaar bent....)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:53

Zaterdag 5 januari :)

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 00:16

Hier een trouwe stille lezer: begrijp ik het goed dat Yamcha dubbele longe les geeft in de Veluwe? Daar zou ik graag bijzijn/aan deelnemen! Is tenminste qua afstand te behappen voor mij! Kun je niet meteen Knollentuin meenemen, daar zou ik dolgraag een rijles van hebben!

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 00:40

@maaikiemike: ja, die lange benen......ik heb lengtemaat 36.....natuurlijk drijf je aan met je kuit, maar tis wel een valkuil hè ;-))
Chaos, hoe ging je les?

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 01:13

Is een date! Moet die dag ervoor wel naar kliniek met de andere meneer, dus ovb. Leuk!
Ga je daarna ook nog rondje mee boscrossen? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 04:28

Goesso! :D

Lijkt me leuk, maar ik ben niet stoer met buitenritten he :o

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:27

Dat optrekken van mijn been ken ik. Dat ben ik zo gaan compenseren dat ik nu vaak mijn been strek en mijn knie dus 'vast' zet. Erg lastig. Ik moet dus meer buigen in mijn knie.
In wendingen probeer ik me nu vooral met mijn centrum te richten. Dus vooral met gewichtsverplaatsing. Mijn been laat ik losjes hangen. Het enige dat ik met mijn binnenbeen doe is af en toe iets bij drijven om zijn binnenste achterbeen actief te houden. Ik draai mijn been dan iets naar achteren waarbij ik mijn knie iets buig. Mijn buitenbeen waakt er alleen over dat we niet naar buiten uitwijken.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:27

Yamcha, komt goed!

Vandaag voor de eerste keer in een paar weken weer in de bak kunnen rijden (was zwembad geworden). Fijn rijden is anders. Me voornamelijk gericht op been is reactie en figuren rijden. Helaas veel moeite moeten doen om de aandacht bij mij te houden en hem onder me te houden. Ach, morgen nieuwe dsag, nieuwe kansen....

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:15

Hee hoezo krijg ik elke keer een error als ik wil reageren op het andere forum? Want ik heb telkens een heeeeeeeeeeeeeeeel lang verhaal getypt, verzenden en dan is het een error. En krijg mijn teksten ook niet weer terug. :(

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 14:41

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 02:20

Gister super fijn gereden. Paard had twee dagen vrij gehad, dus lekker fris. Ik dacht de hele tijd; been los, been los. Ik reed improvisatie figuren en ging steeds de andere kant op dan paard dacht te gaan. Vooral dat laatste maakte hem eerst onzeker, totdat ie bedacht dat ie op mij kon gaan letten. Zaten een paar heel fijne stukjes bij! Heerlijk. Weer een klein stapje vooruit (en nu volhouden ;-))

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 17:26

Fijn elbee!

ik heb hem al vanaf vrijdag op rust. Hij was in ene stokkreupel. Bleek een hoefzweer te zijn. Die is er vrijdag uitgesneden. Hij is nu gelukkig niet kreupel meer. Ik heb hem vandaag voor het eerst weer even los in de natte bak gehad. Hij heeft enkel gegalloppeerd :D Hij heeft echt een hekel aan stalrust, dus alles moest er even uit.
Wil hem nu elke dag even los gooien en nog 2 x per dag in een sodabadje en dan een watje met betadine erin. Hopenlijk kan ik er eind deze week weer op.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 17:30

Hee, dit topic was ontstipt :?

Leuk overzicht Yamcha!

Wending... Ik betrap me er regelmatig op dat ik teveel wil ondersteunen met mijn binnenbeen... Inclusief spoor :o
En ik heb dat niet altijd in de gaten. Daarom zijn foto's en filmpjes dus weer even goed :=

Balen partywitch! Maar gelukkig is het een hoefzweer en niet iets heftigs. Hopelijk kun je er snel weer op :j

Lekker elbee! Klinkt goed, dus stap vooruit!

Ik heb tijdelijk een bijrijdpaard voor 2 dagen in de week. Dat is wel wat anders dan mijn haflingertje.
Ik heb een topic van vandaag durven maken: [RIJ-ITP] Tijdelijk leerpaard --> Ramona

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:13

Dat is schrikken partywitch! Gelukkig iets wat goed te behandelen is.
Amanda, wat een leuk paard! Natuurlijk is dat wennen, maar je moet elkaar sowieso leren kennen. Ik vind het er fijn uitzien, komt goed! Hoe is het met Jim?
Ik heb gister ook weer zo fijn gereden, ik hoop dat ik dit vast kan houden :D

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:17

Dat is schrikken partywitch! Gelukkig iets wat goed te behandelen is.
Amanda, wat een leuk paard! Natuurlijk is dat wennen, maar je moet elkaar sowieso leren kennen. Ik vind het er fijn uitzien, komt goed! Hoe is het met Jim?
Ik heb gister ook weer zo fijn gereden, ik hoop dat ik dit vast kan houden :D Chaos, lukt het plaatsen nog steeds niet?
Ankem, hoe is het met je?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 23:28

Jim heeft even een week stil gestaan na behandeling van de osteopaat. Deze week mag ik weer opbouwen. Dus we hebben veel gestapt, paar keer naar buiten geweest. Zelfs alleen (spannend!!!!!) :D
Maar gaat verder wel goed :j

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 00:59

Amanda,
jij zegt je binnenbeen te veel te gebruiken in wendingen. Ik ben juist gewend die niet te gebruiken en mijn buitenbeen te gebruiken om te wenden. Wat een verschillen kunnen er zijn zeg!

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 01:07

Er zijn zeker veel verschillen. Volgens mij hangt ook veel met elkaar samen. Het één is vaak symptoom van het ander. Tel daarbij verschil in lichaamsbouw en functionaliteit én verschil v paard op, en je hebt verklaring waarom paardrijden én lesgeven zo moeilijk is. Ik kom er stukje bij beetje achter wat er beter moet. En ik kom er ook achter wat er in het dagelijks leven aan mijn houding schort. Dat komt namelijk verbazingwekkend overeen. Ik heb veel aan yoga wat dat betreft.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 01:29

Na het centered riding weekeind ben ik er ook achter gekomen dat ik op de fiets mijn ellebogen en schouders vast zet. Nu ik door de slechte bak al een paar weken niet kan rijden met Nilay oefen ik dat soort dingen dus maar op de fiets. :) Net als 'vroeger' naar de manege. Maar dan nu zonder laarzen, cap paardengeluiden en naam voor de fiets. ;)

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 12:17

Hahaha, Malenka, zie het voor me, lekker penny. Maar inderdaad, zo ben ik ook de hele dag aan het oefenen; tijdens het koken, uitmesten, lopen. Ik oefen om me lang te maken, niet in 'mijn bekken hangen', voor mijn gevoel iets voorover te lopen met mijn bovenlichaam, kaak en schouders los, ellebogen laten hangen. Pffff, heb het druk joh tegenwoordig ;-))

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 13:30

Mooi om te lezen dat we het allemaal zo graag goed willen doen! Voor mij helpt yoga ook om bewuster te worden van je lichaam.
Ik heb nu verschillende lessen gehad bij Anne Muller (Akasha rijkunst) en leer daar ook om het buitenbeen te gebruiken bij een wending.
Is idd weer heel anders als ik het vroeger geleerd heb.

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 08:41

prachtige verhalen van ieder!

Fijn dat jullie de smaak te pakken hebben. wegens omstandigheden al anderhalve week niet gereden.
T spoelt steeds van de regen, dus zal niet eerder dan zondag zijn dat ik er weer op kan...

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 15:20

Citaat:
Ik heb nu verschillende lessen gehad bij Anne Muller (Akasha rijkunst) en leer daar ook om het buitenbeen te gebruiken bij een wending.
Is idd weer heel anders als ik het vroeger geleerd heb.
Hoe rij jij dan lengtebuiging als je een wending rijdt op je buitenbeen? Alleen met je handen?