[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Betteke

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 01:39

Het klinkt niet alleen leuk en aardig het is voor je paard ook leuk en aardig. Haha!
Paarden die niet gewend zijn hun rug los te laten zullen veel moeite hebben met nageven/aan de teugel lopen en dan kan het idd een uur of langer duren voor de ontspanning komt. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 01:45

Ik geloof erin dat er meer wegen naar rome leiden, en zolang er vooruitgang blijft in het rijden van mijn pony is er bewijs Haha!
Eerst het tempo dan de aanleuning is de standaard wijze, maar als dit niet dé manier is, waarom dan niet een andere?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 10:39

Lauss schreef:
Ik geloof erin dat er meer wegen naar rome leiden, en zolang er vooruitgang blijft in het rijden van mijn pony is er bewijs Haha!
Eerst het tempo dan de aanleuning is de standaard wijze, maar als dit niet dé manier is, waarom dan niet een andere?

Ik begrijp echt niets van jouw manier en uitleg. Verward
Hoe kun je eerst aan de aanleuning werken en niet aan het tempo en toch van achter naar voor rijden?
En je binnenhand naar de heup toe halen, vind ik een zeer onvriendelijke manier

En je zegt dat het bij niet lukt? Bij een ander ook niet (ander paard of ander persoon op jouw paard? en je kan geen resultaat verwachten na 1 x een andere (betere) ruiter )

Verder ken ik geen paarden die steeds een uur nodig hebben voor ze ontspannen.
Zo heb ik er 1 gehad die idd moeite had met ontspannen.(duidelijk verkeerd gereden) Heb 1 x een slofje gebruikt en toen had ze door dat de manier die ik vroeg, veel fijner was. Ze wou daarna graag lang en laag lopen. Ik ga echt geen uur vechten

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 14:19

Waarom wordt het niet nageeflijk willen lopen toch altijd als een gevecht gezien? Geduld is het enige goede woord volgens mij. Een paard wat verkeerd is gereden zal niet snel naar de ontspanning te rijden zijn en dan kan je dus idd een uur of langer bezig zijn en dat hoeft geen gevecht te zijn.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 14:24

Betteke schreef:
Lijkt me eerder andersom, eerst het tempo en dan pas die hoofd/hals houding. Alleen met een voorwaarts paard kan je aan de slag. Laat dat hoofd voor wat het is en ga eerst je paard scherp aan de hulpen zetten, rechtrichten en dan zakt hij vanzelf in je handen. Knipoog

Ik heb het idee dat daar geen problemen zitten. Ze is voorwaarts genoeg (soms iets té) en reageert ook altijd goed op de hulpen. Nu alleen een blonde vraag.. "wat is rechtrichten?" Clown

Mariis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:36

Rijden aan de teugel moet ten eerste je paard aangeleerd zijn. Is dit niet aangeleerd zal het ook nooit lukken! Bijvoorbeeld rijd ik nu op een manegepaard die het wel kan maar wel dan veel beenhulpen nodig heeft dat verschilt per paard, maar er zijn ook gewoon paarden die het niet kunnen!

Groetjes Mariska

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:50

Onzin.
Ieder paard kan aan de teugel lopen, het is iets wat jonge paarden bijna onmiddelijk doen.
Ik heb er eens een gereden die voor de 6e keer onder het zadel was (dat was dus 6x een kwartiertje) die gaf onmiddelijk na op het binnenbeen.
Dat is een natuurlijke reactie op het been, daar is niets aangeleerds aan. Als jij op de goede manier rijdt zal ieder paard (tenzij het bedorven en verreden is, zoals bv. sommige manegepaarden) aan de teugel gaan.

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 19:29

Elk paard moet je anders rijden.
De een met meer been de ander minder.
je moet ff handig heid krijgen..
En je moet je paard leren kennen.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 19:35

Lauss schreef:
Oke, veel mensen zullen het hier niet mee eens zijn, maar ik heb hetzelfde probleem gehad & heb goede instructie, en het heeft gewerkt voor mij dus..

Je hebt hetzelfde probleem als dat ik had. Je pony schiet min of meer in de stress door je hulp. Probeer daarom eerst de hoofd-halshouding goed te krijgen en dan aan het tempo te werken.
Buitenteugel constante druk, waarop hij/zij moet nageven. binnenhand naar je heup toe halen of van de hals af halen (net waar je pony het fijnste op reageerd) om stelling erop te zetten, alleen als dit nodig is. Als je dan een constante aanleuning hebt kan je been gaan geven.Heel lichtjes gedoseerd. Zorg dat hij/zij goed aan je been is, zodat hij/zij hier ook goed op reageerd!

Als t knikje niet wil lukken -> Les!

Dus jij zegt dat dit beeld moet werken:
Afbeelding

Dan kan ik ook maar 1 ding zeggen: -> Les!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 19:38

Ik heb er gisteren nog eens goed op gelet, omdat ik me nauwelijks voor kon stellen dat ze in de stress schiet van hulpen die ik niet geef. Op een gegeven moment begon ze weer te zakken en daarbij heeft ze een paar keer gebriest. Dat lijkt me toch geen reactie van een gestresst paard, eigenlijk.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 19:44

Briesen is meestal wel een vorm van ontspanning Ja Dat is zowiezo een heel positief punt! Lachen

Het is ook een kwestie van tijd Lachen Je kan wel eens iets anders proberen, maar het kan maarzo zijn dat het pas een maand later zijn vruchten af begint te werpen!

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 19:48

Betteke schreef:
Lijkt me eerder andersom, eerst het tempo en dan pas die hoofd/hals houding. Alleen met een voorwaarts paard kan je aan de slag. Laat dat hoofd voor wat het is en ga eerst je paard scherp aan de hulpen zetten, rechtrichten en dan zakt hij vanzelf in je handen. Knipoog

Ik vind dit ook..paard wat ik nu heb is ook "anders" gereden en we zijn nu eerst ook met tempo bezig, eerst lekker voorwaarts aan het been en niet vooruit rennen en denken dat ze aan je been is..dat wordt ook vaak verkeerd gevoeld.."oh hij/zij is lekker vlot" en ondertussen voor geen meter voor je been... ...ps de mijne is rechtsom n reuze slakkie...maar dat zakken komt vanzelf goed, wel moet je oppassen dat ze niet te gespannen in de rug blijven of t op de verkeerde manier weg blijven drukken, dan kan een slofteugel een oplossing zijn, maar ik vond ook dat je dat met je instructrice of instructeur moet aanpakken. niet zomaar zelf klooien.. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 19:53

Petulan schreef:
Lauss schreef:
Oke, veel mensen zullen het hier niet mee eens zijn, maar ik heb hetzelfde probleem gehad & heb goede instructie, en het heeft gewerkt voor mij dus..

Je hebt hetzelfde probleem als dat ik had. Je pony schiet min of meer in de stress door je hulp. Probeer daarom eerst de hoofd-halshouding goed te krijgen en dan aan het tempo te werken.
Buitenteugel constante druk, waarop hij/zij moet nageven. binnenhand naar je heup toe halen of van de hals af halen (net waar je pony het fijnste op reageerd) om stelling erop te zetten, alleen als dit nodig is. Als je dan een constante aanleuning hebt kan je been gaan geven.Heel lichtjes gedoseerd. Zorg dat hij/zij goed aan je been is, zodat hij/zij hier ook goed op reageerd!

Als t knikje niet wil lukken -> Les!

Dus jij zegt dat dit beeld moet werken:
Afbeelding

Dan kan ik ook maar 1 ding zeggen: -> Les!

HAHA Huilen van het lachen Je mist de clue van dat topic. Was een discussie over het verband tussen setjes en kunnen rijden Knipoog
Zo zul je mij nooit serieus op een paard zien zitten Huilen van het lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 19:56

Vanuit een ongelukkige hoek, maar het is duidelijk dat het been actief is & de aanleuning rustig;
Afbeelding

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 20:33

Betteke schreef:
Waarom wordt het niet nageeflijk willen lopen toch altijd als een gevecht gezien? Geduld is het enige goede woord volgens mij. Een paard wat verkeerd is gereden zal niet snel naar de ontspanning te rijden zijn en dan kan je dus idd een uur of langer bezig zijn en dat hoeft geen gevecht te zijn.

Nou, die ervaring heb ik niet. Dat een paard niet wil ontspannen en na wil geven,
igg zeker geen uur

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 20:59

Mariis schreef:
Rijden aan de teugel moet ten eerste je paard aangeleerd zijn. Is dit niet aangeleerd zal het ook nooit lukken! Bijvoorbeeld rijd ik nu op een manegepaard die het wel kan maar wel dan veel beenhulpen nodig heeft dat verschilt per paard, maar er zijn ook gewoon paarden die het niet kunnen!

Groetjes Mariska

Grote onzin! Aan de teugel rijden is geen kunstje! Dit is een effect: het effect dat verkregen word als het paard de rug los laat en zijn achterhand goed onder gaat plaatsen, dus dat er een circulatie is van de hand, naar de mond en dan naar het lijf. (de benen) De hoofdhouding maakt hierbij overingens niks uit, de meesten gaan ronder lopen, anderen zakken enkel iets. Ieder gezond paard kan aan de teugel lopen! Dus zoals ik uit je tekst op maak heb je het over in de krul lopen. Dit is dus iets heel anders. Knipoog In de krul lopen dat kun je ze idd aanleren. (mooi van voor maar achter gebeurd er niks) Maar aan de teugel kan je niet aanleren, dit is een uiting van een contactcirculatie.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:16

superwoman schreef:
Betteke schreef:

Nou, die ervaring heb ik niet. Dat een paard niet wil ontspannen en na wil geven,
igg zeker geen uur

Probeer maar eens totaal verreden paard met enorme onderhals snel naar de ontspanning te rijden. Daar ben je zelfs een paar dagen of langer mee bezig. Knipoog

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:45

Zo hebben wij op de vereniging een haf staan, je kunt anky erop zetten of wie dan ook maar hij houd zijn kop hoe dan ook in de lucht.
Maar hij staat dan ook al jaaaaren op de manege, en dat je met hem heel lang bezig moet zijn eer je 'm op een normale manier naar beneden krijg. maar eigenlijk betwijfel ik dat zelfs Nagelbijten / Gniffelen

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 23:30

Interessant topic dit Ja

Ik ben van mening dat de aanleuning van achteren moet komen, daar zit de motor van je paard. Je rijdt er van achter iets in, dat je van voren opvangt.

Ik ben van mening dat je niet van voren gaat werken, als je paard niet actief loopt, dan krijg een valse knik. Eerst lekker actief, en dan netjes in dat boogje.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 00:17

Lauss schreef:
HAHA Huilen van het lachen Je mist de clue van dat topic. Was een discussie over het verband tussen setjes en kunnen rijden Knipoog
Zo zul je mij nooit serieus op een paard zien zitten Huilen van het lachen

Hm.. Zo kwam het in ieder geval niet op mij over.. Maar oke, wat jij wilt!

@ Nerootjeh: Precies, zo zie ik dat ook Ja

Ik had laatst een topic geopend in de RT-D, heb daar ook wel wat mensen gezien die ook hier posten. Daar liep de discussie over dat het rijden aan de teugel verandert van een "effect van.." naar een easy kunstje..
Link: viewtopic.php?f=105&t=844816&hilit=

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 00:19

Moet zeggen dat ik af en toe wel moeite heb met geduldig blijven, en dat ik af en toe wel wat hard wordt in de hand, maar ik probeer altijd te rijden op heel licht teugelcontact. Af en toe een keertje doorvragen of ie ook echt 'van jou' is enzo!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:04

Betteke schreef:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Probeer maar eens totaal verreden paard met enorme onderhals snel naar de ontspanning te rijden. Daar ben je zelfs een paar dagen of langer mee bezig. Knipoog

Wat jij geen gevecht vind, vind ik wel een gevecht. Als ruiter steeds vragen of het aan het been wil (das meestal het punt, en wil ontspannen, terwijl het paard dat niet doet, vind ik een gevecht. De 1 vecht harder dan de ander.
Als ik niet lekker onspannen kan rijden,omdat het paard niet ontspant, noem ik het al snel een gevecht Knipoog

Gaat die onderhals dan binnen een paar dagen weg, lijkt mij niet?
Ookal is het lastiger voor het paard, wil niet zeggen dat het zo lang hoeft te duren.
Het paard moet door krijgen dat de manier ie jij vraagt, fijner loopt.

Zoals ik al zei, had ik er ook 1 die niet naar beneden wou en achter het been(liep graag met weggedrukte rug) Lijkt mij ook verreden? Met het slofje kon ik goed been geven, zonder dat ten koste ging van de aanleuning. Zij wist ook wel wanneer er been werd gegeven om dan te klooien met haar hoofd, zodat je geen goeie aanleung kreeg.En ook met die weggedrukte rug zat het niet lekker Koe Met het slofje lang en laag gereden en ze had het zo door. Daarna de slof niet meer nodig gehad. Zij had wel wat karakter en ging gelijk vechten Knipoog

Hoe sneller het paard door heb, wat je vraagt, hoe fijner dat in voor beide. Want vaak missen ze het vertrouwen om zich te ontspannen. Ze moeten snel door krijgen dat ontspanning veel prettiger is voor zichzelf (en voor mij Cool .)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:08

Nerootjeh schreef:
Moet zeggen dat ik af en toe wel moeite heb met geduldig blijven, en dat ik af en toe wel wat hard wordt in de hand, maar ik probeer altijd te rijden op heel licht teugelcontact. Af en toe een keertje doorvragen of ie ook echt 'van jou' is enzo!

huh? Verward Blond Dat snap ik niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:56

Licht teugelcontact vind ik niet genoeg, omdat je dan naar mijn mening je paard niet kan begeleiden met het rechtrichten of met het zetten op 2 of 3 sporen (schouderbinnenwaarts etc)
Je moet de mond van je paard kunnen voelen en je paard moet je hand aanpakken. En dan mag je best wat meer dan licht teugelcontact hebben naar mijn mening!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:12

Als jij een goed gevoel in je handen hebt, kun je je paard ook voelen met licht teugelcontact.
Voor het op 2 of 3 sporen zetten, en de lengtebuiging hoor je je kuit te gebruiken. En de begeleiding kan ook met een licht contact.
Extra begrenzing kun je bieden door de buitenhand iets omlaag te brengen, maar je kunt niet begrenzen door het contact zwaarder te maken.
Ik denk dat je vooral constant contact moet hebben.