Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:59

_Esther_87_ schreef:
Ben het eens met Eefke. Ik wil dat iemand mij kan leren voelen wat ik moet doen en op welk moment. Zie zo veel instructeurs alleen maar zeggen wat de leerling moet doen, zonder uitleg, zonder leermomenten. Ik wil vragen kunnen stellen in een les, ik wil na de les het gevoel hebben dat ik thuis in mijn eentje ook verder kan.

Mooi omschreven.
Wat je ook kan doen is eens bij een (of een paar) lessen van een bepaalde instructeur/trice gaan kijken voor je zelf bij diegene gaat rijden. Dan heb je alvast een beetje een beeld.

Waar ik zelf een beetje allergisch voor ben zijn instructeurs die opmerkingen maken zoals 'Meer!', zonder enige toelichting.
Wat moet ik dan meer? Meer ontspannen? Meer been? Meer begrenzen? Meer rechtop zitten? Of moet mijn paard iets? Meer doorlopen? Meer reageren? Meer buigen? etc
En zelfs als je al weet wat er bedoeld wordt dan zegt het nog niks over hoe je dat dan moet doen.

Daihyo

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:00

Ik vind 3-5 lessen een goed beeld geven of iemand bij je past of niet.
Een 1e les is altijd wennen voor beiden, een 2e les ook en dan heb je ook nog huiswerk gedaan. Pas met les 3 en verder kun je zeggen of je er ook echt door vooruit gaat en er van leert.

mnka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:07

Hallo, Ik lees al een tijdje mee.
Ik durf eindelijk nu pas hier wat te vragen :')
Ik ben ook opnieuw begonnen met paardrijden.
twee jaar geleden heb ik een ongeluk gehad met een paard en durfde eigenlijk niet veel meer.
Dus was ik gestopt. Maar na een tijdje begon ik het te missen.
Ik heb nu een verzorgpaard. Alleen ze trekt haar hoofd de hele tijd naar beneden.
De eigenaar zegt dat ik terug moet trekken.
Maar volgens mij is dat niet de oplossing, want ze wordt dan alleen maar sterker.
Ook zet ik mijn handen volgens mij vast ( zal het daar misschien aan liggen ? )
Maar hoe zet ik ze dan niet vast eigenlijk ? :=
Over een paar weken ga ik ook les nemen. Alleen heb nu nog niet genoeg geld ervoor. :o

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:08

Inderdaad Blijheid, met zulke opmerkingen kan ik ook helemaal niets. Ik ben zelf erg visueel ingesteld, een instructeur die mij dus met bepaalde omschrijvingen dingen kan laten begrijpen is voor mij erg belangrijk. Dus weet jij van jezelf dat zoiets ook voor jou geldt, zoek dan een instructeur die ook zo werkt.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:19

*Is aan het duimen voor Japeloup.

KT, heb je al een beslissing genomen? Is anders een second opinion geen idee? Ik ben zelf nogal fan van de Belgen met dit soort dingen. Daar is de behandeling ook een stuk goedkoper :)

mnka, lees eens terug over het stukje over ademen door je handen. Is maar een paar pagina's terug. Moet je dat eens proberen :)

Ik heb gisteren weer met Chee geoefend en ik word knettergek van mezelf. Dat paard heeft zoveel gummie en beweging dat het onmogelijk lijkt om stil te zitten. :(

Vooral mijn benen slingeren alle kanten op. Wat ik ook doe. Ik geef geen been, maar mijn onderbenen slingeren gewoon heel erg. Zit altijd erg ontspannen en moet nu gewoon gaan spannen om geforceerd stil te gaan zitten :(

Heeft er iemand nog tips? Op de andere paarden zit ik echt veeeeel stiller...

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:30

Zooist: Wat voor laarzen heb je? En zadel? Ik merk dat ik met hardleren laarzen veel stiller kan zitten, maar ook beter mijn knie in het zadel kan draaien & één lijn kan maken van m'n hak en rug. Las laatst dat beugels ook veel kunnen doen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:34

Ik merk ook dat een zadel veel verschil kan maken. Had dat toen de zadelmaker er was.
Met het ene zadel kon ik ze mooi af laten hangen in galop en met het andere zadel vlogen mijn benen van achterbenen naar oren leek wel :+
En waar het nu precies in zat weet ik eigenlijk niet.
Beugels, beugelophanging, leren laarzen in combinatie met het zadel (de leersoorten), zitting, wrongen. Zal allemaal wel mee kunnen spelen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:35

Dieptepunt van je zadel doet het meeste denk ik. Als dat te ver naar voren of naar achteren ligt krijg je het anatomisch gezien soms niet voor elkaar om de juiste houding te vinden, wanneer het paard in beweging is.

Edit: lees net dat beugelophanging in je rijtje staat, dat lijkt me ook een belangrijke!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:38

Doubtless schreef:
Zooist: Wat voor laarzen heb je? En zadel? Ik merk dat ik met hardleren laarzen veel stiller kan zitten, maar ook beter mijn knie in het zadel kan draaien & één lijn kan maken van m'n hak en rug. Las laatst dat beugels ook veel kunnen doen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Ik heb een KN, zo'n oude platte.... maar inderdaad wel zachte laarzen.
Maar ook met mijn kachelpijpen (heb een keer een proefje op hem gereden en dat zijn mijn wedstrijdlaarzen) zit ik te wiebelen met mijn onderbenen. Ik zal de A-symmetrische beugels er eens inhangen.

Goed idee!

Maar het paard is echt extreem gummie en dat maakt het ook wel heel erg moeilijk.
Heb er een kennisje op laten rijden en die heeft gewoon in verlichte zit gereden omdat ze niet kon lichtrijden vanwege het gedans. Na een rondje had ze het te pakken....

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:39

Ik ga toch vanmiddag de euroriding er nog eens opleggen. Die heeft enorme wrongen en dat vind ik niks maar misschien geeft het wel verschil. Bedankt voor het meedenken :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:41

Tsja. Paard met beweging is natuurlijk helemaal super, maar (letterlijk) praktisch is anders :))

Ik ben na 4 maanden rust weer begonnen met het rijden van mijn 3 jarige merrie. Paard is nog zo scheef als wat, dus we zijn nu erg bezig met rechtrichten. Om de een of andere reden leg ik bijv mijn linkerbeen naar voren, als ik mijn rechterbeen naar achteren leg. Merk dat ik veel moeite heb met het 'duwen' met het binnenbeen, terwijl dat toch een beetje basis is die je op de manege al meekrijgt. Las al een tijdje mee in het topic, maar ik heb nu een reden om me toch maar te melden bij 'opnieuw leren rijden' :o

Succes vanmiddag. Probeer je benen alleen tegen de wrongen aan te laten leunen & je been verder af te laten hangen. Mensen hebben vaak de neiging het been erin te knijpen, maar dat werkt op meerdere punte averechts.
Laatst bijgewerkt door Doubtless op 02-03-12 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:42

Ben je niet met jouw benen zijn beweging en onbalans aan het opvangen?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:43

Hee Merel :D

Ja, sowieso. Merkte tijdens het inrijden (afgelopen zomer) dat ik mijn rechterschouder naar voren bracht om te compenseren dat paard het hoofd naar links draagt :+ Ben dus erg goed in compenseren!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:47

Haha, was voor Zooist bedoeld ;) Maar ik had het eerste half jaar een enorm wiebelige houding, om alles te compenseren.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:47

Doubtless schreef:
Tsja. Paard met beweging is natuurlijk helemaal super, maar (letterlijk) praktisch is anders :))

Succes vanmiddag. Probeer je benen alleen tegen de wrongen aan te laten leunen & je been verder af te laten hangen. Mensen hebben vaak de neiging het been erin te knijpen, maar dat werkt op meerdere punte averechts.

Paard met beweging is zeker leuk, zijn zus heeft dat ook maar toch weer anders. Toen ik daarop klom met zadelmak maken heb ik ook een paar rondjes gestaan in de beugels om het ritme te ontdekken :o
Dat was wel even wennen.

Deze heeft het alleen nog een beetje meer. Ik zit juist erg los en ontspannen te paard. En laat mijn benen ook erg afhangen.

Ik heb een filmpje maar dat staat op een sticky en kreeg ik gisteren niet op de PC. Ik ga het vanavond proberen om het op mijn eigen laptop te zetten en dan te verbouwen en naar de PC te zetten zodat ik het kan uploaden. %)

Ben niet zo technisch dus ik hoop dat het lukt. En anders laat ik straks even iemand filmen met mijn telefoon.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:52

MyWishMax schreef:

Dat weet ik niet. Zal een proberen daar bewust op te letten. Het lijkt wel of nu hij meer balans krijgt, het voor mij moeilijker wordt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:54

Wrong kan je inderdaad wel helpen om net dat beetje steun te geven wat je nodig hebt.
A-symmetrische beugels vind ik ondingen, dus ik zou niet weten wat dat verder doet met je beenligging.
Ik kreeg er alleen maar zere enkels van :+
Gummie paard is ook wel lastig uit te zitten inderdaad :D

Welkom trouwens mnka!

Ik had gister weer een 'oh ja'-moment :)*
Kwam er achter dat ik eigenlijk soms nog veel te grof ben in mijn hulpen.
Voorheen was Jim ook grof in het begrijpen zeg maar en sloot dat op elkaar aan.
Maar nu is Jim aardig gefinetuned. Alleen ik soms niet. En dan vraag ik iets en doet hij het gelijk veel te overdreven veel.
Gister bijvoorbeeld het wijken. Voorheen: heeeeeel moeilijk, goed binnenbeen naar achter leggen, buitenhand begrenzen en flink doorduwen met binnenbeen, soms zelfs spoortje erbij.
Nu: mijn gewicht iets verplaatsen, binnenbeen iets naar achter, lichte druk geven en buiten wat begrenzen.
Is allebei hetzelfde effect.
Geef ik nu hulp 1, zijn we zo op de hoefslag en met een beetje geluk gaat de achterhand als eerst :')
SB was bijna overdwars op de hoefslag.
Kortom: ik moet zitten, alleen maar gewicht verplaatsen en een hele lichte hulp geven.

Maar het rijden gaat steeds vaker zo lekker!
Jim is op zulke momenten echt zo leuk. Hij geeft aan dat hij het moeilijk vindt. Gaat-ie proesten, schudden, sprintje trekken, lijf krom trekken.
En ik maar zitten en rijden.
En dan lijkt het wel of ie denkt: als het dan toch moet, dan kan ik maar beter meewerken.
Dan moet ik hem juist weer op de rem trekken zeg maar, anders loopt hij zichzelf voorbij.
Ik heb hem soms stukjes in de verzameling, zo gaaf! En dan er weer uitrijden, zodat het niet te zwaar wordt.
Hij biedt dan zoveel aan! Kan hem dan echt richting passageachtig (achtig, want het is nog lang geen echte passage) zetten als ik wil. Soms doe ik dat ook wel eens, om even te voelen. Maar meestal niet. Dat is echt nog heel zwaar.
Ik eindig op zulke momenten vaak in galop. Dan rij ik nog wat oefeningen en geef dan lange teugel in galop.
Als ik hem over zijn grens rij moet hij ook echt even een rondje plat door de bocht om spanning af te vloeien.
Kan ik dat afvloeien tijdens het rijden al doen, is de spanning er al uit en knalt hij eigenlijk na 3 passen al terug in draf.
En dan altijd buiten uitstappen.

Het vervelende is dat hij zijn grens niet aangeeft. Hij doet op zulke momenten alles voor me. En het is zo moeilijk om dan zijn grens te bewaken. Dat rondje galop helpt dan om het even kwijt te kunnen en dan heeft hij de dag erna er ook geen last van in zijn koppie.
Doe ik dat niet, is hij echt dwars omdat we dan eigenlijk niet ontspannen afsluiten en hij zijn koppie nog vol heeft.
Maar liever zo dan 1 die niet wil lopen :D

Overigens, een dag later kunnen we gewoon weer absoluut-niet-B-waardig de bak doorgaan. :+ :')
We moeten nog veel constanter worden wat dat betreft, het schiet nu nog van pieken naar dalen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:56

Zooist schreef:
MyWishMax schreef:

Dat weet ik niet. Zal een proberen daar bewust op te letten. Het lijkt wel of nu hij meer balans krijgt, het voor mij moeilijker wordt.

Hmm, moeilijk. Misschien ben je zijn beweging dan alleen aan het opvangen? Misschien was het bij zijn zus vroeger ook zo, maar was je je daar minder van bewust? *denkt even na over andere mogelijke dingen*

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:57

* gaat op zoek naar een beginfilm van Zoo, want die is er zeker :j

Edit, nee, daar zit ik best stil op voor op zo'n groen paard %)

Misschien omdat tie ook nog wat kleiner is. Naja, ik heb weer iets om me mee bezig te houden :+

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:18

Weet niet of het jou helpt hoor Zooist, maar mij helpt het om te denken dat mijn voeten op de grond staan en dat mijn benen poortjes zijn waar mijn paard tussendoor moeten lopen. Dan maak ik automatisch mijn benen langer en liggen ze ook stiller (voor mijn gevoel dan hè)...maar ik heb maar een heel simpel stampertje en geen bewegingswonder zoals die van jou ;-)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:20

Ik ga het proberen :)

Het is echt alleen bij dit paard, dus denk ook dat ik daar een beetje de oplossing moet zoeken :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:35

wat mij t eerste opvalt als ik naar de fotos in je profiel kijk is dat je je been heel erg draait, tenen out, zeg maar en dan je onderbeen heel erg" het lijkt"aanklemt ,haal je daar je evenwicht uit? en is het dan zo dat dit paard een andere vorm lijf heet dat t je daarbij niet op deze manier lukt?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:45

Ik klem absoluut mijn onderbenen niet. Ik heb ze los hangen.
Veel gehoord commentaar is dan ook dat ik mijn onderbenen niet moet afsteken :P

Ik draai mijn tenen (en benen) omdat mijn benen die vorm hebben.

Daar ben ik met een fysio mee bezig geweest, maar zo is nu eenmaal mijn kniestand.
Mijn knieen heb ik "op stand" ook naar buiten en kan ik niet tegen elkaar krijgen.

Nogmaals, op de andere paarden heb ik het niet.

Ik ben op zoek naar een filmpje op de andere paarden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:35

Zadel kan heel veel verschil maken, dus slim dat je even een ander zadel probeert als je dat toch hebt liggen :j
Ik merkte het zelf ook toen vorige week de zadelmaker er was. Met barebackpad (zonder beugels dus, en verder ook helemaal plat) rijd ik zo weg, zit ik stil, prima. En met het zadel stuiterde ik alle kanten op, echt als een beginner de bak door :+ Hele rare ervaring dat het zadel je juist lastiger kan maken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:59

Jim was hyperactief vandaag :):)
Maar kon het voor het grootste deel van de tijd omzetten in werken.
Dat andere deel van de tijd heb ik maar tot 10 geteld en geneerd. :+
Hij heeft voorjaar in zijn bol denk ik...