ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:40

D_Travis schreef:
Herkenbaar ;)
ik heb er hier een keer een zweepje bij gepakt, na twee keer been geven niet reageren, dan een tikje erbij, en toen viel het kwartje.

Vraag ik dan niet te veel van haar tegen haar zin in? of moet idd gewoon even het kwartje vallen?

Ik krijg morgen een zadeltje, ben benieuwd hoe ze dat vind. voorlopig heb ik al weer een tijd niets gedaan hihi. doet haar goed dit mega lage thempo merk ik! want ze word al wat breeder *\o/*

ik ga binnenkort weer overgangen oefenen aan de longe, en snelheden.. en kijken of ze het snapt dat ze niet alleen hoeft te sjokken :')
al ga ik nog niet met haar draven. maar het lijkt me leuk om eens 10 min van het terrein af te stappen.. in dit thempo duurt het 20 min en is ze moe als we aan het einde van de oprijlaan zijnhihi _/-\o_

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:44

montyjansen schreef:
dan is je ophouding te lang, moet je eerder los laten en 3 tot 4 keer kortere ophoudingen maken , opletten dat je je zelf niet naar voren trekt.
paard dat stappen moeilijk vind kan best wel rug problemen hebben.

Zou kunnen al heb ik dat gevoel niet, maar zal er eens op gaan letten. Bedankt voor je tip :)
Stappen vind ze niet moeilijk hoor, ze stapt juist heel ruim en actief door :)

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:48

Nou bij Travis werkte het wel, heb nu nog geen zweepje weer nodig gehad.

Zal ook nog ff typen hoe het hier verder gaat, eigenlijk heel goed, afgelopen dinsdag lekker een stukje in het bos gereden, wat super goed gaat. Das ook ons doel voor dit jaar, veel stukken in het bos, en mijn bedoeling is om volgend jaar wat meer bakwerk te gaan doen. Stap en draf gaat super maar galop is nog niet bevestigd dus dat doen we nog niet, wel een keer geoefend en dat ging op zich wel, maar hij gaat heel hard draven eerst dus dat begrijpt hij nog niet, maar dat komt vanzelf wel.

Diaz

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:28

Travis is ongeveer Diaz leeftijd toch?
Lekker hoor ;)

Wil ik ook doen, lekker rustig stukjes rechtuit, niet te moeilijke dingen vragen. 1x per week/2 weken max 20 min.
Na de winter zie ik weer verder :D

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:46

[quote="cashlee"]. De rem zit er inmiddels op dus terug komen vanuit draf is ook geen probleem, daarna gaat hij vrijwel meteen stilstaan. Alleen die eerste paar stappen weg lopen in stap. Hij vindt dit erg moeilijk. Toch vind ik het belangrijk dat de stap er ook goed op zit. Aan de longe vindt hij stappen ook moeilijk, hij draaft of galoppeert liever. Iemand tips dat ik toch ook gewoon lekker kan stappen met m'n knollie?

quote]
als hij stappen moeilijk vind kan hij wel eens rug problemen hebben.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 19:04

Ja 18 dagen jonger :j

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:57

Ben er dus gister voor de eerste keer afgevallen, midden in het bos nog wel
Gelukkig niks pijnlijks, (alleen vandaag ontzettend spierpijn! ) maar het was zo raar, we waren heerlijk aan het stappen en hij was super relaxed, halt houden ging prima, stappen ging prima, we hadden op dat moment nog niet echt gedraafd (paar pasjes maar aan het begin ff) dus het was super relaxed.
maar toen we heerlijk relaxed over een zandpad stapten sprong hij uit t niets ineens met 4 benen de lucht in, een grote stuier, en ik viel er dus af, gelukkig waren we met mn vriendin en haar paard dus ik was niet alleen.
Travis ging op pad de bosjes in, terwijl mijn vriendin snel van dr paardje afsprong en hem probeerde te pakken.
Helaas waren de teugels geknapt, dus hebben we de teugels van de andere pony afgehaald en aan Travis zn hooofdstel gehangen.
Ik moest er vanmezelf direct weer op zodat Travis ook gewoon weer door moest. Toen rustig naar huis gestapt, want we konden nu niet verder met 1 paar teugels.
Terugweg was er niks aan de hand. In de wei heeft mn vriendin hem nog ff gereden en ook dat deed hij super braaf.
Vond het een ontzettend vage actie, want heb nog gekeken of hij ergens op is gaan staan, maar er lag niks geks op de grond, of hij is geprikt ofzo, maar dan nog rare reactie, of het was gewoon een gekke capriool van hem.
Nou ja zul je toch nooit weten. Maar goed, hebben we dat ook eens meegemaakt. Hoop wel dattie t niet weer doet natuurlijk want t is wel schrikken.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:32

He wat een schrik dan even! Hopelijk is het gewoon even een eenmalig iets, en kunnen jullie beide lekker ontspannen volgende keer!

Ik heb een zadel voor Diaz! Ze weigerde ook maar iets te doen verder vandaag toen ik het zadel even ging testen. Maar ik heb toch nog geen passende singel, en mijn stropdasknoop was niet helemaal goed geloof ik :p gleed beetje los.
Als ik een passend sigeltje heb lijkt het me leuk om een keer buiten te stappen!

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:43

Ik ga morgen ook een zadel ophalen :) Hoop zo dat het past!! Alleen kom ik daar pas over een maand achter, aangezien Sos morgenmiddag richting andere stal gaat voor het inrijden.

@ D_travis, dat lijkt me vreselijk schrikken! Ben je echt totaal niet op voorbereid. Hopelijk was het eenmalig en houdt hij voortaan de beentjes op de grond...

Bornn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:22

Ik ben op dit moment ook bezig met het doorrijden van mijn paardje, hij is eind juli 5 jaar geworden en is nu 4 maanden onder het zadel. Hij heeft eigenlijk heel zijn leven op het weiland gestaan en er is verder niks mee gedaan, is wat ziek geweest vandaar dat we zo laat bezig zijn met hem.

Hij is (nog) superbraaf alleen zijn we nu al een hele tijd bezig met het stuur en het wil er nog niet echt in, is dit normaal dat het zolang duurt? Bij mijn vorige paard, ook zelf ingereden had ik helemaal geen probleem met het stuur, maar hij was dan wel al onder de handen vanaf dat hij veulen was. Hebben jullie anders misschien nog tips?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:17

hoe ik een jong paard leer wenden, bewust worden hoe je loopt in een drukke winkelstraat.
het begin is goede ballans, recht op blijven lopen, (zitten).
Wat doe je met je heupen, handen , bovenlichaam, om tussen de mensen door te lopen.
Je binnen hand doe je iets omhoog van je af om tussen mensen door te willen, je binnen heup doe je naar voren in de richting waar je heen wil, je zet af met je binnen en of buiten been, drijven, neemt je buiten knie mee naar binnen, boodschappen neem je mee bij je buiten heup, schouder paard meenemen met buiten teugel, kijkt waar je naar toe wil, (en loopt door) voorwaarts drijven, twee kuiten drijven voorwaarts. Buiten arm aansluiten tegen je lichaam,begrenzen schouder paard.
Je kan het ook vergelijken met skiën door je knieën zakken in de richting waar je heen gaat wel het gevoel houden dat je met je kuiten voorwaarts blijft drijven, twee handen de zelfde richting op met binnen hand iets hoger, en naar voren zonder de teugel los te laten. boven lichaam recht op houden niet naar binnen hangen.
trekken aan een teugel is zitten naar de andere kant dus jong paard gaat naar de andere kant.
ik denk dat je het een paar keer moet lezen om het te begrijpen 8-)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:27

Olga88 schreef:
Jeutje montyjansen, die heeft wel iets heel naars meegemaakt met dat zadel? Of gewoon een hele hele hele slechte opvoeding gehad? Hoe gaat het daar nu mee?

hij blijkt zware spier ontsteking te hebben bij zijn schoft, waardoor hij niet kan/kon ontspannen bij het om doen van de singgel daar door zo ging bokken, dankzij advies van Karel (die bij Annemarie v/d Toorn werkt) hebben we hem laten behandelen kraken, gaat eigenlijk al gelijk ontspannen lopen eigenaar gaat nu zelf een week of 4 zelf met hem spelen en masseren, krijgt zo ook meer vertrouwen met elkaar.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 23:12

Mijn paardje is nu een week weg om ingereden te worden en vandaag mocht ik eindelijk bellen (van mezelf ;) ) om te vragen hoe het gaat... Was echt zo benieuwd, toch wel een raar idee dat er iemand gewoon bezig is met je paard terwijl je er zelf eerder zo druk mee bent geweest.
Maar het gaat (tot nu toe) heel goed! Hij vindt het helemaal niet erg dat er iemand op zijn rug zit en ze gaan dus de knopjes er opzetten (beenhulpen/ wenden/ed). Degene die hem inrijdt vind dat hij fijne gangen heeft. Dus ik zat natuurlijk stralend aan de telefoon, ben zo trots op mn vent!! Hoop dat hij het zo doorzet, zullen zien.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:58

enny schreef:
Mijn paardje is nu een week weg om ingereden te worden en vandaag mocht ik eindelijk bellen (van mezelf ;) ) om te vragen hoe het gaat... Was echt zo benieuwd, toch wel een raar idee dat er iemand gewoon bezig is met je paard terwijl je er zelf eerder zo druk mee bent geweest.
Maar het gaat (tot nu toe) heel goed! Hij vindt het helemaal niet erg dat er iemand op zijn rug zit en ze gaan dus de knopjes er opzetten (beenhulpen/ wenden/ed). Degene die hem inrijdt vind dat hij fijne gangen heeft. Dus ik zat natuurlijk stralend aan de telefoon, ben zo trots op mn vent!! Hoop dat hij het zo doorzet, zullen zien.

ga je dan niet kijken en of zelf rijden?

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:21

montyjansen schreef:
enny schreef:

ga je dan niet kijken en of zelf rijden?

Kijken is lastig ivm werk of het zou een keer 's avonds moeten zijn, maar ik weet niet of ze de paarden dan ook rijden. Ik denk dat ik zelf in de laatste week dat hij daar dan staat een paar keer mag rijden. Is ook wel zo fijn voordat hij weer naar huis komt.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:25

ik zou mee willen werken/leren hoe en wat hij doet, kan je samen opgroeien en leren hoe dingen opgelost worden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:57

@montyjansen: ikzelf zou er ook het liefst altijd bij zijn, maar ik moet zeggen dat nu ik zelf een 3-jarige in training gekregen heb, ik merk dat ik er absoluut niet mee zou om kunnen, moest de eigenaar er steeds bij zijn. Meestal kom ik in de "problemen" omdat de eigenaar erbij is. Paard doet super haar best, gaat echt met sprongen vooruit, maar heeft een speciaal karakter. En van zodra de eigenaar ernaast staat, probeert ze hem te "imponeren" en uit te testen, want hij is minder consequent en kordaat. Dus ik ben blij dat hij maar 1x/week komt kijken, want ik mag achteraf de brokken lijmen...
Eigenaar is er wel zelf van overtuigd dat het paard bij iemand anders niet zo "braaf" engemakkelijk geweest was. ik zou het niet weten...

vorige week na 4 onder het zadel voor het eerst op verplaatsing en ze heeft netjes haar "oefeningetjes" gedaan, alleen galop was even stress, want een 20x60 piste is toch krap om te draaien als je 25x40 of 25x70 gewoon bent :D

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 17:57

montyjansen schreef:
ik zou mee willen werken/leren hoe en wat hij doet, kan je samen opgroeien en leren hoe dingen opgelost worden.

Tja, ik heb totaal geen ervaring met het inrijden van een paard en daarom heb ik hem ook naar een stal gebracht. Ik neem ook aan dat zij er niet op zitten te wachten dat ik continue mee sta te kijken. Daarbij heb ik gewoon de tijd niet om elke dag er heen te gaan. Straks als zij hem wat verder hebben gereden, dan kan ik er ook een paar keer op met hun begeleiding en dan gaan we thuis lekker verder. Hij is ook maar een maandje weg en al het voorwerk heb ik wel zelf gedaan. Waren ze daar wel erg blij mee :)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 10:18

petitparis schreef:
@montyjansen: ikzelf zou er ook het liefst altijd bij zijn, maar ik moet zeggen dat nu ik zelf een 3-jarige in training gekregen heb, ik merk dat ik er absoluut niet mee zou om kunnen, moest de eigenaar er steeds bij zijn. Meestal kom ik in de "problemen" omdat de eigenaar erbij is. Paard doet super haar best, gaat echt met sprongen vooruit, maar heeft een speciaal karakter. En van zodra de eigenaar ernaast staat, probeert ze hem te "imponeren" en uit te testen, want hij is minder consequent en kordaat. Dus ik ben blij dat hij maar 1x/week komt kijken, want ik mag achteraf de brokken lijmen...
Eigenaar is er wel zelf van overtuigd dat het paard bij iemand anders niet zo "braaf" engemakkelijk geweest was. ik zou het niet weten...

vorige week na 4 onder het zadel voor het eerst op verplaatsing en ze heeft netjes haar "oefeningetjes" gedaan, alleen galop was even stress, want een 20x60 piste is toch krap om te draaien als je 25x40 of 25x70 gewoon bent :D

ik voet ook de eigenaar/ruiter op, zo als ik het wil hebben moeten ze doen zoniet, heb ik geen eindverandwoordig, thuis is hun probleem als ze het beter weten, moeten zij dat thuis maar doen niet als ik er bij ben, bij mij thuis

Vera24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 00:16

Laat je paard eerst klinisch enz... goedkeuren!
Daar heb ik problemen mee gehad. (ze hadden iets over het hoofd gezien!)
Ik zou je paard door een proffesioneel iemand laten inrijden en zelf doorrijden zodat hij naar jou hand wordt.
Zorg er dan wel voor dat je 1 keer in de weer les hebt om fouten tijdens het ´inrijden´ te voorkomen!

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 09:33

Osteopaat is een paar maand geleden bij Sos geweest en de tandarts de dag van vertrek naar de inrijstal en zal eerstgenoemde straks ook wel weer een keer laten komen als hij weer terug is. Ik heb dan sowieso de eerste paar keer met rijden les/hulp van iemand en daarna zeker ook 1x per week. Ben gewoon te bang dat ik iets bij hem verpruts, vooral omdat hij het nu dus zo braaf doet :)

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 09:58

Hoi ik ben ook bezig met het doorrijden van een 4 jarige Friese merrie.
Toen haar eigenaar had kocht was ze net ingereden maar ze kon nog niet zoveel...
Er zat al een wel een rem en een stuur op.
Probeer nu haar conditie op te bouwen door veel buiten te rijden. Ze moet nog leren haar tempo te controleren. Soms gaat ze heel hard en soms is ze weer heel traag. Ook als ze fris is weet ze nog niet helemaal wat ze aanmoet met zichzelf dan gaat ze van gekkigheid sprintjes trekken en hupsen (kleine bokjes, schudden met haar hoofd). Maar ik vind dat dat mag omdat ze nog zo jong is. Ze is dol op wind, regen en kou een echt hollands paard dus, dan loopt ze echt als een trein...
In het winterseizoen gaan we met een klein beetje dressuur beginnen in de bak..
We moeten vooral werken aan de galop en ook aan het het gebruik van het achterbeen. Ze heeft ook de neiging om zo in de krul te gaan lopen zodat ze onder het bit uitkomt. Dus ik wil haar vooral gewoon, ontspannen, recht en correct leren lopen. De rest komt wel..
Belangrijkst is dat wel elkaar leren te vertrouwen, zij mij en ik haar. We moeten met buitenrijden langs zoveel moeilijke dingen en obstakels dat het heel belangrijk is dat ze mij vertrouwt.
Maar gaat eigenlijk wel goed, afgelopen zaterdag hebben we alleen zonder ander paarden in het bos gereden. Ze vond het wel eng hier en daar (stronken, honden en prullenbakken!!) maar ze is overal braaf langs gegaan, briesend dat wel.
Het is een lieverd..

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:38

Ik had trouwens nog een vraagje.
Ik wil dus wat dressuurlesjes gaan doen op de manege. Maar we hebben dus lessen van verschillende niveaus.
Van beginners tot gevorderden....
Nu zat ik erover te denken om wat beginnerslessen te doen. Is voor mij niet zo interessant maar voor mijn paard misschien wel..Niveau en tempo is dan wat lager en trouwens voor mij is het ook niet zo slecht om weer eens wat basics te doen..
In de gevorderden lessen doen ze wijken enzo en overspringen in galop en dat soort dingen. Denk niet dat ik ons beiden daar echt veel plezier mee doe....
Wat denken jullie?

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:32

Die van mij is ook van huis om beleerd te worden. Vorige week heb ik gekeken. Het schijnt dat ze iedere keer na het opstappen er vandoor gaat. Daarna is alles weer in orde. Ik heb dus besloten om haar nog even daar te laten.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:05

Lijkt me verstandig, zou ik iig ook gedaan hebben. Vindt ze waarschijnlijk het het opstappen nog erg spannend(?).
Als het door gaat zit ik as zondag voor het eerst op mn eigen paardje! Vandaag weer gebeld en hij doet het nog steeds erg goed, kent nu links- en rechts afslaan :D Maar moet nog even vlak vantevoren bellen of het door kan gaan, hoop het zo...