Angstige ruiter

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

debravanesch

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:57

Ik heb een grote angst overwonnen door een privelesje, de angst voor galop. De instructrice had zelf ook die angst gehad, daardoor begreep ze mij en wist hoe ze het moest aanpakken.
De groepslessen ernaar had ik bij de eerste galop nog wel wat zenuwen, maar nu heb ik helemaal geen angst meer om de galop aan te vragen, hierdoor lukt het mij ook veel beter!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 15:02

Ik ga afspraak maken voor priveles voor komende week, het moet er nu toch eens van komen!

Daphne1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 15:07

Wieldop schreef:
Bakkabouters :D

JA daar heb ik ook zeker last van!

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 23:22

TessaKaizoku schreef:
Ik ga afspraak maken voor priveles voor komende week, het moet er nu toch eens van komen!

Goedzo, dat kan echt helpen hoor!

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:58

Even weer een update..
Ik voelde mij de laatste tijd steeds meer vertrouwd met het paard buiten. Ik was niet meer bang dat hij ervandoor ging en dergelijke, maar ik heb weer een terugval gehad. Hij was de laatste keer erg onrustig en zag overal spoken. Dus het is weer een beetje tussen mijn oren gaan zitten! :roll:

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:40

ik wil zo graag gaan springen met mijn paard, maar ik durf niet!
Vroeger reed ik springwedstrijden. Ben op mijn 21ste helemaal gestopt met rijden en na ruim 20 jaar ben ik weer begonnen. Ben nu natuurlijk veel angstiger dan vroeger, en springen durf ik tot nu toe dus niet. Ik weet namelijk niet zeker of ik wel blijf zitten....
Hebben jullie tips?

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:14

Hoi Maxx66' ik snap heel goed dat je angstiger bent en springen neemt toch meer risico met zich mee. Heb je zelf een pasrd of rij je op een manege? Kun je niet heel laag beginnen met simpele hindernisjes en dan opbouwen?

@ Wieldop, jammer dat je een terugval hebt gehad, gelukkig is het ook vaak goed gegaan! Hou je daaraan vast, als jij onrustig bent neemt je paard dat over en dat helpt niet echt, zeker niet als hij dan ook nog eens een keer spoken gaat zien :-(

Vlindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:43

@antionetje : ik dacht eerst dat je misschien een grapje maakte over de bakkabouters.
Ik heb gisteren gereden en erop gelet en ze zijn er echt!! Ik zal morgen een foto maken! :D

Vlindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:46

max66 schreef:
ik wil zo graag gaan springen met mijn paard, maar ik durf niet!
Vroeger reed ik springwedstrijden. Ben op mijn 21ste helemaal gestopt met rijden en na ruim 20 jaar ben ik weer begonnen. Ben nu natuurlijk veel angstiger dan vroeger, en springen durf ik tot nu toe dus niet. Ik weet namelijk niet zeker of ik wel blijf zitten....
Hebben jullie tips?

Misschien kun je eerst proberen de dressuur weer helemaal onder de knie te krijgen? Misschien als je je
daar een stuk zekerder bij voelt, zal een sprongetje vanzelf komen. :j Heb je les?

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:50

Anniekkkk schreef:
@antionetje : ik dacht eerst dat je misschien een grapje maakte over de bakkabouters.
Ik heb gisteren gereden en erop gelet en ze zijn er echt!! Ik zal morgen een foto maken! :D

Hahahahahaa. Ik ben benieuwd :')

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:03

Die foto wil ik ook wel zien :+

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:24

Anniekkkk schreef:
Misschien kun je eerst proberen de dressuur weer helemaal onder de knie te krijgen? Misschien als je je
daar een stuk zekerder bij voelt, zal een sprongetje vanzelf komen. :j Heb je les?

Ik ben nu driekwart jaar bezig met de dressuur. Het gaat best aardig, af en toe heb ik een les, daarna kan ik weer even met de tips vooruit. Het maakt mij niet uit of het een laag sprongetje is (natuurlijk zou ik met een laag sprongetje beginnen). Mijn paard vindt springen zo leuk (ze is ook springgefokt) dat ze over een heel laag hindernisje idioot hoog zal springen.
Toen ik laatst balkjes ging draven sprong ze over vier balkjes tegelijk heen, zo leuk vindt ze springen (oortjes naar voren). Ik was hier niet op bedacht en viel er bijna vanaf, ook omdat ik mijn beugel verloor..... Daarna lukte balkjes draven wel, omdat ik haar beter bij me hield.

Ik denk als ik 1 keer een sprongetje maak en dan ook nog blijf zitten, dan ben ik over die angst heen. Maar ja, dat eerste sprongetje he?!

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:16

Heb je geen ervaren ruiter in je omgeving die haar warm kan springen zodat jij erop kan als ze haar eerste energie kwijt is?

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:42

Wat fijn om te lezen dat er meer mensen last hebben van angt.Ik ben ook angstiger geworden sinds ik er af ben gevallen. Daarna hele tijd niet gereden en onlangs weer begonnen met (prive)lessen. Vind met name de galop toch best nog eng. Paard is ook niet de makkelijkste, wel braaf.Maar moet en zal t weer kunnen en vooral durven ...nu nog die gedachten blijven herhalen als ik er op zit :o

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:52

De les van 2 weken geleden :o
Afbeelding

Vorig jaar ergens
Afbeelding

Ik ben geen natuurtalentje sorry, maar wilde jullie dit even laten zien

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:00

Purmy, je hoeft geen talent te hebben om lol te hebben! Als ik je een tip mag geven, als je voor je uit kijkt in plaats van naar beneden zit je automatisch rechterop en heb je een stabielere houding wat ook zekerder overkomt op je paard ( en ja dat is makkelijker gezegd dan gedaan...). Leuke ponies trouwens zijn ze een beetje braaf?

@ Nicky, welkom! :-) ik heb ook privelesen gevolgt om me wat zekerder te voelen :-)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:06

Dank U :D
Ja ze zijn geweldig. Ze werken dagelijks met allerlei soorten mensen met een beperking. Dus iedereen heeft weer een andere handicap. Ik hoop nog steeds dat ik altijd een paar euro's vind in de bak :o . Ben bezig om eraan te werken maar ik kan op de een of andere manier niet op mijn beide billen blijven zitten. Probeer het als de bus een bocht omgaat, maar het is nog niet zo makkelijk...

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 06:47

@antoinetje
Hoeveel privelessen heb jij gevolgd voor je je wat zekerder voelde?
Ik heb nu 2 keer de galop gedaan via de longe (paard is wat springerig, wat ook niet bevorderlijk is haha) Ik voel me wel veilig maar soms echt een beginner :o Best frustrerend.

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:15

@ Nicky, in Nederland heb ik best veel privelessen gehad en ook lessen in groepen van maximaal 5 personen wat me zeker wel geholpen heeft maar ik heb dan ook meer angst op het strand (zit tussen mijn oren want zelfs op Major vind ik dat eng...) In Engeland heb ik met Major alleen maar priveles gehad (die verzorgden geen groepslessen).

@ Purny, wat goed een manege voor mensen met een beperking, dan zijn de paarden ook wel wat braver lijkt me? Je zegt rat je het moeilijk vind om op beide billen te blijven zitten. Zit je wel goed in het midden van het zadel? Vaak denk ik zelf dat ik recht zit omdat dat voor mij zo voelt maar omdat mijn paard zo krom als een hoepel is zit ik juist niet goed in het midden, geen enkel paard is recht dus dat is de aandacht waard. Als ik het sie op de eerste foto zit jij meer naar links maar de foto is niet helemaal recht genomen dus zeker weet ik het niet. Vraag maar eens aan je instructeur om daar op te letten en als je spiegels in de bak hebt kun je dat zelf nakijken. Ik trek in de bochten mijn binnenschouder erg op wat ook de balans verstoord dus dat is ook iets waar ik aan moet werken, kun jij mischien ook op letten?

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:51

Soms helpt van een paar keer diep in en uit te ademen :) Ik weet dat het een beetje cliché klinkt en dat het lijkt alsof het niet zou helpen maar het kalmeert echt. Als je je echt concentreert op die ademhaling dan denk je niet meer aan je angst, of toch een stuk minder en naar mijn ervaring kan dat toch al een hoop helpen. Ik hoop dat het voor jullie van hetzelfde is :j

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:00

en tijd geleden was mijn fjord er vandoor gegaan op de weg toen ik m`n rijmaatje ging ophalen om een duinritje te gaan maken. het weggetje waar dat gebeurde vermijd ik nu een beetje.... tenzij ik met anderen ben.
gister was ik het wandelen en logeren helemaal zat, dat doe ik als ik weet dat ik alleen ben... omdat ik in m`n eentje 10 kleuren bagger poep :)....
ik vind het zoooo jammer omdat ik zo`n brave fjord heb, als ik met een ander paard eropuit ga loopt ze ook altijd voorop....
maar zoals ik al eerder zei, gister was ik het zat. ik dacht hup zadel erop en al is het 5 minuten even de weg op, een klein rondje is al voldoende. Ik dacht echt; hier heb ik geen paard voor gekocht en ik werd een beetje streng voor mezelf.
eerst ging ik alleen maar even zitten en stilstaan, en toen dacht ik ooo wat lekker, we gaan gewoon een klein stukje. het rondje wat ik in m`n hoofd had deed ik al niet eens meer, we gingen de woonwijk in en een stukje polder en het werden zomaar 15 minuten. opweg naar stal terug kwamen we een andere fjord tegen die al een stuk vooruit liep, ze werd druk, schrok een klein beetje van een plasticzak en ik heb doorgezet en gewoon achter de voorganger m`n route gereden die IK wilde. ik was helemaal trots en heb gerust wel met kriebels ff op d`r gezeten, maar het laatste stukje naar huis waren gek genoeg de kriebels verdwenen :)
morgen ben ik vrij dus ik denk dat ik m`n stoute schoenen weer aantrek en weer een rondje om ga!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:05

antoinetje schreef:
Heb je geen ervaren ruiter in je omgeving die haar warm kan springen zodat jij erop kan als ze haar eerste energie kwijt is?

hmm, helaas, geen springruiters in de buurt, maar ik zal er eens over nadenken. Bedankt voor de tip in ieder geval!

Ayla_Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:06

Ik heb gister sinds 1,5 week is kunnen rijden. Dit keer samen met M mijn instructrice/bijrijdster. Ze wou Larose in de grote bak longeren omdat ze een week stil had gestaan en kijken hoe ze op longeren in de grote bak zou reageren. Maar helaas kwam na nog geen 5 minuten de zoon van de staleigenaar aangelopen/geschreeuwd dat ze daar niet mag longeren :(. Ik denken hehe ik eindelijk weer keer in de bak rijden, wel is waar met longe om eerst weer daar wat vertrouwen te winnen mag het niet. Dus toen maar weer naar de longeerton om daar te rijden. Ging erg goed. Daar was ik ook wel blij mee. Mijn vriend was weer keer mee om te filmen, dus kan nu goed mijn voortgang zien van gister en 2 weken geleden. Binnenkort maar even met de staleigenaar praten of we toch keer in de grote bak mogen longeren zodat ik daar ook weer mijn vertrouwen terug kan vinden.

@Maxx, misschien keer op internet kijken naar goede springruiter/instructeur die je wilt helpen daarbij.

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:12

Goed gedaan Jendemen!

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:14

Ayla_Auriana schreef:
Ik heb gister sinds 1,5 week is kunnen rijden. Dit keer samen met M mijn instructrice/bijrijdster. Ze wou Larose in de grote bak longeren omdat ze een week stil had gestaan en kijken hoe ze op longeren in de grote bak zou reageren. Maar helaas kwam na nog geen 5 minuten de zoon van de staleigenaar aangelopen/geschreeuwd dat ze daar niet mag longeren :(. Ik denken hehe ik eindelijk weer keer in de bak rijden, wel is waar met longe om eerst weer daar wat vertrouwen te winnen mag het niet. Dus toen maar weer naar de longeerton om daar te rijden. Ging erg goed. Daar was ik ook wel blij mee. Mijn vriend was weer keer mee om te filmen, dus kan nu goed mijn voortgang zien van gister en 2 weken geleden. Binnenkort maar even met de staleigenaar praten of we toch keer in de grote bak mogen longeren zodat ik daar ook weer mijn vertrouwen terug kan vinden.

Kun je niet in de longeerton longeren en dan in de bak aan de hand stappen voor je erop gaat?