[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:12

schoentje schreef:
ff en andere discussie.
Wat vinden jullie dat je moet doen met jonge paarden met betrekking tot barrage rijden?

Ik vind dat als het jonge paard goed gehoorzaam en onder controle is, hij om moet leren gaan met schuin en in een hoger tempo over hindernissen springen. En dat het liefste al in 't L, omdat als ze het in het Z pas moeten leren het heel moeilijk word, omdat de hindernissen dan hoog zijn.

Dit is dus een discussie die ik wel eens heb op concours.
Ik doe meestal wel kort draaien als ze genoeg balans hebben maar niet hard rijden. Ben dan toch bang dat ze te rennerig gaan worden waar je niks aan hebt en ik vind er weinig toegevoegde waarde aan zitten om een L parcours te winnen.
Moet wel zeggen dat ik voor het mooi iets te weinig drang om te winnen heb en liever met een fijn gevoel naar huis ga dan met een prijs.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:19

Over dat zicht schreef ik dit een heeeeeeeeeeeeeele poos terug

N.a.v. een artikel in de laatste bit (nr. 141).
Onderzoeker Dr. Alison Harmans. Vrije samenvatting van het artikel.

Het artikel bracht mij wel dingen die ik niet zo expliciet wist en die wel fijn zijn om te weten.

Het paard heeft 2 soorten zicht monoculair (1 oog), hiermee zit hij 2 dimensionaal (dus geen diepte). Over een klein gebied heeft hij binoculair zicht (2 ogen), hiermee ziet hij dus diepte.

Dit 2 ogen zicht is best een erg beperkt gebied.
Ik heb het in plaatjes omgezet (waarbij de lijntjes discutabel zijn, het gaat om het idee).
In welk gebied een paard ziet met de natuurlijke houding:
Afbeelding

En wanneer hij 'aan de teugel' is.
Afbeelding

Een paard moet zijn hoofd opheffen om recht vooruit te zien, recht vooruit ziet een paard diepte.

Daarbij komt dat een paard wanneer hij 'aan de teugel' loopt voor zijn hoofd geen zicht heeft, daar heeft een paard een blinde vlek.

Een paard dat moet springen zie je dus ALTIJD zijn hoofd opheffen, anders kan hij GEEN diepte zien!! En da's best wel handig met springen.

Een tuigpaard met oogkleppen ziet érg weinig en is daardoor zo braaf (over het algemeen) hij MOET wel vertrouwen op de menner.

Paarden zien wel kleuren. Zij hebben echter maar 2 soorten kegeltjes (kegeltjes zijn voor kleurenzien en staafjes voor licht donker), een mens heeft er 3.
Een paard ziet dus kleurenblind. Ze zien blauw, geel, wit en grauw, groen en rood is niet te onderscheiden.
Ze zien maar 1 punt in de verte, recht vooruit, goed scherp (daar waar beide ogen kunnen kijken).

Een paard ziet dit:
Afbeelding

Overigens vind ik dat die laatste, zo zien mensen ook. Alleen als het zo in een plaatje staat lijkt het net van niet, maar wij zien ook maar 1 punt tegelijkertijd goed scherp (als je nu deze tekst leest zijn de randen van je beeldscherm niet scherp).

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:27

schoentje schreef:
ff en andere discussie.
Wat vinden jullie dat je moet doen met jonge paarden met betrekking tot barrage rijden?

Ik vind dat als het jonge paard goed gehoorzaam en onder controle is, hij om moet leren gaan met schuin en in een hoger tempo over hindernissen springen. En dat het liefste al in 't L, omdat als ze het in het Z pas moeten leren het heel moeilijk word, omdat de hindernissen dan hoog zijn.

Dit is dus een discussie die ik wel eens heb op concours.

Ik ga hier in mee :j
Ook is het wel dat ik thuis sowieso train op schuin springen en springen in een hoger tempo omdat dit in de eventingsport wel eens handig kan zijn ;) in combinaties het schuin springen en het hoger tempo door de hele cross... Maar ik zag in je profiel dat je ook eventing rijdt, dus ik moet het je zeker niet gaan uitleggen :D

Edit: En ondertusen heb ik ook verder gelezen, ik wilde even verduidelijken dat ik dan geen extreem korte wendingen ga rijden ofzo, gewoon het tempo ietsje hoger (wat zeker niet veel is) en de hindernissen eens iets schuiner, ik hou ook niet zo van het rondvliegen met jonkies :+
Laatst bijgewerkt door Pops op 17-02-10 20:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:29

Sjimmy schreef:
Over dat zicht schreef ik dit een heeeeeeeeeeeeeele poos terug
N.a.v. een artikel in de laatste bit (nr. 141).
Onderzoeker Dr. Alison Harmans. Vrije samenvatting van het artikel.
Het artikel bracht mij wel dingen die ik niet zo expliciet wist en die wel fijn zijn om te weten.
Het paard heeft 2 soorten zicht monoculair (1 oog), hiermee zit hij 2 dimensionaal (dus geen diepte). Over een klein gebied heeft hij binoculair zicht (2 ogen), hiermee ziet hij dus diepte.
Dit 2 ogen zicht is best een erg beperkt gebied.
Een paard moet zijn hoofd opheffen om recht vooruit te zien, recht vooruit ziet een paard diepte.
Daarbij komt dat een paard wanneer hij 'aan de teugel' loopt voor zijn hoofd geen zicht heeft, daar heeft een paard een blinde vlek.
Een paard dat moet springen zie je dus ALTIJD zijn hoofd opheffen, anders kan hij GEEN diepte zien!! En da's best wel handig met springen.
Een tuigpaard met oogkleppen ziet érg weinig en is daardoor zo braaf (over het algemeen) hij MOET wel vertrouwen op de menner.
Paarden zien wel kleuren. Zij hebben echter maar 2 soorten kegeltjes (kegeltjes zijn voor kleurenzien en staafjes voor licht donker), een mens heeft er 3.
Een paard ziet dus kleurenblind. Ze zien blauw, geel, wit en grauw, groen en rood is niet te onderscheiden.
Ze zien maar 1 punt in de verte, recht vooruit, goed scherp (daar waar beide ogen kunnen kijken).
Overigens vind ik dat die laatste, zo zien mensen ook. Alleen als het zo in een plaatje staat lijkt het net van niet, maar wij zien ook maar 1 punt tegelijkertijd goed scherp (als je nu deze tekst leest zijn de randen van je beeldscherm niet scherp).

Ik vond het vooral interessant omdat ik vertrouwen heel hoog in het vaandel heb staan. Om daar dan op voort te borduren vind ik dus dat je er veel meer aan hebt om een paard veel te laten zien, en dus aan dingen te laten wennen, dan dat je hem diep rijdt, waardoor deze ook rustig wordt, maar per saldo nog steeds niet leert om ook cool te blijven zodra hij de dingen wel ziet.
Wat ik kort bedoel is; Diep rijden haalt wel het gevolg weg, maar niet de oorzaak.

Lielle

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:53

Ik les bij een instructeur met een eventingachtergrond en -focus (Rob Janssen, niet de parcoursbouwer) en die werkt juist enorm veel met in-uitjes. Goed voor balans van de ruiter en handigheid van het paard.

verder heb ik zo af en toe les van een Engelse eventer (Lucinda Fredericks) en in haar gridlessen wordt ook enorm veel met in/uitjes en galopbalken gewerkt, + met hindernissen op de volte. Paarden leren er goed van sluiten en ze worden er vlug van.

Wb schuin springen, als eventer is dat echt standaard werk in de opleiding, dat neem je al vanaf het begin mee. Uit tempo springen doen we ook, maar ik ervaar dat iig als toch wel heel anders dan barrage rijden.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:06

Ik heb een 5 jarige Namelus merrie die heeft afgelopen weekend voor het eerst wat meer barrage gereden.korter wenden met iets hoger basistempo, maar geen plat gejaag. Ik kijk met parcourslopen welke lijnen ik kan rijden en beslis voor de barrage welke het worden afhankelijk vna hoe fijn het paard is.

Die inuitjes op de cirkel trouwens, Kees de Feijter doet dat al jaren.... beginnen met balkjes en dan opbouwen, werkt erg fijn
grtz

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:10

Over barrages het volgende. Hier in het mekka van de paardensport Twente is het vanaf de L en hoger ongeveer 70% professional die rijdt. Die zie ik soms helemaal niet terugkomen voor een barrage. Als het eerste rondje goed was dan op de vrachtwagen ermee. In de normale ronde lopen ze desnoods ook gerust een tijdfout op. Als ze al barrage rijden, misschien links of rechts een galopsprong minder maar zeker niet jakkeren.
Overigens zie je dat de toppers ook niet at te vaak doen in een GP, kijk maar naar Ehning.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:12

dots83 schreef:
Ik heb een 5 jarige Namelus merrie die heeft afgelopen weekend voor het eerst wat meer barrage gereden.korter wenden met iets hoger basistempo, maar geen plat gejaag. Ik kijk met parcourslopen welke lijnen ik kan rijden en beslis voor de barrage welke het worden afhankelijk vna hoe fijn het paard is.

Die inuitjes op de cirkel trouwens, Kees de Feijter doet dat al jaren.... beginnen met balkjes en dan opbouwen, werkt erg fijn
grtz

Ik heb eens wat rondgevraagd hier, en het blijkt dat veel meer ruiters dan ik dacht het doen. (in- uitjes in cirkels! :D )
Ik lig dus duidelijk achter, wat dat betreft. Tijd om het ook eens gaan te proberen als ik weer op het paard zit.
Laatst bijgewerkt door Springert op 17-02-10 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:18

Kunnen we jou ook ook nog eens wat leren ;)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:20

Naranga schreef:

Gelukkig wel! Nooit te oud om te leren.
De reden die ze hier geven is dat paarden hun achterhand meer eronder krijgen.
DAT WIL IK OOK WEL!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:24

MarcelDufour schreef:
Wat ik kort bedoel is; Diep rijden haalt wel het gevolg weg, maar niet de oorzaak.
En dat is iets waar heel veel mensen niet bij stilstaan.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:27

MarcelDufour schreef:
Naranga schreef:

Gelukkig wel! Nooit te oud om te leren.
De reden die ze hier geven is dat paarden hun achterhand meer eronder krijgen.
DAT WIL IK OOK WEL!

In ieder geval de achterhand actiever maken maar ik ben het wel met je eens dat het een

Don't try this at home

oefening is. Onder deskundige begeleiding of je moet zelf het een en ander al kunnen en hebben gedaan.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:30

Lielle schreef:
Wb schuin springen, als eventer is dat echt standaard werk in de opleiding, dat neem je al vanaf het begin mee. Uit tempo springen doen we ook, maar ik ervaar dat iig als toch wel heel anders dan barrage rijden.

Ik ook :j :j

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:31

Excuseme schreef:
In ieder geval de achterhand actiever maken maar ik ben het wel met je eens dat het een
Don't try this at home oefening is. Onder deskundige begeleiding of je moet zelf het een en ander al kunnen en hebben gedaan

Helemaal mee eens. Goed dat je dit nog eens aanhaalt. Daarom:

Jongens, dit is echt een oefening voor ver gevorderden. Als je niet weet wat je doet, kan dit gevaarlijke situatie's opleveren!!!

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:35

Die oefening van de in-uitjes op de cirkel die hier wordt uitgelegd zag ik overlaatst iets anders bij ons op stal (ook onder begeleiding!!!), tussen de twee hindernissen telkens 1 galopsprong, en waar de galopsprong gemaakt werd lag een balk, en dan weer een hindernis enzoverder, iedere keer een balk tussen. Met een vijftal hindernissen, de eerste en de vijfde stonden laag, de tweede en de vierde iets hoger en de middelste stond het hoogst (wat ook niet hoog was, maar ik geef maar een beeld).
Zo kwam de amazone van beide kanten binnen.
Ze krijgt vaak van die aparte lijntjes oefeningen van haar instructeur.

Ik vond het een fijne oefening, het werd wel bij ons in de buitenpiste uitgevoerd, zodat de cirkel die ze reed een stukje groter was dan 20 diameter.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:47

De oefening op die video, daar zit maar twee meter tussen elke sprong. Maar ze beginnen wel breder uiteraard. Daarom ook alleen maar onder goede begeleiding.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:50

Ik kan jammer genoeg de video niet openen, ik heb al enkele keren geprobeert maar het lukt niet!

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:51

MarcelDufour schreef:
_Dieuwke schreef:
Moet je die dus dan voor de sprong neerleggen.
Oke , maar dan kan je toch niet galopperen.

Die oefening staat door het hele topic meerdere malen beschreven. Lees maar vanaf pagina 1 en al snel zal je precies de uitleg lezen hoe en wat. En inderdaad is dat een oefening om uit galop te doen.

Sorry maar ik kan niet 47 erover lezen.

Ik denk dat ik het wel snap.

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:53

Ik kon het filmpje ook niet openen in internet explore maar wel in firefox!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:07

Excuseme schreef:
Over barrages het volgende. Hier in het mekka van de paardensport Twente is het vanaf de L en hoger ongeveer 70% professional die rijdt. Die zie ik soms helemaal niet terugkomen voor een barrage. Als het eerste rondje goed was dan op de vrachtwagen ermee. In de normale ronde lopen ze desnoods ook gerust een tijdfout op. Als ze al barrage rijden, misschien links of rechts een galopsprong minder maar zeker niet jakkeren.
Overigens zie je dat de toppers ook niet at te vaak doen in een GP, kijk maar naar Ehning.

Zo is het ook. Ehning en nog een paar, zijn HET voorbeeld hoe je snel barrages rijden kunt zonder je paard heet te maken. Zoals zij dat doen, kan je week in week uit barrages rijden, en je beest zal nooit druk worden.
Maar in alles is er een de beste, en ik ken geen ruiter die zo snel kan rijden als RENE TEBBEL.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 23:09

Hoi Marcel, nog bedankt voor je antwoord!
Ik ga die galop balkjes volgende week proberen, en dan laat ik weten hoe het gegaan is.

Door jou gebruik ik nu ook geen zweep meer met springen, ik ben het met je eens dat je paard het zelf leuk moet vinden en daar heb je geen zweepje bij nodig.

Ik had nog een vraagje over een lijntje wat ik laatst sprong vanuit galop.
Ik had twee hindernissen neergezet van 80 cm, de eerste een oxer, dan 6 meter verder een steilsprong ook van 80.
Ik sprong eerst de oxer, dan een galopsprong en dan de stijl, dat ging goed.
Maar toen kwam er iemand binnen van de rijvereneging en die zij dat je deze oefening altijd andersom moet doen, eerst de stijl en dan de oxer, is dat zo? En waarom is dat zo?
Ik heb hem daarna andersom gedaan en dat ging ook goed.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 23:19

ieris schreef:
Hoi Marcel, nog bedankt voor je antwoord!
Ik ga die galop balkjes volgende week proberen, en dan laat ik weten hoe het gegaan is.

Door jou gebruik ik nu ook geen zweep meer met springen, ik ben het met je eens dat je paard het zelf leuk moet vinden en daar heb je geen zweepje bij nodig.

Ik had nog een vraagje over een lijntje wat ik laatst sprong vanuit galop.
Ik had twee hindernissen neergezet van 80 cm, de eerste een oxer, dan 6 meter verder een steilsprong ook van 80.
Ik sprong eerst de oxer, dan een galopsprong en dan de stijl, dat ging goed.
Maar toen kwam er iemand binnen van de rijvereneging en die zij dat je deze oefening altijd andersom moet doen, eerst de stijl en dan de oxer, is dat zo? En waarom is dat zo?
Ik heb hem daarna andersom gedaan en dat ging ook goed.

Nee hoor, geen enkele reden om dat in een bepaalde volgorde te doen. In het parcours zal je ze ook tegenkomen op beide manieren, dus moet je ze ook zo oefenen.
Leuk als je laat weten hoe de dingen gaan. Daar doe je mij, en vele lezers, een plezier mee.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 23:22

@ annelies. Je had me laatst de tip gegeven van het wegrijden en terugrijden, wat ik nu ook braaf uitgevoerd hebt en dat gecombineerd met sowieso voor mijn doen met het spreekwoordelijke mes tussen mijn tanden gereden en dat heeft zeker geholpen; af en toe redde ze mij zelfs in plaats van dat ze me liet zitten. Volgende week mag ik nu van mijn springtrainer op oefenparcours dus kijken of het me daar ook weer lukt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 00:32

Net terug van een heerlijke springles waarbij ik wat dingen heb toegepast die ik hier gelezen heb.
Mijn paard heeft wat moeite om dubbels dicht te rijden en rijdt standaard op een lijntje van zes galopsprongen, zeven.
Nu wat meer het koppie erop gelaten meer verlicht gereden, tempo iets hoger en ja hoor daar kwam de lengte in de galopsprong.
Soms is springen zo simpel, ben helemaal blij. :D
Merkte nu ook waar het probleem zit, ze maakt zich bij de landing van de voorste hindernis heel lang, trekt mij daardoor naar voren, wat dus remmend werkt en dan krijg je dus een probleem als er maar 1 galopsprong in de dubbel zit, zaak is dus ook om daar het koppie er meer op te houden.
Een mens is ook echt nooit te oud om te leren.
Mijn dank is groot!

Overigens staat er op bijna ieder eventingtrainingsterrein een aantal in-uitjes en ook de galopbalken in een circel kom ik daar vaak tegen.
Reden is zoals genoemd controle en zorgen dat je paard op het achterbeen komt, galopsprongen ruim genoeg en ritme leren rijden en uiteraard het gymnastiseren van je paard.

Heb laatst toevallig zitten googlen op ogen van een paard en zag toen een filmpje van hoe een paard een massieve heg naderde met wat auto,s op de achtergrond je kreeg een beeld hoe zijn zicht werd, schrok daar eigenlijk wel een beetje van want dichtbij ziet tie niet zo veel meer, kan je nagaan hoe hij de laatste 2 meter op zijn ruiter moet vertrouwen en juist daarom is eventing ook zo,n gave sport.

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 09:39

Ook eens een vraag van mij.. Niet speciaal springen gerelateerd maar ook dressuur is hier belangrijk toch? :)

Hebt u ervaring met paarden die zich thuis niet goed kunnen concentreren en snel afgeleid zijn waardoor je niet goed kan trainen? Als ze dan ergens anders zijn voor springles of wedstrijd zijn ze super geconcentreerd en doen heel goed hun best..

Zo ja, wat kan ik hier aan/mee doen zodat ik thuis ook wat beter ontspannen kan trainen? Mijn paard is namelijk zo en het is best irritant. Ik heb er al van alles achter gezocht maar ik begin toch te vermoeden dat het gewoon verveling is en dat hij thuis werken niet leuk vindt.