Hoi, heb me ooit op pagina 2 ofzo ook voorgesteld Heb al die tijd wel meegelezen, maar niet meer gereageerd ;-(
Rij nog steeds met volle plezier les bij japeloup en we gaan eindelijk met stapjes vooruit;-) afgelopen woensdag de beste les ooit gereden, was mega trots op m'n kerel, omdat ie me vollop beloonde voor de dingen die ik eindelijk goed deed
Wat betreft zadels: ik heb een fryso en daar kan je ook de beugels stellen, ben er enorm tevreden over
Ik zie dat je een veelzijdigheids/springzadel hebt. In zo'n zadel is het ook bijzonder lastig om een goede houding aan te nemen, je wordt meer in een 'stoelzit' gezet. Beugels langer inderdaad en anders kijken of je misschien op een dressuurzadel kunt gaan zitten, dan wordt je al meer in de 'juiste' houding gezet.
Ik merk het zelf ook. Op paard 1 heb ik een dressuurzadel en kan ik mooi netjes rechtop zitten en mijn benen ook lang houden. Op paard 2 ligt een springzadel en dan heb ik een vreselijke stoelzit. Ik ben al begonnen om met het springzadel mn beugels langer te doen als ik in de bak rij, maar dat effect is eigenlijk niet zo denderend.
de zadels die bij mij weten een naar achteren geplaatste beugelophanging hebben zijn :bates,wintec,wow,equestor,fryso [en ik heb t op een zelfbestelde passier] ik geloof wel dat het bij de nieuwigheden hoort op de modernere zadels net zoals de verwisselbare bomen..goede ontwikkelingen dus
Ninx
Geplaatst: 26-08-11 15:16
Zo... ik kom langzaam weer in het land der levenden! Had de griep te pakken... Wel jammer: aangezien ik erg geïnspireerd was door jullie posts! Het weer zat echter ook niet erg mee, dus buiten rijden (ik heb geen binnenbak) was sowieso een pietsie minder uitnodigend. Enfin.... ik ga toch weer los, al komt het noodweer er nu toch echt aan!
Blijheid: duidelijk dat dit zadel uitnodigt tot springen... maar zeker niet tot dressuur rijden... De foto waar je je beugel verstelt is idd het beste. Zoals ik het heb geleerd: je moet je been buiten de beugel helemaal laten afhangen, om vervolgens je voet in je beugel te plaatsen zou je alleen je teen moeten liften om je voet er in te kunnen schuiven. Je zou je been dus niet op moeten tillen om je voet in de beugel te plaatsen. Ik rijd nu op die lengte... en da's lang, en eigenlijk zit ik nu net zo ontspannen als zonder beugels. Eerder deed ik vaak mijn beugels uit om ontspannen te kunnen zitten.
De zoektocht naar zadels is sowieso een crime... Maar ik heb op een gegeven moment toch maar echt geïnvesteerd (met pijn in mijn portemonnee). Ninon Schutte (Schutte zadels) heeft een zadel voor mij gemaakt. Mijn paard is namelijk vrij breed, en ik heb juist een smalle twist nodig ivm bekken en lagerugklachten. We zijn met de blote boom begonnen en hebben vanuit daar alle componenten opgebouwd. Zo zijn de wrongen juist iets meer naar voren geplaatst, omdat dressuurwrongen die mijn bovenbeen teveel naar achteren forceren juist mijn rug hol doen trekken... met pijnklachten tot gevolg. Enfin, na veel passen en meten en proefrijden en weer aanpassen heb ik nu het ideale zadel voor paard en moi.... die vrouw is echt goud waard! Succes met het vinden van het juiste zadel!
Oh ja, over een WOW... ik heb ook het idee dat dit minder 'ideaal' is dan de omschrijvingen doen geloven. Een paard heeft deels een flexibele en deels een rigide rug... die combinatie van factoren moet ook in je zadel terugkomen lijkt mij. Er moet ruimte zijn voor beweging, maar ook 'vastigheid' om tegen impact van de ruiter te beschermen en stabiliteit te bieden voor beiden. Een wow heb ik eenmaal geprobeerd, en juist de lucht vond ik 'storend'... er was meer storing op de lijn voor mijn gevoel. Misschien heb ik het fout hoor... maar dit was een beetje mijn 'boerenheikneuter' redenatie.
Verder ga ik de komende dagen maar even lekker werken aan de hand en longeren.... Mijn rug laat me weer eens fijn in de steek. En wanneer ik mijn onderrug niet los kan laten, kan paardlief het ook niet... en da's sneu voor haar. Als 'variatie' wil ik ook met haar gaan fietsen... eens kijken hoe dat gaat. Hopelijk knapt die rug snel weer op, dan kan ik wat tips en tricks van jullie gaan proberen!
knollentuin
Geplaatst: 26-08-11 15:33
oh oh justkid, de spin verkeerdom? kun je in je spin tempoverschil rijden? kun je dan ook je achterhand als je langzaam in de spin gaat naar buiten drukken of juist wat meer naar binnen? zodat als ze op het verkeerde been gaat leunen haar ervan af kan duwen. Over wow, ik heb ze en ben er enorm blij mee ,mijn paarden zijn er goed los onder en ontwikkelen hele mooie spieropbouw op plaatsen waar ze door andere zadels weggedrukte spieren hadden. je hebt bij een wow een hele goede fitter nodig en die heb ik mag ik wel zeggen.en je moet als ruiter wel een goede balans hebben is mn ervaring want door de lucht is het zadel wel een beweeglijker iets dan een wolzadel.de beweging wordt heel goed voelbaar doorgegeven en de opbouw van de boom in een wow is zo dat de diagonale beweging door kan vloeien,dat kan op een conventionele boom veel minder. ik vind de rug van een paard niet zo rigide eerlijk gezegd, de beweging is op bepaalde delen beperkt maar er is overal lengte buiging te verkrijgen en bolling of holling [opwaarts neerwaarts] ik snap wel dat het een zadel is dat niet voor elk paard of elke ruiter geschikt is,maar ik ben helemaal wowtisiast hoi,beau! leuk dat t zo lekker gaat..ik ben gisteren weer bij sabm geweest en het gaf mij weer veel energie..iemand een minimale beweging laten maken die meteen gevoeld wordt door t paard en reactie geeft alsof het altijd al zo was...
justkid
Geplaatst: 26-08-11 19:09
Ik heb alle dingen die jij noemt gedaan en dat doet ze allemaal prima, de trut Ik heb vandaag even hulp van mijn stalgenootje gehad. Ze kan het prima maar wat ze moet doen is zich recht maken in haar ribbenkast. Ze maakt zich juist bol en wil niet van mijn been af (snappen jullie het nog?)
Maar ze doet het nu goed en ik weet nu wat ik doen moet.
Ik rij een klein cirkeltje (3 meter ong) in draf. Kid moet hier echt goed verzameld zijn en steeds weg voor mijn buiten been gaan. Op de cirkel moet ze "recht" worden, ze moet de schouders vooral verzetten. Als ze goed voelt draai ik haar de spin in. Iets stelling naar binnen en weg voor mijn buitenteugel en buitenbeen. Na enig aandringen vond ze het toch makkelijker om op het goede been te gaan spinnen.
Abra_
Geplaatst: 26-08-11 19:54
Ik heb vandaag mijn beugels wat langer gedaan, maar het zat echt super slecht In stap ging het nog maar draf en galop was echt slecht. En paardje wou ook niet draaien. Wel merkte ik dat er heel veel spanning was in mijn benen (bovenbenen). Dus heb ik mijn beugels maar uitgedaan en zo verder gereden, en zolang ik mijn beugels niet terug in deed was er veel minder spanning in mijn benen en bleven ze netjes op hun plek. Het voelde wel heel raar? de spieren aan de zijkant van mijn benen trokken wat. Zo gestapt, gedraafd en gegaloppeerd. Hij draaide zelfs goed terwijl ik met mijn navel probeerde te sturen. Zelfs netjes aangesprongen op rechts (wat anders nooit lukt). puur op zit en benen overgangen gereden versnellen door meer mee te gaan met mijn zit en vertragen door hakken naar beneden en diep uitademen .Meestal werkte die trukjes niet zo goed maar nu wel! We hebben zelfs een galopwissel gemaakt .
Abra dat is fijn! leuk dat je zo profeit voelde van je beter beenhouding. Maar moeilijk is het zeker hoor. Op advies van knollentuin rijd ik ook met mijn beugels 2 gaten langer en mijn been meer naar achter. Voelt nog steeds alsof ik uit mijn zadel kukkel voorover. Maar daar had knollentuin een leuke tip voor. Als mijn benen op de goede plek liggen (voor mijn gevoel ver naar achter) en dan licht rij dan mijn schouders meer naar elkaar doen en mijn borstbeen naar voren doen. Dat werkt echt!!! Heel gaaf om dat te merken, zit meteen beter en val niet meer voorover.
Vond de les donderdag weer heftig. Ben altijd best in de war na een les. Bizar dat sommige simpele dingen ik nog nooit gehoord hebt of gevoeld hebt. Uitleg over hoe paard staat en loopt en hoe het voelt als ze goed staat / loopt. Bizar, gelukkig staat suus erg open voor mij en laat kleine veranderingen meteen voelen.
er is een wereld voor me open en het werken als een team is er nu echt tussen mij en suus. in 1 woord... GEWELDIG
Ja het is echt een aanrader. Maar ik vind het wel heel moeilijk Moet nu zo bewust hulpen geven en letten op haar reactie hoe klein ook. Ben echt veel bewuster bezig met het rijden. Meer gevoel op kleine subtiele aanwijzingen van suus. Lastig maar vind het wel heel gaaf!!
knollentuin
Geplaatst: 26-08-11 22:36
justkid.... komt wel goed schatje.. [ik schenk even glaasje roosvice in}
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 26-08-11 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt
whahahhaaaha ik ben al aan mn tweede rode [glaasje dan]
SabM
Geplaatst: 26-08-11 22:43
Al op (twijfelt over het derde wijntje)
SabM
Geplaatst: 26-08-11 22:45
ff een vraag. Houdt er iemand een soort van dagboek bij over de vooruitgang in het rijden en de oefeningen? Zit eraan te denken om na/tijdens de les de tips en oefeningen op te schrijven. Kan ik nalezen als ik het ff niet meer weet ...en dat gebeurd wel eens
knollentuin
Geplaatst: 26-08-11 22:46
lekker doen, ik doe t ook ik hoor het buiten regenen, en er staan 3 paarden te hinniken dat ze naar binnen willen...t hoost mij even te hard toevoeging, er bestaat wat ik weet een soort logboek voor training van je paard, mar een gewoon schriftje kan natuurlijk ook, en je kan altijd smsen\appen\bokken,toch?
bedouin
Geplaatst: 26-08-11 22:48
Klinkt heel Gezellig hier! Kom knollentuin, regenpak aan en er efkes door!
ik pak er ff borrelnootjes bij,iemand anders nog iets? nee ik zet zo het hek open en alles loopt keurig netjes zn box in,als die pestshet niet gaat gallen..
justkid
Geplaatst: 26-08-11 22:54
Het leuke is dat het eigenlijk altijd weer ophetzelfde neerkomt. basisbasisbasis Ik heb een aantal oefeningen voor Kid om haar los en van mijn been af te krijgen en inmiddels ook een aantal checkpunten voor mijzelf.
doe mij maar chips met dip
SabM
Geplaatst: 26-08-11 22:56
oh nou hier eindelijk geen regen. 1 buitje maar het is weer over. Heb vanmorgen de paardjes ook in de regen buitengezet. Was me laarzen vergeten dus was aan het soppen in mijn crocs toen ik weer op stal stond Maar vanmiddag om 4 uur stonden ze lekker droog binnen. Ze hadden zelf al half uur geschuild in de kalveren stal hoorde ik die pony had de deur open gewriemeld....slimmer
idd Bedouin, maar soms zit ik op paard en dan denk ik... hoe zei knollentuin ook al weer hoe het moest. Tja dan is mss naslagwerkje handig.
Logboek heb ik gezien, vond ik ook leuk. (appen kan ik nog niet moet nog nieuwe telefoon kopen)