Sjimmy schreef:Over dat zicht schreef ik dit een heeeeeeeeeeeeeele poos terug
N.a.v. een artikel in de laatste bit (nr. 141).
Onderzoeker Dr. Alison Harmans. Vrije samenvatting van het artikel.
Het artikel bracht mij wel dingen die ik niet zo expliciet wist en die wel fijn zijn om te weten.
Het paard heeft 2 soorten zicht monoculair (1 oog), hiermee zit hij 2 dimensionaal (dus geen diepte). Over een klein gebied heeft hij binoculair zicht (2 ogen), hiermee ziet hij dus diepte.
Dit 2 ogen zicht is best een erg beperkt gebied.
Een paard moet zijn hoofd opheffen om recht vooruit te zien, recht vooruit ziet een paard diepte.
Daarbij komt dat een paard wanneer hij 'aan de teugel' loopt voor zijn hoofd geen zicht heeft, daar heeft een paard een blinde vlek.
Een paard dat moet springen zie je dus ALTIJD zijn hoofd opheffen, anders kan hij GEEN diepte zien!! En da's best wel handig met springen.
Een tuigpaard met oogkleppen ziet érg weinig en is daardoor zo braaf (over het algemeen) hij MOET wel vertrouwen op de menner.
Paarden zien wel kleuren. Zij hebben echter maar 2 soorten kegeltjes (kegeltjes zijn voor kleurenzien en staafjes voor licht donker), een mens heeft er 3.
Een paard ziet dus kleurenblind. Ze zien blauw, geel, wit en grauw, groen en rood is niet te onderscheiden.
Ze zien maar 1 punt in de verte, recht vooruit, goed scherp (daar waar beide ogen kunnen kijken).
Overigens vind ik dat die laatste, zo zien mensen ook. Alleen als het zo in een plaatje staat lijkt het net van niet, maar wij zien ook maar 1 punt tegelijkertijd goed scherp (als je nu deze tekst leest zijn de randen van je beeldscherm niet scherp).
Ik vond het vooral interessant omdat ik vertrouwen heel hoog in het vaandel heb staan. Om daar dan op voort te borduren vind ik dus dat je er veel meer aan hebt om een paard veel te laten zien, en dus aan dingen te laten wennen, dan dat je hem diep rijdt, waardoor deze ook rustig wordt, maar per saldo nog steeds niet leert om ook cool te blijven zodra hij de dingen wel ziet.
Wat ik kort bedoel is; Diep rijden haalt wel het gevolg weg, maar niet de oorzaak.