[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:33

michelle933 schreef:
Ja volgens mij vind die er niks aan in de bak haha.
En ja tis vrij zwaar zand. Vooral in de hoeken.
Ik heb 3 kwartier gisteren alleen maar voltes gereden en hoofdje naar binnen en nog wilde die niet zakken, zelfs een klein beetje niet ;(
5 min later loop je langs de graskant.. Woepp ja hoor :') :j

superwoman schreef:
Ik vind het niet zo verstandig om zo lang dezelfde oefening te doen. Ga eens lekker veel afwisselen, zonder slordig te rijden.
Ik verwacht ook dat het onbewust komt door je houding. Een (te) zware bak loopt natuurlijk minder fijn, maar eentonige oefeningen maken de bak ook saai.

michelle933 schreef:
Mijn houding???? Hahahaha ja hoor!!! Ben 4e met de zitcompeetitie geworden maargoed. Ga niet oordelen als je niks weet -_- met je slordig rijden.. En ja veel overgangen rij ik ja. Dus ik denk dat je maar beter niet kan reageren. Alleen serieuse reacties. En niet van die mensene die er maar gelijk van uit gaan.. Dat me houding niet goed is, dat ik niet kan rijden, etc etc

Dat je vierde bent geworden met de zitcompetitie zegt helemaal niks over je ruitergevoel Michelle. :D :D :D Aan jouw commentaar kan ik wel aflezen dat je nog niet over veel ruitergevoel beschikt. 3 kwartier lang voltes... kan me voorstellen hoe leuk die pony dat heeft gevonden. :D :D :D
Een paard / pony gaat nageven als het rechtgericht, binnenbeen onder de massa en "aan elkaar" loopt met voldoende impuls. Ik schat zo in - door de zware bak - er impulsverlies is. Als je daarbij op de volte rijdt en het paard bijvoorbeeld over de schouder laat weglopen, komt het achterbeen nooit onder de massa, is hij niet rechtgericht en wordt dan ook niet nageeflijk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:50

Heb even wat opgezocht over die zitcompetitie...
Dat is van de FNRS dus.
Heeft dus ook niks te maken met hoe je paard erbij loopt.
En dus ook niet met je aanleuning,de hulpen die je aan je paard geeft en dus het resultaat van je houding...
Rare competitie :?

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:01

superwoman schreef:
Heb even wat opgezocht over die zitcompetitie...
Dat is van de FNRS dus.
Heeft dus ook niks te maken met hoe je paard erbij loopt.
En dus ook niet met je aanleuning,de hulpen die je aan je paard geeft en dus het resultaat van je houding...
Rare competitie :?

FNRS hè, leren hoe je netjes kan zitten, niet leren hoe je een paard mooi laat lopen, wat wil je ook met pony's waar je 1x per week op rijd? Jan en alleman zit erop en je wilt niet weten hoe slecht sommige mensen met teugels om kunnen gaan. Daarom is FNRS ook amper met KNHS te vergelijken.

Badeendje

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:05

Overigens gaat het wel om hoe je de hulp geeft, maar is het resultaat wat minder van belang. Stel je geeft gewoon een goede galophulp, maar je pony springt toch verkeerd aan, dan wordt je daar niet zo erg op aangerekend, helemaal niet als je de pony bijv. eerst nog even terugneemt en opnieuw verkeerd aanspringt. Jij hebt laten zien dat jij de hulp kan geven en kan zien dat de pony verkeerd zit, dat is bij de FNRS al heel goed :).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:09

badeendje schreef:
Overigens gaat het wel om hoe je de hulp geeft, maar is het resultaat wat minder van belang. Stel je geeft gewoon een goede galophulp, maar je pony springt toch verkeerd aan, dan wordt je daar niet zo erg op aangerekend, helemaal niet als je de pony bijv. eerst nog even terugneemt en opnieuw verkeerd aanspringt. Jij hebt laten zien dat jij de hulp kan geven en kan zien dat de pony verkeerd zit, dat is bij de FNRS al heel goed :).

Ja, maar juist de aanleuning is zo belangrijk en heeft alles met je zit/houding te maken. Het meegeven, het soepel zijn.....
Ik snap dat het moeilijk is met manegepony's, juist omdat er steeds zoveel (beginnende) ruiters op zitten.
Maar zo'n competitie vind ik onduidelijk, omdat zoals "hierboven" nu denkt dat haar houding goed is...

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:11

Ik ben heel benieuwd naar jullie mening over deze foto. Het paard is een 3-jarige Friese ruin. Hij wordt 1x per week (20 tot 30 minuutjes) in de bak gereden en 1x per week een buitenritje. Ik sta open voor commentaar, uiteraard.

Afbeelding

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:21

superwoman schreef:
badeendje schreef:

Ja, maar juist de aanleuning is zo belangrijk en heeft alles met je zit/houding te maken. Het meegeven, het soepel zijn.....
Ik snap dat het moeilijk is met manegepony's, juist omdat er steeds zoveel (beginnende) ruiters op zitten.
Maar zo'n competitie vind ik onduidelijk, omdat zoals "hierboven" nu denkt dat haar houding goed is...

Ik begrijp je punt. Misschien om je beeld ervan iets te veruidelijken: http://www.youtube.com/watch?v=3n6JFGYYDgk

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:27

Heel netjes. :j
Als het kan (aangezien het een jong paard is) zou ik de beugels een gaatje langer doen.
Let ook goed op het neusje, zorg voor lengte, juist omdat friezen eerder de neiging hebben tot opkroppen moet je daar al vroeg mee beginnen.
Mooi schema ook, om eens per week er relatief kort op te zitten.
(ik rij mijn paarden ook niet lang, ongeacht het niveau)
Laatst bijgewerkt door superwoman op 21-10-12 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:31

badeendje schreef:
Ik begrijp je punt. Misschien om je beeld ervan iets te veruidelijken: http://www.youtube.com/watch?v=3n6JFGYYDgk

Dank je :j
Moet zeggen dat ik niet vrolijk word van dat beeld.
Wil niet zeggen dat ik de ruiters er op aan kijk, want iedereen moet het leren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:33

superwoman schreef:

.... en dus denkt dat ze heeeel goed kan rijden. :D :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:36

Babootje schreef:
.... en dus denkt dat ze heeeel goed kan rijden. :D :D

ja, iets wat je zeker verwacht van hele jonge ruiters....
Dat is niet zo handig :n

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:55

Rijden kan men niet beoordelen vanuit een zit competitie, een zitcompetitie, is om te beoordelen over de houding van de ruiter. Er word dan gekeken naar de handhouding, polshouding, ellebooghouding, schouders, hoofd, de schouderheuphak, hakken laag en tenen naar binnen.

Maar word er niet gekeken naar een gecentreerde zit. Dus wanneer je scheef zit, en je paard voelt dat, en kan daardoor niet lekker bewegen, zal hij niet aan de teugel kunnen lopen.

Daarnaast, wanneer je een nette handhouding hebt, betekend dat niet dat je een zachte mee gevende hand hebt. Je kan een tegenwerkende hand hebben.

4e met een zitcompentitie zegt niets. Het zegt eerder wat, als je het paard vanuit achteren naar voren en ontspannen kunt laten rijden, zonder dat je enorm veel druk op de teugels zet en alleen maar voltes rijd.

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:07

Om even binnen te vallen over de FNRS en de zitcompetitie: Bij de FNRS wordt er inderdaad (in mijn ogen dan) erg weinig gekeken naar de aanleuning en de ontspanning... Zo kan je bij een FNRS proef alsnog voldoende punten halen, wanneer je de figuren etc goed doet terwijl je paard zo gespannen en onrustig is als maar zijn kan(!). Ik vind dat erg jammer want ik vind de ontspanning bij het paard persoonlijk veel belangrijker dan dat je figuren correct kan rijden en goede hulpen kan geven....... Heb zelf veel FNRS proeven gereden, maar ben hiermee gestopt simpelweg omdat ik me niet echt een beter ruiter voelde na het behalen van nog een promotiepunt...... met de zitcompetitie heb ik geen ervaring maar als ik het commentaar hierboven lees verwacht ik niet dat het anders zal zijn dan bij de FNRS proeven zelf.....

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:15

maralyn schreef:
Rijden kan men niet beoordelen vanuit een zit competitie, een zitcompetitie, is om te beoordelen over de houding van de ruiter. Er word dan gekeken naar de handhouding, polshouding, ellebooghouding, schouders, hoofd, de schouderheuphak, hakken laag en tenen naar binnen.

Maar word er niet gekeken naar een gecentreerde zit. Dus wanneer je scheef zit, en je paard voelt dat, en kan daardoor niet lekker bewegen, zal hij niet aan de teugel kunnen lopen.

Daarnaast, wanneer je een nette handhouding hebt, betekend dat niet dat je een zachte mee gevende hand hebt. Je kan een tegenwerkende hand hebben.

4e met een zitcompentitie zegt niets. Het zegt eerder wat, als je het paard vanuit achteren naar voren en ontspannen kunt laten rijden, zonder dat je enorm veel druk op de teugels zet en alleen maar voltes rijd.

Klopt, dat wil ik ook zeggen :) om even over de handhouding te spreken bij FNRS proefjes: platte handhouding > minder punten, handhouding goed > meer punten... Ze letten inderdaad totaal niet op de kans dat je, ondanks je goede handhouding, alsnog een tegenwerkende hand hebt.. je krijgt dan gewoon de volle punten...

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:41

Ik begrijp jullie punt, maar dit is op zich ook wel weer logisch van de FNRS. Veel jonge kinderen willen graag paardrijden en de FNRS proefjes zijn een uitstekende manier om kennis te laten maken met het rijden van wedstrijden. Alleen, je vraagt niet van een kind van 7, die nog geen goed ontwikkelde motoriek heeft, om heel netjes te zitten en zijn pony nageeflijk te rijden. dan zouden die kinderen gelijk een afkeer krijgen naar die wedstrijden omdat het veel te moeilijk voor ze is. Wat betreft de proefjes wordt het geleidelijk aan wel moeilijker hoor,maandag de f12/14 moet je je pony nageeflijk hebben etc, waarbij er ook al veel strenger wordt gelet op je houding en er toch wel moeilijkere oefeningen worden gevraagd.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:48

Moderatoropmerking:
Ik heb even wat erg onaardige berichten verwijderd. Dit is een leuk topic dat al een poos goed loopt. Het zou jammer zijn als het nu alsnog ontspoort.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:51

De zitcompetitie is op gegeven moment ook ontstaan om ook manegeruiters een uitdaging te geven. Idee is (net als met de FNRS proeven) dat je als manegeruiter veel verschillende paarden onder je kont krijgt en dat je vaak 'het er maar mee moet doen' (bij de FNRS proefjes: ook als jouw paard loopt alsof het een stok heeft ingeslikt, als jij je hulpen maar netjes en correct geeft dan kun je alsnog een promotiepunt scoren). Even kort door de bocht gesteld.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:57

badeendje schreef:
Alleen, je vraagt niet van een kind van 7, die nog geen goed ontwikkelde motoriek heeft, om heel netjes te zitten en zijn pony nageeflijk te rijden. dan zouden die kinderen gelijk een afkeer krijgen naar die wedstrijden omdat het veel te moeilijk voor ze is.

Maar het zitten kun je imo niet los zien.
Ik zie er iig geen voordeel in, alleen maar nadelen eigenlijk.

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:07

Wat betreft het laten kennis maken met wedstrijden klopt wel natuurlijk.. maar verder zie ik er ook niet veel voordeel in... dat je vanaf f14 je paard nageeflijk moet hebben wist ik niet...

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 17:02

Je kan het vergelijken met de bixiewedstrijden denk ik. Ik snap je we hoor, je kan eigenlijk pas goed zitten als je paard ook goed loopt, maar voordat je je paard goed hebt lopen moet je eerst leren zitten! Het is lastig...

Flosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 17:47

Hier dan ook maar een berichtje van mij, in de hoop dat jullie mij misschien verder kunnen helpen.
Bijna 2 jaar terug heb ik een (nu dus ex) manege pony gekocht, inmiddels is ze 17. Hiervoor had ik enkel gewoon jarenlang manegelessen gevolgd, niks spectaculair dus. Het eerste jaar was het voornamelijk sleutelen aan gewoon een normale gang voorwaarts (ze was nogal druk etc), en gewoon het 'eigen paard' idee en gewoon om de voor ons moeilijkere punten aan te pakken en gewoon lekker te genieten.

Alleen, inmiddels wil ik ook wel verder, de iets meer dressuurkant.. ik rijd met een dubbelgebroken bitje, hiervoor altijd een enkelgebroken gehad en ze loopt hier wel stukken beter op! Verder rijd ik enkel soms met martingaal qua hulpteugels, dit is dan meer als er wat speciaals gaat gebeuren (dus springen of een buitenrit oid). Ze houd haar hoofd niet echt in de lucht zeg maar, het is wel gewoon redelijk relaxed, maar het is ook niet met haar neusje naar beneden, terwijl dat juist is waar we naar toe willen.

http://img822.imageshack.us/img822/3530/17416044.png
Zo ziet het er ongeveer uit (zonder martingaal ongv. hetzelfde). Zag alleen dat ik op deze foto beetje erg last heb van piano handjes met een knik in de pols. (owja, dit was trouwens met koninginnedag, vandaar de iewat oranje kleding := )

Ik probeer 1x in de week, op aanraden van de masseur te longeren met een longeerhulp, hier ontspant ze dan ook bij en je ziet haar rug dan ook helemaal recht worden.

De kans is groot dat het dus gewoon compleet aan mij ligt, maar aangezien ik in de lessen (ze staat op de manege waar ik haar ook vandaan heb) niet de tip krijg die we nodig hebben, hoop ik dat jullie die misschien hebben.

Het is niet mijn bedoeling om dit doormiddel van zagen ofzo te bereiken, of door haar vol te hangen met hulpteugels oid...

Nouja, ik hoop dat jullie wat nuttige oefeningen/tips hebben :D

Als er verder nog vragen zijn over dingen die niet duidelijk zijn, dan hoor ik het wel!

Groetjes en alvast bedankt
Flosje_

(sorry voor het wat lange verhaal trouwens)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:23

badeendje schreef:
Je kan het vergelijken met de bixiewedstrijden denk ik. Ik snap je we hoor, je kan eigenlijk pas goed zitten als je paard ook goed loopt, maar voordat je je paard goed hebt lopen moet je eerst leren zitten! Het is lastig...

Valt mee hoor. Eerst goed leren zitten, en dan vooral functioneel leren zitten, goed leren meegaan met je paard. Dan gaat je paard beter lopen, kun jij beter zitten, enz.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:13

Flosje_ schreef:
De kans is groot dat het dus gewoon compleet aan mij ligt, maar aangezien ik in de lessen (ze staat op de manege waar ik haar ook vandaan heb) niet de tip krijg die we nodig hebben, hoop ik dat jullie die misschien hebben.

Je ziet zelf al je pianohandjes...
Daarbij gaat een paard pas aan de teugel lopen, wanneer alles klopt...
Dé tip is er dus niet, je moet op verschillende vlakken verbeteren om dit alles voor elkaar te krijgen.

Ik weet niet of je nu alleen groepslessen volgt, maar een goede instructeur die je priveles geeft, zal een veel verschil uit moeten maken.
Je moet leren voelen om de juiste hulpen te geven op het juiste moment Zijn geen speciale hulpen, maar timing kun je niet via internet leren.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:16

Yamcha schreef:
badeendje schreef:

Valt mee hoor. Eerst goed leren zitten, en dan vooral functioneel leren zitten, goed leren meegaan met je paard. Dan gaat je paard beter lopen, kun jij beter zitten, enz.

Idd en je hoeft niet door te zitten om het paard goed aan het lopen te krijgen.
Bij de bixie moet je ook op de letter rijden enzo en kijken ze toch wel naar het gehele plaatje??

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:33

Flosje_ schreef:
Hier dan ook maar een berichtje van mij, in de hoop dat jullie mij misschien verder kunnen helpen.
Bijna 2 jaar terug heb ik een (nu dus ex) manege pony gekocht, inmiddels is ze 17. Hiervoor had ik enkel gewoon jarenlang manegelessen gevolgd, niks spectaculair dus. Het eerste jaar was het voornamelijk sleutelen aan gewoon een normale gang voorwaarts (ze was nogal druk etc), en gewoon het 'eigen paard' idee en gewoon om de voor ons moeilijkere punten aan te pakken en gewoon lekker te genieten.

Alleen, inmiddels wil ik ook wel verder, de iets meer dressuurkant.. ik rijd met een dubbelgebroken bitje, hiervoor altijd een enkelgebroken gehad en ze loopt hier wel stukken beter op! Verder rijd ik enkel soms met martingaal qua hulpteugels, dit is dan meer als er wat speciaals gaat gebeuren (dus springen of een buitenrit oid). Ze houd haar hoofd niet echt in de lucht zeg maar, het is wel gewoon redelijk relaxed, maar het is ook niet met haar neusje naar beneden, terwijl dat juist is waar we naar toe willen.

http://img822.imageshack.us/img822/3530/17416044.png
Zo ziet het er ongeveer uit (zonder martingaal ongv. hetzelfde). Zag alleen dat ik op deze foto beetje erg last heb van piano handjes met een knik in de pols. (owja, dit was trouwens met koninginnedag, vandaar de iewat oranje kleding := )

Ik probeer 1x in de week, op aanraden van de masseur te longeren met een longeerhulp, hier ontspant ze dan ook bij en je ziet haar rug dan ook helemaal recht worden.

Het is niet mijn bedoeling om dit doormiddel van zagen ofzo te bereiken, of door haar vol te hangen met hulpteugels oid...

Nouja, ik hoop dat jullie wat nuttige oefeningen/tips hebben :D

Als er verder nog vragen zijn over dingen die niet duidelijk zijn, dan hoor ik het wel!

Groetjes en alvast bedankt
Flosje_

(sorry voor het wat lange verhaal trouwens)

Waarschijnlijk heeft ze doordat ze langere tijd in de manegelessen heeft gelopen haar spieren op de verkeerde plek ontwikkeld. Dan zie je bijvoorbeeld ook vaak een onderhals. Als er dan nog een ruiter op zit met (te) weinig ervaring om de spieren weer op een goede manier te ontwikkelen, dan kun je lang wachten....
Bij ons op stal lopen de paarden in de beginnerslessen of nieuwe paarden die komen en wat scheef of verkeerd bespierd zijn met een stootteugeltje in de les (puur om de paardjes te sparen; overigens zie je dat ook vaak in Duitsland). Dat heeft het voordeel dat het ruitertje makkelijker kan zitten omdat het paard zijn rug gebruikt en voor het paard zelf is het ook beter. Ik zou jou dus adviseren (onder begeleiding natuurlijk) te longeren met een hulpteugeltje (stootje), maar er ook mee te rijden. Zodra de "goede" spieren erop zitten en de "foute" wat afgebouwd, wordt het allemaal wat makkelijker voor je.